Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji

19 Wrz 2008 13:47 27625 22
  • Poziom 13  
    Mam problem z dokupieniem odpowiedniej ładowarki na 230V do swojej nawigacji Manta 020. Urządzenie ma ładowanie przez port minibus. W komplecie z Mantą była jedynie ładowarka samochodowa która na wyjściu ma dawać 5V , 1,5A.

    W pierwszej kolejności kupiłem jakąś ładowarkę do Motoroli z mini USB. Miała dawać na wyjściu 800 mA przy napięciu 5V. Ładowała Mantę 8-10 godzin.

    Potem znalazłem w sieci ciekawą dyskusję z której wynikała konkluzja napisana przez kolegę lazy49:
    Cytat:
    Ładowarki USB.
    Ponieważ nie doczekałem sie odpowiedzi na dręczące mnie wątpliwości zawarte w poście:
    "........Ładując (przez port USB) przez ok. 4 godziny prądem 500mA (przy wyłączonym urządzeniu) dostarczamy x 500mA x 70% (sprawność ładowania) =1400mAh. Czyli po 4 godzinach urządzenie powinno być full nakarmione, a co pokazuje praktyka: trzeba 12-15 godzin żeby ustrojstwo w pełni naładować........"
    Postanowiłem zgłębić materię ładowarek USB. Będę operował na przykładzie mojej nawigacji LARK 35.1 która nie posiada odzielnego gniazda do ładowania, posiada tylko port mini USB, przez który dokonuje się komunikacja i ładowanie. Do mojej nawigacji jest dodana ładowarka USB tylko samochodowa, nie ma sieciowej.

    Wyeliminowanie osobnego gniazda ładowania i wyposażenie urządzenia tylko w port USB to zasługa rządu Chińskiego, tak tak to nie żart!! Rząd Chiński w ramach oszczedzania środowiska, celem ujednolicenia ładowania urządzeń mobilnych wprowadził jako standard ładowanie poprzez USB. Ta dyrektywa w Chinach będzie obowiązywać już od II półrocza 2008. Celem jest wyeliminowania tysięcy różnych ładowarek różnych mobilnych urządzeń, które wymienia sie co parę lat. Sam mam w domu szufladkę starych ładowarek. Przez urządzenia mobilne nalezy rozumieć: odtwarzacze MP3, telefony komórkowe, wszelkie urządzenia PDA i nawigacje. Ten trend wkrótce u nas szerzej zagości, a w postaci LARKA 35.1 już zagościł.


    Gwoli przypomnienia: ktoś już pisał urządzenie (w naszym przypadku nawigację) PALI się NAPIĘCIEM, a jest dalszy ciąg powiedzenia: a zasilanie (ładowarkę) PALI się NATĘŻENIEM. Przykład podłączcie np: piecyk o mocy 3600 W do gniazdka zabezpieczonego bezpiecznikiem 10A. Dobrze jak poleci bezpiecznik. Grzejnik będzie chciał pociągnąć (3600W/230V) ok.15A i bezpiecznik się spali. To urządzenie odbiornik reguluje jaki chce pobrać prąd zgodnie z prawem Ohma. Natężenie w obwodzie = napięcie/oporność. A każde urządzenie ma własną wewnętrzną oporność. Czyli jak czytamy, że ładowarka ma po stronie wyjścia 1A to jest to MAKSYMALNY PRĄD który MOŻE ona dostarczyć, jeżeli urządzenie bedzie chciało zassać więcej prądu to spali się ładowarka albo zadziała w niej układ przeciążeniowy. Oczywiscie napięcie na wyjściu z ładowarki MUSI się zgadzać z napięciem urządzenia.

    Urządzenia korzystające z zasilania z portow USB są dzielone na trzy grupy:
    -niskiego poboru do 100mA;
    -średniego poboru od 100mA do 500mA;
    -dużego poboru powyżej 500mA ale te muszą korzystać z zewnętrznego zasilania i NIE są zasilane poprzez port USB

    Wróćmy do nawigacji. Lark pobiera następujący prąd:
    w danych podawana jest moc urządzenia(moc pobierana) 1,6 W, czyli pobierane jest 1,6/5V=320mA, można sprawdzić to jeszcze w inny sposób: pojemnośc akumulatora 1260mAh wystarcza na 4 godziny (tak wynika z dokumentacji jak i moich doświadczeń), czyli 1260mAh/4h= 315mA. Od razu gwoli wyjaśnienia podawana moc urządzenia NIE obejmuje układu ładowania, co praktycznie widać na przykładzie dotyczącym rozładowania akumulatora. Port USB podaje maksymalnie 500mA, które jest przydzielane w paczkach po 100mA.
    Tak więc na samą nawigacje jest rezerwowane 400mA, a na ładownie przeznaczone jest 100mA. I teraz najważniejsze układ ładowania jest zakwalifikowany do układu niskiego poboru i dlatego ZAWSZE (czy nawigacja jest właczona czy wyłączona) pobiera 100mA!!!. Wynika to z obawy przed przeciążeniem portu USB. Jeżeli przy wyłącznej nawigacji ładowanie pobierałoby 500mA to w momencie dodatkowego włączenia nawigacji powstało by obciążenie 500mA+ 315mA=ok.800mA i port USB mógłby zostać uszkodzony.

    I teraz jest wszystko jest wiadome, dlaczego przy wyłączonej nawigacji akumulator ładuje się przez ok 15 -18 godzin. 18h x 100mA x 70%sprawność ładowania=ok1260mAh. Dotyczy to ładowania z portu USB komputera, jak i sieciowej ładowarki USB o prądzie ładowania 500mA. Ładowarkę sieciowa musi dostarczać NIE MNIEJ niż 500mA (należy przyjąć że musi mieć identyczne parametry jak port USB komputera).

    Zanim ktoś krzyknie: Facet co za bzdury piszesz, przecież moja samochodowa (dołączona do zestawu) ładowarka USB przy PRACUJĄCEJ nawigacji ładuje AKUMULATOR W CIAGU 4-5 GODZIN. Odpowiem krótko: wszystko się zgadza, to znowu dzięki rządowi CHRL.

    Ponieważ 500mA to w niektórych przypadkach to za mało, wprowadzono nowy standard dla ładowarek USB sieciowych i samochodowych. Przyjeto, że taka ładowarka może dać maksymalnie 1,8A (tj. 1800mA), oczywiście może być też mniej. A jak urządzenie poznaje, że ma do czynienia z taką ładowarką, otóż w takiej ładowarce są zwarte przewody sygnałowe D+ i D-. Jeżeli urządzenie wykryje zwarte D- i D+ to może pociągnąć więcej niż 500mA. A jeżeli nie wykryje zwartych przewodów to ciągnie maksymalnie 500mA, jak w standardowym porcie USB. Bo zgodność nowego standardu zasilania poprzez USB musi być zachowana w dół. Jedyny problem to, że nie do końca jest uzgodniony (pomiędzy ChRL a Międzynarodowym Forum Standardu USB) standard układu rozpoznającego w urządzeniu zwarcie przewodów sygnałowych w ładowarce..

    PS Na aukcjach już widać coraz większy wysyp ładowarek USB zarówno sieciowych jak i samochodowych o prądzie 1A - 2A.


    Kupiłem adapter 230V na 12V specjalnie pod ładowarkę samochodową.

    Tak on wygląda
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji

    Myślałem że to załatwi sprawę. Na 12V daje prąd 1A ale Manta wcale nie ładuje się szybciej (dalej ponad 8 godzin) chodź ładowana jest przecież ładowarką samochodową.
    Teoria o szybszym ładowaniu urządzenia za pomocą ładowarki samochodowej bierze w łeb.?
    Co o tym myślicie? Dlaczego tak jest?
  • Testo
  • Poziom 34  
    Bo:
    a) ładowarka samochodowa też ma swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przeskoczy
    b) urządzenie ma na 100% kontroler od ładowania
    c) szybsze ładowanie powoduje szybsze zdychanie akumulatora
  • Poziom 13  
    Cytat:
    a) ładowarka samochodowa też ma swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przeskoczy

    Na mojej jest napisane że na wyjściu ma 5V, 1,5A

    Cytat:
    b) urządzenie ma na 100% kontroler od ładowania


    o tym właśnie pisał kolega lazy49
    Cytat:
    Ponieważ 500mA to w niektórych przypadkach to za mało, wprowadzono nowy standard dla ładowarek USB sieciowych i samochodowych. Przyjeto, że taka ładowarka może dać maksymalnie 1,8A (tj. 1800mA), oczywiście może być też mniej. A jak urządzenie poznaje, że ma do czynienia z taką ładowarką, otóż w takiej ładowarce są zwarte przewody sygnałowe D+ i D-. Jeżeli urządzenie wykryje zwarte D- i D+ to może pociągnąć więcej niż 500mA. A jeżeli nie wykryje zwartych przewodów to ciągnie maksymalnie 500mA, jak w standardowym porcie USB.


    Sądziłem że skoro ładuję Mantę samochodówką to popłynie większy prąd i szybciej się naładuje. Nie jest tak.
    1. Dlaczego tak nie jest nie wiem?
    2. Ludzie piszą na forach że udaje im się ładować szybciej przez USB. To jaką ładowarkę trzeba kupić?
    3. Ładowarki na usb mają nawet do 2A po co w takim razie była by taka wydajność prądowa?
  • Poziom 34  
    2. Jak urządzenie jest przystosowane do takiego ładowania, to czemu nie?
    3. Hmm pomyśl? Jeden zasilacz pakują do kilku modeli.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    2. Jak urządzenie jest przystosowane do takiego ładowania, to czemu nie?

    Kiedy pisałem ludzie miałem na myśli innych posiadaczy Manty, Akiry i innych nawigacji które ładuje się przez mini USB. To prawie zbliżone urządzenia. Moje jest przystosowane do 1,5A - z teorii wynika że z adapterem powinno się ładować szybciej. Nie potwierdza tego czas ładowania.

    Pytam czy kolega lazy49 się mylił? Samochodówka nie ładuje szybciej?

    Cytat:
    Hmm pomyśl? Jeden zasilacz pakują do kilku modeli

    Nic nie wymyślę. Bo nie wiem. Amperaze ładowarek samochodowych są różne. Po co skoro przez mini USB płynie zawsze tak mały prąd. Po licho było by w mojej samochodówce 1,5A skoro nigdy taki prąd nie płynie?

    Wydaje mi sie że coś z tymi przewodami sygnałowymi jest .... tylko .... u mnie ....?
  • Testo
  • Poziom 2  
    Witam,

    Problem łądowania przez USB magluję od kilku dni. przerobiłem ładowarkę do Nokii. Daje 5V (w rzeczywistości 5,87V) i max 800mA.
    po 5 godzinach ładowania Lark-a 43.0 naładował baterię w 30% :(
    Podłaczałem tylko +5V i masę. D+ i D- w "powietrzu". Dorwałem się do kabelków i moje pomiary:
    -Wyłączona nawigacja: 80mA
    załączona: ok. 250mA.
    Z tego wynika że port miniUSB ustawia się w stan niskiego poboru prądu.
    Ładowarka samochodowa ładuje w 3 godziny, ale z uwagi na gwarancję nie rozbierałem jej.
    Moje podejrzenia:
    1. albo ładowarka samochodowa daje wyższe napięcie co wykrywa nawigacja i zaczyna pobierć więcej prądu??
    2. może rzeczywiście coś z sygnałami danych D+ i D- trzeba pokombinować żeby zasymulować ładowarkę.
    Podobno we wtyczce miniUSB są jakieś diody??? może one są za coś odpowiedzialne??

    Dodam jeszcze , że miałem Lark-a 35.0 i ten tą samą ładowarką sieciową (przerobioną z Nokii) ładował się 3 godziny ??

    Właśnie doczytałem:
    gniazdo miniUSB ma 5 pinów. Żeby symulować ładowarkę pin 5 i 4 powinny być podłączone do masy. Pozwala to na ładowanie większym prądem. Ciekawe czy to prawda. Jutro sprawdzę. Z tego wynikałoby, że ładowarka sieciowa z gniazdem USB + kabelek do transmisji danych USB po jednej stronie - miniUSB po drugiej, nigdy nie będzie ładować pełnym prądem.
  • Poziom 14  
    witam, i jak doszedłeś do jakiś wniosków bo też mam larka 43.0 i problem z baterią .

    lark kupiony w poniedziałek, ładowny cały dzień ładowarką od motoroli, wyłączony na noc następnego dnia czerwona kreska. wczoraj to sama ładowałem od 12 -22 dziś rano włączam mam czerwona kreskę 5% wg wskazań, jak dla mnie to jest to wielkie niedopatrzenie producenta, albo wyłacznik on/off nie odcina poboru baterii albo bateria jest do kitu, zastawiam sie czy ktoś z was otwierał , jesli tak to możne weźmie naładuje odłączy baterie i zobaczy po 1-2 dniach czy po podłączeniu on wogóle trzyma naładowanie. zwykła mant za 200 zł wytrzymuje 2-3 h , możne trzeba by zrobić własny wyłącznik bezpośrednio odcinający baterię od reszty ?

    czy u was po naładowaniu zapala sie na zielono czy gaśnie bo mi sie wydaje ze sie nie świeciła jak wstałem za pierwszym razem w nocy

    a czy ładując go przez usb ładujecie go włączonego , bo patrze na niego od 2 h podłączonego
    do usb wskaźnik chodzi od 1-5% pokazuje 5% potem wraca do 2% i tak sobie skacze po odłączeniu wskazuje nagle 1% tak jakby sie nie naładował prawie nic przez 2h
    czy jak jest właczony i ładowany to ma za niskie napięcie żeby jeszcze naładować aku ?
  • Poziom 11  
    estor napisał:
    witam, i jak doszedłeś do jakiś wniosków bo też mam larka 43.0 i problem z baterią .

    lark kupiony w poniedziałek, ładowny cały dzień ładowarką od motoroli, wyłączony na noc następnego dnia czerwona kreska. wczoraj to sama ładowałem od 12 -22 dziś rano włączam mam czerwona kreskę 5% wg wskazań, jak dla mnie to jest to wielkie niedopatrzenie producenta, albo wyłacznik on/off nie odcina poboru baterii albo bateria jest do kitu, zastawiam sie czy ktoś z was otwierał , jesli tak to możne weźmie naładuje odłączy baterie i zobaczy po 1-2 dniach czy po podłączeniu on wogóle trzyma naładowanie. zwykła mant za 200 zł wytrzymuje 2-3 h , możne trzeba by zrobić własny wyłącznik bezpośrednio odcinający baterię od reszty ?

    czy u was po naładowaniu zapala sie na zielono czy gaśnie bo mi sie wydaje ze sie nie świeciła jak wstałem za pierwszym razem w nocy

    a czy ładując go przez usb ładujecie go włączonego , bo patrze na niego od 2 h podłączonego
    do usb wskaźnik chodzi od 1-5% pokazuje 5% potem wraca do 2% i tak sobie skacze po odłączeniu wskazuje nagle 1% tak jakby sie nie naładował prawie nic przez 2h
    czy jak jest właczony i ładowany to ma za niskie napięcie żeby jeszcze naładować aku ?


    Witam. Ładuje mojego Larka z usb, bez różnicy czy jest włączony czy nie. Problem z ładowaniem pojawia się kiedy jest włączony np. jakiś film. Wtedy trwa to naprawdę długo, jednak łąduje się. Nie potrafię określić ile czasu trwa ładowanie przez USB, gdyż zazwyczaj zostawiam podłączoną nawigacje na noc. Ładuje się przy wyłączonym komputerze, a więć prąd na porcie usb jest mniejszy niż 500mA. Pełne naładowanie sygnalizowane jest świeceniem zielonej LED.
  • Poziom 18  
    Witam kolegów.

    Temat ładowania LARKa przerabiałem.Więc się podzielę wiadomościami.
    Na innym forum też to pisałem.Pierwsza sprawa to wyłączanie navi.gdy kończymy "zabawę",najpierw sleep na wierzchu potem z tyłu na off.
    Gdy wyłączałem tylko z tyłu navi.naładowana do pełna wieczorem,rano nie dawała znaku życia.Teraz po naładowaniu wytrzymuje 4-5 dni w szufladzie
    z codziennym włączaniem i niedługą zabawą czyli uruchamianiu różnych programów lub nawigacji.
    Co do ładowania to kupiłem na "Alledrogo"przejściówkę z 230V na 12V z gniazdem zapalniczki samochodowej.Czas ładowania aku.gdy pozostało 10% energii do 100% wynosi około 3 godzin.Zdjęcia niżej.
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
    Prąd ładowania czy to zasilacz sieciowy czy przejściówka jest około
    530mA.Podnosiłem napięcie zasilania do 16V.
    Przejściówka na zewnątrz i od środka
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
    Nie ma znaczenia czy ładowarka ma napisane 500mA, 1.5A ,2A
    o prądzie ładowania zadecyduje elektronika w navi.i będzie on (w moim
    przypadku) około 530mA.Przyjmując że aku.ma pojemność 1000mA
    (spotkałem się z takim opisem)to prąd ładowania jest prawidłowy 1/2 pojemności aku.
    Zdecydowanie mniejszy prąd ładowania mamy z gniazda USB komputera.
    I tak.

    komputer COMPAQ z WIN 98

    komputer wył.
    LARK 43 wyłączony(off)
    ~102.5mA 5.88V
    LARK 43 włączony (on)
    ~116.5mA 5.95V

    komputer włącz
    LARK 43 wyłączony(off)
    ~99.5mA 5.57V
    LARK 43 włączony(on)
    ~114mA 5.48V

    komputer nowy z VISTą

    komputer wył.
    LARK 43 wyłączony(off)
    ~98.2mA 5.03V
    LARK 43 włączony (on)
    ~113.3mA 5.04V

    komputer włącz.
    LARK 43 wyłączony(off)
    ~94.8mA 5.05V
    LARK 43 włączony (on)
    ~ 110mA 5.05V

    Tyle co do pomiarów.To wyjaśnia dlaczego przez gniazdo USB trzeba tak długo ładować.
  • Poziom 13  
    pustan napisał:

    Prąd ładowania czy to zasilacz sieciowy czy przejściówka jest około
    530mA.Podnosiłem napięcie zasilania do 16V.


    Błąd, 530mA to nie jest wartość prądu ładowania a prąd pobierany przez ładowarkę samochodową, natężenie powinieneś mierzyć na wyjściu tej ładowarki.
  • Poziom 18  
    Witam.

    Masz rację ale ja też napisałem że to jest około 530mA.Liczyłem się z tym że przetwornica pobiera parę mA na swoje potrzeby.Zrobiłem pomiar na wyjściu i jest różnica 6mA,czyli około 1%.Jest to pomijalne mając na uwadze warunki pomiaru poprzednie a teraz(stan baterii w navi,temperatura otoczenia,napięcie sieci,przewody miernika i ich styk)
    Mierzone przy podaniu napięcia na wejście wtyku zapalniczki w zakresie od 10V do 16V.
    Zmiany były w granicach 2mA.Poniżej zdjęcie.
    Pozdrawiam.
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji
  • Poziom 43  
    Koledzy, LArk jak i każda inna nawigacja ma wbudowany kontroler ładowania akumulatora i tenże ustala prąd ładowania. Jeśli jest tylko gniazdo miniUSB tą prąd jest ograniczony do około 500mA, ze względu na ograniczenia portów USB w komputerach (Standard mówi 500mA).
    Jeśli jest jeszcze dodatkowe gniazdo do ładowarki to wtedy mogą na tym gnieździe być inne warunki ładowania, inne prądy. Mogą, aczkolwiek nie muszą.
    Obojętne co masz napisane na ładowarce, czy 5V 1A, czy 5V 5A to i tak prąd ładowania jest kontrolowany przez układ scalony wewnątrz urządzenia.
  • Poziom 19  
    Mam Larka 43 FreeBird (zasilanie USB 5V)
    Czy po podłączeniu go (mini USB w LArku) do zewnętrznego akumulatorka o parametrach:
    6V 4Ah / 20HR
    Initial Current 1.2A
    Cycle Use 7.2V
    Na wyjściu aku jest stabilizator L7805 (5V)

    Jaki prąd ładowania będzie wewnętrznego akumulatorka przez zewnętrzny akumulatorek. Czy nie padnie mi szybko ten wewnętrzny ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 18  
    Posiadam larka 50.1 z ladwarka samochodowa. Do ladowania w domu uzywam zasilacza impulsowego 12V 1A do ktorego dokupilem gniazdo zapalniczki i gniazdko 2,5 do polaczenia tego z zasilaczem impulsowym. Wczesniej uzywalem zasilacza do modemu ktorego padl fabryczny zasilacz.

    Tak wiec zasilacz do sieci do zasilacza moja przesciowka 2,5 kabel gniazdo zapalniczki a wen ladowarka samochodowa z larka input dc 12-24V output 5V +- 5% 2A
    Larka laduje sie w domu ok miedzy 2-3h, sama nawigacja trzyma ok 2h po naladowaniu podczas zabawy z nia gps odpalony wiec tez pobiera wiecej zabobow i energii. Larka mam 3 dni.
  • Poziom 43  
    degename napisał:
    Ten wewnętrzny można ponoć wymienić. Gdy rozebrałem swojego Larka 35.0 nie próbowałem wyjąć/ruszyć baterii - była mocno przymocowana... klejem i taśmą klejącą. Ale jedno zobaczyłem i byłem bardzo zły. Akumulatorek urządzenia miał na sobie napis 3,7V 720 mAh. Po dokładniejszych oględzinach okazało się że nie ma żadnej elektroniki w sobie. Więc zakładam że można wsadzić inne ogniwa ale nie wiem czy to przyniesie efekty. Nie znam się na elektronice. Ma ktoś jakieś pomysły?

    Ile przewodów wychodzi z akumulatora ?
  • Poziom 23  
    To zdjecie moze cos odpowie:
    Ładowarka sieciowa 230V do nawigacji

    Jak sadzicie mozna dac jakas baterie z telefonu np 1100mAh, dzieki temu nawigacja moze znacznie dluzej pociagnac...
  • Poziom 43  
    Możesz spróbować, jak Ci sie tylko zmieści.

  • Poziom 43  
    Zapominacie o elektronice na bateriach.
    To że wejdzie nie oznacza że będzie działać.
  • Poziom 43  
    Marki większość baterii jest w tej chwili "dwudrutowa" i zawiera wbudowana elektronikę.
  • Poziom 23  
    To macie jakis pomysl jak w Larku 35.1 podmienic baterie jak siadzie oryginalny akumulator?
  • Poziom 12  
    dzięki za spostrzeżenia i rady w tym temacie
    mając od paru dni larka 43.2 zauważyłem że faktycznie ładowanie przez USB z kompa trwa całą noc a efekt jest mizerny. Dziś kupiłem ładowarkę do miniusb
    i mogę ją z czystym sumieniem polecić ...ładuje szybko i do pełna,lark się nie burzy tak jak po odpięciu z usb że jest niedoładowany :-)
    bawię się już ze 3 godziny świeżonaładowanym gps-em i czekam kiedy zacznie sie burzyć że jest rozładowany :D