Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 29 Lis 2014 11:12 1455369 7387
  • #4771
    marek_ka
    Poziom 26  
    Z moich doświadczeń widzę, że przy takim układzie jak u minie, czyli sama podłogówka na betonie grubości 10 cm i powietrzna pompa ciepła, powinienem kupić zdecydowanie większy klimatyzator.
    Rozglądam się teraz za jednostką zewnętrzną o mocy grzewczej rzędu 14kW.
    Po prostu w ciągu dnia temperatura zewnętrzna jest dużo wyższa niż w nocy. Grzejąc od 13 do 16 (taką mam taryfę) powinienem nagrzać podłogę, a w nocy tylko dogrzewać. Dziś w nocy było -10C i pompa grzała bardzo słabo. Ewentualnie pozostaje grzać dłużej w ciągu dnia, ale prąd w pozostałych godzinach jest 3 razy droższy.
    W tych temperaturach wodna pompa ciepła ma przewagę, ale wiedziałem o tym robiąc powietrzną PC. Na czymś trzeba zdobyć doświadczenie.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4772
    RaStro
    Poziom 13  
    jak jest -10 na parowniku (temperatura otoczenia) to skraplanie jest pewnie na parowniku -15. DO tego powietrze ma małą pojemność więc trzeba przewalać do niesamowicie dużo. Na domiar złego przy takiej temperaturze wilgotność powietrza jest znikoma więc pewnie parownik nawet się nie obrasta szronem za mocno - a nie ma co się oszukiwać w powietrzu to właśnie wilgoć niesie najwięcej energii. COP jest w takich warunkach jest pewnie w takich warunkach niezbyt duże.
  • #4773
    TomTDI
    Poziom 11  
    W instrukcji co prawda piszą że opóźnienie grzania związane jest z "Anti-cool wind" czyżby to była tylko półprawda a klima zaczyna grzać po odmrażaniu? Poniżej cytat z instrukcji

    Heating Mode - Heating Condition and Process:
    If set up heating, when ambient temp., is lower than setting temperature, compressor, outdoor fan will run, indoor fan will run at setting fan speed;
    If ambient temperature is higher than setting temperature, compressor, outdoor fan will stop to run, indoor fan will run

    Tu ciekawa informacja jak temperatura zewnętrzna jest wyższa od zadanej wyłącza się zewnętrzny wentylator - w jakim celu.

    Protection funtion
    Anti-cool wind: When heating started up, in order to avoid cool air blow out, the compressor will be delayed 0-3mins to start up; firstly it will run at low speed then will run at presetting fan speed or directly turn to run at setting fan speed.
    Anti-high temperature: in heat mode, when detected the temperature is higher, outdoor unit will stop to run; If temp. descend, outdoor fan will resume to run.
    Blowing surplus heat: In heat mode, due to temperature reached, compressor, outdoor fan will stop running, indoor fan will accord to actual circumstance will run at low fan speed for a while then stop running
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4774
    jack63
    Poziom 42  
    TomTDI napisał:
    Tu ciekawa informacja jak temperatura zewnętrzna jest wyższa od zadanej wyłącza się zewnętrzny wentylator - w jakim celu.

    Coś Ci się pomelało z tłumaczeniem. Ambient to jest otoczenie. W tym wypadku chodzi o temp. o toczenia jednostki wewnętrznej klimatyzatora. Wtedy wszytko jest OK.
    Niestety reszta tego opisu jest dość zawikłana.
  • #4775
    lidmar
    Poziom 24  
    zrobiłem sobie pompę powietrzną z klimatyzatora ,dość dużego bo producent podaje moc grzewczą 8,6 kW . w środku siedzi scroll ZR 36 na R407C jednofazowy. Wszystko działa pięknie jak temperatury na zewnątrz są powyżej 5 stopni na plusie bo nie ma problemu ze szronieniem parownika. gdy temperatura spada w okolice zera parownik zaszrania się błyskawicznie. Po 20-25 minutach jest już zabity szronem. pompą ogrzewam nowy dom jeszcze nie zamieszkały w którym utrzymuję temp 12-13st. Mam tez kocioł gazowy. W tygodniu chodzi kocioł gazowy ale w weekendy przeważnie dłubię coś w tym nowym domu i wtedy chodzi pompa którą odszraniam ręcznie -uruchamiam defrost jak jest potrzeba.
    czy użytkownicy powietrznych pomp też zaobserwowali takie częste defrosty ? moze ktoś ma pomysł jak rozwiązać sprawę inteligentnego odtajania,żeby pompa nie odszraniała się bez potrzeby ? obawiam się ,że takie częste defrosty jak teraz czyli co 20-25 min zjedzą całe oszczędności jakie daje pompa.
    napiszę jeszcze na jakich parametrach pracuje teraz moja pompa.
    przy temp zewnętrznej -1*C
    temperatura odparowania -8*C
    temperatura skraplania (mierzona przed skraplaczem ) 34-36*C
    temperatura wody zasilającej podłogówkę 20-21*C
    temperatura wody powrót z podłogówki 14-15 *C
    temperatura w domu 12 *C
    Defrost trwa w granicach 4-5 minut .
    Nie mam ciepłomierza ale z parametrów pracy sprężarki podanych przez producenta i powyższych danych można odczytać ,że sprężarka w temp w okolicach 0*C pracuje z mocą lekko ponad 6kW przy poborze chwilowym odczytanym z licznika energii 1,9kW (razem z pompą obiegową i wentylatorem parownika)
    tak jak pisałem ,dwa pytania
    -jak rozwiązać inteligencję odtajania ?
    -czy olać grzanie pompą i grzać tylko gazem ?

    od razu zastrzegę ,że instalacja pompy kosztowała mnie niecałe 1 tyś zł i zrobiłem ją z czystej ciekawości jak to będzie w praktyce wyglądać.
  • #4776
    marek_ka
    Poziom 26  
    W okolicach 0C już tak jest.
    Ja na czas rozmrażania zatrzymuję wentylator, dzięki temu czas rozmrażania znacząco się skraca. U mnie rozmrażanie trwa ok 2 min.
  • #4777
    lidmar
    Poziom 24  
    jak by wentylatora pracował to przy ujemnej temp by się wcale nie rozmroził parownik.
  • #4778
    zbignieww
    Poziom 17  
    W wilgotne mgliste dni gdy temp. poniżej 5 st parownik szybko się zaszrania.
    Nie ma mocnych, rozszraniać można wykorzystując spadek ciśnienia na powrocie .
    Nie trzeba obserwować czy już zaszroniło. Ojciec w domku w górach ma ogrzewanie na klimatyzatorze i grzeje, choć często się rozmraża .
    Na parowniku masz -8 st, czyli jak mrozy przyjdą PC nie będzie grzało .
    Sprężarka aby mogła pracować w ujemnych temperaturach musi mieć zabudowana grzałkę bo olej gęstnieje .
    Są klimatyzatory co mogą pracować do -25 st . Lepiej taki wykorzystać .
  • #4779
    Wlodek22
    Poziom 29  
    lidmar napisał:

    temperatura skraplania (mierzona przed skraplaczem ) 34-36*C
    temperatura wody zasilającej podłogówkę 20-21*C

    tak jak pisałem ,dwa pytania
    -jak rozwiązać inteligencję odtajania ?

    Coś nie tak masz z ta temperaturą skraplania. Nie może tam być 15K różnicy. Może masz przepełniony układ, za mały skraplacz, może zatkany filtr, lub inne cóś.
    defrost możesz zrobić na termostacie różnicowym rozpoczynającym defrost (parowanie - zewnętrzna) i czasówce, lub drugim termostacie kończącym defrost.

    Moja w obecnych warunkach trybi 1,5h od defrostu do derostu (delta parowanie - zewn 6K)
  • #4780
    lidmar
    Poziom 24  
    czas rozmrażania ma opanowany ,sterownik pilnuje temperatury końca rozmrażania. chodzi mi tylko o impuls do startu. na temat termostatu różnicowego właśnie myślałem, kontrola spadku odparowania to moim zdaniem kiepski pomysł bo na niskich temp zewnętrznych defrost się włączy bez potrzeby. jesli chodzi o temp skraplania to mi też się wydaje że jest trochę za wysoka w stosunku do wody. wymiennik mam dosyć duży tyle że niski i gruby 1,7m2. możliwe że w układzie jest rozwarstwiony czynnik bo nie znam jego przeszłości (był w klimatyzatorze) i tylko dopuściłem nowego. postaram się wymienić czynnik.

    Dodano po 2 [minuty]:

    moja w obecnych warunkach zapiernicza się lodem po 25 min
  • #4781
    Wlodek22
    Poziom 29  
    Czemu ma się włączyć bez potrzeby? Masz (zakładając) deltę 7K, więc ustawisz na różnicowym 12K i dopóki o tyle w stosunku do zewnętrznej ci nie spadnie defrostu nie będzie.
    Z czynnikiem- lipa, jak nie wiesz co tam masz, to nic nie wiesz o prawowaniu i skraplaniu. czas pomiędzy defrostmami też sugeruje, że parowanie jest znacznie niższe niż podałeś.
  • #4782
    lidmar
    Poziom 24  
    różnicowy ok ale zbignieww pisał żeby wykorzystać spadek ciśnienia na powrocie czyli presostat a to moim zdaniem kiepski pomysł . szczerze powiedziawszy to na rozwarstwiony czynnik mi za bardzo nie wygląda , cały parownik równo oszroniony an moje oko a właściwie palec odparowanie też drastycznie niskie nie jest. zajmuję się chłodnictwem to trochę doświadczenia mam ale akurat nie w pompach ciepła.
  • #4784
    lidmar
    Poziom 24  
    właśnie poniewierał mi się taki po warsztacie i go na próbę zastosowałem jakiś czas temu ale kiepsko to wygląda ,tzn raz nie uruchomi odtajania pomimo zabitego już lodem parownika a drugi raz rozmraża co chwilę bez potrzeby.
  • #4785
    zbignieww
    Poziom 17  
    Może sprawdź jak zmienia się ciśnienie na powrocie gdy parownik zaszrania .
  • #4786
    lidmar
    Poziom 24  
    ciśnienie spada jak się zaszroni ale jak temperatura zewnętrzna niska to ciśnienie na powrocie też spada
  • #4787
    zbignieww
    Poziom 17  
    Wiem tylko ze w fabrycznym klimatyzatorze co montowałem , rozszranianie czujnik ciśnienia właczal . Może dopiero wtedy różnicę temperatur na parowniku uwzględniał czy rozszraniać ?
  • #4788
    TomTDI
    Poziom 11  
    Chcę podłączyć wymiennik z końcówkami 3/4' (Króćce gwintowe GZ 3/4" ) do sprężarki na razie dla testów, możecie zdradzić jakich używacie śrubunków czy przejściówek i gdzie takie można kupić?
  • #4789
    jack63
    Poziom 42  
    p.obelix napisał:
    Można pomyśleć o presostacie ciśnienia powietrza taki jak siedzi w centralach wentylacyjnych przy kontroli zabrudzenia filtrów.

    Pomyśleć można, ale nic więcej.
    Czy wiesz jakie spręże dają wetylatory JZ ??? Jeżeli tak, to porównaj sobie z progami zadziałania tego presostatu.
    Poza tym musiałbyś mieć kanał przed i za aby oddzielić sie od atmosfery.
  • #4790
    lidmar
    Poziom 24  
    progi zadziałąnia presostatu są wystarczające ale tak jak napisałeś brak jest kanałów przed i za i w tym problem
  • #4791
    jack63
    Poziom 42  
    lidmar napisał:
    progi zadziałąnia presostatu są wystarczające

    Nie byłbym tak tego pewien. Szczególnie gdy presostat będzie pracował w ujemnych temperaturach.
    Wg. mnie najlepszym, ale niestety nie najtańszym sposobem był by pomiar przegrzania. Myślę o prawdziwym pomiarze z uwzględnieniem ciśnienia.
    "Dodatkowo" potrzebny jest mikroprocesor do umożliwiający przyjęcie sygnału analogowego z przetwornika ciśnienia. Nie znam żadnego taniego sterownika, który by mógł to zadanie zrealizować. :D
    Niestety czujniki ciśnienia są bardzo drogie w stosunku do czujników temperatury. Dlatego też rzadko sie je spotyka w tańszych konstrukcjach.
    Zostawiając trudną kwestię realizacji układu wyznaczającego optymalny moment odszraniania dalej pozostaje problem automatycznego podjęcia decyzji zakończenia pracy PC w przypadku wybitnie niesprzyjających warunków zewnętrznych. W pewnych sytuacjach: bardzo duża wilgotnośc powietrza czy bardzo niskie temperatury, praca pompy ciepła traci sens ekonomiczny. Taniej wychodzi grzanie "czystym" prądem gdy uśrednione w czasie powiedzmy godziny COP spada poniżej 1.
  • #4792
    zbignieww
    Poziom 17  
    TomTDI napisał:
    Chcę podłączyć wymiennik z końcówkami 3/4' (Króćce gwintowe GZ 3/4" ) do sprężarki na razie dla testów, możecie zdradzić jakich używacie śrubunków czy przejściówek i gdzie takie można kupić?

    Kiedyś lutowałem lutem z 45% Ag do rurki z miedzi . Wystarczy nawet wstępnie tym lutem praktycznie bez otuliny lutowane miejsca zabielić, potem już 4% Ag chwyta .
    Postaraj się azotem wcześniej przedmuchać i aby lekko azot przez wymiennik płynął podczas lutowania aż ostygnie
  • #4793
    TomTDI
    Poziom 11  
    Dzięki za odpowiedź ale na razie chciałbym to tylko poskręcać bo jeszcze nie mam ostatecznej koncepcji gdzie to się będzie znajdować jak się sprawdzi. Z tego co znalazłem to śrubunki są zazwyczaj na 10bar a nie 40bar. Dlatego pytam czy te 10bar wytrzymają. Potem oczywiście polutuję.
  • #4794
    zbignieww
    Poziom 17  
    Nie sądzę aby wodne śrubunki na tyle szczelne dla freonu były, by kalkulowało się je zakładać, szkoda gazu. Gaz to mieszanina i cześć ulatywać będzie, na pewno nie po równo . Nie dojdziesz do ładu, nie będziesz wiedział jaki skład gazu aktualnie masz .
  • #4795
    marek_ka
    Poziom 26  
    Ja zastosowałem śrubunki mosiężne. Problemem nie są śrubunki ale uszczelki.
    Mam jeszcze fibrowe ale absolutnie ich nie polecam, z czasem siadają i przepuszczają. Ja mam w układzie propan i koszt czynnika jest niewielki.
  • #4796
    TomTDI
    Poziom 11  
    marek_ka

    Jak podłączyłeś przewody do śrubunków? Możesz wstawić jakieś zdjęcie? Może zielone oringi od klimatyzacji samochodowych by podeszły.

    Jak podłączasz czujniki temperatury na zewnątrz rurek?

    Taki coś znalazłem jak myślisz będzie ok?? Przejściówka na miedź do grzejników

    http://kotly.com/2_zlaczki_do_zespolu_odcinaj...-3_4E_z_przejsciem_na_miedz_-_15_mm,1624.html

    http://kotly.com/2_zlaczki_do_zespolu_odcinaj...-3_4H_z_przejsciem_na_miedz_-_18_mm,2347.html
  • #4797
    Wlodek22
    Poziom 29  
    Generalnie sam nie raz uprawiam druciarstwo, ale to co czytam to już przegięcie.
    Jeszcze parę miesięcy i rurociągi z propanem będą na pakuły w ocynku skręcać.
  • #4799
    p.obelix
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    jack63 napisał:
    p.obelix napisał:
    Można pomyśleć o presostacie ciśnienia powietrza taki jak siedzi w centralach wentylacyjnych przy kontroli zabrudzenia filtrów.

    Pomyśleć można, ale nic więcej.
    Czy wiesz jakie spręże dają wetylatory JZ ??? Jeżeli tak, to porównaj sobie z progami zadziałania tego presostatu.
    Poza tym musiałbyś mieć kanał przed i za aby oddzielić sie od atmosfery.


    W takim razie nie wiesz jak działa taki presostat. Nie ma potrzeby oddzielania go od ciśnienia atmosferycznego wręcz przeciwnie on ma mierzyć te ciśnienie. I wszystkie presostaty mają regulację przy jakim ciśnieniu mają zadziałać.
  • #4800
    marek_ka
    Poziom 26  
    Włodek22 nie ma co się pienić.
    Zrobiłem prowizorkę z pełną świadomością tego co robię. Zrobiłem tak w ramach testów i nauki. Z gazami palnymi mam kontakt od wielu lat i wiem jak zabezpieczyć się.
    Uwaga nikomu nie polecam tego rozwiązania, zresztą wspomniałem już o jego wadach.

    Do propanu zielone oringi nie nadają się, ale do R134a itp. jak najbardziej.
    Śrubunki mosiężne przylutowałem do rurociągu lutem srebrnym AG25 lub AG45, dokładnie którym już nie pamiętam. Instalacja jest szczelna i działa od kilku miesięcy.