Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel PAT 86Sonel PAT 86
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 29 Sty 2013 12:09 1466283 7411
  • #3841
    NJerzy
    Poziom 11  
    Witam po 120-tu stronach nieobecności Szanowne Grono Cieplnych Pompiarzy :-)
    Nie pisałem nic przez te lata bo cały czas byłem tylko teoretykiem sw sprawach pomp ciepła, ale oczywiście śledziłem wątek, nieraz z wypiekami na twarzy :-))) a i nie próżnowałem bo i domek wybudowałem w tym czasie i w nim już blisko 4 lata pomieszkuję.

    Czas w końcu nastał taki bym i ja pompę ciepła sobie wykonał i zamontował. W tej chwili grzeję sobie kominkiem wodnym i trochę prądem, w zasadzie jest OK, roczne koszta grzania na poziomie miesięcznej raty kredytu budowlanego, ale i drobne wady są - w piątym już sezonie grzewczym zaczyna być widać lekkie przybrudzenie sufitu nad kominkiem, kurz w okolicy kominka był zawsze i jest, opał trzeba dowozić, magazynować, i dokładać. Tak więc elegancja i lenistwo zmusza mnie by się nieco napracować przy budowie pompy - a i ciekawość, i nieodparta chęć tworzenia. Podstawy opanowałem, fizykę to nawet na maturze zdawałem skutecznie jako przedmiot dobrowolny, elektronikiem jestem z zawodu a konstruktorem maszyn aktualnie, niemniej to wszystko nie wystarcza aby nie mieć żadnych wątpliwości i stąd kilka pytań do doświadczonych praktyką kolegów - a dotyczą projektu budowy pompy z kompresorem o mocy elektrycznej 2100W na R407:

    - czy wymienniki płytowe o długości 300 mm będą wystarczająco długie
    - czy długość wymienników ma jednakowe znaczenie i przy parowniku i przy skraplaczu
    - czy pompa może być głównie ze złączami skręcanymi przy minimum lutowanych ( na co dzień zajmuje się m. in. urządzeniami z ciśnieniem 200-300 bar powietrza i nie mam problemu z uzyskaniem absolutnej szczelności na złączach skręcanych)
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #3842
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Wymienniki polecamy długie, połączenia polecamy spawane :D , są szybsze i tańsze w wykonaniu.
    Musisz zacząć najpierw od założeń i obliczeń, jakiej mocy chcesz popełnić pc.
  • #3843
    NJerzy
    Poziom 11  
    No wiem że wymienniki polecacie długie, ale ile i czego stracę dając krótsze - 300 zamiast 500 mm (zachowując powierzchnię wymiany).
    Obliczenia wykonałem zanim zacząłem budować, potem wprowadziłem do nich drobne korekty wynikające z drobnych różnic między projektem a tym co wykonałem. Teraz piąty sezon testuję dokładność obliczeń i teoria potwierdza się z praktyką do poziomu dokładności pomiaru, a że zdarza mi się grzać samym prądem to i zmierzyć łatwo. Przy 20C w środku i 0C na zewnątrz domek łyka 3 kW z dokładnością pojedynczych procentów.
    Pompa ma być na sprężarce Sanyo C-2RN170H5U 0 czyli takiej jak zastosował reaven22.
    Chciałbym zrobić pompę skręcaną coby sobie łatwo komponenty podmieniać w celach poznawczych a że doświadczenie w lutowaniu na twardo mam spore to wiem że nie są to połączenia do wielokrotnego rozłączania. Wiem że lutowane jest szczelniejsze, bo dyfuzja "freonu" przez metal raczej nie wystąpi ale czy 10 złączek skręcanych może stanowić problem w czasie jednego sezonu grzewczego?
  • #3844
    SAWEK101
    Poziom 31  
    No to dawaj krótkie jak chcesz mały COP, jeszcze chcesz jaśniej :D, jak znasz potrzebną moc pc to po co się bawić i męczyć za razem, robisz porządnie i zapominasz, pc to nie hydrofor który możesz składać i rozbierać do woli.
  • #3845
    NJerzy
    Poziom 11  
    Tak, chciałbym wiedzieć jaka będzie różnica COP dla wymienników o długości 300 mm w stosunku do tych 500 mm. Chciałbym też wiedzieć czy dla skraplacza i parownika jest identycznie.
  • #3846
    reaven22
    Poziom 27  
    NJerzy napisał:
    Tak, chciałbym wiedzieć jaka będzie różnica COP dla wymienników o długości 300 mm w stosunku do tych 500 mm. Chciałbym też wiedzieć czy dla skraplacza i parownika jest identycznie.


    Chyba nikt z tu obecnych nie robił na 30cm wymiennikach pompy. Czekamy zatem na Twoją konstrukcję i na relację z uzyskanych efektów.
    A co do przeróbek PC to z własnego doświadczenia mogę tylko powiedzieć że jak 3 lata temu uruchomiłem urządzonko na próbę tak do tej pory nie doczekało się pełnej obudowy. Działa wyśmienicie więc nie dotykam.
  • #3847
    NJerzy
    Poziom 11  
    Miodek zrobił na wymiennikach 300 mm 0,5 i 0,8 m2, ale o mocy 3.5 kW. Chyba zrobię też na takich tylko więcej płyt tak by było 0,9 i 1,4 m2.

    Ad. reaven22 - zadowolony jesteś z tej sprężarki Sanyo? Nie jest głośna? Jaką moc uzyskujesz?
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #3848
    bodziopl
    Poziom 24  
    Może się mylę, ale sądzę że: wysokość wymiennika jest bardziej istotna dla parownika (dłuższa droga, to: bardziej jednorodne odparowanie), zbyt dużo płyt szczególnie w parowniku, to: problemy z równomierną dystrybucją czynnika pomiędzy płyty. Z drugiej strony długi wymiennik to większy opór (glikol, woda), więc też w sumie mniejsza sprawność, nie znam badań tego zagadnienia, ale sądzę że należy zachować jakiś kompromis. Jeżeli chodzi o ilość płyt a szerokość, to zdecydowanie lepiej dać wymiennik szerszy i o mniejszej ilości płyt, no ale też z rozsądkiem, praktyka pokazuje że: wymienniki o tej samej powierzchni wymiany mogą różnić się mocą, nawet o kilkanaście %. W amatorskich konstrukcjach zwykle wyminnik i tak jest przewymiarowany, sądzę zatem że dobieranie kształtu możnapostawić na dalszym miejscu.
  • #3849
    reaven22
    Poziom 27  
    NJerzy napisał:
    Ad. reaven22 - zadowolony jesteś z tej sprężarki Sanyo? Nie jest głośna? Jaką moc uzyskujesz?


    Cicho/głośno to pojęcie względne. PC stoi w piwnicy więc w domu jej nie słychać. Od 3lat bezawaryjnie, 4200h pracy sprężarki co/cwu zima i cwu lato.
  • #3850
    klimek1974
    Poziom 15  
    NJerzy a czy możesz powiedzieć dlaczego chcesz 300 mm wymienniki, czy wysokość cię ogranicza czy masz już takowe czy są tańsze???
    Jakiej firmy chcesz montować?
    Trochę nie rozumiem co chcesz tak podmieniać w pc.
    Pamiętaj że wrogiem numer 1 w urządzeniach chłodniczych jest wilgoć i każde takie rozkręcanie nie za dobrze wpływa na czynnik chłodniczy(olej) i każdy element w nim (filtr, tzr etc) ale jak dobrą próznie zrobisz za każdym razem to powinno być okej.
    pzdr
  • #3851
    NJerzy
    Poziom 11  
    Bodziopl - dzięki za informacje, i mam do Ciebie pytanie - jeśli nie tajemnica - jakiej powierzchni wymienniki masz w pompach ECO40 i ECO48

    reaven22 - to co piszesz napawa optymizmem

    klimek1974 - wymienniki 300 mm mogę mieć znacznie taniej niż WTK/Thermokey. Moja pompa ma być bardzo tania i służyć do zabawy/eksperymentów/pomiarów/doświadczeń, a dopiero następna będzie jako docelowa w domu, a ta badawcza pojedzie wtedy na wieś do domku letniego :-)
  • #3852
    bodziopl
    Poziom 24  
    ECO40: P7-14 i P7-20 to jest < 10kW, ECO48 : P7-20 i P7-24, ale do wyjątkowo niskotemperaturowych aplikacji (jak sam robię podłogówke) to "o numer" większe, ale nie większe ! oprócz tego stosuję własnego wyrobu ekonomizer !, właśnie za 3 godziny bedę rozmawiał z pewną firmą n.t. zakupu "fabrycznych" ekonomizerów, łudząco podobnych do danfossa, z tym że tańszych ? (moim zdaniem ekonomizer trochę pomaga, oczywiście wielkość w granicach rozsądku, choć teoretycznie nieskończenie wielki ekonomizer, też niczego nie popsuje - dochłodzi tylko ciecz do temp. parowania)
  • #3853
    Ferdynand
    Poziom 13  
    Chciałbym przedstawić swoją pompę ciepła wykonaną z Waszą pomocą. O mojej PC była mowa na stronie 67 forum elektrody. Wtedy miała to być wersja glikolowa ale później zmieniłem projekt na bezpośrednie parowanie. Jako parownika użyłem rur CTX 16 3x100m zakopanych na głębokości 1,3m. Gleba to glina oraz piasek. Parownik jest w najniższym punkcie działki więc liczę na wodę opadową wsiąkającą w miejscu parownika. Zawór rozprężny w studzience fi-38cm. PC składa się z: sprężarka ZR34, skraplacz P7-30, odolejacz, filtr, zawór elektromagnetyczny, wziernik, ekonomizer Danfoss HE 1.0, zawór rozprężny Danfoss i dysza 4. Steruje nią Compit R420 w tej chwili od początku ustawiony na sterowanie temperaturą pomieszczenia. Czujnik umieszczony w centrum parteru w ścianie na wysokości 1,6m w puszcze elektrycznej. Dom ma powierzchnie grzewczą 130m2: 100% podłogówka + 2 ściany ścienne + 2 drabinki + 1 grzejnik w garażu = około 1000mb pex 16 w odległości 15 i 10cm. Dom z gazobetonu 24, w tej chwili jest nieocieplony ale właśnie zacząłem ocieplać styropianem 15cm 0,032. Próbując różne ilości czynnika 407C doszedłem w tej chwili do wielkośći 4,100kg. Do teraz PC przepracowała 700 godzin. W momencie uruchomienia temperatura parowania -6'C. Temperatura skraplania jest o 2'C wyższa od temeratury CO na zasilaniu. Pompa obiegowa LFP 25/6N - 1 bieg 6,5K, 2 bieg 4,5K. Nie mam jeszcze grzania CWU. Planuję Galmet 300L MAX. Do dziś temperatura parowania spadła o 1'C.
    Chciałbym podziękować forumowiczom elektrody za pomoc w projekcie, między innymi: bodziopl, dkkdarch, elektryk2000, manio123,RafalK-ce, Satadam, SAWEK101 i innym.
    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
  • #3854
    dkkdarch
    Poziom 17  
    No to następna i to udana konstrukcja.
    Wypada pogratulować :D
    U mnie jest skraplacz 40 płyt a skraplanie mam wyżej niż u ciebie(4,5-5*C).
    Może to błąd pomiaru manometru?Lecz i tak jestem zadowolony z pracy pompy i jej wydajności może nie takiej jak w pompach Bodziopl ale sadysfakcjionujących.
    8,9kW przy DZ 1,4/-2 GZ 33/27,2 przepływ 1350l/h COP całej instalacji 3,8 i gdyby liczyć bez pomp obiegowych byłoby około 5

    Do Bodziopl
    Jak się domyślam typoszeregi pomp eco 34,40,48 to rodzaj zastosowanej sprężarki ZR34,ZR40,ZR48 ale licząc w programie Termokeya dla (eco 40)parownika P7-20 w żaden sposób nie mogę uzyskać takiej wydajności chłodniczej jaką podajesz w katalogu pomp.Proszę napisz jakie temp. parowania zakładasz do obliczeń bo przepływ w DZ znam.Swoją drogą dość spore przepływy tłumaczą dobrą wydajność przy tak małych wymiennikach.Oglądałem ostatnio IVT 9kW i tam parownik miał z 50 płyta a skraplacz około 40.

    Wpadła w moje łapki ZR40 trójfazowa i mam wymienniki P7-14 i P7-20 które to zostały z pierwszego prototypu.Jestem ciekaw jak to wypadnie w wydajności ale to dopiero za jakiś czas.
  • #3855
    ecoproject
    Poziom 11  
    tarnowski napisał:
    fiLEM0Nik napisał:
    kniksc-zamiast tej pompy cieplnej popatrz na klimatyzatory-ceny podobne a nie musisz tak meczyc się z instalacja tego(zwlaszcza te wykopy czy inne ceregiele),lub przeanalizuj konstrukcje takiego klimatyzatora i probuj budowac,tez jest to mozliwe.
    co do kolektorow slonecznych to tez jestem za,mam w planie zbudowac cos takiego z plyt(szyb) poliweglanowych(takie jak dachy na przystankach autobusowych) gotowe kanaliki,tylko doprowadzic jakis plyn typu borygo,a taki panel mysle umiescic za szyba w ramie od okien pcv (typu fix-nieotwierane) mysle ze to dosc dobre rozwiazanie,calkiem dobre materialy i estetyczny wyglad,z drugiej strony kompletny zestaw-2 paneli(ok 4 m2) plus wymiennik i pompa z elektronika kosztuje kolo 5000zl,to tez do przezycia rozkladajac to na lata...ale od czego rece i glowa ;)
    pozdrawiam


    Z ta płytą to ja też myślałem. Problem jest z przymocowaniem rur zamykających, no i z absorbcją (przewodność cieplna i kolor) no chyba żeby płyn miał barwę głęboko-czarną :roll:

    Nemo- "Głęboko pod powierzchnią oficjalności" To się przeważnie nocą skrada facet do skrzynki i robi krosa :wink:
    ALE SIE OPŁACA
  • #3856
    SAWEK101
    Poziom 31  
    Ferdynand, bardzo ładna pc, powiedz coś więcej o tym sterowniku który masz.

    Niestety popełniłeś ten sam błąd co i ja w kotłowni, też się uwziąłem że nie będę tynkował bo poco ale po roku stwierdziłem że muszę wytynkować tylko że masa rurek do owijania i ominięcia, także uczcie się na cudzych błędach :D, zapewne u ciebie będzie glazura, ale rurki już są :!:
  • #3857
    Ferdynand
    Poziom 13  
    SAWEK101: Nie tynkowałem żadnej ściany w piwnicy (50m2) (tam jest kotłownia - przepraszam pompownia). Na dziś zająłem się wykończaniem domu. Później albo przykleję płytki albo regipsy w całej piwnicy. Sterownik Compit R420: tryb pracy z temp pomieszczenia, tryb z temp zewnętrzną pogodówka, tryb chłodzenia, ma 6 stref czasowych na dobę dla każdego dnia tygodnia, ma 4 czujniki temp: CWU,CO,DZ i ZEW/pomieszczenia, obsługuje 2x biwal. Dla trybu temp pomieszczenia można ustawić tylka stałe temp bez ułamków, PC grzeje do t_zadanej_pom+0,2'C. Potem postój i gdy t_zadana_pom spadnie o -0,2'C to załącza PC. Czyli jest stała histereza 0,4'C. Dla mnie prosty w obsłudze. W trybie z temp zewnątrzną jest krzywa i ustawiamy temp CO powrotu dla temp zewnętrznej przy +10'C,0'C,-10'C,-20'C. Wartości pośrednie sterownik sam wylicza. Mam pdf jego.
  • #3859
    bodziopl
    Poziom 24  
    problem będzie jak powrót z PCi spadnie poniżej -2 st. W studzience powinny być materiały odporne na wilgoć (żeliwo, PVC, PP, PB, mosiądz) , no ale nie zawsze na wmarznięcie w lód.
    Są już nawet odpowietrzniki z nylonu, niedługo będę miał !
  • #3861
    dkkdarch
    Poziom 17  
    Witam wszystkich budujących PC.
    Dorobiłem się wreszcie pomiaru temperatur(na razie testuję).
    Proszę rzućcie okiem ma te temperatury i proszę o komentarz.
    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
    Niebieski to powrót DZ do gruntu i tu mam przekłamanie.
    Zielony to czujnik umieszczony 6 cm za TZR
    Fioletowy to czujnik na powrocie do sprężarki koło rurki wyrównania ciśnienia
    Żółty czujnik na wyjściu parownika (ma gładką linię gdyż jest zarobiony oryginalnie w rurce)
    Czerwony to wejście DZ do PC
    Na koniec po wyłączeniu zostawiłem jeszcze pracującą pompkę DZ.
    Normalnie ostatnio deltę na DZ mam około 3*C i jak miałem podłączone czujniki na stole to tylko jeden odbiegał 0,5*C od reszty na -
  • #3862
    Katoo
    Poziom 17  
    witam , mam pytanie czy wymiennikiem może być bezpośrednio wężownica w bojlerze?

    http://www.metalpipe.nazwa.pl/obrazki/stalmet1ws100d.jpg

    Chciałbym bezpośrednio do niej podłączyć czy to dobry wybór? Powierzchnia wymiennika to 0,6m2 a moc 16kW .

    Lub

    http://www.euromex.pl/allegro/szablon1/images/kospel_wp140_przekroj.jpg
    powierzchnia wymiennika to 0,75m2 a moc 19.3kW .

    Obydwa sa to 100l zbiorniki, czy wystarcza dla 2 osób?
    do ogrzania mały domek na wsi 40m2 nie ocieplony, sprężarka 3,7kw (wyszła z obliczeń),ale będzie ocieplony i będzie podlogówka.
  • #3863
    manio123
    Poziom 34  
    To niedobre rozwiązanie do pompy ciepła, było o tym obszernie w tym wątku, poszukaj, poczytaj dlaczego tak sądzimy.
  • #3864
    bodziopl
    Poziom 24  
    Do: Katoo te zbiorniki z linków nie nadają się do bezpośredniego grzania "freonem", bo jak rozumiem pytasz o to ?. Czy wężownica wodna może być ?, no może ale musi mieć moc równą mocy PCi z tym że dla ΔT<10K, a to będzie b. duuża wężownica. Na początku mojej przygody z PCi zmontowałem układ: PCi 7kW + zbiornik 300l z dwoma wężownicami, no to-to działało ! - ale zaledwie poprawnie
  • #3865
    Katoo
    Poziom 17  
    Dziekuje za odpowiedzi:) Nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie na pewno stwierdzicie że jest to głupie ale sie zapytam. Otóż czy na DZ można użyć grzałki?:D może wspomagać się nią przy większych mrozach? Co o tym myślicie? Była by większa kontrola pompy:D Tak wiem głupi pomysł ale musiałem zapytać:D No bo to by mogła być taka alternatywa dla ludzi który nie mieli by wód gruntowych lub mało miejsca na kolektor gruntowy. Dopiero się uczę i dużo czytam więc wybaczcie.
  • #3866
    bodziopl
    Poziom 24  
    Grzałka na DZ, no można (Pgrzałki + PelPCi = Pgz), zrób sobie taki "myślowy" eksperyment: grzałka w DZ -> grzałka w GZ (zładzie) -> grzałka w pokoju (albo w łazience), no to gdzie prościej ?, a gdzie taniej, ... . -> chyba lepiej "farelek" w pokoju (a jeszcze lepiej kominek).
    Pytanie nie jest głupie; przykładowo w Szwecji w pierwszym roku, do wygrzewania w zasadzie nie używa się PCi, a tylko grzałki w GZ ?! No ale oni mają inne ceny en.el., i co ciekawe projektują o wiele mniejsze DZ ?
  • #3867
    manio123
    Poziom 34  
    W Szwecji to dostawca prądu decyduje kiedy może pracować pompa ciepła (czyli poza szczytem jak prąd tani a dostawca ma dół w stopniu zasilania) , a grzałki są chyba standardowo instalowane jako szczytowe wspomaganie , tyle że wspomagają GZ , a nie dolne bo do dolnego wchodzi jeszcze strata pompy ciepła, choć podgrzanie GZ też zmniejsz sprawność. Jak pisze Bodzio, najefektywniej postawić grzejnik olejowy , a nastrojowo odpalić kominek - choć nie każdy lubi mieć kotłownię w saloonie .
  • #3868
    RafalK-ce
    Poziom 15  
    Katoo napisał:
    witam , mam pytanie czy wymiennikiem może być bezpośrednio wężownica w bojlerze?

    http://www.metalpipe.nazwa.pl/obrazki/stalmet1ws100d.jpg

    Chciałbym bezpośrednio do niej podłączyć czy to dobry wybór? Powierzchnia wymiennika to 0,6m2 a moc 16kW .

    Lub

    http://www.euromex.pl/allegro/szablon1/images/kospel_wp140_przekroj.jpg
    powierzchnia wymiennika to 0,75m2 a moc 19.3kW .

    Obydwa sa to 100l zbiorniki, czy wystarcza dla 2 osób?
    do ogrzania mały domek na wsi 40m2 nie ocieplony, sprężarka 3,7kw (wyszła z obliczeń),ale będzie ocieplony i będzie podlogówka.

    Pomysł ogólnie nie jest zły ale musisz brać pod uwagę, że wężownica musiała by wytrzymać ciśnienie ok. 30 bar. Jest to też niezgodne z jakimiś tam przepisami, które mówią, że między wodą a czynnikiem powinny być dwie przegrody (np. sofath ma zbiornik owinięty wężownicą). Ja kilka lat temu robiłem takie doświadczenie / bawiłem się z klimatyzatorem 2,6 kW (R 410a) i zbiornikiem 80 litrów. Wężownicę wykonałem z 15 mb. rurki fi 10 czyli mniej niż 0,5 m2 powierzchni zewnętrznej). Było to nieco za mało ale dawał radę. Czyli do 3,7 kW to by się z 1 m2 przydał i oczywiście wytrzymałość na 30 bar, chyba, że R134a to mogło by być mniej.
    https://obrazki.elektroda.pl/6965647500_1361208244.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2570415300_1361208245.jpg
  • #3869
    Wlodek22
    Poziom 29  
    też mam w planach popełnić taką pompę na R290 z bezpośrenim skraplaniem w wężownicy zasobnika. Jak wężownica okaże się za mała przerobie na wymiennik, a ciśniene tam raczej nie przekroczy 20 bar.
  • #3870
    SAWEK101
    Poziom 31  
    W sumie nikt pod prysznicem papierosa nie pali, a może i woda wlana do czajnika z dodatkiem r290 szybciej się zagotuję :D .
    A tak na poważnie to przecież prościej, lepiej i taniej dać drugi skraplacz do cwu i grzanie że hoho.