Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termometr nisko-temperaturowy do Single Stage

Sobota 15 Dec 2008 14:16 13763 103
IGE-XAO
  • #31
    Sobota
    Level 26  
    Chcę mieć termostat który wyświetla temperaturę na wyświetlaczu LCD, uruchamia kompa przy odpowiedniej temperaturze. Czyli jaki układ mam szukać, DS1821 :?:
  • IGE-XAO
  • #33
    Sobota
    Level 26  
    Nie znam się na elektronice. Temperaturę ma wyświetlać kiedy komputer jest włączony. Termometr ma być zasilany z PSU, myślę że z moleksa. Czyli jaki scalak dać? Schemat wymaga przeprojektowania czy po prostu się inny układ daje :?:
  • #34
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli ten sam układ ma i dawać sygnał do włączenia komputera, i mierzyć temperaturę, żeby
    można było ją wyświetlać, to DS1821 to potrafi; jego wadą jest gorsza dokładność od DS18B20.

    Schemat - nie wiem, jaki masz na myśli. Wyświetlanie na LCD jest czymś, co wydaje mi się
    dość trudne (i nigdy tego nie robiłem) - ale można wykorzystać układ miernika cyfrowego.
    Tylko wtedy - jeśli temperatura ma być tylko pokazywana na LCD - nie ma potrzeby używania
    termometru cyfrowego, są układy analogowe, o których już pisałem w tym temacie; miernik
    cyfrowy potrzebuje dostać sygnał analogowy, więc jemu termometr DS na nic się nie przyda.

    Albo można zrobić tak, że DS1821 steruje uruchomieniem komputera, a potem komputer czyta
    z niego temperaturę i jakoś ją wyświetla - pytanie, jak zrobić to wyświetlanie, żeby było łatwo.
  • IGE-XAO
  • #35
    Sobota
    Level 26  
    Jak bym zastosował DS1821 to jakom rozdzielczość bym otrzymał? Schemat mam na myśli ten co dał mi w tym temacie peleton123, nie wymaga on modyfikacji? Jaki i jego program? Termostat ma być stosunkowo prosty w budowie, niezawodny, i ma sam włączać kompa.
  • #36
    _jta_
    Electronics specialist
    Mam wrażenie, że peleton123 podał (15 Gru 2008 09:22) jedynie linki do swoich postów
    w temacie 4x DS18b20 +LCD = Termometr; ten z 24 Mar 2008 14:52 zawiera schemat,
    a z 06 Cze 2008 16:27 poprawiony program do µC - czy to o ten chodzi?

    Z DS1821 może być problem, jak chcesz podłączyć kilka takich układów - on nie potrafi
    używać magistrali 1-wire "do spółki", musi być na niej w pojedynkę; i jeśli chcesz używać
    go i do "budzenia" komputera, i do odczytu temperatury, to trzeba go przestawiać między
    dwoma trybami pracy - a to jest nieco inna sekwencja sterująca, niż typowe na 1-wire.

    Ale, jeśli masz µC działający niezależnie od komputera, to możesz po prostu użyć
    układów DS18B20, i niech program w µC rozpoznaje kiedy trzeba "budzić" i to robi.
  • #37
    Sobota
    Level 26  
    Czyli schemat do przebudowy jaki sam program? Ja nie umiem tego zrobić więc odpada to z tego powodu, chyba że to będzie bardzo proste. A jakiś inny termostat który umie budzić kompa oraz pokazuje temperaturę (jednopunktowy odczyt starczy).
  • #38
    _jta_
    Electronics specialist
    Wracając do parametrów obu układów DS18... - DS1821 ma rozdzielczość 1 stopień, i błąd 1 stopień
    (maksymalny w zakresie 0..+85), i mierzy wolniej, niż DS18B20 na najwyższej rozdzielczości (do 1s);
    DS18B20 ma rozdzielczość 1/16 stopnia (przy ustawieniu na najwyższą - takie jest domyślne, można
    zmienić na 1/8, 1/4, 1/2 - im mniejsza, tym szybciej mierzy: <>0.75s na najwyższej, <>0.1s na najniższej)
    i błąd 1/2 stopnia (maksymalny w zakresie -10..+85, w pełnym zakresie błąd może być do 2 stopni).

    Ale jeśli chcesz mierzyć temperaturę jednym czujnikiem, i pokazywać na LCD, to miernik cyfrowy
    kupisz za około 10zł (no, liczmy 16 - z wysyłką, jak na miejscu nie ma taniej), czujnik + elektronika
    to około 10zł, można by to zasilać np. z USB komputera, i "budzić" komputer przez port szeregowy.

    Tylko wtedy: nie masz możliwości rejestrowania temperatury na komputerze; dodatkowy czujnik
    wymaga przeróbki układu, np. dodania multipleksera, jakiegoś sterowania - kosztuje to grosze
    (no, może parę setek groszy ;)), ale przede wszystkim jest robota z projektem i montowaniem
    - a jak zrobisz na czujnikach DS18B20, to po prostu podłączasz kolejny czujnik i działa.
  • #39
    Sobota
    Level 26  
    Układ ma znajdować się w zmodowanej budzie. Nie dało by się włączać komputera przez USB? Na LPT chciał bym dać ekranik wyświetlający jakieś dane ( temperaturę karty graficznej itp). Gdzie mogę znaleźć jakiś schemat takiego wynalazku z miernika cyfrowego? Termostat może być oparty na dowolnej liczbie układów scalonych, z tym nie problem. Tylko musi włączać komputer i muszę mieć jego schemat, bo sam go nie zaprojektuje. :-(
  • #40
    _jta_
    Electronics specialist
    Zrób najpierw pewne doświadczenie ze swoim miernikiem. Potrzeba do tego mieć: dostęp do końcówek baterii w mierniku
    (pewnie wystarczy zdjąć obudowę, tylko trzeba uważać, żeby nie zrobić zwarcia, bo to może uszkodzić miernik), opornik
    około 10k, jakąś baterię 9V (może być kiepska, byleby dawała sensowne napięcie), i drugi miernik cyfrowy.

    Po pierwsze, sprawdź czy oba mierniki pokazują to samo (na tej baterii 9V) - jeśli nie, to trzeba będzie korygować wyniki;
    następnie w swoim mierniku przewodem z gniazdka V (bezpieczniej będzie włączyć szeregowo opornik 10k) dotknij do
    '+' baterii, odczytaj napięcie, potem do '-', też odczytaj, i policz różnicę; zmierz napięcie tej baterii drugim miernikiem -
    czy wychodzi takie, jak ta różnica? jeśli tak, to twój miernik nadaje się do takiego układu, i możesz tym przewodem od
    gniazdka V dotykać do baterii i bez opornika. Na koniec między gniazdko V i COM włącz opornik 10k, znowu końcem tego
    przewodu dotknij do '+', i do '-' baterii (tylko nie naraz) - czy wychodzi tyle samo? (może być odrobinę mniej, bo teraz prąd
    pobierany z baterii będzie większy, i napięcie na niej spadnie - możesz to sprawdzić drugim miernikiem).

    Aha, wszystkie te pomiary robisz na zakresie 20V - bo mierzysz napięcia do około 9V, więc taki pasuje.

    Wyniki dla mojego miernika (DT-130): napięcie '12V' w komputerze: mój 11.95, pożyczony 12.08; '-' baterii -5.36;
    '+' baterii +2.92; pożyczony miernik pokazuje +8.37; przy powtórnym pomiarze +8.36, a mój -5.33 i +2.92; teraz
    wyłączam mierniki i liczę: różnica była 8.28 i 8.25 - średnio o 0.1V za mało, ale ten pożyczony pokazał o 0.13V
    za dużo przy pomiarze '12V', na baterii 9V błąd powinien być 3/4 tego z komputera - z grubsza się zgadza,
    pewnie powinno być o 0.01V więcej na moim, ale taki błąd można tolerować, to już jest błąd odczytu.
    Niestety nie mam "pod ręką" opornika 10k, żeby sprawdzić, czy z opornikiem wyjdzie to samo.
  • #41
    Sobota
    Level 26  
    Rozumiem doświadczenie, wiadome że tanie mierniki wymagają korekcji pokazywanych wartości również niektóre droższe też tego wymagają. Jak bym rozbił na bazie takiego miernika termostat to by było jak najbardziej przydatne, w tym opisie jest zdanie:
    "Po pierwsze, sprawdź czy oba mierniki pokazują to samo (na tej baterii 9V) - jeśli nie, to trzeba będzie korygować wyniki;
    następnie w swoim mierniku przewodem z gniazdka V (bezpieczniej będzie włączyć szeregowo opornik 10k) dotknij do
    '+' baterii, odczytaj napięcie, potem do '-', też odczytaj, i policz różnicę; zmierz napięcie tej baterii drugim miernikiem -
    czy wychodzi takie, jak ta różnica? jeśli tak, to twój miernik nadaje się do takiego układu, i możesz tym przewodem od
    gniazdka V dotykać do baterii i bez opornika."
    Czyli trzeba mieć szczęście żeby trafić na odpowiedni miernik? Tylko że ja potrzebuje najlepiej schematu, skąd ma go wziąć, jak taki termostat z miernika cyfrowego zbudować?
  • #42
    _jta_
    Electronics specialist
    Myślę, że każdy tani miernik jest odpowiedni - te najtańsze robią wszystkie "na jedno kopyto" na układzie ICL7106.
    (kiedyś ktoś wymyślił, jak to najprościej zrobić - może producent ICL-a to opublikował - i wszyscy producenci tych
    mierników robią według tego wzoru, bo im szkoda roboty na własny projekt, ani nie chce się im ryzykować, że coś
    pokręcą i nie będzie działało - tylko do tych lepszych i droższych są robione "indywidualne" projekty)
    Dość typowe jest to, że jak dotykasz przewodem z V-Om-mA do '+' baterii, to pokazuje napięcie około 2.9V - to jest
    napięcie z jego wewnętrznego wzorca - ono powinno być dla tego układu od 2.4 do 3.2V.

    Aha, u siebie sprawdziłem - jak połączę V-Om-mA z COM przez opornik 10k, to przy dotykaniu przewodem do '+'
    baterii odczyt jest ten sam, ale przy dotykaniu do '-' dużo mniejszy - to wynika z działania ICL7106, z tego co
    podaje producent, to on potrafi przyjąć nawet około 30mA z '+', ale może dać tylko 10µA - a to jest 0.1V na 10k.
    Dobrze byłoby się upewnić, że twój miernik zachowuje się tak samo, to będzie wiadomo, jak projektować układ.

    A, i jeżeli jeszcze nie masz miernika, to daj znać, ja mam jeszcze jakiś kupiony na Allegro, i to jest typ, który
    obecnie najłatwiej kupić - mógłbym go sprawdzić, i ewentualnie wysłać, jakby w Krakowie nie było tanio - ale
    o ile pamiętam, to chyba mi go przysłał ktoś z Krakowa... więc może łatwo kupisz taki sam.
  • #43
    Sobota
    Level 26  
    Tak się teraz zastanawiam czy nie lepszym rozwiązaniem by było zbudować termometr taki jaki jest na schemacie który dał peleton123 i to tego termometru w jakiś sposób dopięcie termostatu. Będzie dokładnie mierzyło temperaturę, nie będzie problemu z rozbudową o kolejne czujniki i będzie. Tylko jak tam "dopiąć" taki termostat?
  • Helpful post
    #44
    _jta_
    Electronics specialist
    Pod względem kosztów miernik cyfrowy + LM135 (albo tańszy LM335 - mniej dokładna wersja) wyjdzie
    chyba dużo taniej - rzędu 20-25zł (można i taniej: gniazdo V-Om-mA miernika łączysz przez LM335 z '+'
    baterii, i przez opornik 5-10k z '-' baterii, ustawiasz na zakres 200mV, i masz na wyświetlaczu wynik,
    który przeliczasz na temperaturę - ale wtedy odczyt maleje ze wzrostem temperatury, i jest zależny
    od egzemplarza miernika - mój pokaże '0' przy 19 C - lepiej wydać 1-2zł więcej i mieć '0' przy 0 C).

    Jeśli przerabiać układ z µC i DS18B20 tak, by coś włączał przy zadanej temperaturze: po pierwsze,
    trzeba zerknąć do opisu tego µC i zobaczyć, czy któraś nóżka pozostawiona jako wolna może być
    użyta jako wyjściowa (tak, żeby program mógł podać, co ma się na niej pojawić), i jeśli tak, to można:
    pod nóżkę podczepiasz np. jakiś tranzystor - żeby wzmocnić sygnał i dostosować napięcie i prąd do
    tego, co trzeba (może nawet układ MAX322 - zrobi sygnał dla portu szeregowego w PC, a kosztuje
    raczej poniżej 2zł; port szeregowy "lubi" napięcia '+' i '-' względem masy - MAX232 wytworzy ten '-'),
    a do programu dopisujesz porównanie temperatury zmierzonej z zadaną i ustawienie stanu tej nóżki.
    Aha: wadą MAX232 jest to, że trzeba podłączyć chyba ze 4 kondensatory 1µF - lepiej byłoby zrobić to
    jakoś inaczej, może wziąć -12V i +12V z wyjść portu szeregowego w PC, jak to robią myszy?

    Najważniejsza różnica obu podejść to taka, że robiąc analogowo lutujesz i masz to, co zlutowałeś,
    a robiąc z µC lutujesz z grubsza tyle samo, wpisujesz program, i masz to, co zaprogramowałeś:
    analogowo, jak coś ma zadziałać, musisz coś przylutować; cyfrowo - napisać coś w programie.
  • #45
    Sobota
    Level 26  
    Czyli tylko analog zostaje. A więc gdybym robił ten termostat z miernika DT-830 jak bym to musiał wszystko polutować? Ile by mnie to wszystko kosztowało?
  • #46
    _jta_
    Electronics specialist
    DT-830 - masz taki? ja chyba taki mam (ten z Allegro, bo przedtem kupiłem DT-130, na tym testowałem i tego używam);
    oprócz miernika: trzeba zrobić zasilanie, bo przecież nie będziesz zasilał z baterii jak będzie na okrągło włączony -
    można wziąć 12V z PC, ale trzeba obniżyć do 9V i dobrze wyfiltrować, żeby nie zakłócało miernika - pytanie, czy jakiś
    7809 (cena 0.5-1.0zł) wystarczy, czy trzeba coś lepszego; do tego TL431, LM135 i kilka oporników, i pomiar już masz;
    żeby zrobić podawanie sygnału budzenia komputera, to albo MAX232, albo parę tranzystorów (taniej, i kondensatorów
    nie będzie trzeba), i jakiś wzmacniacz operacyjny, albo komparator, potencjometr, żeby nastawić temperaturę... to już
    wszystko. Z tego po mierniku najdroższy jest LM135 (pewnie z 5zł), po nim MAX232 (jak go użyjesz), reszta scalaków
    poniżej złotówki za sztukę (tranzystory w hurcie po 6gr, w detalu pewnie z 15) - podlicz, dużo się tego nie nazbiera...

    Spróbuję narysować jakiś prosty schemat; orientacyjnie, do TL431 podłącza się dwa oporniki, i to robi za diodę Zenera,
    tylko dokładniejsza, i przez dobór oporników ustawiasz napięcie; ustawiasz go a 2.732V+napięcie wskazywane na '+'
    baterii (przy tym teście, co opisałem) i taką "zenerka" włączasz jednym końcem na '+' baterii, drugim przez opornik
    (1k) do '-' baterii - jak zmierzysz napięcie na tym drugim końcu, to powinno wyjść -2.73V; od tego końca LM135 przez
    opornik (3.3k) do '+' baterii, miernik podłączasz między LM135 a opornik i powinien wskazać temperaturę LM135.

    I sprawa do sprawdzenia: czy komputer "budzi się" przez podanie +12V, czy -12V na pin RI portu RS-232?
  • #47
    Sobota
    Level 26  
    Myślę o zasileniu tego termostatu z molexa tak jak napisałeś 12 V. Miernika nie mam ale taki sobie chyba kupie DT-830 bo tani. Był bym wdzięczny za schemat. Ekranik termostatu ma iść na przedni panel a więc musi być estetyczny, tak samo jak jego przyciski itp.
  • #48
    peleton123
    Level 12  
    jak chcesz zasilić termostat z molexa skoro on ma dopiero włączać komputer. A przecież wyłączony PSU nie da Ci na molex 12V
  • #49
    Sobota
    Level 26  
    Kolega peleton123 chyba źle zrozumiał o co mi chodziło. Jak komputer jest podłączony do sieci to zasilacz przetwarza prąd na odpowiednie napięcia. Nie musi być to tego włączony komputer od strony programowej, nie wymaga to nawet wczytania bios-u. Potrzebny jest jedynie prąd dopływający do zasilacza. Mi chodzi o taki rozruch komputera włączam acar-a (dopływa prąd do zasilacza) a gdy SS osiągnie odpowiednią temperaturę komputer jest włączany.
  • Helpful post
    #50
    _jta_
    Electronics specialist
    Z zasilaniem z komputera pewnie trzeba sprawdzić - co do mojego wiem, że "uśpiony" przez apmsleep
    (taki program pod Linux-em) zachowuje się prawie jak wyłączony, ale zasila HUB-a USB (świeci w nim LED)
    - w tym trybie dotknięcie do myszy czy klawiatury "budzi" go, "budzi się" też po upływie zadanego czasu
    (np. mogę mu kazać "obudzić się" o 8 rano i zrobić mi pobudkę), i ponoć ma się "budzić" od sygnału RI.

    Schemat (właściwie tylko część - nie ma na nim miernika, nie ma zasilacza 9V):
    Termometr nisko-temperaturowy do Single Stage
    Oporniki: R1 około 10k (dobierany), R2=8k2 (te dwa muszą być dokładne); R3=1k, R4=3k3, R5=22k, R6=10M.
    Potencjometry: P1=100k (próg alarmu), P2=10k (kalibracja LM135). Ten trójkąt to wzmacniacz operacyjny.
    Do pierwszych prób bez potencjometrów, R5, R6 i wzmacniacza. B+ i B- do baterii miernika, 'V' do gniazda
    V-Om-mA. Miernik na zakresie 200mV, albo 2000mV powinien wyświetlić temperaturę pomnożoną przez 10.
  • #51
    Sobota
    Level 26  
    Dzięki za schemat :!: W jaki sposób dobrać ten opornik, może być to rezystor nastawczy? Przy obecnym zasilaczu zasilaczu mam po podaniu napięcia prąd na USB, zasilacz wymieniam na lepszy. Jakiś układ obniżający napięcie byś mi mógł dostosować do tego termostatu? Na jaki port jest ten układ?
  • Helpful post
    #52
    _jta_
    Electronics specialist
    Jest taki układ scalony ICL7660, który potrafi podwyższyć napięcie prawie 2 razy - można by go użyć, żeby z +5V na USB zrobić
    +9.5V do zasilania miernika (i na jakimś stabilizatorze ultra-low-drop obniżyć je do 9V) - nie trzeba by było zmieniać zasilacza;
    ale trzeba by sprawdzić, czy da wystarczający prąd bez spowodowania nadmiernego spadku napięcia - albo użyć kilku takich.
    Sprawdziłem: typowa oporność wyjściowa ma być (w dobrych warunkach) 55R - czyli powinien dać 9.5V przy obciążeniu 9mA.

    Jeżeli wzmacniacz operacyjny będzie zasilany z +-12V, to wyjście można podłączyć do portu szeregowego.
    Zasilanie pewnie można by wziąć z tego portu, o ile: (1) działa przy "uśpieniu" komputera; (2) zużycie prądu przez ten
    wzmacniacz operacyjny będzie wystarczająco małe - pewnie TL061 by się nadał (zużywa do 0.25mA na wzmacniacz,
    tylko zanim go kupisz, warto pomyśleć, czy nie będzie potrzeba więcej - jest podwójny TL062 i poczwórny TL064 -
    w razie czego wyjdzie taniej, niż kilka sztuk TL061). Albo +5V z USB i użyć TL7660 do zrobienia -5V.
  • #53
    Sobota
    Level 26  
    Zasilacz zmieniam z powodu obecnej firmy Codegen. Jedyny poczwórny wzmacniacz operacyjny z jakim miałem do tej pory kontakt to był TL084CN. Jaki stabilizator ultra-low-drop bym musiał zastosować podasz jakiś przykład? Jeśli będziesz w stanie wykonać mi resztę schematu będę wdzięczny.
  • #55
    Sobota
    Level 26  
    W Krakowie jest pełno sklepów elektronicznych, w tym 3 są naprawdę dobrze zaopatrznone a więc z elementami nie będzie kłopotu. Element dyskretne co masz na myśli, rezystory? Za SMD się nie biorę patrząc jakie to ma rozmiary :-D
  • #56
    _jta_
    Electronics specialist
    SMD rzeczywiście trochę ciężko ręcznie lutować, choć spróbowałem kiedyś czegoś trudniejszego: mianowicie, jak
    kupiłem jakieś tranzystory (z CEMI, w metalowych obudowach), to jeden okazał się niesprawny - chyba emiter nie
    miał połączenia. Nadpiłowałem kapturek, usunąłem górę, oglądam i widzę: drucik nie podłączony. Przylutowałem.
    Wynik pozytywny - tranzystor zaczął poprawnie działać. W porównaniu z takim lutowaniem SMD niestraszne. ;)

    Ale myślę raczej o tranzystorach, może jakiś TL431 (jeszcze jeden), kilka oporników i coś z tego sklecić.

    Typowy scalony stabilizator napięcia ma spadek napięcia 2-3V, jakieś tzw. low-drop mają koło 1V, może nawet
    nieco więcej, jakieś ultra-low-drop np. 0.5V - a na tranzystorach, jak się chce, można zrobić i poniżej 0.2V!
  • #57
    Sobota
    Level 26  
    Czy mniejsze skoki napięcia tym mniejsze błędy pomiaru i większa trwałość układu. Chyba tranzystory będą odpowiednie, tylko jak z ceną, duża różnica?
  • #58
    _jta_
    Electronics specialist
    Zwykły stabilizator kosztuje około 60gr, ultra-low-drop chyba ze 3zł, a tranzystory kilkanaście gr za sztukę - przynajmniej
    do takiego układu, który potrzebuje niewiele prądu, więc można go zrobić na 2-3 tranzystorach małej mocy.

    Stabilizator powinien być low-drop, żeby wystarczyło napięcia na działanie stabilizacji. Albo trzeba by robić nie 9.5V,
    a użyć więcej ICL7660, i zrobić 14V z tych 5, które masz. Nawet, jakbyś miał 12V z molex-a (zakładając, że nowy
    zasilacz będzie je dawał, kiedy komputer będzie "uśpiony"), to i tak do zwykłago stabilizatora jest go "na styk".
  • #59
    Sobota
    Level 26  
    Jak nowy zasilacz nie będzie dawał to będzie trzeba zbudować również układ zasilający do termostatu. Ile będzie mnie kosztował cały termostat oraz stabilizator, wiem że ceny w sklepach potrafią być bardzo różne ale proszę o cenę przybliżoną jeśli to możliwe.
  • #60
    _jta_
    Electronics specialist
    Zwykle najdrożej kosztuje transformator - jak odpowiednio dobierzesz, to cała reszta nie powinna kosztować ponad 2zł;
    przy wyborze transformatora uwaga: niektóre co tańsze (i mam nadzieję, że tylko takie) są zrobione tak, że się grzeją,
    i potrafią się przegrzać, potem spalić bezpieczniki, albo spowodować pożar - trzeba z tym trochę uważać.
    Aha, jeszcze takie rzeczy, jak obudowa, czy wtyczka, też sporo kosztują - nie uwzględniłem tego.

    Można rozważyć - jeśli jest w miarę tanio - użycie zasilacza służącego do ładowania telefonu komórkowego.
    Tylko tu znowu ta sprawa: są jakieś bardzo tanie (nawet poniżej 3zł), które się grzeją, i mi taki kiedyś tak
    się nagrzał, że nadtopił obudowę, i przepalił bezpiecznik w mieszkaniu. Więc trzeba na to uważać.

    Dobrym pomysłem - ale nie wiem, czy coś takiego znajdziesz - byłoby kupienie transformatora na napięcie pierwotne
    nie 230V~ (a w żadnym wypadku nie kupuj na 220V~), a na 380V~ (czy teraz 400V~) - międzyfazowe, i wtórne znacznie
    większe, niż potrzebujesz (np. 24V) - jakby coś takiego było (małej mocy, żeby było tanie), to byłby ideał, bo trafo, jak
    pracuje przy obniżonym napięciu i z małym obciążeniem, to nie nagrzewa się, i tak jest najbezpieczniej.

    Aha, czy ty chcesz zrobić układ, który po osiągnięciu jakiejś temperatury (mniejsza o to, czy to w dół, czy w górę)
    włączy komputer, czy termostat - a więc układ, który będzie regulował temperaturę? Bo to dwie różne sprawy.

    Stabilizatory low-drop: przeglądając opisy znalazłem właśnie LM2941 - spadek napięcia 0.1V przy 100mA;
    LM2936 - stabilizacja 5V (da się uzyskać więcej), spadek napięcia 0.2V przy 50mA i lepiej filtruje.
    Stabilizacja i tak raczej powinna być podwójna - żeby tętnienia napięcia zasilania nie zakłócały pomiaru
    - z tego powodu albo stabilizatory o małym spadku napięcia, albo musi być duża nadwyżka napięcia -
    jeśli robisz własny zasilacz, to raczej jest sens wybrać to drugie, mniej będą kosztować stabilizatory,
    i pewnie łatwiej będzie je znaleźć w sklepie. Z komputera na molex-ie masz niestety tylko 12v.