Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 16 Mar 2017 19:00 1541736 7597
Tespol
  • Tespol
  • #6002
    romanewas
    Level 11  
    romanewas wrote:
    Witam

    Poszukuję instalatora który przełoży mi pompę z obecnej (Meeting MD20D) na DERON DE-27W/S. W grę wchodzi także przełożenie pompek obiegowych na mocniejsze (mam takie) i uszczelnienie instalacji w dwóch-trzech miejscach (glikol cieknie). Poza tym potrzebne będzie napełnienie nowej pętli (bo jedna ze starych się rozszczelniła i niedługo zakopię nową) - ale do tego mogę zatrudnić hydraulika (tak samo jak do pospawania rury PE40). Jestem z Jankowa Gdańskiego. Temat nie jest pilny - może to być lato. Proszę o kontakt na PW.

    pzdr


    Ktoś, coś? Tematy przecieków już opanowane - pozostaje podłączenie nowej pompy + ewentualne przełożenie obiegówek.
  • Tespol
  • #6003
    andrzejkm
    Level 17  
    Chciałem prosić o poradę w doborze wymienników płytowych. Waham się między WTK P7, a mikropłytowymi wymiennikami DANFOSS. Te drugie są zalecane do R290 z tym, że ich opory po stronie DZ są prawie dwukrotnie większe. Przy obecnym DZ i zakładanym przepływie 2m3 wychodzą mi opory około 20-22 kPA. Do tego doszłyby opory wymiennika. Dla Danfoss - 35 kPa, dla WTK P7 - 20 kPa).
    Gdzie według Was lepiej zyskać? Na większym przepływie DZ czy na lepszej wymianie ciepła R290 z wymiennikiem?
  • #6004
    tatanka
    Level 20  
    Dlaczego pompa powietrze woda do CWU kosztuje ponad 4200zł ?
    Zbiornik 200L z wężownicą i grzałką ( do okresowego przegrzania anty Legionella ) ok 1200zł
    Sprężarka, rurki, wymienniki, sterowanie, ... 1500zł.

    O 1500zł za dużo.

    Pytanie czy warto bawić się samemu czy kupić gotowe ?
  • #6005
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Ktoś to musiał zaprojektować (górnolotnie mówiąc) albo jak kto woli dobrać, poskładać i przetestować, no i musi na tym zarobić. Taka smutna prawda dla kupującego nie widzącego drugiej strony całej zabawy.
    Jeśli chciałbyś żeby ktoś robił coś za darmo to mam złe wieści - urodziłeś się nieco za późno. Czasy niewolnictwa już minęły.

    Czy warto robić coś takiego samemu? Tylko jeśli działasz w branży, inaczej lepiej kup gotowca. Mniej szkody dla środowiska będzie i mniej uszczuplenia Twojego portfela.
  • #6006
    tatanka
    Level 20  
    Ja to wszystko wiem.
    Lodówka jest bardziej skomplikowana w produkcji i kosztuje 4x mniej.
  • #6007
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Jaka skala???
    Lodówkę ma w domu każdy. Prawda?
  • #6008
    wnoto
    Level 33  
    tatanka wrote:
    Dlaczego pompa powietrze woda do CWU kosztuje ponad 4200zł ?
    Zbiornik 200L z wężownicą i grzałką ( do okresowego przegrzania anty Legionella ) ok 1200zł
    Sprężarka, rurki, wymienniki, sterowanie, ... 1500zł.

    O 1500zł za dużo.

    Pytanie czy warto bawić się samemu czy kupić gotowe ?


    Dolicz do swoich kosztów VAT, droższy prąd, składki na pracownika i jego pensje. I wyjdzie Ci że Tobie nie opłaca się robić tego na sprzedaż
  • #6009
    andrzejkm
    Level 17  
    apropos CWU, rozmawiałęm kiedyś z wykwalifikowanym spawaczem (rurociągi, gazociągi, instalacje w browarach itp. ) o pospawaniu sobie własnego zasobnika z kwasówki (czy to z mamką czy to z wężownicą) powiedział, że woda, zwłaszcza ciepła i tak zrobi swoje i zasobnik ten po jakimś czasie też będzie miał wżery. Myślałem, że kwasówka to kwasówka.. (?)
  • #6010
    idepopizze
    Level 33  
    @andrzejkm
    Tylko że woda wodzie nie równa.
  • #6011
    andrzejkm
    Level 17  
    To to wiem i to nawet dobrze z (prawie) własnego przykładu. Mieszkałem kiedyś w domu z instalacją CO i CWU budowaną w końcu lat 80'. CO grawitacyjne, CWU tzw bojler ze zwykłej czarnej blachy nie emaliowany ani nic. Przez około 15 lat żadnych przecieków czy awarii. W roku około 2002 nastąpiło przejście z wody studziennej na wodociąg. Po roku bojler szlag trafił, a w ciągu 4 kolejnych lat podobna historia była z dwoma następnymi bojlerami. Mimo wszystko myślałem, że kwasówki prawie nic nie rusza.
  • #6012
    Brencik
    Level 26  
    andrzejkm wrote:
    Po roku bojler szlag trafił

    Czyli po 16 latach miał prawo.
  • #6013
    RaStro
    Level 13  
    Woda w wodociągach jest chlorowana... to takie cholerstwo jest że i kwasówkę też zeżre, taka smutna prawda. W wodzie stężenie tego nie jest jakieś ogromne, ale podwyższona temperatura i czas robi swoje. Z innego podwórka ktoś kega chciał zdezynfekować podchlorynem (bo ten chlor to w takiej postaci się dodaje) i zostawił na pewien dłuższy czas, cóż wyżarło dziurę w kegu.
  • #6015
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Dwupłaszczowe kuriozalnie nazywane przez niektórych "z mamką" w tej chwili nie są najciekawszym rozwiązaniem.
    Pomyśl nad zasobnikiem grzanym przepływowo, zero legionelli, zero problemów z ciśnieniami.... Zero anod magnezowych!

    Np. Galmet Multi-Inox.
  • #6016
    andrzejkm
    Level 17  
    Niezłe rozwiązanie, ciekawi mnie tylko czy przy trochę większym poborze (przepływie) przez tą pokarbowaną rurkę nie spada temperatura na wyjściu. Np. kąpią się dwie osoby + ktoś zmywa naczynia. Wówczas wężownica może nie wyrobić z odbiorem ciepła od wody z zasobnika ale to pewnie byłaby jakaś pomijalna rzadkość. Galmet mógłby podać jakieś charakterystyki:
    przepływ vs temperatura na wyjściu vs temperatura zasobnika.
    No i qrcze ta cena..
    Generalnie to zastanawiałem się na zakupem NADO ale prosto z Czech. Z tego co widzę u naszych sąsiadów cena za np takiego NADO v1 500/140 to około 2500,00 zł brutto plus nawet mój własny transport około 300-400 zł to i tak wychodzi mniej niż oferty w Polsce.
  • #6017
    bpj
    Level 13  
    Użytkowników pomp ciepła chciałbym podpytać o sprawy eksploatacyjne. Chodzi mi głównie o wykorzystanie energii elektrycznej 2 taryfowej (taryfa weekendowa). Pompę użytkuję od połowy listopada. Okresy grzania (temperatura normalna) mam ustawione zgodnie z taryfą nocną. Pozostały okres to temperatura zredukowana. Nachylenie krzywej grzewczej 0,7 z przesunięciem -5. Chodziło mi o nagrzanie w nocy podłogi tak, aby w ciągu dnia nie trzeba było grzać. W bardzo zimne dni wieczorem wyczuwalnie było chłodniej. Oczywiście taki sposób grzania do zbyt komfortowych nie należy. Proszę o informacje jak Koledzy mają ustawione swoje sterowniki w pompach.
    Druga sprawa to sterowanie pracą pompy obiegowej górnego źródła. Pompa jaką zakupiłem to używana Vitacal 200 firmy Viessmann (starszy model). Pompa ta ma wbudowaną pompę obiegową górnego źródła. To co mnie zastanawia to praca pompy nie tylko w trybie normalnym i zredukowanym (wymagana kontrola temperatury w obiegu grzewczym), ale także w trybie czuwania. Czy to jest standardowe działanie automatyki, czy tylko taki urok tego sterownika?
  • #6018
    mariusz1980-1980
    Level 10  
    Witam

    Ruszyła u mnie budowa dolnego źródła na razie 2 nitki 100m 32pe
    Niestety wykonanie reszty muszę przełożyć na później.
    Mam pytanie czy wystarczy te 200m na ciepłą wodę. vitocal 222 8kw
    W wrześniu zrobił bym resztę DZ
  • #6019
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Wystarczy, zwłaszcza że latem.
  • #6020
    Marek C.
    Level 8  
    Witam mam pompę ciepła waterkotte 503 model DS 009301 z 2009 roku pojawił się błąd F 015 Mokry bieg i informacja M501 Akcja stopień 2 czyli że włączyła się grzałka dodatkowa. Pomocy mieszkam obok Pruszkowa w mazowieckim . Szukam na stałe Opiekuna do niej i do rekuperacji Zender Comfo 350 Pozdrawiam MC
  • #6021
    Frredd
    Level 12  
    bpj wrote:
    Użytkowników pomp ciepła chciałbym podpytać o sprawy eksploatacyjne. Chodzi mi głównie o wykorzystanie energii elektrycznej 2 taryfowej (taryfa weekendowa). Pompę użytkuję od połowy listopada. Okresy grzania (temperatura normalna) mam ustawione zgodnie z taryfą nocną. Pozostały okres to temperatura zredukowana. Nachylenie krzywej grzewczej 0,7 z przesunięciem -5. Chodziło mi o nagrzanie w nocy podłogi tak, aby w ciągu dnia nie trzeba było grzać. W bardzo zimne dni wieczorem wyczuwalnie było chłodniej. Oczywiście taki sposób grzania do zbyt komfortowych nie należy. Proszę o informacje jak Koledzy mają ustawione swoje sterowniki w pompach.


    Ja mam pompę ciepła i wykorzystuję ją w II taryfie. Kiedyś myślałem faktycznie, że to jest uciążliwe i nic mi nie da. Ale myliłem się w obu sytuacjach :) Po pierwsze mam grzanie podłogowe akumulacyjne, więc mogę w większości sytuacji nagrzać podłogę w nocy i w dzień mam ciepło. To samo z cwu. Jedynie podczas największych mrozów muszę dogrzać w dzień. Ale to wyjątkowo. Po drugie - zdecydowanie taniej wychodzi takie grzanie. Jednak można zaoszczędzić minimum 30% w skali roku. Mam porównanie, bo początkowo nie korzystałem z II taryfy (jednak oczywiście trudno porównywać rok do roku, bo lata są różne...)
  • #6022
    andrzejkm
    Level 17  
    Witam wszystkich po Świętach :) Mam 2 pytania:
    1.
    Chciałem zapytać o kształtki miedziane. Czy nypel redukcyjny to to samo co mufa redukcyjna? Czy mufa to kształtka do środka której wchodzi z obu stron np rura, a nypel odwrotnie on wchodzi do rury lub np do kołnierza wymiennika, a z drugiej strony do rury? Czy może można to mieszać w sensie raz jednym końcem nypel (lub mufa) może wejść do rury (kołnierza) innym razem odwrotnie? Generalnie chciałem dalej kompletować drobiazgi miedziane aby m.in.:
    A. Skraplacz:
    - przejść z rury 12mm do króćca wymiennika 35mm,
    - wyjść z króćca 35mm na rurę 10mm,
    B. Parownik:
    - przejść z rury 12mm do króćca wymiennika 22mm,
    - wyjść z króćca 35mm do rury 18mm

    Ogólnie do tej pory zaopatrzyłem się w takie części:
    https://goo.gl/cv0fhK









    Lp nazwa typ
    1 Filtr Danfoss DCL 083S (10 mm) 023Z4513
    2 Wziernik Danfoss SGP 10S N 10x10 mm 014L0192
    3 Zawór Danfoss TUBE dysza 8 R290 068U3709
    4 Presostat Danfoss KP1E ATEX 060-530266
    5 Presostat Danfoss KP7EB ATEX 060-530666
    6 Skraplacz WTK P7-20 SF
    7 Parownik WTK P7-24 EVF
    8 Sprężarka Copeland Scroll ZH21

    2.
    Mam pytanie jeszcze o ten Parownik. Nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi ws dystrybutora (system EV). Znalazłem informacje w materiałach WTK, że dystrybutor zalecany jest w parownikach powyżej 30 płyt (z przyczyn wiadomych). Do mnie parownik przyszedł bez dystrybutora. Trzeba go oddzielnie domawiać? Czy przy 24 płytach powinno się go dawać czy można odpuścić?
  • #6023
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    W tak małych parownikach nie trzeba dystrybutora, olej to.

    A nypel redukcyjny wejdzie bezpośrednio w króciec wymiennika, żeby wstawić mufę musiałbyś wlutować najpierw kawałek rury 35.
  • #6024
    mariusz1980-1980
    Level 10  
    Pompa uruchomiona
    na obiegu wtórnym różnica w zasilaniu i powrocie 4 stopnie
    pompa pracuje na 1 biegu czy taka różnica nie jest zbyt mała?
    podpięty jest bufor (dom bliźniak 2 obiegi)
  • #6025
    zibiwar
    Level 9  
    Witam wszystkich i dziękuję twórcą za to forum które właśnie skończyłem czytać trochę to taki wehikuł czasu się zrobił ,potrzebuję też trochę porad.
    Budową pompy raczej się nie zajmę z braku czasu i zaplecza warsztatowego.
    Panowie co sądzicie o tych używkach zza Odry i tych powystawowych bo nowa to wiadomo kosmos cenowy lub chińska kicha
    Kolejna sprawa to mam ten nieszczęsny rozstaw rurek co ok 18cm grubo zalany
    (jak robiłem
    podłogówkę to nie myślałem o pompie bo piec miałowy był wtedy super nowością)
    u góry mam kaloryfery
    Domek około 200 lat ale spokojnie po remoncie mur pełna cegła 60cm+15 styro
    dach 40cm wełna rekuperator około 90% sprawności
    Manio ty masz chyba układ mieszany jak myślisz gdy bym na poddaszu które jest połączone z dołem zamontował duży klimakonwektor miało by to szanse powodzenia bo zaszłego sezonu wybuchł mi piec w tym sezonie miałem kotłownie w salonie i
    nie chce mieć ani jednego ani drugiego(kominek awaryjnie)
  • #6026
    manio123
    Level 34  
    Używki zza Odry mają swoje lata , więc sprężarki zajechane i trzeba je wymienić. Cenowo to lepszy pomysł niż samodzielna budowa od podstaw , bo wymienniki , TZR , armatura i obudowa jest OK . Wystarczy kupić sprężarkę i zlecić jej wymianę . Przy okazji wymieni się olej.
    Instalacja odbiorcza jest tyle warta ile najgorszy jej element. Jak masz grzejniki to podłogówka jest buforem , który wydłuża cykl pracy , ale już nie ma wpływu na temperaturę wody bo o tym decydują wymagania grzejników . COP o 1 niższy niż przy instalacji tylko z dobrą podłogówką, co nie jest tragedią. Pomyśl nad dobrym , wydajnym dolnym źródłem , tu nie szukaj oszczędności bo instalację odbiorczą ( czyli górne źródło) masz z definicji marne. Przy słabym dolnym źródle COP będzie stosownie niski i może się okazać , że pompa ciepła to niewypał , a COP roczny bliski 2.
  • #6027
    zibiwar
    Level 9  
    Dzięki Manio czy kompresor zanim umrze to daje jakieś oznaki na 3 dni przed śmiercią? na DZ grunt mam doskonały (mokra glina) postaram się go nawet przewymiarować cop 3 myślę że i tak będzie tańszy niż opał
    czy bufor z klimakonwektorem polepszył by trochę cop
    Mam jeszcze taki jeden pomysł ponieważ buduję duży garaż skośny dach na południe
    czarna blacha ok 80m2 czy warto w niego puścić z 200m pex-a na ewentualne doładowanie DZ
  • #6028
    reaven22
    Level 28  
    Zamiast grzejników warto rozważyć klimakonwektory. Bufor z podłogówką nie ma sensu. Podłogówka zmagazynuje dużo więcej energii niż bufor.

    Razważył bym również pionowe kolektory. Stabilniej pracują a budowa nie rujnuje tak terenu.
  • #6029
    idepopizze
    Level 33  
    reaven22 wrote:
    Razważył bym również pionowe kolektory. Stabilniej pracują a budowa nie rujnuje tak terenu.


    A takie rozmieszczenie kolektora w gruncie?
    Jakiś czas temu czytałem coś o takim systemie tylko nie pamiętam czy były to materiały reklamowe

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

    Takie wiercenie pod kątem
  • #6030
    kiliusz
    Level 10  
    zibiwar wrote:
    Dzięki Manio czy kompresor zanim umrze to daje jakieś oznaki na 3 dni przed śmiercią? na DZ grunt mam doskonały (mokra glina) postaram się go nawet przewymiarować cop 3 myślę że i tak będzie tańszy niż opał
    czy bufor z klimakonwektorem polepszył by trochę cop
    Mam jeszcze taki jeden pomysł ponieważ buduję duży garaż skośny dach na południe
    czarna blacha ok 80m2 czy warto w niego puścić z 200m pex-a na ewentualne doładowanie DZ


    Nie wiem jakie tam masz OZC dla domu, ale może spokojnie wystarczy pompa powietrze-woda?