Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy do napędu piły tarczowej

Poskramiacz 17 Wrz 2008 09:30 8111 16
  • #1 17 Wrz 2008 09:30
    Poskramiacz
    Poziom 8  

    Witam -Proszę o pomoc.Posiadam silnik trójfazowy 220/380V z 1966r.- tylko tyle odczytałem z tabliczki. Rok temu "spalił się" oddałem do przewiniecia.Serwisant stwierdził ze zamiast 6 wyprowdzen na tabliczce zaciskowej - wyprowadzi 3 przewody i bedzie podłączonyw trójkąt ponieważ do napedu piły nie potrzeba stosowac układu gwiazdy. Teraz mam przelącznik gwiazda-trójkąt i nie wiem czy mogę podłączyc go to tak skofigurowanego silnika. Po właczeniu powstanie układ gwiazda włącznik i trójkąt silnik dopiero po następnym przerzucie przełącznika powstaje układ trójkąt - trójkąt. Nie wiem czy mogę tak podłączyc silnik?

    0 16
  • #2 17 Wrz 2008 10:40
    sp4msu
    Poziom 20  

    Tam gdzie Ci przewijano to serwisant jak piszesz powiedział
    i połączył wewnątrz w trójkąt , a więc Ty stosujesz Wyłącznik
    ( stycznik ) na raz Z-O i to wszystko .

    0
  • #3 17 Wrz 2008 11:01
    Poskramiacz
    Poziom 8  

    Ok - dziekuje tyle ze akurat na stanie nie mam takowego włącznika i zastanawiam sie czy moge uzyc przelącznik gwiazda-trójkąt:)

    0
  • #4 17 Wrz 2008 16:29
    DJRobin
    Poziom 13  

    możesz użyć starego łuka OTG po prostu pod L1L2L3 podłączasz zasilanie a pod wyprowadzenia np trójkąta podpinasz przewody wychodzące z silnika

    0
  • #5 17 Wrz 2008 22:52
    e2rd.o
    Poziom 19  

    Może być zwykły przełącznik włącz/wyłącz ale o odpowiednim amperażu do mocy silnika.

    0
  • #6 18 Wrz 2008 10:07
    Poskramiacz
    Poziom 8  

    Chyba poprost zrobie Panowie jak mówicie szkoa zachodu z tym przełącznikiem gwiazda trójkąt. Dziekuje wszystkim za odpowiedzi

    0
  • #7 18 Wrz 2008 17:43
    DJRobin
    Poziom 13  

    jak chcesz a wg mnie to strata kasy na nowy wyłącznik jak ten OTG co masz spełni taką samą funkcje ... a tak wywalisz 60 zł

    0
  • #8 25 Sie 2009 14:05
    Pacjent
    Poziom 10  

    Witam,
    Na początku zaznaczam, że nie jestem elektrykiem.
    Posiadam włącznik gwiazda trójkąt ŁK 15 4.831. W nim na łączach są oznaczenia:
    R,S,T,U1,U2,V1,V2,W1,W2... Potrzebuję wymienić go w silniku 5,5 kW, który ma zasilić piłę tarczową. Z silnika wychodzą 2 przewody 4-żyłowe o kolorach żył żółto-zielony, czarny, niebieski i brązowy. W puszcze silnika gdzie wchodzą przewody na białej ceramicznej są zacisku na jednym z nich jest zaznaczone T i do niego jest podłączony czarny przewód. R i S są chyba zmazane lub nie były zaznaczone. Możecie mi powiedzieć gdzie podłączyć te żyły dwóch kabli z silnika i jeden do przewodu z wtykiem siłowym? Wtyk i gniazdo mam 4-pinowe. Silnik działał, ale stary włącznik rozleciał się i na jego zaciskach nie widoczne są oznaczenia (o ile były).

    Z góry dzięki

    0
  • #9 25 Sie 2009 15:49
    Magister_123
    Poziom 33  

    R,S,T na włączniku to zaciski zasilające silnik.
    U1,U2,V1,V2,W1,W2 to początki i końce uzwojeń w silniku.
    Co do przewodów: Żółto-zielony to przewód uziemiający.
    Czarny z pierwszego przewodu jest początkiem uzwojenia a Czarny z drugiego przewodu jest jego końcem. Czyli czarne podłączasz pod zaciski U1 a drugi czarny pod U2 itd.
    Dla pewności sprawdź miernikiem czy na pewno jest tak jak pisze. Tzn : czarny z czarnym powinno być przejście , Brązowy z brązowym ... itd
    Pozdrawiam

    0
  • #10 25 Sie 2009 19:26
    Pacjent
    Poziom 10  

    Magister_123 napisał:
    R,S,T na włączniku to zaciski zasilające silnik.
    U1,U2,V1,V2,W1,W2 to początki i końce uzwojeń w silniku.
    Co do przewodów: Żółto-zielony to przewód uziemiający.
    Czarny z pierwszego przewodu jest początkiem uzwojenia a Czarny z drugiego przewodu jest jego końcem. Czyli czarne podłączasz pod zaciski U1 a drugi czarny pod U2 itd.
    Dla pewności sprawdź miernikiem czy na pewno jest tak jak pisze. Tzn : czarny z czarnym powinno być przejście , Brązowy z brązowym ... itd
    Pozdrawiam


    Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem.
    Czarny z przewodu zasilającego (tego od gniazdka) podłączyć do zacisku T we włączniku, a brązowy i niebieski do R i S. Natomiast jeden z czarnych (tych z silnika do U1 drogi do U2, brązowy do V1 drugi V2 itd z zachowaniem ze żyły z jednego to końce z drugiego to początki? Początki powinny być podłączone do tych z indeksami 1 czy 2? Skoro czarne mają być do U1i2 to bez znaczenia czy V czy W będzie do niebieskich czy brązowych skoro to prąd zmienny, czy sięmylę
    Miernikiem mam sprawdzić opór?
    Wybacz te pytania, ale ja jestem chemik nie elektryk :)
    Dziękuję za wyrozumiałość

    0
  • #11 25 Sie 2009 21:44
    Magister_123
    Poziom 33  

    Najpierw sprawdź opór na żyłach silnika ale o tym samym kolorze. Napisz jakie wyniki uzyskałeś. Ten niebieski Mi trochę nie pasuję i dla tego wolę się upewnić.

    0
  • #12 25 Sie 2009 23:53
    unemake
    Poziom 16  

    Pacjent napisał:
    Witam,
    Na początku zaznaczam, że nie jestem elektrykiem.
    Posiadam włącznik gwiazda trójkąt ŁK 15 4.831. W nim na łączach są oznaczenia:
    R,S,T,U1,U2,V1,V2,W1,W2... Potrzebuję wymienić go w silniku 5,5 kW


    Wziąłeś pod uwagę parametry tej "krzywki"?

    0
  • #13 26 Sie 2009 07:41
    Pacjent
    Poziom 10  

    Dzisiaj pomierzę opory. Postaram sie kilka fotek zamieścić zacisków na silniku i włącznika

    Jakie parametry i jakiej ""krzywki"?

    0
  • #15 01 Wrz 2009 14:25
    Pacjent
    Poziom 10  

    Magister_123 napisał:
    Najpierw sprawdź opór na żyłach silnika ale o tym samym kolorze. Napisz jakie wyniki uzyskałeś. Ten niebieski Mi trochę nie pasuję i dla tego wolę się upewnić.


    Zmierzyłem opory elektronicznym miernikiem ustawionym na 200 omów.
    Wyniki były zbliżone i zawierają się w przedziale 0.5-0.9

    EDIT:
    Zmierzone opory są błędne. Poza tym nie ma połączenia między kabelkami o tych samych kolorach. Wczoraj po wymontowaniu uszkodzonego włącznika znalazłem przyczynę. Włącznik po prostu "połączył" niemal wszystko ze wszystkim. Sporządziłem rysunek złącza na silniku, który zamieszczam. Mam nadzieję, że jest widoczny.
    Jeśli nie to powinien być http://pacjent.eu.interii.pl/zlacze.jpg

    Silnik trójfazowy do napędu piły tarczowej

    Linie przerywane oznaczają jakieś czerwone przewody prowadzące do jakiejś dziury.
    Długopisem zaznaczyłem 3 pary przewodów pomiędzy którymi opory (jak widzać na rysunku) wynoszą:
    1) 3.0 om
    2) 3,8 om
    3) 3,3 om
    Zgłupiałem, bo te pary to są:
    1) czarny-niebieski
    2) niebieski-brązowy
    3) brązowy-czarny

    W środku jest litera T; pozostałe zaciski nie są oznaczone. Kompletnie już nie wiem co podłączyć do U V i W....
    Kto pomoże?]

    0
  • #16 02 Wrz 2009 11:10
    Magister_123
    Poziom 33  

    Pacjent napisał:


    EDIT:
    Zmierzone opory są błędne. Poza tym nie ma połączenia między kabelkami o tych samych kolorach. Wczoraj po wymontowaniu uszkodzonego włącznika znalazłem przyczynę. Włącznik po prostu "połączył" niemal wszystko ze wszystkim. Sporządziłem rysunek złącza na silniku, który zamieszczam. Mam nadzieję, że jest widoczny.
    Jeśli nie to powinien być http://pacjent.eu.interii.pl/zlacze.jpg

    Silnik trójfazowy do napędu piły tarczowej

    Linie przerywane oznaczają jakieś czerwone przewody prowadzące do jakiejś dziury.
    Długopisem zaznaczyłem 3 pary przewodów pomiędzy którymi opory (jak widzać na rysunku) wynoszą:
    1) 3.0 om
    2) 3,8 om
    3) 3,3 om
    Zgłupiałem, bo te pary to są:
    1) czarny-niebieski
    2) niebieski-brązowy
    3) brązowy-czarny

    W środku jest litera T; pozostałe zaciski nie są oznaczone. Kompletnie już nie wiem co podłączyć do U V i W....
    Kto pomoże?]



    Oto schemat podłącznia:
    Silnik trójfazowy do napędu piły tarczowej

    0
  • #17 03 Wrz 2009 07:40
    Pacjent
    Poziom 10  

    Wielkie dzięki Magister_123. Silnik działa w najlepszym porządeczku.

    0
  Szukaj w 5mln produktów