Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 07 Mar 2004 21:13 1460781 7396
  • #61
    kniksc
    Poziom 12  
    no tak możliwe :)

    co do peltierów, tak są głównie do chłodzenia ja mam zamiar zchładzać powietrze wylatujące z mieszkania a ciepełko zostawić sobie w domciu:)
    jeszcze co do mocy 50W X 500 = nie nie mam nardzo dużej willi :) moje miaszkanko ma 79m^2 w zimie prawie ciągle chodzi piec 6kW :/ okna wymieniłem na plastyki dlatego potrzebna mi dobra wentylacja i nie che tracić przez nią tyle energii pozatym muszę jeszcze zrobić dobre ocieplenie.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    avatar
    Poziom 35  
    kniksc napisał:
    no tak możliwe :)

    co do peltierów, tak są głównie do chłodzenia ja mam zamiar zchładzać powietrze wylatujące z mieszkania a ciepełko zostawić sobie w domciu:)
    jeszcze co (...)

    podzielam zdanie poprzednikow peltery to złyyy pomysł
    drogie , awaryjne , i jak by byly warte zaintersowania to jusz by wielkie firmy robily profesionale ogrzewanie\ochladzanie na tej bzie
    lepszym pomyslem wydaje ms ie jest ogrzewanie podlogowe mozna sterowac tansze i podczas instalacji chcac niechcac ocieplasz sobie podloge :)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #63
    kniksc
    Poziom 12  
    nie chodzi mi o to zamontowanie peltierów zamiastgrzejników czy ogrzewania podłogowego one miałyby służyć takjakby za piec, no właśnie nie wiem czy takie drogie bo powinny dawać 2razy więcej ciepła niż włoży się energii i kosztowałyby użo mniej niż "pompa ciepła" przynajmniej mi się tak wydaje :) a to że niby nie są zabardzo rozpowszechnione jest głównie powodem działań wojska:) bo oni wykożystują to jakoś na swoje potrzeby i nie lubią się tym chwalić :)
  • #64
    tarnowski
    Poziom 22  
    :arrow: kniksc odpuśc sobie w planowanym zastosowaniu peltiery,a spróbuj zobaczyć jak działają rekuperatory i tam cos podpatrz.Ja wiem że wysoka technologia kręci (sam to mam) ale wypadało by wymiennik na peltierach sprawdzić najpierw w małej skali a dopiero potem..... :roll:
    Ijeszcze takie pytanko: Czy myślał może ktoś jak ograniczyć wydajność kolektora przy "nadprodukcji" energii? Bo to też może być niebezpieczne.
    Nie myślę tu o zaw bezp. tylko o płynnym ograniczeniu? :(
  • #65
    kniksc
    Poziom 12  
    rekuperatory? poszukam, prawde mówiąc pierwszy raz o tym usłyszałem.

    płynną rególację kolektora możnaby zrobić montując np. opuszczaną zasłonę sterowaną elektronicznie
  • #66
    tarnowski
    Poziom 22  
    Ja myśę o awaryjnym podpięciu do inst co i w razie czego tam upuszczę nadmiar "pary" .

    Kolektor chcę umieścić na dachu na ramce ze stalowego profila, a na górze dam zawias do połączenia z oszklonym pudłem kol,tak żebym mógł to unieść do góry i dostać się do środka na wypadek konieczności serwisu lub modernizacji
  • #67
    fiLEM0Nik
    Poziom 14  
    hej po wekendzie,owocnym jak widze ;)
    no rzeczywiscie moze byc problem z nadmiarem ciepla,pozostaje albo basen albo duuuzy bojler,ale ciekawe jak by wygladalo to jesli by zamknac poprostu obieg,plyn do chlodnic ma wyzsza temp wrzenia niz woda i ma lepsze wlasciwosci zeby znosic takie sztuczki,poprostu stal by i sie grzal na sloncu i tyle,ew.jakies naczynko rozszezalne.wogole totaki probem raczej tylko w srodku lata gdy uzywamy tylko wody uzytkowej,wiosna i jesienia nigdy za wiele ciepelka,i sa okan,a co,niech sasiada kluje ;)mozna na lato zaslaniac jeden kolektor lub czesc folia do pieczenia kurczakow ;)wyczytalem gdzies ze w polsce roczny bilans energi slonecznej to od 800 do 1100 W/m2 w zaleznosci od tego gdzie sie mieszka
  • #68
    WoŹnY
    Poziom 28  
    Jesli chodzi o zabezpieczenie przed dużymi temp to myślałem również o tym i doszedłem do wniosku iż powinno wystarczyć naczynko z sporą poduszką powietrzną. Ja w piecu C.O. mam taki zbiorniczek o pojemności ok 5l i spokojnie wystarcza na instalację w której znajduje się ok 200l wody. Przeprowadziłem nawet próby i okazało się że gdy wodę zagrzeję do ok 90st.C to ciśnienie wzrasta z 1bara do niecałych 2barów. Biorąc pod uwagę iż w układzie solarów i wymiennika ciepła nie będzie więcej niż 50l wody można wnioskować iż iśnienie niewiele wzrośnie. Pozatym borygo czy inny tego typu płyn ma mniejszą rozszerzalność cieplną niż woda.
  • #69
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #70
    tarnowski
    Poziom 22  
    Rycho T - Nikt Cię nie zmusza do udziału. Czy ktoś coś pisał o nadmiarze ciepła w zimie? Słyszałeś że kolektor może osiągnąć 150stC ? To chyba jest jakiś problem jeśli nie zagospodarujesz tej energii? .Jak nie masz nic do dodania to olej, a nie oceniaj czy jakieś jaja są kwadratowe czy okrągłe...
  • #71
    kniksc
    Poziom 12  
    może mi ktoś powiedzieć jaka jest sprawność lodówki? Chodzi mi o to ile ciepła wydziela się z tyłu na radiatorze w stosunku do pobranego prądu.
    PS. (właśnie dostałem rachunek za prąd 2tys. zł :/)
  • #72
    WoŹnY
    Poziom 28  
    Nie jestem "BIEGŁY" ale wydaja mi się iż na radiatorze może wydzielać się nawet 400% mocy pobieranej z sieci energetycznej !! <Myślę oczywiście o lodówce sprężarkowej
  • #73
    jmk
    Poziom 28  
    U braci czechów można kupić o wiele taniej(warto poczekać do maja-UE) kolektoryz parabolicznymi zwierciadłami a całosc o innej konstrukcji(rurki cieplne)gdzie temperatury osiagaja do 300 stopni C!!!-oraz układy zabezpieczajace do tychże, pozwoliłoby to poprawić osiagi w zimie i obniżyć powierzchnie kolektorów.
    Klasyczne rozwiazania ze zwojem węża z pcv zamkniętym pod szkłem lub dachem są tanie i niekiedy moga sie przydać do podgrzewania wody ale latem.
  • #74
    PIOTOM0
    Poziom 20  
    Witam.
    Tak się składa że jestem szczęśliwym posiadaczem własnej roboty kolektora słonecznego i tak się składa ,że jesto jedyne rozsądnę - tanie jak na nasze warunki i efektywne zarazem źródło ciepłej wody. Nie jest natomoast cało roczne , a tylko ok 0,5 roku jest używane. Mankamentów ma kilka , ale i tak przynajmniej w okresie letnim jest bardzo efektywne.
    Co do pomp ciepła to analiza Koszty - Efekt jest baardzooo nie korzystna. Gdybania typy 9 kW energi za 100 zł /mc z mojej działki są wyssane z palca i bardzo pobierzne - tu odsyłam zainteresowanych do specjalistów z termodynamiki najlepiej na wyższą uczelnię. Jak to by było takie proste to już wszyscy by to mieli . Niestety nie jest. Znane mi przypadki posiadania i używania takich pomp dowodzą o niskiej efektywności - cenowej. Nie jest opłacalne przy dzisiajszych kosztach energii elektrycznej wytwarzanie energii tą metodą. Nie poruszam tu ceny wykonania robót ziemnych pod taką inwestycję ale z tego co się orientuje to potrzeba ok 10m2 na 100 W mocy przy założonym wysokim 0,45 współczynniku przenikania. Oczysiście na 4 m głębokości minimalnie. Polecam zainteresowanym udanie się do instytutu IBMER http://www.ibmer.waw.pl oni się od lat zajmują tą tematyką.
    Zajmują się także kolektorami słonecznymi.

    Zachęcam was do eksperymentów z kolektorami niskociśnieniowymi bez wymmiennika pracującego na obiegu z wodą z sieci. Jest to chyba najtańszy i najbardziej efektywny sposób pozyskania ciepłej wody.

    Pozdrawiam
    Piotr T
  • #75
    lopr_pol
    Poziom 23  
    Ja instalowalem (sprawy elektryczne) dwie pompy ciepla. W obu przypadkach wlasciciele + hydraulicy popelniali bledy wymuszajace dodatkowe koszty ale ostatecznie uklady pracuja i zarabiaja na siebie (moze za 30 lat sie zwroci :) ). Generalnie zalecam mocno policzyc wydajnosci, przeplywy itd. i kozystac z prostych wzorow fizycznych i parametrow urzadzen.
    Np.
    1 przypadek: sytuacja idealna rzeka 50m od domu, woda darmo itd., w rezultacie pompa wody za slaba (dluga rura) i nie uwzglednione, ze temperatura w rzece w zimie to 1-4 st. C ( a automatyka ma ogranicznik na 2 czy 4 stopnie ). Trzeba bylo bic studnie glebinowa (woda 8st. C).

    2 przypadek to ogrzewanie domu bylo realizowane za pomoca cieplego powietrza (kanaly, nawiewy itd.) i nagrzewnica wstawiona "na oko", za mala powierzchnia nie daje rady odebrac ciepla z agregatu P.C. (a autoamtyka nie pozwala wlaczac sie P.C. czesciej niz co kilka minut), dodana jeszce jedna sekcja nagrzewnicy i dodatkowy zbiornik gromadzacy ciepla wode i jakos zaczelo chodzic :)
  • #76
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #77
    dzikamysz
    Poziom 15  
    Należy pamiętać że pompa ciepła pracuje średnio 10-15 lat i później można ją wysłać do pobliskiego kubła. Już ktoś policzył ( nie pamiętam gdzie to widziałem) że zestawienie kosztów ceny energi, koszt samej pompy i całej otoczki, oraz czas eksplatacji wychodzi na zero. Najlepiej zarabia producent. Dopiero przy drugiej pompie zaczyna się zarabiać gdyż mamy już wykonane źródła w postaci czy to studni, czy wymienników gruntowych.
  • #78
    Orochimaru
    Poziom 31  
    Tak sobie czytam i się zastanawiam dlaczego robicie kolektory 2m² powierzchni?. Ja mam w planie 2x12m² do jednego 300l zbiornika i się zastanawiam czy starczy. Czyżby to było tak efektowne?
    Będę musiał to sprawdzić osobiście na modelu. Wg mnie każdy kto ma dach ze spadkiem na południe powinien takie kolektory założyć. Przecież nawet w lato potrzeba ciepłej wody.
  • #79
    Tommy82
    Poziom 40  
    Z tego co slyszalem to na kolektoze chwilowo jak nie na obiegu moze byc ponad 400 stopni
    jako ciecz w obwodzie wymiennik kolektor stosuje sie cos co sie nazywa glikol i to zaczyan parowac grobo ponad 500
    instalacje sie lutuje srebrem bo cyna sie topi
    sa dwa rodzaje kolektoroz letnie i caloroczne caloroczne dzialaja tez w zimie oczywiscie
    kat ustawienia opla solarnego ma tez jakes znaczenie bo tego sie nie instaluje na plasko
    Istnieje kilka problemow z tym zwoiazanych
    -wymiennnik musi byc dobrze dobrany (musi byc w stanie odebrac odpowiednia ilosc ciepla)
    - jest tez problem co zrobic z nadmiarem ciepla
    - inny problem to co zrobic jak nie ma slonca
    ostatnie 2 mozna by sprowadzic do problemu magazynowania energji
    mozna by to rozwiazac np tak ze solary grzaly by ziemie 5 metrow pod fundamentami cale lato (nadmiarem energji pozostalym po ogrzaniu cieplej wody) a w zimie cieplo odzyskiwala by z pod domu pompa ciepla
  • #80
    obrus
    Poziom 14  
    a może inne kolektory, nie płaskie a podążające za słońcem. Mój teść ma takie cudo, http://elfran.com.pl/galeria.html i w lecie przy słonecznym dniu przy 3 osobach nie ma co z ciepłą wodą robić. Leje do pralki, myje auto itp... W zimie sie mniej sprawdza, musi być słońce na niebie
  • #81
    ja9
    Poziom 15  
    witam
    sorki ale czetałem tylko początek chciałem tylko napisać że właśnie zacząłem budowac moją pompę ciepła tzn praktycznie już ją skończyłem
    ma służyć do ogrzewania małeo pomieszczenia ok 10 m2 wys 2m pozostało mi jeszcze tylko wpuścić rury w glebe i odpalam :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    a jeszcze co do ceny to budując ją samemu jest nieporównywalnie tańsza :) oczywiście nie z nowych części:)
  • #82
    aadamuss
    Specjalista - systemy grzewcze
    [quote="Orochimaru"]Tak sobie czytam i się zastanawiam dlaczego robicie kolektory 2m² powierzchni?. Ja mam w planie 2x12m² do jednego 300l zbiornika i się zastanawiam czy starczy. Czyżby to było tak efektowne?

    To nie jest tak, ze jak dasz wiecej kolektorow to bedzie lepiej. Tak jak z ocieplaniem, do 10 cm ma sens ale 40 to juz glupota. Do normalnego uzytku domowego dwa wystarczą. Pozdr Adam
  • #83
    dzikamysz
    Poziom 15  
    W swoim dorobku zawodowym zamontowałem przez ostatnie kilka lat ok 7 kompletów kolektorów słonecznych. Podstawowy zestaw skałada się z dwuch paneli o pow. ok 2m kwadratowych oraz zbiornika 300 l. Zestaw taki zapewnia ciepłą wodę czteroosobowej rodzinie. Zysk energji npojawja się dlatego że piec grzejący CWU nie musi jej grzać przykładowo od 10 stopni do 45, ale od 35- 40 do 45. Można taki układ podłączyć jako wspomaganie do powrotu ogrzewania podłogowego. Zrealizowałem podobny układ dogrzewający nieduży basen, całość po lekkiej modyfikacji automatyki działa bez zażutu już kilka lat. Solary działają również w pochmurne dni, a w zimie przy słonecznej pogodzie. Co do płynu wypełniającego układ to jest glikol, jego temperatura wrzenia wynosi 170 st.
  • #84
    WoŹnY
    Poziom 28  
    Cytat:
    Tak sobie czytam i się zastanawiam dlaczego robicie kolektory 2m² powierzchni?. Ja mam w planie 2x12m² do jednego 300l zbiornika i się zastanawiam czy starczy. Czyżby to było tak efektowne?


    Wszyscy piszą o wymiarach 2x1m ponieważ nie dasz rady zbudować o większych wymiarach lekkiej, stabilnej konstrukcji. Pisząc 2x1 mamy na myśli jeden solar wiadomo, że ze względu na zapotrzebowanie jeden wykorzysta dwie takie sztuki, a inny 8.
  • #85
    berlingo
    Poziom 21  
    witam kolegów czy na forum mógłby ktoś kto zbudował kolektor słoneczny
    podać trochę parametrów i technologii to znaczy wymiary rurek, średnica rurek jak je wyginał i do czego przymocował oraz czym to wszystko przykrył i ocieplił oraz czym to wszystko steruje od roku próbuję zbudować kolektor ale diabeł tkwi w szczegółach wszyscy piszą ale nic z tego nie wiadomo same ogólniki
  • #86
    miodek
    Poziom 15  
    Odnośnie kolektorów to temat był wałkowany wielokrotnie min.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic106471.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic338507.html
    A co do pompy ciepła to sprawa jest bardzo ciekawa, i nie jest tak drogo jeżeli się wykona samemu. Ja swoją wykonałem wyłącznie z nowych elementów, i ogrzewam nią mój domek ok 60 m2 (pierwsze mrozy już były i pompa chodziła na 70% mocy - dwie godziny pracy - godzina przerwy średnio wszło).
    Powiem tylko że wcale to tak drogo nie wychodzi jak zakup gotowej- wręcz kilkakrotnie taniej.
    Żywotność pompy jest większa niż niektórzy tutaj piszą, gdyż stosowane w pompach spżarki copeland scroll mają żywotość 20 lat ciągłej pracy!!! a pompa pracuje miniej niż 1/4 w roku.
    Ja ze względu na moc pompy (3,5 kW mocy gzewczej) zastosowałem sprężarkę od klimatyzacji gdyż nie ma takich małych sprężarek scroll. Zywotnoś tej sprężarki jest liczona na 5 lat ciągłej pracy więc liczę że na 15- 20 lat powinna chodzić. Potem trzeba będzie wymienić sprężarkę i pewnie pompy obiegowe i całośc dalej będzie chodzić.
    Jeżeli kogoś interesują szczegóły - odpowiem na każde pytanie.
    Dodam tylko że zamierzam wkrótce zbudować drugą mniejszą do grzania cwu z dolnym źródłem w szambie, tak że ciepło króre wypuszczę z domu pozyskam z powrotem.

    Do ja9 - czy mógłbyś tak z ciekawości podać parametry swojej pompy?
  • #87
    WoŹnY
    Poziom 28  
    :arrow: Miodek

    Myślę, że wielu prócz mnie jest zainteresowanych twoim projektem. Napisz co użyłeś ile kasy i pracy włożyłeś oraz jak zorganizowany masz cały system. Myślę o czymś podobnym ale do domku letniskowego żeby jak nikogo niema utrzymywać temp. na jakimś rozsądnym poziomie. Narazie mam na myśli webasto ale jeśli koszty takiego układu nie będą zniechęcające możliwe, że się skuszę :)
  • #88
    miodek
    Poziom 15  
    Więc projekt wygląda tak:
    Sprężarka rotacyjna carrier do klimatyzacji - 560 zł (z promocji - normalnie ok 800 zł)
    Wymienniki płytowe 0,5 i 0,8 m2 - 1400 zł
    automatyka chłodnicza - zawór rozprężny, wziernik, filtr i zawór elektromagnetyczny - ok. 400 zł
    trochę rurek miedzianych chłodniczych ok 200 zł.
    pompy obiegowe 2 szt 500 zł
    glikol monoetylenowy koncentrat 20l (po rozrobieniu 50l) 170 zł.
    rura PE 25mm 150 mb ok. 300 zł
    wykopy - kolektor spiralny poziomy - rów 2 metry szeroki , dwa metry głęboki i 30 mb długi, moc obliczeniaowa: 3 kW mocy chłodniczej - 600zł (koparka z dojazdem i zakopaniem i wstępnym wyrównaniem).
    Obieg glikolu rozdzieliłem na dwie nitki po 75 mb.
    Dotego trochę kształtek, złączek i rurek miedzianych do instalacji co trzeba liczyć ok 500 zł.
    Napełnienie pompy freonem r22 - 150 zł
    regulator temperatury - 150 zł.
    razem ok 5000 zł bez inst. CO.
    Musiałem jeszcze zrobić automatykę zabezpieczającą sprężarkę.
    Moc grzewcza pompy przy temp. parowania -6C ok 3,7 KW
    Układ grzejników niskotemperaturowy - przy ciągłej pracy pompy przy temperaturze w gruncie +6C temperatura na grzejnikach nie przekroczyła 42C. Teraz nie przekracza 40C. Grzejniki bez zaworów !!!!. Przekroje rurek przewymiarowane w górę. Podczas pracy pompy konieczny jest ciągły odbiór ciepła dlatego grzejniki nie mają zaworów i pracują jednocześnie wszystkie na pełnej mocy. W przeciwnym razie musiał bym stosować zbiornik buforowy. Dotego potrzebny jest duży przepływ cieczy w instalacji dlatego zwiększone przekroje rurek w instalacji CO.
    Pompa w tej chwili pracuje z następującymi paramatrami:
    parowanie temp max. - 0C.
    parowanie temp min. - -6C.
    skraplanie temp max. - 42C.
    skraplanie temp min. - 30C.
    COP min - 3,4
    COP max - 5,1
    Średnio uwzględniając jeszcze pracę pomp obiegowych COP wynosi ok 3,5
    Pracy zajęło mi to bardzo dużo, od wiosny nad tym siedziałem, wszystko było dla mnie nowe, zwłaszcza technika chłodnicza - jeszcze pół roku temu nie miałem o tym zielonego pojęcia.
    Najwięcej zajęło zbieranie informacji w internecie.
    Dodam jeszcze przy okazji kilka słów o ogniwach peltiera, bo przewija się ich wątek w tym temacie.
    One mają wprawdzie sprawność ok 50% ale przy zbliżonych temperaturach po obu stronach płytek. Natomiast przy wzroście różnicy temperatur sprawność wyraźnie spada do naprawdę niewielkiej wartości więc wydaje mi się że pomysł grzania nimi domu w zimie jest nietrafiony.
  • #89
    PHU Eco-System
    Poziom 13  
    Wpisz tylko podstawowy adres tych linków.
    Jerzy:D

    Dodano po 4 [minuty]:

    miodek,
    jestem pod wrazeniem tego co zrobiłeś , muszę przyznać ,ze "trochę" zaryzykowałeś, a jak by była porażka?
    Gratuluję i pozdrawiam
    Jerzy
  • #90
    awax
    Poziom 15  
    Również jestem pod wrażeniem jednak nie bardzo rozumiem jak uzyskałeś temp grzejników 42 przy maksymalnej temp.skraplania 42.
    Wydaje mi się ,że przy niższych temp.zewnętrznych ok 3m5 KW to trochę mało.
    Na marginesie nie chwaliłbym się zastosowniem R22.
    Generalnie jednak gratuluję