Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Napad.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 06 Mar 2004 10:40 1400376 7088
  • #31 06 Mar 2004 10:40
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    tarnowski napisał:
    (...) Z ta płytą to ja też myślałem. Problem jest z przymocowaniem rur zamykających, no i z absorbcją (przewodność cieplna i kolor) no chyba żeby płyn miał barwę głęboko-czarną :roll:
    (...)

    To nie płyn ma być czarny tylko panel - są chyba czarne farby? :wink:

  • Napad.pl
  • #32 06 Mar 2004 11:10
    tarnowski
    Poziom 22  

    Elektryk 2000 - Znasz jakieś farby do poliwęglanu która wytrzyma w tych warunkach? Przeczytaj post uważnie proszę :) Kolega chciał zastosować jako kolektor komorową płytę z poliwęglanu...

    A tak na marginesie ,jest jeszcze jedno fajnie wyglądające urządzonko w tym zakresie nazywa się pompa kawitacyjna (google) tylko nigdzie nie mogę nic wyczytać na temat jej sprawności :?

  • #33 06 Mar 2004 13:22
    kniksc
    Poziom 12  

    pompa kawitacyjna to tylko bardzo wydajny sposób zamiany energii mechanicznej na cieplną. Wcale nie jest lepsza od zwykłego grzanka elektrycznego, tylko tyle że fajny bajer jest :)

  • Napad.pl
  • #35 06 Mar 2004 13:41
    tarnowski
    Poziom 22  

    Nie do końca mnie przekonaliscie. Poco takie firmy by się tym babrały na bazie silników elektr,skoro wystarczy w baniak wsadzić grzałę o mocy silnika do napędu pompy i mieć sprawność 100% ???

  • #36 06 Mar 2004 13:44
    avatar
    Poziom 35  

    tarnowski napisał:
    Nie do końca mnie przekonaliscie. Poco takie firmy by się tym babrały na bazie silników elektr,skoro wystarczy w baniak wsadzić grzałę o mocy silnika do napędu pompy i mieć sprawność 100% ???

    to sie marketing nazywa .. robimy cos nowego innego .. mowimy ze jest lepsze i sprzedajemy za wkiesza kase :)

  • #37 06 Mar 2004 13:49
    tarnowski
    Poziom 22  

    Jakieś żródełka może o tej sprawności? I jak policzyłeś sprawność tego swojego "ustrojstwa"

    Nie oddali Ci jak widzę "avatarka". Potwory!!!!

  • #38 06 Mar 2004 13:58
    avatar
    Poziom 35  

    tarnowski napisał:
    Jakieś żródełka może o tej sprawności? I jak policzyłeś sprawność tego swojego "ustrojstwa"

    Nie oddali Ci jak widzę "avatarka". Potwory!!!!


    policzylem wpier ile enegi jest potrzbnej do ogrznia 100 litorow wody (z ciepla wlasciwego) do temp 70'c woda nie podgrzna miala temperature 18 czy 15'c .. nie pamoietam jusz doklanie (dokladny miernik pozwalal mi ztwierdzic jaka temp ma woda przed i po podgrzniu) .
    pomierylem dostarczona energie do silnika pompy , i zalozeylem ze "zbiornik wody znajduje sie nizej niz pompa (3metry) (tzreba dodac do tego energie popmy pomupiacej wode na do pompy ciepla)
    i tak uzyskujemy pelen bilans energii wejsc do wyjsciowej

  • #39 06 Mar 2004 14:24
    tarnowski
    Poziom 22  

    Gdyby to było z wiatru albo rzeki byłoby super,ale tak to bryndza :(
    Dalej nie kapuję poco to robią .Konstrukcja nie wygląda na "maść na szczury" Może jakiś błąd zrobiłes w konstrukcji pompy??? Nie masz jakiegoś linku do "oficjalnych wyliczeń" ?

  • #40 06 Mar 2004 14:37
    kniksc
    Poziom 12  

    skoro zrobienie takiej "pompy ciepła" wymaga takich bardzo drogich technologii to może można zrobić tańsze i mniej efektywne ogrzewanie elektryczne na płytkach peltiera? mają one sprawność 50% czyli można uzyskać 2razy więcej ciepła niż włożyło się energii (a nie 4razy więcej jak ma to miejsce w drogich pompach ciepła) ale i tak jest to duża oszczędność.

  • #41 06 Mar 2004 14:41
    avatar
    Poziom 35  

    dziwnie policzone... jak dlamnie te sprawnosci ... peltery sa drogie !
    najtanszym wedlug mnie i najbardziej efektywmym zrudlem ciepla jest debasto , swegoczasu ogrzewaliem debastem z jakiegos rosyjskiego samochodu warsztat (200 metrow kwad. z metalowym dachem) zzeralo 1,5 l ropy <czerwonej> i bylo efektywne !

  • #42 06 Mar 2004 14:57
    kniksc
    Poziom 12  

    peltiera 267W można dostać pewnie nawet za 100zł/szt jak większą ilość by się brało, więc 10 takich = około 2,5kW za 1000zł a energii trzymać powinno się z 5kW i cała konstrukcja razem z peltierami wyszłaby z 10razy tańsza od "pompy ciepła"
    tak btw. co to jest to "debasto" ?

  • #43 06 Mar 2004 15:03
    arek2g
    Poziom 12  

    W urządzeniach chłodniczych , pompach ciepła krąży np. KALTRON22.
    Podobno nie powoduje uszkodzenia powłoki ozonowej nad ziemią.
    Ale ekolodzy walczą , żeby napełniać zwykłym propanem-butanem. Ilość gazu np. w lodówce jest tak mała , że nie jest to niebezpieczne nawet w wypadku rozszczelnienia. Przy transporcie ciepła sprawuje się tak samo dobrze , jak każdy freon.

  • #44 06 Mar 2004 15:27
    kniksc
    Poziom 12  

    chciałoby się powiedzieć "a co ma piernik do wiatraka" ale tak nie powiem :)
    Wielkie dzięki fajnie wiedzieć, wkońcu po to jest to forum żeby się czegoś ciekawego dowiedzieć.

    Ma ktoś jakieś zdanie co do mojego pomysłu z peltierami? Sam sobie kombinuję taki malutki wymienniczek ciepła na peltierze do wentylacji, żeby ciepłe powietrze wylatujące z mieszkania zostawiało troche swojego ciepełka:)

  • #45 06 Mar 2004 16:18
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    tarnowski napisał:
    Elektryk 2000 - Znasz jakieś farby do poliwęglanu która wytrzyma w tych warunkach? Przeczytaj post uważnie proszę :) Kolega chciał zastosować jako kolektor komorową płytę z poliwęglanu...
    (...)

    Upsss, przepraszam, rzeczywiście nie przeczytałem uważnie :wink:
    Nie byłoby prościej jednak założyć zwykłych płaskich grzejników od centralnego ogrzewania i pomalować je na czarno?? -gdzieś widziałem taki "patent" :)

  • #46 06 Mar 2004 17:00
    tarnowski
    Poziom 22  

    Re Elektryk 2000: Rzecz w miarę dokładnie omawiana była w temacie "Niekonwencjonalne żródła pozyskiwania enegii"
    Można by nawet scalić obydwa tematy :)

  • #47 06 Mar 2004 22:07
    robrt
    Poziom 11  

    Co do pomp ciepła to te oferowane przez biawar a także firme 'eda' są przeznaczone ze wzgledu na konstrukcję do ogrzewania cwu (czyli wody uzytkowej), parę lat temu na rynku pokazały sie pompy ciepła polskie przeznaczone do celów co lecz jak wykazała praktyka do własciwego działania całego systemu potrzeba sporego doswiadczenia projektowego.
    Parę takich inwestycji zrealizowano na duzych budynkach (swego czasu BOŚ dawał specjane kredyty-częściowo umażane) lecz np. w Łomzy okazało sie że moc układu wystarczała tylko do temperatur ok -10 C, trzeba było co dogrzewac elektrycznie a więc koszty wzrosły horendalnie.
    Dużym kosztem sa tez roboty ziemne przy połozeniu rurażu. Jeżeli chodzi o źródła geotermalne które mozna wykorzystywac do ogrzewania to występuja one tylko na niektórych obszarach polski i tu gro kosztów to pozwolenia (geologia,OŚ itp) i wiercenia. Jeżeli masz mozliwość zamontowania to polecam kolektory słoneczne ale tylko do grzania cwu.

  • #48 07 Mar 2004 00:33
    kniksc
    Poziom 12  

    no właśnie nie mam możliwości:/

    Może ktoś coś powie na temat mojego pomysłu z peltierami? np. niech ktos powie że jest poroniony i wogle bez sensu zanim wydam kupe kasy :)

  • #49 07 Mar 2004 01:03
    Piorun2002
    Poziom 15  

    Warto zastanowic sie nad kosztami ogrzewania prad /czy gaz:
    Jak mamy dobra system to z 1KW energi elektrycznej uzyskamy 4 KW ciepla ... ale za to gaz jest czterokrotnie tanszy, wiec ~wychodzi podobnie.
    Ja odpuscilem i mam ogrzewanie na gaz.

  • #50 07 Mar 2004 01:30
    Nemo
    Poziom 31  

    Pomysł z Peltierami nie jest dobry. :) Koszt spory, a efekty mizerne. Musiałbyś zastosować chociaż z 500 sztuk. Może przyniosłoby to jakiś wymierny efekt, ale czy stać Cię na to?
    Pozdrawiam.

  • #51 07 Mar 2004 09:33
    tarnowski
    Poziom 22  

    Dotychczasowa dyskusja wymaga chyba lekkiego podsumowania: :?
    Skupiamy się na fajerwerkach technologicznych zapominając o podstawach.A zacząć trzeba od ograniczenia strat. Podstawą jest prawidłowo zaizolowany budynek i prawidłowo wykonana instalacja co. W to zawsze warto włożyć kasę i to zamortyzuje się najprędzej przynosząc efekty latem i zimą.Dodatkowo niejako przy okazji podniesie estetykę budynku i jego wartość .Dopiero wtedy powinniśmy zacząć szukać dodatkowej obniżki kosztów. Tradycyjny układ daje ich sporo (szczególnie elektronikom) .
    - programowanie ogrzewania dobowego dla poszczególnych pomieszczeń
    np elektrozawory sterowane z centralki (transmisja dowolna)
    - pomiar temp zewnątrz i wewnątrz budynku i odpowiednia reakcja układu
    uwzględniająca dynamikę ich zmian.
    - płynna regulacja prędkości obrotowej pompy co i sprzęgnięcie tego z
    logiką kotła
    - zawsze opłaca się dołożenie kilku żeberek ponad normatyw bo układ
    pracujący przy niższej różnicy temp jest dużo sprawniejszy zarówno od
    strony wymiennika w piecu jak i oddawania ciepła w pomieszczeniu.
    - jeśli mamy kominek lub kuchnię zawsze warto włożyć tam wężownicę i
    podłączyć ja z możliwością sterowania do cw i co.
    Dopiero potem jak starczy nam chęci i kasy możemy myśleć o dodatkowym obniżaniu kosztów bo mamy właściwy punkt odniesienia i uzyskane oszczędnosci będą rzeczywiste. Każde inne podejście przypomina zbieranie kasy do dziurawej kieszeni :(
    Następnym uzasadnionym w obecnych warunkach posunięciem są chyba jednak kolektory słoneczne do cw z możliwością wspomagania co w okresach przejściowych (gdyby udało sie np wyłączyć piec miesiąc wcześniej i włączyć miesiąc póżniej byłoby super ,a to jest realne w okresach przejściowych ciepło musi być tak naprawdę w sypialni i łazience)
    Dochodzimy więc do koncepcji "inteligentnego domu" Czyli najważniejsze jest żeby już na etapie projektowania budowy lub remontu zapewnić sobie
    dostęp do prostej i taniej możliwości wpływania na parametry pracy nawet bardzo peryferyjnych urządzeń,zarówno po stronie konkretnych instalacji jak i logiki ich działania. No i zrobił się elaborat :? Przepraszam :roll:

  • #52 07 Mar 2004 12:47
    Nemo
    Poziom 31  

    Prywatnie uważam, że jeśli ktoś myśli o alternatywnych (powszechnie znanych) źródłach energii, to jego dom jest już zaizolowany na full (współczynnik przenikania np. 0,25 lub nawet mniejszy). Tak ja myślę.

    Kiedyś na wykładzie jeden z naszych doktorów opowiadał o izolowaniu domów. Powiedział, że tak sobie wszystko ocieplił, że jego piec gazowy nawet na najniższej mocy grzeje na 23°C w pomieszczeniu i musi go wyłączać, aby w domu nie było zbyt gorąco. Można i tak :)
    Pozdrawiam.

  • #53 07 Mar 2004 14:07
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Pompy ciepła oraz kawitacyjne to newątpliwie godne uwagi urządzenia :!: Pierwsze z nich ma przewagę bo w lato robi za klimatyzację, a w zimie za ogrzewanie. Jednakże koszty przedsięwzięcia jakby się nawet wszystko własnoręcznie robiło duże (gazy, płyny i agregat). Ja bardziej zainteresowany jestem kolektorami słonecznymi. Od kiedy miałem możliwość oglądnięcia takiej instalacji zbudowałem dwa modele testowe. Jeden pierwszy z płyt poliwęglanowych. Jedną ściankę zostawiłem przeźroczystą (tę wierzchnią) zaś tył pokryłem czarną farbą. Ładnie nawet wodę grzało, ale po obliczeniach okazało się iż przy bardzo dużym nasłonecznieniu uzyskiwałem ok 800W/m2. Drugi kolektor zbudowałem już bardziej profesjonalnie. Wykonałem z blaszki miedzianej, wężownicę również zrobiłem miedzieną. Jedno z drugim połączyłem twardym stopem cynowo-ołowiowym. Blachę pokryłem sadzą (podobno najlepsze i najłatwiej osiągalne ciało czarne w przyrodzie) Całość zamknąłem w "szklarni", dociepliłem styropianem. Przy równie dużym nasłonecznieniu jak poprzednio zmierzyłem możliwości tej konstrukcji i okazało się że moc sięgała ponad 1000W/m2 (dokładnie 1034W/m2). Teraz zamierzam zbudować kolektor o powierzchni 2m2 zamiast blachy miedzianej zastosować zwykłą stalową ocynkowaną (koszty niższe nić miedzianej i da sie lutować) pomalowaną na czarno. Wszystko chcę zamknąć w podobnej szklarni i zobaczymy jak będzie działać. Acha dodam że podczas prób z kolektorem miedzianym temp wody potrafiła osiągnąć ok 60 stopni C :!:
    Teraz myślę nad precyzyjnym sterowaniem procesem grzania wody (algorytm) wszelkie uwagi mile widziane

  • #54 07 Mar 2004 15:14
    tarnowski
    Poziom 22  

    WoŻnY Ja bym na twoim miejscu pozostał przy miedzi poczernionej chemicznie reszta Ok. Jak mierzyłeś moc ? Czy pomiar był w porównywalnych warunkach nasłonecznienia ? 2x2 to trochę dużo jak na stabilną i lekką konstrukcję pracującą w takim układzie, może dwa mniejsze ???

    Nemo - Jasne że masz słusznego ,tylko zauważ od czego zaczął się temat.
    W którymś momencie przyszło mi do głowy że zaczynamy się przerzucać
    pigułami i chciałem to jakoś uporządlować licząc że jak określę warunki brzegowe to dyskusja zacznie sie na poważnie i może dowiem się czegoś nowego co da się zastosować w chałupie :(

  • #55 07 Mar 2004 15:38
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Pomiaru dokonałem pośrednio mierząc temp początkową w układzie zamkniętym o znanej pojemności i temp końcową po ok godzinie Resztę wyliczyłem z ciepła właściwego wody. Chciałbym pomierzyć sprawność tego ukadu, ale niestety nie mam możliwości pomiaru rzeczywitej mocy energii słonecznej docieranej do solara (jakiś miernik nasłonecznienia czy czoś w tym stylu by się przydało)

    2m^2 to chyba nie za wiele, liczyłem to sobie kiedyś i wyszło że woda w ujkładzie to ok 5kg do tego waga blachy ok kolejnych 6 i masa obudowy powiedzmy 20kg razem ok 30kg (jeśli dobrze pamiętam to co sobie wyliczyłem) Więc niezbyt cięzka konstrukcja, pozatym chociaż byle jaki wiaterek jej nie będzie porywał :)

    Acha co do miedzi to koszt się znacznie zwiększa, pozatym niech sprawnośc spadnie troszkę to i tak będe zadowolony bo stosunek sprawności do ceny w przypadku stali będzie korzystniejszy. Poczernić chemicznie nie wiem jak :( (Może coś doradzisz :) ) Pozdrawiam i czekam na rozwój tematu

  • #56 07 Mar 2004 16:28
    tarnowski
    Poziom 22  

    Euromatic i Nemo pisali o czernieniu w temacie Niekonwencjonalne żródła energii. Myślę że 2x2 to dużo jeśli chodzi o sztywną ,lekką konstrukcję pod szybę. Pozatym trzeba się liczyć z umieszczeniem tego na dachu i serwisem. Poczerniona miedż jest odporna na korozję , a w takiej szklarni rosa to pewnik!!!

  • #57 07 Mar 2004 20:08
    kniksc
    Poziom 12  

    Nemo napisałeś że chyba z 500peltierów bym potrzebował.
    500x250W= hmmmmmmmm... nie, nie mieszkam w pałacu :) myślałem że wystarczyłoby mi z 10szt. (koszt około 100zł/szt.)

    kolektor słoneczny to świetna sprawa, tylkoże nie mam kompletnie warunków:/
    Kolego "WoŹnY" coś wydaje mi się że musiałes się gdzieś kopnąć w obliczeniach :) średnio maksymalna energia jaka dociera ze słońca na ziemię to 1kW/m^2 w naszym położeniu (geograficznym:) ) osiągnięcie ponad 1kW jest raczej niemożliwe (no chyba że sprawdzałeś go na sacharze :) )

  • #58 07 Mar 2004 20:16
    Nemo
    Poziom 31  

    Jeśli uważasz, że Ci to wystarczy, proszę bardzo. Pisałem o Peltierach 50W. Poza tym nie uważam, aby to było dobre rozwiązanie. Peltiery to swego rodzaju pompy ciepła, ale raczej do chłodzenia, niż do grzania. Cóż, wybór należy do Ciebie.
    Czernić stal można, ale robi się to dwuetapowo - najpierw pokrywa się stal miedzią, a następnie czerni miedź. Blacha ocynkowana - raczej potrzebny jest sposób na czernienie cynku. Nie znalazłem jeszcze w swoich źródłach.
    Pozdrawiam.

  • #59 07 Mar 2004 20:19
    WoŹnY
    Poziom 28  

    :arrow: Tarnowski

    Zaglądnę na temat tego czernienia. Jeśli chodzi o korodowanie masz rację, choć i miedź w tym przypadku nie jest najlepsza bo na powierzchni równiez pojawia się tlenek tzw. PATYNA która zmniejsza przewodność cieplną :(

    A jeśli chodzi o wymiary to myslę o 2m^2 :!: 2X1 , czyli 2m wysokosci i 1m szerokości (standardowy płat blachy). 2X2 to faktycznie za dużo :)

    :arrow: kniksc

    Faktycznie to średnia wartość, co nie znaczy że akurat jak dokonywałem pomiarów docierało np. 1,5kW. Przecież nie obliczyłem średniej mocy notując wyniki przez miesiąc :!: :roll: Zważ jak jest różnica pomiędzy mocą chwilową (w przypadku mojego pomiaru, no może średnią w czasie 1h) a średnią w okresie lata :!: To zdecydowanie różnica :!: