Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 22 Mar 2010 13:42 1278891 6230
  • #1621 22 Mar 2010 13:42
    mateusz140m
    Poziom 10  

    Witam!

    Jako, że zima była długa a dom trzeb ogrzać przyszedł mi do głowy pewien pomysł. Chciałbym usprawnić pompę ciepła, poprzez wykorzystanie nadmiaru ciepła do wytworzenia energii potrzebnej do pracy sprężarki. W chili obecnej nadmiar ciepła z paneli i pompy jest oddawany poprzez wymiennik przypominający kaloryfer. Jego temperatura w sezonie zimowym wynosi ok 40*C. Czy możliwe jest zbudowanie silnika Stirlinga ogrzewanego wodą sprzed tego wymiennika, a chłodzonego glikolem w temp 0*C i uzyskanie ilości energii wystarczającej do zasilenia sprężarki?

  • Megger
  • #1622 28 Mar 2010 00:32
    wola2
    Poziom 9  

    Aby zmniejszyć koszty na wymienniki (posiadam używaną sprężarkę nie wiem ile jeszcze będzie pracować ?)chcę skraplacz wielkości 100x35x8cm bezpośrednio umieścić w zbiorniku buforowym . Jak całość zadziała będę mógł zastosować wymiennik płytowy . Przy temperaturze zewn.+10C parowniku powietrznym rurka ze sprężarki gorąca ok 70C .

  • #1623 29 Kwi 2010 21:04
    mmgrzywacz
    Poziom 2  

    Interesuje mnie sprawa umieszczenia modułu zewnętrznego pompy ciepła powietrze/woda. Jestem przed montażem i niewiele jest informacji z której strony domu umieścić moduł zewnętrzny. Z tego co wyczytałem nie powinien być narażony na działanie wiatru - czyli najlepsze miejsce wg mnie to strona południowa. Od strony zachodniej mam otwartą przestrzeń aż po horyzont i wiatry zimą bywają bardzo mocne. Jednak latem gdy będzie włączona funkcja chłodzenia wg mnie urządzenie nie powinno być od strony południowej która mocno się nagrzewa, z kolei będzie większe COP przy podgrzewaniu CWU.
    Ot i jest dylemat:) Może ktoś wie jakie obowiązują zasady przy wyborze miejsca.

  • #1624 29 Kwi 2010 21:54
    reaven22
    Poziom 27  

    Bardziej groźny dla jednostki zewnętrznej będzie wiatr i groźba zasypania parownika śniegiem, W takim wypadku urządzenie będzie często załączało funkcję odszraniania parownika przez co traci się dużo energii.

  • #1625 29 Kwi 2010 22:47
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Możliwie blisko jednostki wewnętrznej, długie przewody to mniejsza efektywność, chyba nie będziesz prowadzić przewodów na drugą stronę domu?

  • Megger
  • #1626 30 Kwi 2010 00:07
    wola2
    Poziom 9  

    Brawo ! Coś ruszyło . Bałem się ,że wątek padł i z edukacji nici :D .

  • #1627 02 Maj 2010 08:05
    manio123
    Poziom 33  

    pompa korzysta nie tyle ze schładzania powietrza (ma niskie ciepło właściwe) ile z ciepła zawartego w parze wodnej i jej kondensacji. Dlatego niezłe wyniki daja takie pompy przy wilgotnym i zasolonym morskim powietrzu. Z tego powodu wiatr jest zjawiskiem korzystnym, przynosi bowiem nowe , wilgotne powietrze. Pogodzenie korzytnej lokalizacji do grzania i chłodzenia nie jest mozliwe, ale poniewaz produkcja energii do grzania jest większa to bym radził strone południową.
    W lokalizacji parownika należy też uwzględnić szum przepływającego powietrza, któy może być uciążliwy nawet dla sąsiadów, szczególnie nocą .
    Ogólnie słabo oceniam możłiwości wykorzystania takiej pompy w naszym klimacie, szczególnie w ujemnych temperaturach zewnętrznych. Powietrze u nas jest stosunkowo suche, a fizyki się nie przeskoczy, warunki brzegowe okreśła pan Carnot.Dochodzą do tego poważne koszty odszraniania - COP po jego uwzględnieniu jest żałośnie niski, przekreślający sens stosowania. Ale marketing robi cuda, jak widać. Jest to zarazem doskonałe źródło ciepłej wody latem, ale pod warunkiem że mamy duże potrzeby w tym zakresie : pensjonat, pralnia, basen .

  • #1628 05 Maj 2010 23:37
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Z tym zasoleniem to lekko po bandzie pojechałeś. Nie polecam!

    A wiatr, jak to wiatr. Wieje raz z jednej, raz z drugiej strony ;)

  • #1629 20 Maj 2010 10:42
    dkkdarch
    Poziom 16  

    Witam
    Właśnie skończyłem moje dolne źródło (3 rowy po 20mb szerokie na 2 m i głębokie na 1,5m ) w sumie 540mb rury DN40.Mam pytanie jeśli chodzi o mieszaninę glikolu to jakich dodatków użyć,chodzi o inhibitory korozji?Mam glikol polipropylenowy (wiem że jest gęsty w niskich temperaturach ale go mam więc muszę wykorzystać) około 150 litrów a do mojej instalacji wejdzie jakieś 480litrów mieszaniny i przy 25% wychodzi 360 litrów wody i 120 litrów glikolu co daje temperaturę krzepnięcia -9*C natomiast przy stężeniu 33% mamy -14*C .Jakie stężenie będzie lepsze? Jakie stężenie dawaliście i do jakiej temperatury .Grunt to glina wilgotna i podczas tegorocznej zimy ziemia zamarzła tylko około 30cm.Zbyt duże stężenie -większe opory dla pompki ,mniejsze -pompa może pracować na niższym biegu.Temperaturę parowania przewiduję na poziomie -5*C (na koniec sezonu oczywiście).

  • #1630 20 Maj 2010 10:48
    reaven22
    Poziom 27  

    -9' daje nam zbyt mały margines bezpieczeństwa, bardziej obstawiał bym -14'.
    Praktyczne właściwości DZ wyjdą dopiero po 1 czy 2 sezonach grzewczych dlatego warto by założyć rejestrator temperatury i po sezonie przeanalizować co działo się w DZ. Dopiero wówczas można by pomyśleć nad rozcieńczeniem glikolu.

    Nie umiem oszacować jaki zysk mieli byśmy z bardziej rozcieńczonego glikolu, ile mniej energii zużyła by pompa obiegowa. ?

  • #1631 20 Maj 2010 11:46
    dkkdarch
    Poziom 16  

    Rozmawiałem przed chwilą z gościem który pracuje w firmie produkującej płyn na bazie glikolu polipropylenowego i nie za bardzo chciał zdradzić tajemnice dodatków.To co się dowiedziałem to dają czteroboran sodu,benzensan sodu,preparat anionowy oraz biocydy np chloryn sodowy.Twierdzi że w mojej instalacji gdzie jest tylko polipropylen ,stal kwasoodporna i miedź nie ma potrzeby stosowania wszystkich środków tylko chloryn sodowy w celu likwidacji bakterii.Zalecił też napełnienie instalacji wodą demineralizowaną.Niestety zostaje jeszcze pompa obiegowa i tu pojawia się problem z korozją chyba żeby zastosować pompę z polpropylenu :not: .Proporcji nie zdradził niestety.
    Co do temperatury to masz rację lepiej dać większe stężenie niż później rozmrażać DZ i mieć problem z pompą ciepła.

  • #1632 13 Cze 2010 00:43
    admiral25
    Poziom 12  

    Witam,
    I na starcie proszę o pomoc:
    Dom jednorodzinny około 350 mkw powierzchni użytkowej. Dobrze ocieplony. Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem. Jak na razie wszystko na papierze ale projekt już się wałkuje u urzędasów. Z racji nadmiaru wolnego czasu postanowiłem pomajstrować troszkę przy przyszłym ogrzewaniu. Na razie zbieram części i walczę z cyferkami.

    Z obliczeń wychodzi mi zapotrzebowanie na ciepło na poziomie 12kW (-15+22). Ogrzewanie po całości podłogówką. Na cwu zbiornik około 400-600 litrów grzany również PC do około 45st. Wspomaganie solarami w lecie (tylko CWU) a kominkiem w zimie (również CO).

    Okazyjnie dorwałem sprężarkę ZR61 copelanda. Stan dobry. Biegała w chillerze kilka lat. Po wymianie oleju powinna być ok.- kupiłem za grosze.
    Pytanie czy nie za duża?

    Poszukałem wymienników. Znalazłem używane również z chillerów, ale mocy na jakich chodziły niestety nie znam. Na pewno współpracowały z freonami. Na parowanie wybrałem 1,9mkw a skraplacz 1,38mkw. (wysokie na 50 pare cm. Większy 30 płyt mniejszy chyba 25 ale nie liczyłem) - kupione - trochę dałem ale i tak dużo taniej jak za porównywalne np. termokeja.
    Pytanie czy jak pospawam to ustrojstwo razem, będzie dobrze? Znaczy czy wymienniki nie za małe?

    Pompa ciepła ma pracować na czynniku R407C, ale:
    Zawór termostatyczny- kupiony mam na R22. TEX 2 dysza nr3. - kupiony za grosze.
    Pytanie. Czy po wrzuceniu do układu będzie pracował poprawnie, czy też muszę zakupić specjalnie do R407C za kilka stówek? A może pójść w R22?(dodam że planuję zamontować wymiennik regeneracyjny). - muszę kupić. Gdzie umieścić czujnik od TZRa? przed regeneracyjnym czy za?
    Jaki wymiennik regeneracyjny polecacie do takiego układu?

    Dolne źródło zaprojektowałem jako wymiennik liniowy. 10 obiegów po 100m rura pe32. Ma z nim współpracować pompka Wilo top-s40/7 a z podłogówką top-s50/7 - kupione za grosze (znaczy pompy). Zależnie od wymagań nogę dolupić falowniki do nich co by regulować wydajność.
    Podłogówka (w całym domu) to około 20 pętli po 60m PEX 16.
    I Kolejne pytanie. Nadadzą się czy muszę wywalić kasę na inne?

    Sprzęt będę spawał sam. Do dokupienia pozostały mi drobiazgi. Rurki, wziernik, filterki, jakiś zbiorniczek i zrobienie obudowy. Ponieważ mam pompę próżniową (taka do kikeskopów), myślę że dam radę również wypróżniować, sprawdzić szczelność i zrobić próbę ciśnieniową. Do napełnienia (to już w przyszłości) zatrudnię "fachofffca" bo zakup baniaczków z czynnikiem, manometrów, wężyków i reszy badziewia do serwisowania tego ustrojstwa się nie kalkuluje.

    Układ połączeń wewnątrz pompy jak najbardziej standardowy i zgodny z kanonami sztuki "pompowania ciepła". Oczywiście komplet zabezpieczeń w postaci presostatów, wentylki i inne standardowo ładowane do PC graty również wchodzą w skład zestawu.Na zewnątrz (znaczy od strony glikolu) planuję kilka udziwnień ale to temat na osobną "laborkę".

    A teraz kilka pytań odnośnie mojego rozumienia tematu:
    Jak przełączę skraplacz z podłogówki do wężownicy w zbiorniku CWU to temperatura w układzie będzie rosnąć do osiągnięcia założonych 45 st.C Ciśnienie na tłocznym również się podniesie (zależnie od temperatury skraplania). TZR będzie regulował żeby na ssawnym utrzymać stałe przegrzanie (ustawione śrubą) Ciepło z dolnego żródła zostanie przekazane czynnikowi przez wymiennik. Czynnik odparuje a para po przegrzaniu (dosuszeniu) w regeneracyjnym trafi na sprężarę. Ta podniesie ciśnienie do odpowiedniej wartości ( zależnej od temperatury skraplania).
    Czego nie rozumię. Jaka będzie temperatura gazu po wyjściu ze spężarki. Czytałem o możliwości rozpadu czynnika/oleju. Czy w moim układzie istnieje takie zagrożenie?

    Przepraszam za "elaborat" z pytaniami, ale nadszedł czas żeby skonsultować się z osobami dysponującymi większym doświadczeniem w tym temacie, co by nie popełnić "grubych" błędów i zbudować dobrze działające urządzenie (za grosze). Większość mojej wiedzy czerpię z internetu i możliwe że nie wszystko co wiem jest prawdą.

    Pozdrawiam wszystkich pasjonatów samodzielnej budowy "magicznych pudeł" grzejących ciepłem z ziemi.

  • Megger
  • #1633 13 Cze 2010 12:03
    bodziopl
    Poziom 22  

    Moim skromnym zdaniem to: sprężarka o numer za duża, a wymienniki za małe troszkę, no i ta wężownica w c.w.u. - raczej jestem zwolennikiem typowego rozwiązania z jednym skraplaczem (choć w zasadzie PCi powinna mieć 4 wymienniki: parownik, skraplacz, ekonomizer, nadskraplacz). temperatura pary (nie gazu bo obieg podkrytyczny) po sprężarce powinna być powyżej Tskr (z Todb i ciśnienia), i kilkanaście Kelwinów, jak jest za niska to PCi przeładowana, jak za wysoka to niedoładowana, albo za duże przegrzanie. Do doboru może przydałby się taki taki link do programu: http://www.emersonclimate.eu/download.cfm?wha...9e3011ccd-30BF508A-1635-0592-EB12D1F85C5919CD dobierze wszystko za wyjątkiem wymienników. Obecnie zajmuję się problemem zmniejszenia przegrzania (i żeby nie zalewać), to rzadko jestem tu na forum, ale to dobre forum i może przeczytaj je od początku szczególnie posty "gigantów" tego forum, bo mają oni wiedzę ponad akademicką, a wykładają ją prosto !
    A sprawa TZR: z r22 pasuje ~na R407C, nie idź na R22, bo już nie warto (ceny + podatek ekologiczny), sprawdź wydatek tego TZR i tej dyszy !

  • #1634 13 Cze 2010 17:58
    admiral25
    Poziom 12  

    Dziękuję za odpowiedź. Ponieważ poprzedniego posta zeżarło przy wysyłaniu będę się streszczał:

    1- Czy wsadzenie na parowanie czegoś w rodzaju 2,4mkw i przeniesienie tego 1,9mkw na skraplacz rozwiąże mój problem? Wiem że wymienniki pracowały na freonie ale większej ilości danych oprócz wymiarów nie posiadam. (wyskość 52, szerokość ~10 głębokość ~10. 30płyt.)

    2- dziękuję za linka. Po sprawdzeniu faktycznie wychodzi mi "troszkę" dużo mocy ale o to się nie martwię. Pompa ma działać tylko w tańszej taryfie i załączenie max. dwa razy na dobę. Podłoga powinna bez problemu wchłonąć nadmiar ciepła (ponad 1200mb pexa) dom parterowy o dużej kubaturze, a ogrzanie 500l zbiornika CWU wychodzi w około godzinkę, co bardzo mi odpowiada. (Grzanie zbiornika ma priorytet, jak już będzie 45 , to ciepło kierowane jest na podłogę)

    3- Co do wężownicy dla CWU. Jest to obieg glikolowy który przeliczę dla stosownej mocy a przełączanie CO na CWU po stronie glikolu elektrozaworami.

    4-Coolselector wskazuje że TEX2 chodzi do 18kW (wychodzi że mocy chłodniczej! więc dodatkowe kilka kW ze sprężarki dadzą ponad 20kW grzejnej...)z dyszą 6 (dla -5 +48) więc zapasu troszkę jest.

  • #1635 13 Cze 2010 19:05
    bodziopl
    Poziom 22  

    1. Sama powierzchnia wymiennika co mało, by wnioskować o jego mocy, ale do pewnych granic im większy tym lepiej. generalnie do ZR61 dałbym termokey'a P7 40 płyt na parowanie i 30 płyt na skraplanie (tak "na oko"), ale oczywiście 30 i 24 też pójdą, z mniejszą sprawnością . ważne też opory przepływu glikolu i wody = moce pomp !
    2. 1200mb pexa to wnioskuję że powierzchnia ok. 160m2 ?
    3. TEMPERATURY - jak to ma być wężownica w zasobniku c.w.u. taka typowa , to będzie klęska - za mała pow. wymiany. hasło: zbiornik z mamką
    4. Z zapasem ostrożnie - jak za duży, to może być słaba regulacja !

  • #1636 14 Cze 2010 11:00
    manio123
    Poziom 33  

    jeśli wymienniki i sprężarka pracowały na freonie to pewnie i na oleju mineralnym - co się pogryzie z poe stosowanym przy R407c. Wyczyszczenie wszystkiego dość kłopotliwe, choć nie niemożliwe. Za duża sprężarka to nie tylko problem efektywności ale i wiele innych problemów, opisywanych bogato na tym forum i w artykułach naszego Guru.
    Przemyśl saprawę jeszcze raz i nie zaczynaj bo to co kupiłeś za grosze wpędzi Cię w kosztowne kłopoty. Nie na wszystkim warto oszczędzać , jeśli to ma faktycznie działać.
    Kolektor słoneczny i kominek z płaszczem wodnym to niepotrzebne wydatki o małym stopniu wykorzystania - to właśnie te środki lepiej zainwestowac w pompę ciepła. Ciepło z pompy jest tak tanie że nie będzie Ci się chciało rozpalać kotłowni w salonie a ciepła woda z kolektora będzie droższa niż grzana elektrycznie z powodu znikomego (jak na nakłady) zużycia. Chyba, że planujesz basen.

  • #1637 15 Cze 2010 04:04
    admiral25
    Poziom 12  

    Niestety nie mam pojęcia na jakim oleju działały wymienniki
    (po czym to poznać? Da się bez "specjalistycznej" analizy? Czym myć zaolejone wymienniki? benzyna extrakcyjna? nitro? a może spirytusem albo jakimś "clinnerem" do olejów / mycia silników? ).
    Sprężarka natomiast na pewno działała na R407C (tak ma na nalepce).

    Z selecta wychodzi mi że przy parowaniu -5 i skraplaniu 40 (co uwzględnia stratę 4C na każdym wymienniku i zasilaniu podłogi 36st.C - wersja pesymistyczna ), moc grzejna pompy wynosi około 11,6kW.
    COP około 3,5.Przy obliczeniowym zapotrzebowaniu mojego domu na poziomie 12kW (nie uwzględniając CWU) dla temperatur zew / wew -15 +20, nie wydaje mi się żebym przewymiarował. (proszę o wyprowadzenie mnie z błędu jeśli się mylę).

    Wiem że nie powinno się przewymiarowywać pompy bo to pociąga za sobą znaczy wzrost kosztów - Wymienniki a przede wszystkim dolne źródło.
    Zdaję sobie również sprawę z potencjalnych problemów. Konieczności stosowania bufora przy nadmiarze mocy, spadku COP, częstym startem sprężarki i zatarciem z powodu złego smarowania włącznie.

    Zasadniczo ZR61 była jedną z pierwszych sprężarek które wychodziły mi z kalkulacji. (proszę uwzględnić fakt że dom będzie parterowy i zajmie ponad 430mkw działki...) w więźbie wysokość sięga 6,3m więc kubatura budynku jest znaczna. Nie chciał bym żeby z powodu za małej pompy, trzeba było węgiel wrzucać "w kozę". (Ślubna by mi nakopała chyba jak by z powodu zimna do wigilii w futrze musiała usiąść)


    Co do kominka.
    Zawzięła się, uparła i już. Bo u koleżanki to takie fajne i romantyczne i "ognisko domowe" blablablaaa (Kobiety w większości tak mają). Kominek musi być, więc siłą rzeczy za parę stówek więcej będzie z płaszczem wodnym. Zbrodnią było by nie wpiąć ustrojstwa w układ. Choć by w celu pogonienia legionelli (parę rurek pompka, jakiś wymiennik, kilka zaworów).

    Solar natomiast chciałem zamontować z innego powodu.
    Nadmiar ciepła ( z tanich płaskich solarków poniżej 1000PLN) którego nie zużyję do grzania CWU (duuża beczka około 500 litrów i ciągle rośnie...) puszczę po prostu pod ziemie w dolne źródło ( glina wilgotna, brak cieków...). Po co?
    Jak sobie zmierzyłem, ziemia na 1,5m utrzymuje około 6-8st. Rury chcę zakopać około 1.8m pod poziomem gruntu, co daje 0,8m poniżej strefy przemarzania.
    Ponad 1000m rury w ziemi. Można z tego zmajstrować ogromną bateryjkę.
    W zasadzie nie trzeba nic majstrować. To po prostu jest wielka bateryjka.
    Pobawiłem się cyferkami, pogrzebałem w necie i wyszło mi że ciepło oddane w lecie do dolnego źródła, z powodzeniem będzie można odzyskać w zimie w ilości około 30 - 35%. (nie licząc ciepła które już w gruncie wcześniej siedziało!) Dzięki temu "dodatkowemu" ciepłu, temperatura glikolu wychodzącego z ziemi powinna być o kilka stopni wyższa co bezpośrednio przekłada się na COP.

    Pytanie czy opłaca się wlczyć o kilka(naście) setek kilowatogodzin rocznie...

    Ja myślę że w moim przypadku jak najbardziej się opłaca.

    Pytanie. Czy jak na parownik wrzucę wodę o temperaturze 20st. (przegrzanie na regeneracyjnym 7K) a skraplanie dociągnie do 46st.C - wymagane dla CWU, to R407C/olej rozleci się czy nie. Od czego to ewentualnie zależy... (przegrzanie? napełnienie układu?).

    I kolejne, może równie naiwne/laickie jak poprzednie. Czy układ poprawnie napełniony czynnikiem dla temperatur -5 +46, a następnie puszczony na np: +15 +46 będzie wykazywał symptomy nadmiaru czynnika (jak zrozumiałem temperatura pary na tłoczeniu znacznie wyższa niż wynikająca z ciśnienia) czy też wszystko będzie w porządku?

    // Co do powierzchni. Blisko byłeś z tymi 160mkw. Użytkowej przeszlo 260 z czego grzejnej wychodzi mi "tylko" 190. To z powodu nieogrzewanej antresoli nad częścią salonu i kuchni. Jak by nie było, po raz kolejny przeliczam , ale jak na taką stodołę to i tak wychodzą mi niewielkie wartości mocy na CO. Całość w dociepleniu styropianem 18cm i 25cm wełny na dachu. Lepsiejsze okienka i - w założeniu - duża dbałość o brak mostków - słowem termos...
    A jeszcze rekuperator.

  • #1638 15 Cze 2010 07:24
    bodziopl
    Poziom 22  

    benzyną wystarczy, potem azotem lub powietrzem czystym dmuchnąć
    COP, moc ?, nie uwzględniaj c.w.u. tu dokładność 20% to super
    Kominek - moje zdecydowane TAK, ale ulituj się nad sobą i bez płaszcza, tylko z grawitacyjnym rozprowadzeniem ! (a jak prądu zimą nie będzie ?)
    Solar - wróci się za dwadzieścia parę lat (ale modnie na dachu wygląda, zrzut ciepła do DZ - super - chyba że w upał prądu nie ma; to mamy czajnik na dachu)
    Nie opłaca się - ale za dwa lata będę to sobie badał ! Aha ten 1000mb DZ to może być mało !
    Na parownik nie wrzuca się wody 20st.C (patrz pole pracy sprężarki !)
    zbiornik freonu , jak nie ma , to się zrobi więcej cieczy w skraplaczu i parowniku też trochę, a jak się zrobi że nie będzie już pary, to może być "bombowo"), a praktycznie nie powinno się lać więcej cieczy czynnika niż pojemność wysokociśnieniowej części układu (rurociąg, skraplacz, ekonomizer, wziernik, filtr - wtedy wszystko "pod kontrolą").
    Rurki w podłodze dajemy od co 10cm do co 15 cm (ale co 8 cm nie jest lepiej , tylko bez korzyści)
    Rekuperator nie oszczędza ciepła sam z siebie (tzn. oszczędza najwięcej jak nie pracuje :))
    [właśnie pracuję nad takim sterowaniem, by przegrzanie można było obniżyć do 1K, ale bez EZR i specjalnych algorytmów się nie da !]

  • #1639 15 Cze 2010 09:08
    manio123
    Poziom 33  

    kominek powietrzny oczywiście tak , choćby "na postrach" dla pompy ciepła żeby nie strajkowała, bo jakby co to zastąpi ją kominek, ale płaszcza wodnego zdecydowanie nie polecam . Pomysł ze zrzucaniem ciepła z kolektora do gruntu niezwykle szlachetny , bo w takiej Holandii jest powszechnym sposobem na zwrot pobranego z gruntu ciepła, czego wymaga stosowny operat i zezwolenie na stosowanie pompy ciepła. Moim zdaniem zbędna komplikacja a i koszt nie taki mały jak szacujesz, a natura sama uprości ten element jak to opisał skrótowo bodzio .
    Pompa wyjdzie mocno przewymiarowana , przemyśl sprawę póki czas. R407c pracuje na oleju poliestrowym , a R22 i jego toksyczni kuzyni na mineralnym . Produktem spotkania się tych dwu smarowideł są kluski, które sparaliżują wszystko. Nie wiem czy można jakoś rozpoznać rodzaj oleum jakim powleczone są wymienniki :cry:

  • #1640 15 Cze 2010 09:38
    Pi!
    Poziom 12  

    Co za wspaniały wątek, przyznam, że nie doczytałem wszystkich postów, ale prawie każdy, w szczególności te, które zawierały wiedzę.

    Zacznijmy od tego po co mi ta pompa. Domek będzie ogrzewany kominkiem z płaszczem oraz piecem na wszyćko, w szczególności na drewno. Do tego będzie posiadał spory bufor. Niestety będzie się zdażało, że dom zostanie na 2-3 tygodnie sam ze sobą, w związku z tym potrzebne jest jakieś dodatkowe ogrzewanie bezobsługowe, które dopilnuje, aby w dom nie zamarzł(tak żeby utrzymać +10st). Najtańsza pod względem instalacji wydaje mi się pompa ciepła, więc poszedłem za ciosem, ale ceny od razu mnie zwaliły z nóg. Ponieważ jestem zdania, że jeśli coś jest drogie, to należy to zrobić samemu, zacząłem grzebać i szperać, no i znalzałem wasz wspaniały wątek.

    Ale do rzeczy:
    Co myślicie o zastosowaniu sprężarki od klimatyzacji samochodowej?
    http://sanden.com/images/SD6V12_Performance.pdf
    Do tego założyć silnik elektryczny 3-4kW.

    Kolejna rzecz, co myślicie o zastosowaniu samochodowego osuszacza, zamiast tych filtrów i odwadniaczy?

    Czy wymiennik regeneracyjny można zlutować ze zwykłej rurki miedzianej?

    W tym poście:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2462726#2462726
    jest rysunek, są tam presostaty. Da się bez nich rzyć.

    Zaworek:
    http://www.danfoss.com/Poland/BusinessAreas/R...ody/875a0029-7401-4c4c-bed8-c18ac07cf222.html

    Chciałby właśnie zbudować prostą konstrukcję, czyli:
    Silnik elektryczny, sprężarka samochodowa(wiem, że z niej się ulatnia, ale będzie r134a), czujnik ciśnienia samochodowy(wyłącza jak za duże lub za małe ciśnienie gazu), osuszacz samochodowy, zabezpieczenie termiczne przy sprężarce, zaworek rozprężny jak wyżej lub samochodowy. Wymienniki i do tego wymiennik regeneracyjny. No i zbiornik na czynnik.

    Czy dobry zawór wybrałem? Czy jak to poskładam, to ma prawo zadziałać? Ile czynnika i ile oleju wlać?

    Co do testów szczelności i napełniania, wrzucę na przyczepkę i zawiozę do stacji obsługi klimy samochodowej.

    Aha, sterowaniem zajmie się jakiś mikrokontroler, jestem na tyle sprawny elektronicznie, że zrobię go sam. W przyszłości planuje tyż falownik, są banalne do wykonania aplikacje na stronach atmela do sterowania mosfetami, więc dam radę.

  • #1641 15 Cze 2010 10:25
    reaven22
    Poziom 27  

    admiral25 napisał:

    Co do kominka.
    Zawzięła się, uparła i już. Bo u koleżanki to takie fajne i romantyczne i "ognisko domowe" blablablaaa (Kobiety w większości tak mają). Kominek musi być, więc siłą rzeczy za parę stówek więcej będzie z płaszczem wodnym. Zbrodnią było by nie wpiąć ustrojstwa w układ. Choć by w celu pogonienia legionelli (parę rurek pompka, jakiś wymiennik, kilka zaworów).


    Niedawno sam wychodziłem z takiego założenia. Ale koledzy z forum sprowadzili mnie na ziemie i nie żałuje że zrezygnowałem z płaszcza wodnego :)
    Od momentu uruchomienia PC kominek był w użyciu może ze 3 razy. I to bardziej dla klimatu niż z potrzeby ogrzania. Dodatkowo sezon grzewczy pokazał że bardziej opłaca się grzać PC niż kominkiem, chyba że ktoś ma drewno za free.

    Odniosę się jeszcze do ogrzewania podłogowego. Na 120m2 powierzchni domu położyłem 1100mb rurki w pętlach po 66m (krążek 200m/3 =~66). Powierzchnia podłogi wszędzie jest ceramiczna dzięki temu udało się uzyskać temperaturę na podłogówce nie przekraczającą 24'C przy największych mrozach. Dom w technologi kanadyjskiej, ocieplenie w ścianach 15cm wełny + 15 styropianu, strop zasypany do pełna granulatem wełny minimalna grubość 40cm max 60cm, pod podłogą 15cm styropianu.
    Według mnie powinieneś zagęścić rurki i ułożyć wszędzie z rozstawem 10cm. Koszt pex-a poniesiesz raz a sprawność układu będzie pracowała przez wiele lat.

    admiral25 napisał:
    COP około 3,5.Przy obliczeniowym zapotrzebowaniu mojego domu na poziomie 12kW (nie uwzględniając CWU) dla temperatur zew / wew -15 +20, nie wydaje mi się żebym przewymiarował. (proszę o wyprowadzenie mnie z błędu jeśli się mylę).


    U Siebie prognozowałem zapotrzebowanie na energię na poziomie 50W/m2 x120m2=6kW , ponieważ w przyszłości dojdzie jeszcze jedno pomieszczenie 25m2 to zgodnie z sugestią kolegów z forum PC złożyłem na 8kW.
    Po sezonie grzewczym i niezbyt lekkiej zimie już wiem że pompa mogła by być spokojnie o 2-3kW mniejsza. Przy mrozach rzędu -20 PC pracowało ok 8h/doba więc mam spory zapas wydajności.

    Nie przesadzaj z mocą bo to rodzi więcej problemów niż korzyści. Dom masz dobrze ocieplony więc ZR61 może okazać się zbyt duży. Osobiście zastosował bym o numer a nawet o 2 mniejszy. Zawsze przy dużych mrozach możesz nieco bujnąć temperaturę kominkiem.

    Dodano po 25 [minuty]:

    Pi! napisał:

    Co myślicie o zastosowaniu sprężarki od klimatyzacji samochodowej?
    http://sanden.com/images/SD6V12_Performance.pdf




    Do tego założyć silnik elektryczny 3-4kW.


    Bezsens, straty mechaniczne na sprężarce, na silniku i na przeniesieniu napędu zmniejszą znacznie sprawność układu, dodatkowo szczelność i konieczność ładowania od czasu do czasu drogiego czynnika. Lepiej zastosować sprężarkę hermetyczną z klimatyzatora.


    Pi! napisał:
    Kolejna rzecz, co myślicie o zastosowaniu samochodowego osuszacza, zamiast tych filtrów i odwadniaczy?


    To nie jest drogi osprzęt więc po co kombinować ??

    Pi! napisał:

    Czy wymiennik regeneracyjny można zlutować ze zwykłej rurki miedzianej?


    Było wcześniej, poczytaj, da się chociaż nie zastąpi to HE danfossa.

    Pi! napisał:
    W tym poście:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2462726#2462726
    jest rysunek, są tam presostaty. Da się bez nich rzyć.


    Da się żyć do pierwszego wybuchu :)


    Pi! napisał:

    Chciałby właśnie zbudować prostą konstrukcję, czyli:
    Silnik elektryczny, sprężarka samochodowa(wiem, że z niej się ulatnia, ale będzie r134a), czujnik ciśnienia samochodowy(wyłącza jak za duże lub za małe ciśnienie gazu), osuszacz samochodowy, zabezpieczenie termiczne przy sprężarce, zaworek rozprężny jak wyżej lub samochodowy. Wymienniki i do tego wymiennik regeneracyjny. No i zbiornik na czynnik.


    Ogólnie sprawność klimatyzacji samochodowej daje wiele do życzenia. W samochodzie sprawdzi się z 100% ale w postaci pompy ciepła ?? wątpię.

    Pi! napisał:
    W przyszłości planuje tyż falownik, są banalne do wykonania aplikacje na stronach atmela do sterowania mosfetami, więc dam radę.


    Falownik do silnika 3-4kW banalny ?? Kolega wybaczy ale chyba nie ma za bardzo pojęcia o czym pisze.

    Do podtrzymania temperatury na czas wyjazdu chyba najtaniej a wystarczająco sprawnie będzie zastosować PC powietrze-woda lub nawet powietrze-powietrze. Ewentualnie grzałka elektryczna w obiegu na 2 taryfie.

  • #1642 15 Cze 2010 11:44
    Pi!
    Poziom 12  

    No to sprowadziłeś mnie trochę na ziemię.
    Parę postów pod rysunkiem jest:

    kuba_puchatek napisał:

    K - copeland ZR-28K3E
    P - parownik SWEP B25x34 (SWEP'y B25 mają ok 0,55m2 na płytę)
    S - skraplacz SWEP B25x22
    W - wymiennik Friga Bohn lub Danfoss H300 (nigdzie nie znalazłem parametrów)
    Z - TZR Honeywell TLEX-2,5
    F - filtr osuszacz Alco ADK 0812 lub Faber Castel 4003
    HP - presostat Danfoss KP5
    NP - presostat Danfoss KP1
    TR - termostat parownika Danfoss KP73
    D - wziernik Danfoss SGI 12S


    No i mam nowe pytania:
    1) Czy mogę zastosować mniejszą sprężarkę? Jaką, może ta:
    http://stowest.pl/p,pl,224,sprezarka+nj+6226+z.html

    2) Filtr osuszacz, wziernik, jaki zastosować, gdzie kupić?

    W zaproponowanym zaworku honywela jest rurka do wyrównywania ciśnienia, a w tym:
    http://www.danfoss.com/Poland/BusinessAreas/R...ody/875a0029-7401-4c4c-bed8-c18ac07cf222.html
    danfosa nie, na czym to polega?

    Wiem, że było, ale niewyczerpująco, jak dolutować małą rurkę do grubej?

    Wymiennik regeneracyjny, jaką powinien mieć powierzchnię wymiany(wiem, że było, ale kilka dni czytałem ten wątek i nie pamietam, nie każcie mi czytać jeszcze raz).

    Ile czynnika wlać. Czy czynnika wlać tyle co w zbiorniku i pół parownika i pół skraplacza dobrze będzie? Ile do tego oleju i jakiego?

    Jak sprawdzić szczelność w warunkach domowych, i jak napełnić?

    No i te bardziej konstruktywne, czyli czy dobrze to rozumuiem:
    Presostat wysokiego ciśnienia chroni układ przed za wysokim ciśnieniemBUM.
    Presostat niskiego ciśnienia chroni układ przed za niskim ciśnieniem(brak czynnika).
    Termostat wyłącza sprężarkę, jeśli z wymiennika wraca za zimy czynnik(nie ma co chłodzić).

    Powietrze-woda, czy woda woda, co za różnica, zamiast wymiennika płytowego zastosuje się nagrzewnicę.

    Dodano po 17 [minuty]:


    Skoro już o falowniku, jak sprężarki reagują na zmianę częstotliwości? Coś tam było w tym wątku, ale naprawdę skleroza...

  • #1643 15 Cze 2010 14:21
    manio123
    Poziom 33  

    pompa ciepła wcale nie jest tanim inwestycyjnie źródłem ciepła , szzczególnie dotyczy to źródła i instalacji odbiorczej , które maja kapitalny wpływ na efekt końcowy. Nie opłaca się budowac jako okazjonalnego źróła ciepła, znakomicie taniej będzie po prostu grzać prądem w taniej taryfie. Trawestując znane powiedzenie : złej instalacji dolnego i górnego źródła i najlepsza pompa ciepła nie naprawi . Co nie znaczy, że złomową pompę ożywi idelana instalacja :)
    Poczytaj jakiś podręcznik chłodnictwa ( najlepiej na pocżątek dla techników) to zdobędziesz podstawową wiedzę. TZR do pompy ciepła stosujemy ten z rurką , która służy do pomiaru ciśnienia parowania . Pozostałe komponenty wedle uznania pocztaj na www.alfaco.pl , albo www.berling.pl i oczywiście wszystko na stronie www.danfoss.pl.. Danfoss to nieco wyższa półka cenowa ale i stosowna jakość.
    Przylutowanie ciekiej rurki do grubszej to albo wlutowanie w prefabrykowany trójnik (3 luty) albo nawiercenie otworku, wywinięcie kołnierzyka na cienkiej rurce i przylutiwanie do miejsca z otworkiem. Oczywiście ten drugi sposób wymaga większej wprawy , a i ogólnie lutowanie twarde to dość trudna sztuka , opanowanie której dla jednorazowego wyczynu nie ma szans powodzenia :) i sensu.
    Nie istnieje możliwość polutowania i sprawdzenie instacji pomy ciepła bez posiadania butli z azotem, reduktora i pompy próżniowej , które są podstawowym wyposażeniem każdego zakładu naprawy urządzeń chłodniczych, więc warto zaprzyjaźnić się z którymś z nich w celu polutowania i sprawdzenia zmontowanej na sucho instalacji.

  • #1644 15 Cze 2010 15:19
    Pi!
    Poziom 12  

    No właśnie to wywinięcie kołnierzyka nie za bardzo rozumiem, gdzieś już się przewijało.

    Jakby nie było 30 st w grzejnikach będzie, ja nie chcę tym ogrzewać tylko dogrzać jak mnie nie ma, na pewno tańsze byłoby drewno, ale to trzeba być. DZ będzie wodnym GWC, którym w lato się będę chłodził(nagrzewnica). Myślałem tyż, żeby w lato, jakby chłodzenie z GWC nie wyrabiało odpalać pompę i grzać nią wodę CWU, a dom dodatkowo chłodzić. Jakoś tam rurki się poplącze, żeby się dało.

    Ogólnie trochę jeszcze czasu do wykonania mam, bo jestem na etapie notariusza i projektu jeszcze brak.

    Piszesz o poradnikach, znajdę coś w necie, jakiegoś ebooka?

  • #1645 15 Cze 2010 19:54
    admiral25
    Poziom 12  

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Wychodzi na to że powinienem jeszcze raz siąść nad cyferkami i dokładnie wszystko policzyć. Zwłaszcza zapotrzebowanie na ciepło dla mojej "stodoły".
    Jak wszystkie obliczenia będę miał już pewne i dalej będzie mi wychodzić że pompa jest przewymiarowana, pozostanie mi pójść za głosem "wielkich" i zakupić mniejszą sprężarkę, a większą zhandlować...

    Wielkie dzięki za info czym czyścić wymienniki i resztę gratów.

    Jak już uporam się z tym zadaniem, zapewne zgłoszę się z kolejnymi pytaniami.

    Co do "braków w zasilaniu" i kominka z płaszczem. Zasadniczo UPS i mały agragacik na dłuższe braki załatwia sprawę doskonale.

    Strasznie boli mine "wywalanie" kilowatów kominem... Wiem że sumarycznie będzie tego niewiele, ale świadomość że właśnie pita mi jakieć 30kWh, a CWU grzeje się prądem ( co jakiś czas trzeba podgrzać kilkaset litrów ponad 60st.C bo legionella) chyba by mnie do szału doprowadziła. - ale przemyślę.

    więc za liczydło i wio...

    Pozdrawiam wszystkich "pompowców"

    Marcin

  • #1647 20 Cze 2010 19:13
    SAWEK101
    Poziom 30  

    Witam, z tymi kluskami z oleju to przesada , nigdy czegoś takiego nie zauważyłem, jeśli się na brejta to najwyżej występuje pienienie się oleju lub słaby powrót ale to się dzieje zwykle przy przejściu z poe na mineral, a nie odwrotnie. A tak w ogóle to są różne gatunki mineralu inne się gryzą bardziej inne mniej, ale ja bym się nie bał o to, wymienniki można przepłukać benzyną ekstrakcyjną i przedmuchać azotem lub powietrzem, a jak zastosujesz r 134a to zmniejszysz moc układu o 1/3, wg mnie to do pompy ciepła to albo r134a albo r22 niestety już wycofany bo był za dobry i za tani ot taka polityka ekologii, inne gazy to porażka w pompie ciepła ze względu na poślizg temperaturowy i współczynnik cop.

  • #1648 21 Cze 2010 07:19
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    A czynnik R407C (mieszanina, legalna) ?

  • #1650 12 Lip 2010 09:03
    Piotr 33,5
    Poziom 8  

    Witajcie

    Do PC przekonał mnie kolega, który ją użytkuje, pozostało wykonanie i pojawiają się pierwsze pytania:

    1) ogrzewanie podłogowe - 600m2
    2) podgrzewanie CWU z pompy - zbiornik 500 - 600L
    3) dolne źródło - odwiert im głębszy tym lepszy,
    słyszałem nawet o odwiertach do 230metrów?
    4) sama pompa - kupić gotową czy próbować omijać "system" ?
    :D

    pozdrawiam serdecznie
    Piotr

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME