Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 08 Sep 2014 19:38 1573350 7626
Optex
  • #4711
    rwxw
    Level 23  
    majkelp1982 wrote:
    Wstyd się przyznać, ale nie policzyłem jeszcze dokładnie.

    Warto zacząć od policzenia, a przynajmniej oszacowania - pobaw się samemu, to zorientujesz się jak to działa. Na moje oko dla takiego domu 9kW w zupełności wystarczy i spokojnie opędzisz większość grzania w taniej taryfie. Przy takich warunkach nie ma sensu 4x200m, a 3x200m już będzie przewymiarowaniem.
  • Optex
  • #4712
    majkelp1982
    Level 9  
    rwxw wrote:
    Warto zacząć od policzenia, a przynajmniej oszacowania - pobaw się samemu, to zorientujesz się jak to działa.


    Tak zrobię. Myślę, że oszacuję na u-wert.net przenikanie a później wrzucę do jakiegoś programu OZC wszystkie przegrody. Może ktoś podpowiedzieć czy dobrze kombinuję? Mimo wszystko szacujemy podobnie, że 9kW powinno być ok
  • Optex
  • #4713
    rwxw
    Level 23  
    Programiki do ozc też to policzą, ale można i tak. Pc warto trochę przewymiarować, będzie się dobrze grzało w taniej taryfie i 9kW tak na oko powinno to umożliwić.
  • #4715
    RaStro
    Level 13  
    Tak a tera poproszę o jakieś niezależne opracowanie naukowe bo ten link to jednak jest reklama i z niego nic nie wynika. Ale łatwo policzyć - ilość betonu + koszt bloczków będzie mniej więcej zbliżony. Pod płytą żeby to miało sens musi być nie styropian ale styrodur (polistyren ekstrudowany). Zwykły styropian nasiąknie jak gąbka i nie będzie spełniał swojej roli. Czyli sama izolacja jest 2-3 droższa. Dziwi mnie nieco fakt sugerują drenaż otokowy zamiast warstwy drenażowej pod całością, ale cóż można i tak.

    Inna sprawa to niby dom pasywny ale ogrzewanie podłogowe jednak jest, oczywiście całkowicie pasywny dom w naszym klimacie jest bardzo trudny do wykonania. Druga rzecz, która mnie dziwi top skoro już mamy izolowaną płytę fundamentową to po jakiego grzyba pod tą podłogówkę dają styropian i to w takiej ilości? Jak dla mnie to zbędny koszt. Sugestia ocieplenia poddasza warstwą wełny co najmniej 50cm też jest raczej ekonomicznie nieuzasadniona ekonomicznie.

    Edit: Do tego jeszcze dochodzi znacznie większa ilość stali zbrojeniowej.
  • #4716
    dzinks0
    Level 12  
    witam,
    taka ciekawa aukcja jakby ktos chcial, bo widze ze sama ta sprezarka droga.
    jedna 3msc, druga 3,5 roku- przy tej problem z tym sterownikiem

    Link

    Link
  • #4717
    tatanka
    Level 20  
    Wykonać dołek głęboki na 2m o pow. ok 100 - 200m2.
    Wyłożyć folią, ułożyć rurki spiralnie w odległości ok 1m.
    Zrobić rozsączanie.
    Zasypać najlepiej piaskiem, żwirkiem ok 1,3m. Położyć na to styropian zapakowany w worki foliowe. Kolejna warstwa rurek i rozsączanie.
    Zrobić wskaźnik poziomu wody.
    W upalne dni schładzać dach wodą, która będzie wprowadzana do zbiornika.
  • #4718
    pSarnowski83
    Level 2  
    Czy ktoś z Was miał do czynienie z pompami Aristona? Zastanawiam się nad zakupem takiego sprzętu: Link. Szukam obiektywnej informacji o niezawodności.
  • #4719
    bodziopl
    Level 24  
    wstrzymaj się z tym aristonem, kończę opracowanie podobnego produktu (urządzenie już śmiga)
  • #4720
    pSarnowski83
    Level 2  
    Szczęśliwie nie muszę podejmować decyzji już teraz. Szukam przyzwoitej alternatywy do Viessman'a, który nie jest na mają kieszeń. :-)
  • #4721
    jack63
    Level 43  
    Wieśmany są drogie. Jadą na marce dojczowego (jaki on tam dojczowy) produktu.
    Osobiście unikałbym urządzeń chłodniczych, a taki jest pompa ciepła, od producentów kotłów i innych urządzeń typowo grzewczych. Co ostatni idąc za modą sprzedają ładnie zapakowane (trzeba przyznać) produkty innych mało znanych firm pod swoim logo.
    Wg. mnie lepiej rozglądać się wśród producentów klimatyzatorów. Ci nie od dziś zajmują się sprężarkami i całą resztą. Mają doświadczenie. Praktycznie każdy producent klimatyzatorów ma w ofercie pompę (y) ciepła.
    Jak ktoś ma miejsce, proponuję pompy z dużym zasobnikiem CWU i dwiema wężownicami. Można później podlączyć solary lub kocioł. Takie pompy mogą (choć nie muszą) byc tańsze, bo nie wymagają drogiego wymiennika płytowego i pompy. W zasadzie są to klimatyzatory z "troszkę" innymi jednostkami wewnętrznymi. :D
  • #4722
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Jack, przeczytaj najpierw o co chodzi pytającemu, bo niepotrzebnie się rozwijasz lekko nie w temacie. Post #4718
  • #4723
    jack63
    Level 43  
    elektryk2000 wrote:
    się rozwijasz lekko nie w temacie

    Dobrze napisałeś: "lekko" Dzięki. :D
    Po prostu nie chciałem napisać, że nie poważam (może bezpodstawnie?) pompy ciepła firmowanej przez producenta znanego u nas przede wszystkim z ... pralek i innych mało chłodniczych urządzeń.
    Ciekaw jestem ile czasu urządzenie z linku funkcjonuje na rynku? Jeżeli krótko, to skąd wziąć miarodajna opinię?
    Pompy ciepła stają się tak modne, że prawie każdy z dziurą w d...e zaczął je przynajmniej sprzedawać. Prowadzi to do niezłego kociokwiku na rynku i większych rozterek kupujących.
    Osobiście nie kupiłbym żadnej pompy ciepła bez obejrzenia jej wnętrza i "inwentaryzacji" elementów składowych.
  • #4724
    reaven22
    Level 29  
    pSarnowski83 wrote:
    Czy ktoś z Was miał do czynienie z pompami Aristona? Zastanawiam się nad zakupem takiego sprzętu: Link. Szukam obiektywnej informacji o niezawodności.



    Jakieś 2 lata temu znajomemu poleciłem podobne urządzenie również aristona. Po 2 sezonach jest bardzo zadowolony. 3/4 roku korzysta z podgrzewania cwu właśnie za pomocą tego urządzenia. W sezonie grzewczym zbiornik jest podgrzewany za pośrednictwem wężownicy z kotła gazowego. Urządzenie realnie działa do 5'C.

    Liczył koszty exploatacji na poziomie 50pln miesięcznie na prąd, rodzinka 2+1. Grzanie gazem wychodziło sporo drożej.
  • #4725
    remcz
    Level 2  
    Witam
    Jestem nowy w temacie ale dodam swoje trzy grosze;
    Najtańszym rozwiązaniem jest pompa powietrze -woda markę mozna sobie wybrać,osobiście mam do czynienia z daikinem (altherma nt,ht )do wyboru z cwu lub bez.
    Solidna konstrukcja,prosty montaz,trochę daikinowskie sterowanie(jak dla mnie mało logiczne)
    Wazne nie przewymiarowywać PC,nie stosować buforów(ewentualnie 100l)
    Montaz trwa kilka godzin i pompka śmiga do -20 C na zewnątrz
    W moim domu(Podhale 200m2 powierzchni) mam od trzech lat zrobioną przez siebie PC powietrze - woda z własnym sterowaniem,mogę jechać do -40 parowania przy+45kondensacji koszt prądu pomiędzy 800-130zł na sezon grzewczy
    prosta stabilna konstrukcja na R404a,instalacja grzejna mieszana podłogówka+grzejniki
  • #4726
    miodek
    Level 15  
    Witam.

    Oto moja odnowiona pompa,
    sprężarka NJ9232GK Aspera, tłokowa bo mniejsze drgania robi, 3611 W nominalnej mocy chłodniczej dla R407C (producent tyle podaje dla R22)
    wymienniki te same 0,5m2 skraplacz i 0,8 parownik, ale tym razem już przylutowane bo połączenia skręcane nie sprawdziły się,
    zastosowałem wymiennik regeneracyjny rura 8mm w rurze 15mm, 3mb.
    Dochłodzenie ok 17C daje wymierny efekt wzrostu wydajności ale gaz wchodzący do sprężarki zmierzyłem wczoraj 28C czyli daleko poza zakresem. Sprężarka nie jest jednak mocno obciążona bo przystosowana do R404A a ja stosuje R407C i skraplanie jest dość nisko więc jestem dobrej myśli przed sezonem.
    Taki eksperyment -woda przed wejściem do skraplacza zbiera trochę ciepła ze sprężarki bo wg noty katalogowej powinna być chłodzona powietrzem (fan cooling).

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
  • #4727
    Wlodek22
    Level 30  
    Skoro już łączy 407 z regeneracyjnym, to nie możesz sobie pozwalać na tak wielkie przegrzanie gazu na ssaniu. Musisz zmniejszyć do minimum przegrzanie za parownikiem, a jak bedzie niestabilna, spróbować umieścić czujnik TZR za regeneracyjnym i zwiększyć nastawę przegrzania ponad 10C. Jak to nie pomoże, to musisz przejść na propan, albo zrezygnować z regeneracyjnego.
  • #4728
    bodziopl
    Level 24  
    Na zdjęciu nr 2 widać nieco zmodernizowaną butlę, czy na R407C ?, no i ona leży, a jak byś chciał napełniać akurat, to lepiej żeby stała i to zaworem do dołu, bo R407C niejednorodny, i ciecz daje lepszy skład ! No gdybym się już czepiał to TZR dałbym w najgorszym wypadku poziomo, ale już nie grzybkiem w dół. Niezbyt dobrze widzę gdzie jest banieczka termometru, ale w tym wypadku powinna być na jakimś możliwie porstym odcinku między regeneracyjnym a króćcem ssącym sprężarki (pętla regulatora P, niech obejmie regeneracyjny - stabilniej jest, zresztą na naszym wątku były nawet badania tego tematu publikowane !). Zresztą reguły regułami, a kilka dni temu do mojej cieknącej PCi z R407C, dolałem ze 200g R410a ?, choć mam oczywiście i taki i taki do wyboru !
  • #4729
    miodek
    Level 15  
    bodziopl wrote:
    Na zdjęciu nr 2 widać nieco zmodernizowaną butlę, czy na R407C ?, no i ona leży, a jak byś chciał napełniać akurat, to lepiej żeby stała i to zaworem do dołu, bo R407C niejednorodny, i ciecz daje lepszy skład !


    Spokojnie, napełniałem cieczą tylko powietrze wypędzałem gazem bo miałem słabą próżniową i trochę tak sobie pomagałem.
    Banieczka termometru jest za wymiennikiem płytowym i tam zostanie, nie mam takiego doświadczenia i wiedzy żeby regulować TZR, a pompa pracuje drugi tydzień bardzo dobrze, wydajność wzrosła w porównaniu z rotacyjną 3660W bez regeneracji aż o ok 30% i COP odrobinkę też przy tym samym DZ tak więc jestem bardzo zadowolony i tylko mam nadzieję że nie będzie żadnych awarii bo wiem że trochę pojechałem z tą regeneracją.

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

    bodziopl wrote:
    Zresztą reguły regułami, a kilka dni temu do mojej cieknącej PCi z R407C, dolałem ze 200g R410


    Ja lałem R407C do R22 i nie było zauważalnej różnicy w pracy, ten TZR też jest na R22.
  • #4730
    jack63
    Level 43  
    miodek wrote:
    sprężarka NJ9232GK Aspera, tłokowa bo mniejsze drgania robi, 3611 W nominalnej mocy chłodniczej dla R407C (producent tyle podaje dla R22)
    wymienniki te same 0,5m2 skraplacz i 0,8 parownik,
    miodek wrote:
    pompa pracuje drugi tydzień bardzo dobrze, wydajność wzrosła w porównaniu z rotacyjną 3660W bez regeneracji aż o ok 30% i COP odrobinkę

    Od kiedy sprężarka ma jakąkolwiek moc chłodniczą/grzewczą? Ska te wartości w Watach.
    Zauważ że zmienialeś dwie rzeczy (regeneracyjny doddany i inna sprężarka) i nie wiesz ktora na co i jak wpłynęła?
    miodek wrote:
    Ja lałem R407C do R22 i nie było zauważalnej różnicy w pracy, ten TZR też jest na R22.

    Mieszałeś R22 i R407C ?
    TZRy sa identyczne dla R22 i R407C !
  • #4731
    miodek
    Level 15  
    jack63 wrote:
    Od kiedy sprężarka ma jakąkolwiek moc chłodniczą/grzewczą? Ska te wartości w Watach.
    Zauważ że zmienialeś dwie rzeczy (regeneracyjny doddany i inna sprężarka) i nie wiesz ktora na co i jak wpłynęła?

    Moc chłodnicza sprężarki dla 7,2 parowanie i skraplanie 54,4C producent Embraco Aspera podaje w Watach, dla R22 wynosi dokładnie 3611W. Pierwsza sprężarka rotacyjna - do której się odnoszę - przy tych parametrach miała podane 3660W więc była nieco mocniejsza ale bardzo niewiele.

    Mieszałem a w zasadzie dodawałem R407C do R22 przez kilka lat, pod koniec to już tam w pompie było chyba samo R407C. Nie było widać różnicy w pracy ale olej był mineralny w sprężarce i to wróżyło problemy ale o dziwo kilka lat tak wytrzymała.
  • #4732
    bodziopl
    Level 24  
    TZRy sa identyczne dla R22 i R407C ![/quote] - no i dla R290 też trochę, co do mieszania R401a do R407C, to z powodu że R407C ≈ 50% R134a + 50%R410a, ale jak nieszczelność jest na niskim, to przeważnie uciekają cząsteczki wyżej-prężne czyli obu składników R410a, no i "na oko" można nim właśnie dobić
  • #4733
    Ride
    Level 16  
    Witam kolegów.
    Jaką minimalną, bezpieczną wartość przegrzania mogę ustawić?
    (PC g-w, R407C, wymiennika regeneracyjnego brak)
    Obecnie dla skrajnych warunków pracy przegrzanie wynosi od 7°C do 8°C.

    Pamiętam, że manio123 zalecał kiedyś przegrzanie nie więcej niż 6°C.

    Poprawka (sprawdziłem w notatkach):
    Zalecał 6°C na regeneracyjnym i 2°C na parowniku (przy opisie PC na ZR40, P7-50 i P7-30).
  • #4734
    SAWEK101
    Level 31  
    Miodek, sprężarki hermetyczne nie potrzebują takiego chłodzenia :D, ważna jest natomiast temperatura przegrzanego czynnika na ssaniu im wyższa tym gorzej bo przegrzewasz płyty zaworowe i spiekasz olej co przy wysokim skraplaniu wiadomo jak się skończy.
  • #4735
    Ride
    Level 16  
    SAWEK101
    Cześć, pamiętam Twoje rady dotyczące regulacji przegrzania (pomiar ciśnienia parowania, pomiar temperatury na ssaniu, macanie korpusu sprężarki).
    Jeśli poniżej pewnej wartości przegrzania zaczyna się pojawiać na korpusie (poniżej króćca ssania) obszar wielkości dłoni, którego temperatura zaczyna wyrażnie spadać, to rozumiem, że jest to początek zalewania sprężarki. Czy tak?
    Dolna część korpusu jest letnia (ok. 25÷30°C).
  • #4736
    SAWEK101
    Level 31  
    Widzę że zaczynasz łapać :D , dokładnie co do kelwina to ci nikt nie powie, przy 407c musi być regeneracyjny bo inaczej marnujesz powierzchnię parownika, możesz go wykonać nawet samodzielnie ale musi on być.
    Inaczej jest trochę w układach pracujących na zalaniu gdzie przy sterowaniu np AKV delta bywa 0-2k i nie widać oznak przylewania sprężarki ale są to układy zwykle od 100KW wzwyż no i troszkę bardziej skomplikowane.

    Ja obecnie wreszcie startuję z moją pompą wybrałem R-134a, kotłownia to zaczyna przypominać dżunglę :D, ciężko było się zabrać ale już rozbabrałem to muszę skończyć :!: Choć szewc w dziurawych butach chodzi.
    Wciąż brak czasu.
  • #4737
    Ride
    Level 16  
    SAWEK101
    Sam wiesz jakie dyskusje miały tutaj miejsce. I to nie tylko na temat regeneracyjnego, ale również wielkości wymienników, czy sensu stosowania elektrozaworu i zbiornika cieczy. Każdy po przetrawieniu tego wszystkiego musi dokonać jakiegoś wyboru i ponieść konsekwencje tegoż.
    Na razie układ jest stabilny, wziernik zielony, bąbli brak, w domu ciepło (a węgla w piwnicy nie ubywa) i koszty akceptowalne.
    Sprężarce zrobiłem czapeczkę z otuliny (powyżej ssącego), ale ocieplenie całej byłoby błędem. Dłoń na korpusie wyłapie początek zalewania szybciej niż przyrządy. Co dzień do niej zaglądam by pomacać jej dolne strefy :) .
    Co do moich założeń, to nadchodząca zima z pewnością je zweryfikuje.

    Wybrałeś już sprężarkę dla R134a i wymienniki?
  • #4738
    SAWEK101
    Level 31  
    Ride napisał (Co dzień do niej zaglądam by pomacać jej dolne strefy).

    Dobry tekst, dawno czegoś podobnego nie słyszałem, robi się ciepło :D .
    R-134a dlatego bo sprężarkę mam sanyo 11,3m3 (jest za duża), co do wymienników to małe nie będą :D , mam ich trochę to coś się wygrzebie, skraplacz na pewno będzie na krótkich ok 330mm wys, jeden będzie do grzejników drugi do podłogówki trzeci do cwu i dochładzacz czyli split od klimy 2,5kw zamocowany w garażu wszystko w szereg, niestety pc nie będzie piękna bo będzie wszystko rozrzucone po ścianach (łatwiej dokonać przeróbek starej instalacji)na grzejniki i podłogówkę będą zapięte liczniki ciepła, później może je zdemontuję chcę się dowiedzieć jak się zderza teoria z teraźniejszością :D
  • #4739
    Wlodek22
    Level 30  
    ;) ostro pojechane
    u mnie to działa na CWU, a zderzenie wygląda mniej więcej tak. Im większa żądana różnica temperatur nadskraplacz - skraplacz, tym mniejsza moc do dyspozycji w nadskraplaczu. Generalnie by móc osiągnąć więcej z nadskraplacza trzeba modułować przepływ w skraplaczu i tym samym podnosić t skraplania.
    Dochładzacz z klimy - wyśmienity pomysł. Myślę, że kolegę z Tarnowa może zainteresować.
  • #4740
    tomleszno
    Level 21  
    SAWEK101

    Czy dobrze zrozumiałem - będziesz miał 3 skraplacze?