Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 23 Dec 2011 12:49 1507206 7532
  • #2611
    SAWEK101
    Level 31  
    Zdecydowanie nie, zamrozisz studzienkę prędzej czy później, poza tym w nocy masz znikomą ilość ścieków i była by klapa, oczywiście pomijając aspekty prawne.
    Co wy z tymi technologiami :D, wysyp jakiś.
  • Texa PolandTexa Poland
  • #2612
    manio123
    Level 34  
    Pytanie nie jest wcale dziwne i kilka razy zetknąłem się z takimi rozwiązaniami , wymagają one jednak budowy zbiornika do retencji ścieków ( bo nie zawsze płyną wtedy kiedy są potrzebne ) i zawsze jest problem konstrukcji wymiennika . Jednym słowem duże nakłady i trzeba się potem w g... babrać .
    Rozwiązanie dość powszechne na pływalniach , z tym że wykorzystuje się ścieki z prysznica itp , kibelkowe puszczając jednak wprost do kanalizacji :D
  • #2613
    Tarnus
    Level 20  
    Czego to się nie zrobi dla kasy. Hydraulik też często babrze się w gównianych rurach i jak ma? Ma lepszy samochód ode mnie :)
    Pomysł ze studzienką jest w sumie rozwinięciem innego pomysłu mojego kolegi, mianowicie odbierania ciepła z dużego szamba 10m3. Szambo samo w sobie odbiera sporo ciepła przez ściany z gruntu - beton jest dość dobrym przewodnikiem ciepła - a bakterie rozkładając gówienka także produkują ciepło. Kolega twierdzi że jakby dosypywał jakieś tam bakterie raz na tydzień i dodatkowo zanurzył napowietrzacz to raczej trudno by było zamrozić 10m3 takiej brei.

    Marek
  • #2614
    SAWEK101
    Level 31  
    To jest wszystko mało, musiał byś mieć dużą płytę gnojową np, z jakiejś chlewni, wtedy może coś by z tego było, ale to gówniany temat.
    Pamiętaj że jak obniżasz temperaturę to i reakcję bakterii też zanikają.
  • #2615
    Tarnus
    Level 20  
    SAWEK101 wrote:
    To jest wszystko mało, musiał byś mieć dużą płytę gnojową np, z jakiejś chlewni, wtedy może coś by z tego było, ale to gówniany temat.
    Pamiętaj że jak obniżasz temperaturę to i reakcję bakterii też zanikają.


    Wtedy to bym poważnie myślał o biogazie.
  • #2616
    Słowik
    Level 13  
    Mam pytanie. Zakupiłem TZR jak na zdjęciu. Pomyłka wynikła w tym że zamówiłem dyszę na połączenie kielichowane i łącznik do lutowania. Pytanie brzmi: - czy jak wyjmę końcówkę kielichową z sitkiem, włożę dyszę i skręcę to ma być już szczelne bez żadnego dodatkowego uszczelnienia? I pytanie drugie bo z tego co widziałem to rzadko stosuje się ten łącznik, może ze względu na sitko lepiej zrobić połączenie kielichowe :| .

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
  • #2617
    manio123
    Level 34  
    Po prostu rozebrałeś dyszę na dwa elementy, złóż jak było bo nic z tego nie będzie :). Co do połączenia to bez znaczenia czy przylutujesz to co masz , czy wykorzystując tylko nakrętkę wywiniesz kołnierzyk.
  • #2618
    Słowik
    Level 13  
    Wywijając kołnierzyk sprawa jasna, pasuje do stożka z sitkiem. A gość w sklepie powiedział że wyjąć sitko i wtedy skręcić z łącznikiem (łącznik jest płaski, coś jak pod uszczelkę), stąd moje wcześniejsze pytanie :| .
  • #2619
    SAWEK101
    Level 31  
    Krótko i na temat, każda dysza ma ten sam kielich, różnią się tylko sitka i nakrętki, więc jak sitko ze stożkiem to do niego zwykła nakrętka 5/8 na rurce kielich i będzie ok.
    Do tej nakrętki co masz, musiał byś mieć jeszcze sitko z płaskim kołnierzem inaczej lipa, nakrętka którą masz nie posiada stożka (jest inna niż zwykła 5/8) więc nie można jej wykorzystać do połączenia na kielich.
  • Texa PolandTexa Poland
  • #2620
    Słowik
    Level 13  
    Właśnie. Gostek od lat sprzedaje rzeczy ale pewnie do klimy tylko i takie rzeczy wygaduje. A jak go pytałem w czym zamówić komponenty, powiedział że lepiej w calach. :D I tak zamówiłem. Zgaduje że jestem jego pierwszym klientem który robi PCi.
  • #2621
    SAWEK101
    Level 31  
    Ja bym robił w metrycznych, bo możesz mieć problemy, np w zwykłą nakrętkę 1/2 nie wsadzisz rurki calowej 1/2, z wymiennikami też może być meksyk :D .
    Jak chcesz w calach to musisz kupić wszystko w calach a tu czasem jest problem, zależy jaka hurtownia.

    Jeśli stosuje się zwykłe wymienniki płytowe jako parownik to tzr nie musi być z wyrównaniem ciśnienia, bo niema czego kompensować, zwykły tzr jest tańszy i z mojej obserwacji mniej faluje na tym samym układzie, więc nie wiem czemu wszyscy brną w kompensację, za oczczędzoną kaskę było by ze 3 flaszki :D
  • #2622
    bodziopl
    Level 24  
    I taaam, takie filtry to zwykle są w calach i trzeba "nadlać" albo ekspandować: z 12 na 1/2", sprężarki ZR są w calach, a wyminniki WTK i inne są przeważnie metryczne ?, a nakrętkę to pewnie będziesz miał na 10mm, to rurka calowa też wlezie :) (Zwykle firmy robią komponenty "uniwersalne" - z luzem)
  • #2623
    SAWEK101
    Level 31  
    Ale giętarki już nie koniecznie, wymienniki zwykle są metryczne a kolana łuki też zwykle metryczne, filtr lepiej mieć skręcany, by przy wymianie nie robić syfu w instalacji.
  • #2624
    bodziopl
    Level 24  
    No tak giętarką na 1/2" spłaszczysz tylko rurkę 12mm
  • #2625
    SAWEK101
    Level 31  
    Mam pytanko, czy próbował ktoś zakopywać dz z bezpośrednim odparowaniem na głębokości 50- 60cm, wiem że to jest połowa głębokości i prosił bym nie wyjeżdżać z teorią typu nie bo nie.
    Chodzi mi głównie o to jak zachowa się grunt po zamrożeniu, czy wtedy będzie znacznie gorszy współczynnik przewodzenia i jakie to będą zmiany.
    Wydaje mi się że lepiej było by zakopać na małej głębokości dz niż stosować parownik powietrzny.
    Chodzi mi o działanie w praktyce, wiem że jak zamroź złapie przy -15 to żadna rewelacja, ale jak na zewnątrz jest około zera to wydaje mi się że kolektor będzie się dość szybko regenerował.
    Patrząc na zdjęcia z boju w polu tu na forum mam wrażenie że niektórzy zakopują dz na 80-100cm.
    Rowek ok 50cm można wykonać nie skomplikowaną koparką łańcuchową.
  • #2626
    RafalK-ce
    Level 15  
    "znajomy" instalator z SOFATH zalecał głębokość 0,8 do 1 metra. Nie słyszałem o mniejszych głębokościach. U mnie jakoś tak wyszło, że mam 1 - 1,2 metra. W trakcie sezonu podłączę manometry i porównam z temperaturami jakie miał grunt w poprzednią zimę. Też myślałem o użyciu rowokoparki ale na 1 metr.
  • #2627
    manio123
    Level 34  
    Wszystko zależy od poziomu wody gruntowej, jeśli grunt nawodniony i piaszczysty to nie ma problemu - tak widziałem w okolicach Radzymina, ale tam ziemniaki rosną w wodzie :D
  • #2628
    SAWEK101
    Level 31  
    Też myślę podobnie, że jak był by mokry grunt to jeszcze by uszło, a ja mam suchutki piasek.
    Myślałem też o tym aby np do powietrznej pc wykorzystać gotowy klimatyzator np lg inwerter i tylko w rurociąg wpiąć płytówkę która zasilała by co, a jednostka wewnętrzna wisiała by na korytarzu i dochładzała czynnik, ciekawe jaki byłby efekt, za jednym wydatkiem miałbym gotową klimę w domu, dodam że cały czas chodzi o ogrzewanie przejściowe.
  • #2629
    RafalK-ce
    Level 15  
    O jednostce wewnętrznej jako dochładzaczu zapomnij. Podmuch powietrza, nawet o temperaturze 30 *C, odczuwalny jest jako nieprzyjemnie chłodny. W ogóle wydaje mi się, że przecenia się tutaj dochłodzenie - ono nie przynosi nieskończonych korzyści. Do sterowania i odszraniania można może służyć "fabryczna" elektronika. Jeśli nie inverter tylko on/off to taki z czujnikiem wymiennika zewnętrznego.
  • #2630
    SAWEK101
    Level 31  
    Z tą jednostką wewnętrzną to nie problem, bo i tak ma wisieć w korytarzu, a jak się da niski bieg i lamelki w poziomie to nie będzie mi to przeszkadzało, a 2 kw zostanie w środku, chcę wykorzystać split by latem mieć klimę i kombinuję tak by nie robić dwóch instalacji.
    Ale nigdzie nie znalazłem , jaka jest różnica Cop inwertera i zwykłej klimy.
    Sądzę że praca inwertera z mocą poniżej 50% to żadna oszczędność, bo wentylatory też trzeba czymś napędzić.
    W ulotkach piszą że niby klasa A ale Cop przy pełnej mocy ten sam co zwykłej klimy,
    bo na pełnej mocy niczym się ona nie różni od zwykłej :D
    Tak samo Daikin w swoich instrukcjach nie piszę jak te pc naprawdę działają przy mniejszym zapotrzebowaniu i jaka jest wtedy sprawność urządzenia.
    Tylko żeby na koniec nie wyszło że skórka za wyprawkę :D.
    Wiem jedynie że wszyscy producenci podają nominalną moc przy 7st na zewnątrz i temperaturze co 30 i 35st, a jak jest -7 to już z efektu szczęka opada :D.
    Zastanawiam się czy tu w ogóle są z inwertera jakieś sensowne korzyści bo jak jest +7st to i tak sprawność jest dobra (jeśli górny wymiennik jest przewymiarowany) a jak temperaturka spada to pc musi i tak zasuwać na 100%
  • #2631
    RafalK-ce
    Level 15  
    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
    Przykładowe zestawienie wydajności invertera. Chyba już uwzględnia odszranianie.
  • #2632
    SAWEK101
    Level 31  
    Hmmm, ale nadal nie wiem jak to naprawdę działa, chodzi o użytek z inwertera, a chciałbym się doszkolić w tym temacie bo jest to ciekawe dla mnie.
    Z tej tabeli co podałeś to zwykła klima, ma takie parametry.
    Zawsze zakładałem zwykłe klimy, bo jeśli chodzi o klimatyzacje do domu to inwerter nie jest wart większej kasy, bo klima pracuję przez 3 tyg w roku i zwykle musi być to pełna moc, ale jakie są faktyczne korzyści z ogrzewania inwerterem, skoro jak jest mróz to i tak pc chodzi na 100%.
    Piszą że klima może pracować na 20% ale jaki jest wtedy cop i czy to się w ogóle opłaca jak wentylatory muszą pracować z niemal pełną mocą żeby wycisnąć więcej z wymienników, czy wentylatory pracują też na prawdziwych falownikach, czy są takie same jak w zwykłej klimie.
    Ciekawa stronka http://www.carrier.com.pl/pliki/artykuly/Klima_09_2004.pdf , coś może i w tym jest :wink:
  • #2633
    anwist
    Level 13  
    Dogrzewam dom ,,daikinem,, i ze spadkiem zapotrzebowania na moc grzewczą spadają tez obroty wentylatora j.zewn.
  • #2635
    RafalK-ce
    Level 15  
    Znam porównania, gdzie jak poszperać, to się okaże, że porównują najnowszego invertera z on/offem z początku lat '90-tych. Wówczas i wydajność i hałas jednostek wyglądają pięknie. Gdy myślałem o tymczasowej pompie powietrznej miałem zamiar włożyć sprężarkę 7 kW do obudowy 10 kW. Chodzi o większy wymiennik. Coś pomiędzy parownikiem wentylatorowym a wcześniej wspomnianym "rozwieszonym na płocie", który radził by sobie z mniejszym udziałem wentylatora.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wentylator jedn. wew. zwalnia jeśli ustawi się trb AUTO dla nadmuchu. Jeśli ustawisz konkretną prędkość to nie zwalnia.
  • #2636
    SAWEK101
    Level 31  
    Też myślałem podobnie, żeby wsadzić mniejszą sprężarkę, ale jak na to odszranianie (wydłuży się dość znacznie czas, bo będzie za mała moc) i w oryginalnym inwerterze wentylator zewnętrzny jest na falowniku i też zwalnia jak maleją obroty sprężarki, jest zatem energooszczędny to też ma znaczenie dla Cop.
    Ale kusi mnie też wykonanie od podstaw :D bo mam kilka sporych jednostek zewnętrznych, lecz jest warunek że musi też działać jako klima, bo od tego się zaczęło :D , dlatego kombinuję właśnie z inwerterem i powietrzem.
    Ja nie zwracam uwagi na porównania ze zwykłą klimą tylko na sprawność jaką podają przy pracy z mniejszą mocą.

    Anwist jakiej mocy masz tego Daikina, miałeś jakieś z nim problemy, polecił byś go?
  • #2637
    RafalK-ce
    Level 15  
    Odszranianie bym wypróbował gorącym gazem- dodatkowy elektrozawór i zawór zwrotny, a nie tak jak w klimach przez odwrócenie obiegu. Jeśli zawór 4-ro drogowy by został by urządzenie działało jako klimatyzator, to jeszcze jeden elektrozawór i zawór zwrotny. Ale nie wiem czy to by było opłacalne, może lepiej i taniej oddzielną klimę?
  • #2638
    anwist
    Level 13  
    SAWEK101..... mój daikin RZQ 125 ma 16 kW na grzaniu , ale chyba wtedy gdy temp. zew jest ok plus 10 bo przy staddartowych ,,7,, to wychodzi mi z niego gdzieś ok 12 kW , zamiast jedn. wew, mam węzownice zamiast wymiennika płytowego i tym grzeje dom , A CZY GO POLEGAM ? kupiłem go używanego jako 4 latka i umnie juz 2 zime i lato idzie , bo działa tez jako agregat wody lodowej
  • #2639
    ElGregor
    Level 22  
    Koledzy, czy aby nie demonizujecie za bardzo odszraniania i kosztów z tym związanych?

    Pokusiłem się o małe pomiary i oto garść danych z "ostatniej chwili" czyli z dziś:
    Klimatyzacja inwerterowa powietrze-powietrze 3.5kW, ogrzewa łączną powierzchnię około 30-35m2.
    Wystartowała o godzinie 21:00 (nocna taryfa), stan podlicznika: 702.33kWh temperatura za oknem 1.8°C
    W tym momencie minęło dokładnie 3h, czyli o północy podlicznik wskazuje 703.87kWh, temperatura za oknem 0.6°C, termometr wewnątrz 21.2°C
    W czasie tych trzech godzin rozmrażała się dwukrotnie, czyli można przyjąć średnio co 1.5h, a cały proces trwa 8minut. Różnica wskazań podlicznika od momentu zatrzymania do ponownego wznowienia grzania to dokładnie 0.09kWh czyli około 2.6 grosza.
    Przez trzy godziny sprzęt zużył 1.54kWh czyli pracuje ze średnią mocą elektryczną 513W uwzględniając odszranianie.
  • #2640
    SAWEK101
    Level 31  
    Hmmm, koszt energii elektrycznej nie duży, ale niestety trzeba było wziąć ciepełko z mieszkania, 8min to sporo, myślałem że będą to 2-3 min, przy takiej temperaturze.