Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 10 Sie 2006 21:27 1414452 7101
  • #631
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Konstrukcja gniotsa nie łamiotsa ;)
    Jeżeli ma być krytycznie, to mnie razi zadławienie czynnika za zaworem cieczowym (wyjście 6mm wlutowane potem do grubszej "docelowej" rury), odwrotne zamontowanie filtra (nie odwrotne kierunkiem przepływu a strzałką - czynnik powinien przepływać w dół) ale tak też będzie wszystko działać.
  • Computer Controls
  • #632
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    manio
    czy skraplacz to P7-14 ?

    kontrukcja przetrwa nawet kataklizm :D , jak widzę brakuje tylko "elektryki"
    gratuluję zapału i czekamy na na "końcowe odliczanie".
  • #633
    manio123
    Poziom 34  
    kuba_puchatek napisał:
    manio
    czy skraplacz to P7-14 ?
    Sokole Oko - nic się przed Tobą nie ukryje.
    kuba_puchatek napisał:
    jak widzę brakuje tylko "elektryki"
    elektryki nie można podłączyć bo nie napełniłem freonem i nie ma właściwych ciśnień . Automatyka jest dość ograniczona : polegam głównie na presostatach , termostacie elektronicznym temperatury parowania oraz czujniku kolejności i zaniku faz. Wszystko to spięte w szereg z czujnikiem przepływu. Regulator pogodowy ( lub pokojowy) jest zupełnie zewnętrzny i w pierwszej kolejności uruchamia pompę źródła dolnego , a dopiero zapięcie wszystkich sterowań w szereg i zatrzaśnięcie czujnika przepływu uruchamia sprężarkę. W tygodniu zamierzam uruchomić c.o. i w razie powodzenia zrobię ciepłą wodę bo już się trochę zniecierpliwiłem. Oczywiście zgodnie z zapowiedziami układ jest olicznikowany tak po stronie elektrycznej ( sprężarka + pompa DZ) jak i po stronie źródła górnego, nie będzie więc żadnej spekulacji tylko faktyczny pomiar. Konstrukcja nie gniotsa bo my tu na kresach preferujemy solidne radzieckie rozwiązania :D.
    :arrow: Bodzio , napisz proszę jak instalujesz czujnik temperatury w mamce : góra czy dół i jakie proponujesz nastawy i histerezę :!: Czy może jednak dwa czujniki ? górny i dolny?
  • Computer Controls
  • #634
    bodziopl
    Poziom 23  
    Coś mi się po... z powiadomeniami i dopiero teraz oglądam ten prototyp; no faktycznie, raczej unikam takiego położenia filtra, reszta chyba powinna działać. Mam tylko jedną uwagę: trzeci wymiennik jest chyba tak połączony że na zewnątrz jest wysokie ciśnienie, a wewn. niskie, a doświadczenia wiem że łatwiej rurkę implodować, niż rurkę rozsadzić (szczególnie jak nie jest idealnie okrągła !)
    Do podłączenia presostatu służy ta końcówka na Rotolocku (jeżeli już stać Cię na taki zbytek), no i raczej robię to rurką kapilarną !.
    Hydra od niskiego powinna być do dołu (bo tam jest węzeł drgań !!!). osobiście stosuję odwrotną kolejność wziernika i zaworu em. (ale to bez znaczenia). Te delikatne zawory rozpr. Alco wymagają podobno by przewód wyrównujący szedł od nich w dół (bo ma tam olej zalegać ?) ale robiłem je tak w połowie wymiennika, a teraz stosuję "pancerne" Sporlany, a one mają taką budowę że to niemożliwe bo nie są w środku aż tak dokładne (ale siłownik ciśnienia to średnicę ma 2x taką !, a sprężyna to wygląda jak od zawieszenia samochodu).
    A no: czujnik temp. (przeszedłem już na cyfrowe DS18B20), daję je tak 10 -20 cm niżej niż wlot do baniaka (bo tam jest otwór 1/2"); czyli jest to raczej u góry !
    Dziś właśnie odebrałem kilka "elektryk" od kooperanta ! pod koniec tygodnia uruchamiam 3 szt. z nowej serii.
    Do wszystkich: wypróbowałem i polecam nowy sposób sprawdzenia szczelności; typowo robiłem to azotem na 30 at i kremem do golenia + ludwik + woda!, a teraz zrobiłem to mieszaniną azot+hel !!!, efekty są zdumiewające; tycia dziurka "bąblująca" na azocie co 20 min (czasem się zrobi taka .....) na tej mieszance daje jak tornado (wielokrotnie czulsza metoda, i tylko troszkę droższa !).
    c.w.u. mam teraz u siebie na 47 st. C +/- 1, obniżenie na I taryfie o 5 K. Oczywiście im większa moc pompy tym większa histereza !
    Pompę po próbach ciśnieniowych trzymam na 5 - 10 at suchego gazu, ale nie na próżni, najwyżej na dzień przed planowanym uruchomieniem zalewam freonem, po czy podgrzewam parownik (by uniknąć zalania) i naprzód (a jak wyjdzie do tyłu, to zamieniam fazy). Przypadkowe podanie napięcia na próżnię prawie zawsze przebije silnik sprężarki !
  • #635
    manio123
    Poziom 34  
    "trzeci wymiennik" połaczony jest prawidłowo ( a w każdym razie zgodnie z DTR) i nie grozi mu implozaja bo wewnątrz rurki jst konstrukcja usztywniająca, która temu zapobiega - prezentowałem na forum foto wnętrza tej rurki. Podłączenie presostatu do krućca zaworu oczywiście mozliwe i zalecane ale wybrałem lutowanie bo nie miałem stosownej nakrętki z dziurką :D . Filtr zainstalowałem nie do końca szczęśliwie - choć nie znalazłem w literaturze zakazu takiego montowania - widziałem na schematach poziome , góra i dół. Dziś bym montował gwintowany. Jeśli zajdzie potrzeba jego wymiany zainstaluję w pozycji poziomej.
    Z opisu montażu czujnika zrozumiałem że jest on przylgowy, przyczepiony we wskazanym miejscu do płaszcza mamki?
    Układu jeszcze nie uruchomiłem bo jakoś tak czas mi sie skurczył i na nic nie starcza.
  • #636
    bodziopl
    Poziom 23  
    Czujnik to: w otwór 1/2" wkręcam Hepworht'a 1/2"-15mm. Do "Hepa" wtykam specjalnie wyspawaną pochewkę (rurka 15mm, rurka 8 mm, kapa 15mm nawiercona 8mm) w tę rurkę wtykam czujnik (KTY, albo DS) z dolutowanym odpowiednim kabelkiem, w termokurczkach i opastowany silikonową pastą termiczną. Ale myślę że czujnik przylgowy, odpowiednio zamocowany i zaizolowany od zewnątrz, też się sprawdzi.
    PS: mogę zrobić foto tego czuja, ale raczej na pryw. bo właśnie wykasowałem ostatnie programy do obróbki zdjęć (kryzys dysku), i takie foto będzie swoje "ważyło" .
    PS: Dziś chcę postawić "pod azot+ hel" 3 sztukę z nowej serii i też będzie miała "trzeciego" ale sam go wyspawałem !
  • #637
    manio123
    Poziom 34  
    bodziopl napisał:
    mogę zrobić foto tego czuja, ale raczej na pryw!
    poproszę uprzejmie na pryw.
    bodziopl napisał:
    też będzie miała "trzeciego" ale sam go wyspawałem !
    jestem pełen podziwu bo lutowanie jest zdecydowanie najtrudniejszym elementem budowy PCi. Jeśli kiedykolwiek będę jeszcze raz to klecił to wszystko przygotuję, zmontuję na sucho i zlecę lutowanie fachowcowi :D . Jeśli można to pochwal się i swoim "trzecim" - jeśli się zgodzisz to go obrobie i zamieszczę na forum lub odeśle odpowiednio zmniejszony
  • #638
    manio123
    Poziom 34  
    ponieważ nikt się nie chwali , to ja się pochwalę : zbudowałem i uruchomiłem samodzielnie pompę ciepła z doskonałymi efektami , przewyższającymi moje oczekiwania. Dziękuję wszystkim inspiratorom mojego działania a w szczególności miodkowi, którego dzieło i rady prezentowane na forum zdopingowały mnie do działania. Wykorzystałem chyba wszystkie udzielane na tym forum rady i wszystkie okazały sie trafione. Zabieram się do montowania mamki, której stałem sie ostatnio szczęśliwym posiadaczem :D
  • #639
    miodek
    Poziom 15  
    Wielkie gratulacje.
    Opisz może parametry pracy tej pompy, myślę że wiele osób jest ciekawych efektów Twojej pracy.
  • #640
    bodziopl
    Poziom 23  
    Do: manio123; OOOO
    No i moje gratulacje !
    Parametry ?
  • #641
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    gratuluję, ja również jestem ciekaw "osiągów", pisałesz że masz przyzwoite opomiarowanie ( tez kupiłem ciepłomierz ultradźwiękowy)

    P.S. w tym miesiącu zaczynam kompletować "żelastwo", a jeśli chodzi o DZ to myślę, że "dojrzałem" do kolektora gruntowego :cry:
  • #642
    manio123
    Poziom 34  
    dzięki za gratulacje. Uruchomienie było bardzo pouczające i arcyciekawe bo było zderzeniem dyskusji z realnym urządzeniem. Co innego czytać jak działa TZR a co innego go wyregulować. Faktycznie to bardzo czułe ustrojstwo i trzeba kręcić nim ostrożnie i czekać kwadrans zanim osiągnie stan rónowagi. Ale do rzeczy , moja PCi to woda-woda i składa się z : sprężarki Copelanda ZH15 na r22. Parownik JAD H1K, skraplacz P7-14, "trzeci" to HE4 Danfossa, termostat TEX2 z dyszą nr 2 Danfossa. Największym rozczarowaniem jest ciepłomierz , a w zasadzie pomiar temperatury : ciepłomierz działa w zakresie temperatur powyżej Δ3°C , a schłodzenie na mojej instalacji 3.7 °C. Błąd pomiaru rzędu 0.2°C na każdej czujce w drugą strone czyni pomiar obarczony dużym błędem, a o pomiarze przepływu nie moge dyskutować bo nie mam jak zweryfikować. Bo długich badaniach dobrałem czujniki temperatury, które spełniały moje wymagania i błąd odczytu różnicy temperatur nie przekracza -0,2 °C. Osiągnięte parametry : temperatura parowania +4°C (DZ to studnia 11°C) tego nie da się wyregulowac i wynika wyłącznie z wielkości parownika, wydajności sprężarki , przepływu i temparatury w dolnym źródle ( choć to nie wszystkie zależności) - oceniam że jest nieźle , parownik jest wystarczający choć mógłby być większy. Nie da się zatem zrobić większej PC na H1K.Przegrzanie ustawiłem na 5°C. I tu uwaga : czujnik TZR trzeba było zamontować za "trzecim". Zamontowanie za parownikiem skutkuje większym bujaniem przegrzania , a ponieważ w takim położeniu nastawa przegrzania jest bliska 0 , to przy starcie TZR otwiera się na maksa bo jego zdaniem jest duże przegrzanie (czujnik ma temperaturę otoczenia) , ciśnienie ssanie bardzo spada , w przezioerniku pojawiają sie bulbony i długo huśta paramatrami. No i najważniejsze moc cieplna wynosi 7kW przy temperaturze kondensacji 45°C - czyli tyle ile zamierzam stosować średnio w sezonie. Dochłodzenie wynosi ok 16°C i rośnie wraz ze wzrostem temperatury skraplania - to wynik stosunkowo dużego wymiennika nr 3.Moc jest sporo mniejsza niż wynika z programu Copelanda , na moje oko mniej o moc "trzeciego" , ale bez niego niemożliwe uzyskanie takiej mocy - w sumie rzecz opłacalna. Proszę mnie nie krytykować bo jestem na razie w euforii , tym bardzie że całość wydatków nie przekroczyła kosztu kotła na zgazowanie drewna, a zakładany wstępnie COP =3 dla całości instalacji jest całkiem realny w skali roku.
  • #643
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    manio123 napisał:
    moja PCi to woda-woda i składa się z : sprężarki Copelanda ZH15 na r22........

    wymieniałeś olej ?, jak to zrobić ?
  • #644
    manio123
    Poziom 34  
    zamówiłem sprężarkę z wymiana oleju . Wymienili na syntetyczny alkilobenzenowy obciążając mnie kwotą kilku zł za olej. Z tego co mówili odessali estrowy pompą próżniową. Teraz chyba bym tego nie robił , bodzio nie tylko nie widzi problemu poslizgu temperaturowego, ale uważa to za zaletę - lepiej wykorzystany jest parownik.
    Pracuję jeszcze nad pomiarem prądu , aby móc oszacowac pobieraną moc i sprawdzić chwilowy COP.
  • #645
    bodziopl
    Poziom 23  
    Co do mocy to program Copelanda ma znaczenie raczej marketingowe, chcę zwrócić uwagę na jedną, myślę że ważną rzecz: czas postoju sprężarki - chodzi o to że dla termiki silnika w scrollu krytyczna jest częstość rozruchów (zwykle podają ile ich może być w jednej godzinie) teoretycznie sprężarka ma zabezpieczenie wewnętrzne, ale typowo to robi się tak że po każdym wyłączeniu jest ten czas postoju, o ile się nie mylę to tu będzie ~5min. U mnie (bo mam priorytet c.w.u.) jest tak że przejście c.o. na c.w.u. jest "z marszu", ale odwrotne z postojem, wydaje mi się że tak są mniejsze udary termiczne. Oczywiście pompy c.o., DZ, c.w.u. mają swoje przedbiegi i wybiegi liczone "od sprężarki".
    Tu się słabo orientuję, ale tak "na czuja" to do R22 chyba olej mineralny ?
    Uwaga: Pchł. + Pel. = ~1,03 Pgrz. (no bo te 3% to grzeje obudę i kotłownię i rurociągi DZ też trochę.

    Z tymi pomiarami mocy to faktycznie jest problem (z zawodu jestem pomiarowcem), parowanie termometrów, ... . Mogę powiedzieć tylko tyle, że nad tym pracuję i może zgłoszę do UPRP, i napiszę o tym tu już na drugi dzień !
  • #646
    manio123
    Poziom 34  
    olej syntetyczny zastępuje mineralny i z całą pewnością ma zastosowanie do chlorowcopochodnych w tym r22 (taką dostałem info na pismie) - zlecałem wymianę na mineralny , ale serwisowiec przekonywał że syntetik lepszy bo lepiej sie rozpuszcza w czyniku i teraz nawet mineralny jest wymieniany.
    Pomiar mocy cieplnej traktuje z pewnym dystansem , ale dochodzę do wniosku że aby mieć pogląd na skutek podejmowanych działań potrzebne jest śledzenie mocy, a co najmniej prądu sprężarki i takie jest moje obecne działanie. Co do cykli pracy to faktycznie jest problem. Sprężarka sama w sobie nie ma żadnego zabezpieczenia w tym zakresie - radzę sobie czasówką. W miarę wgłębiania się w temat dochodze do wniosku że jednak najlepszy jest sterownik programowaly. Proces wprawdzie dość prosty i można go zrealizować "logiką stycznikową" ale juz pomiary temperatur czy najlepiej ich rejestracja sa bardzo przydatne w diagnozie, regulacji i zabezpieczeniach sprężarki. Ale nie od razu Kraków zbudowano :D , to temat do ewentualnej realizacji z pieniędzy zaoszczędzonych na ogrzewaniu i c.w.u.
  • #647
    Bigi83
    Poziom 2  
    Witam. Po pierwsze najmnijsze moce pomp to wcale nie 9kW a np. solanka/woda 5,5 kW przynajmniej prducenta ktorego mam na mysli. Po drugie są oczywiście "złote rączki" którzy to sami produkują pompy ciepła (zaliczają sie również do nich Polscy producenci) niestety pompa ciepła to nie balonik ktory każdy moze nadmuchac z takim samym skutkiem. Pompa ciepła to może nie mega skomplikowane urządzenie ale dobór komponentów odpowiednie ich spasowanie powoduje, że pompy ciepła sa rzeczywiscie ekonomiczne. COP czyli współczynnik energii włożonej (elektrycznej) do energii uzyskanej wsród polskich zlotych rączek rzadko prekracza 2 i urządzenie powiedzmy, że sa sprawne... powiedzmy bo czesto sa wadliwe. Pompa ciepłą to urządzenie które przy odpowiednim dobraniu do ogrzewanej powierzchni powinno dzialac 25 - 30 lat, a COP dobrej pompy solankowej to ok 4.5 i w góre oczywiście. Co do kosztów to już niedługo wszyscy odczuja jak szybko pompa ciepła zwraca sie... dzis alternatywnie do ogrzewania olejem czas zwrotu to jakies 4 lata, a gaz kazdego roku drozeje o min. 22% w tym roku o 24%, co daje wyrównanie poziomu kosztów z krajami zachodniej unii juz za 4 lata i tak juz zostanie, podobnie jak z benzyną.
    Pozdrawiam[/url]
  • #648
    miodek
    Poziom 15  
    :arrow: Bigi83
    A czy Ty wiesz co to jest pompa ciepła i czy przeczytałeś wątek od początku i wiesz o co w nim chodzi?
    A jeżeli masz już zdanie na jakiś temat to prosimy o konkrety a nie rzucanie ogólnikami.
  • #649
    bodziopl
    Poziom 23  
    Bigi83 mam do ciebie prośbę: znajdź może sobie topik, na stronach jakiegoś dużego producenta pomp ciepła i jemu dmuchaj balonik, czy co tam, ale widzisz tu sobie pogadują różni: jedni chcą zrobić sobie pompę, bo lubią (i tak właśnie miałem osobiście 3 lata temu). Co do doboru komponentów, to możemy dyskutować o wyższości Sporlana, Alco, i Danfossa, ale co do ich doboru to ręczę że nie trzeba tu zaraz rozwiązywać równa całkowo-różniczkowych, bo zrobili to już ich producenci i to podali ! A tak pogardzane "złote rączki" w Polsce robią przeważnie dobre pompy ciepła, co innego ich otoczenie (dolne źródła i odbiory), bo 90% źle działających instalacji ma dobre pompy ciepła (czasami w takich przypadkach "robię za ekperta" !
    Aha z tym dużym producentem to "podpucha" w Europie takich nie ma, lub nie robią wyłącznie pomp ciepła.
    PS: nie podejmuję się wykonania instalacji, gdy inwestor narzuca mi warunki uniemożliwiające uzyskanie COP>4 dla c.o.. Bo mi się to nie opłaca !(jemu także)
  • #650
    manio123
    Poziom 34  
    nie ! pisze gość pierwszy post i nie wierzy w możliwość budowy pompy ciepła . A jaka różnica kto złoży to do kupy : amerykański maksyk czy fiński arab? Bez obrazy ale to z technicznego punktu widzenia dość proste urządzenie. Nikt tu niczego nie rzeźbi samodzielnie. Na wszystko są odpowiednie programy doboru. Wystarczy trochę dobrej woli aby poczytać watek a są w nim wszelkie informacje jakie potrzebuje amator budowy. Zbudowałem pompę ciepła a jeszcze pół roku temu słyszałem tylko o cyklu Carnota . Moja pompa ustępuje profesjonalnym wykonaniom wyłacznie opakowaniem. Komponenty są nawet lepsze niz przeciętnie stosowane przez gloryfikowanych "wiodących producentów".
    Bodzio ! Copeland nie kłamie w swoim programie : zwiększyłem przepływ po stronie instalacyjnej skraplacza ( musiałem wymienic pompę) i za 20W mocy mam dodatkowo prawie 1kW. COP≥4 dla 35°C i liczony tylko dla sprężarki ( a tak podają wiodący ) to nic wielkiego skoro bez problemu osiągam to przy pierwszej w życiu konstrukcji. Nie chodzi o bufonadę , ale odrobina wiary w swoje możliwości nikomu nie zaszkodziła :D A o stopie zwrotu kapitału to lepiej juz całkiem nie pisz bo nie wiesz o tym nic.
  • #651
    miodek
    Poziom 15  
    :arrow: manio123
    Miałeś za wolny obieg po górnej stronie i stąd takie dochłodzenie.
    Teraz po wymianie pompy obiegowej pewnie jest znacznie mniejsze?

    Tak na marginesie nasz wątek ma już 165 stron A4 w wersji do druku, niezła przeprawa aby to wszystko przeczytać, ale tu jest już wszystko i chyba jeszcze trochę więcej niż potrzeba aby zbudować naprawdę dobrą pompę.
  • #652
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    Bigi83 napisał:
    Witam. Po pierwsze najmnijsze moce pomp to wcale nie 9kW a np. solanka/woda 5,5 kW


    z uwagą czytam wszystkie wiadomości i nie wiem gdzie to wyczytałeś ale raczej nie w tym wątku

    Bigi83 napisał:
    COP czyli współczynnik energii włożonej (elektrycznej) do energii uzyskanej wsród polskich zlotych rączek rzadko prekracza 2....


    gardzisz "złotą rączką" więc chyba jesteś profesjonalistą wysokich lotów, a skoro tak to nie przystoji Tobie rozpowszechniać błędną definicję COP'a

    Bigi83 napisał:
    Co do kosztów to już niedługo wszyscy odczuja jak szybko pompa ciepła zwraca sie...


    a co to niby znaczy?

    manio - gdzie kupiłeś sprężarkę i thermokey'a ? (za ile?)
  • #653
    manio123
    Poziom 34  
    miodek napisał:
    :arrow: manio123
    Miałeś za wolny obieg po górnej stronie i stąd takie dochłodzenie.
    Teraz po wymianie pompy obiegowej pewnie jest znacznie mniejsze?
    Pompę miałem na najwyższym biegu UPS25-40 ale dochłodzenie było praktycznie tylko na "trzecim" wymienniku, teraz się nie zwiększyło globalnie , ale podzieliło między skraplacz i trzeci - dałem pompę UPS 25-60. Instalację mam mieszaną : grzejniki członowe aluminiowe a w łazience i kuchni podłogówka. Poza tym podejścia do grzejników też są w posadzce, a powroty zapętlone w podłogówkę. Jak grzałem kociołkiem to wystarczał 1 bieg na UPS 25-40, zastosowanie większego biegu nie było mozliwe bo przy grzejnikach miałem zawory termostatyczne, któe maja duże opory hydrauliczne ( to w normalnych warunkach jest zaleta) i szumiały - co było nie do wytrzymania w nocy. Za Twoim pzykładem wymontowałem zawory ( dałem zwykłe kulowe) i przepływ wzrósł , a szumy =0!. Teraz jest taki , który odpowiada teoretycznym obliczeniom zapotzrebowania mocy mojego domu i uzyskanego schłodzenia. Zdemontowaną pompką zasilę mamkę - obieg krótki to będzie odpowiednia.
    Wszystkie elementy kupiłem w zaprzyjaźnionej lokalnej firmie , sprężarka pochodziła z Alfaco i uzyskałem 40% upustu od katalogu , a thermokeya u Berlinga i rabat był 20%. Nie wiem czy to dobre ceny ale byłem juz "w gorączce" i długo nie szukałem. HE-4 to za duzy wymiennik do mojej pompy i gdybym montował jeszcze raz kupił bym taki jaki wynika z metodyki doboru prezentowanej pzez Danfossa. Skusiła mnie cena niższa o połowę niz mniejszego - widocznie towar zalegał.
  • #654
    bodziopl
    Poziom 23  
    Co do kosztów to zapewne chodzi o to, że: jak zdrożeją dwukrotnie; prąd, gaz x2, olej , to pompa ciepła zwiększy swoją opłacalność !
  • #655
    Bigi83
    Poziom 2  
    W Europie nie ma duzych producentów pomp ciepła?? zależy co masz na mysli pod wzgledem duzych, czy 10000 pomp rocznie to duzo czy mało?? Sam sobie zrobiles zrobiles pompe - super, gratuluje!!! Ja pewnie bym nie potrafil i pewnie bym nie chciał... moj sasiad twierdzi ze potrafi złożyć samochód, szkoda tylko ze mowiac kolokwialnie "siedzi pod nim" srednio co 2 tyg. A jesli moge się zapytać to jakiej spreżarki użyłeś?COPELAND, MITSUBISHI, KASER? Czy przeprowadzałaś testy na szczelność układu?? Skąd wiesz jakie COP ma Twoja pompa?? Masz jej dokłądną DTR z wykresami mocy zależnej od temp. dolnego zródła i analogicznie COP?? Jakie wymiennik zastosowałes ?? Jaki czynik chłodniczy?? R407C?? Czy dobierałeś do tego pompy obiegowe dolnego i górnego źródła?? Czy i jakie grupy bezpueczeństwa stosowałeś?? Zbiorniki wyrównawcze?? Do jakiej temp. na wyjsciu pracuje Twoja pompa?? Jaki zawór przełączny?? o ile uzywasz tez pompe do c.w.u.?? Czy stosowałeś przyłącza elastyczne, jakieś pasy wyciszające np. z silomeru?? Jaki głośną masz pompę? Ja znam takie ktore maja 37 dB (dla porównania nowa lodówka ma ok 40
    ). Czy te wszytskie elementy masz zintegrowane w urządzeniu?? Tym się własnie różnią firmy specjalizujące się w pompach od tych domowych producentów, ze wszytskie elementy sa dokładnie dobierane, wszystko przechodzi przez labolatoria a pompa zanim trafi na rynek jest 2 lata testowana. Kogo w Polsce na to stac?? Czy lepszy jest samochód zlożony przez mechanika na licencji tegoż mechanika czy zrobiony przez czołowego producenta na linii?? Wydając pieniądze chyba liczymy na towar najwyższej jakości z gwarancją... Ale może to jest tylko moje zdanie... Dzis zrobie sobie pompe, jutro moze uda mię złożyć samolot... kto wie....
    Pozdrawiam
  • #656
    manio123
    Poziom 34  
    a nikt tu nie zabrania kupowania gotowych ! nie składałem wraka jak Twój sąsiad samochodu ( jakiś wyjątkowy kartofel skoro nie umie naprawić i ciągle dłubie) lecz przy pompcy profesjonalnego oprogramowania, które jak mniemam powstało w laboratoriach dobrałem wszystkie elementy. Kupiłem fabryczni nowe i połaczyłem w całość. Widzisz jakąś róznicę pomiędzy samochodem wyprodukowanym we Włoszech i tym samym złozonym w Polsce z gotowych elementów? Przeceniasz sam agregat podczas gdy próbowano Ci powiedzieć, że zasadniczy wpływ na sprawność układu ma jakość dolnego źródła i instalacji odbiorczej. Czy do podłogówki i wykopów też namawiasz zatrudnic zagranicznych hydroli?i kopaczy Nie wmawiaj tylko że nie można samodzielnie zrobic dobrej PCi , bo mozna i że koniecznie trzeba kupić zagramaniczną - bo to też nie prawda. Wiodący producenci samochodów tez nie są najlepsi w branży - ja mówi jeden góral "fiat czy ford g... wort". Wracając do rachunku ekonomicznego : zamiast kupowac "profesjonalną PCi" i wydać na instalację 40 tys. lepiej pogodzic sie z COP=2 i brać nocna lub lepiej weekendową taryfę z dużym zasobnikiem ciepła. Policz stope zwrotu bo kocioł na prąd można zrobic za 500 zł z regulatorem.
    A COP jak juz pisałem ( cztaj zanim zapytasz) mierzony jest stale : na wejściu prąd pobierany przez układ ( cos Ψ i V są stałe , to i moc mozna profesjonalnie policzyć :D ) na wyjściu ciepłomierz ultradźwiękowy . Masz gdzieś to w"prawdziwych" pompach ?
  • #657
    miodek
    Poziom 15  
    Profesjonale PC (zagramaniczne) to przede wszystkim marketing i znana marka za ogromną kasę, ale od samej PC jak słusznie zauważył manio123 niewiele zależy, bo PC to dolne i górne źródło przede wszystkim. Same agregaty chłodnicze są bardzo podobne, a jeżeli te markowe są cichsze za 20 KPLN więcej, to ja wolę głośniejszy trzy razy tańszy który i tak ma prawie identyczną wydajność jak markowy.
    :arrow: Big83
    Na temat COP w tym wątku jest bardzo dużo napisane i wyjaśnione i radzę przeczytaj go, bo widzę że nie bardzo wiesz skąd się bierze dobry COP i nie wiesz dokładnie o czym piszesz.
  • #658
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    czy wg was warto inwestować w sprężarkę serii ZH ?, czym one się różnią od serii ZR ?, w danych technicznych zauważyłem tylko większe napełnienie olejem.
    A co do hałasu - manio podziel się swoimi doświadczeniami, miodek swoją PC wystawił na zewnątrz, PC znajomego (ta z filcem) jest stosunkowo głośna :cry:
  • #659
    manio123
    Poziom 34  
    ZH ma nieco inne wykonaie materiałowe ze względu na wyższe temperatury pracy czynnika niz w chłodnictwie. Nie wiem czy warto bo zupełnie nie mam w tym doświadczenia i dlatego wolałem zapłacić za pewność. Spężarka jest oczywiście dość głośna - jak silnik elektryczny podobnej mocy. Do tego słychać takie mataliczne cykanie wirnika. W instrukcji pisze o mozliwościach interferencji i takiego buczenia wibracji w instalacji. Przeszkadzało mi szumienie zaworów grzejnikowych, ale sprężarka stoi w piwnicy i w zasadzie jej nie słychać. Aby uzyskać 37dB w piwnicy to bym ją musiał zadołować albo zawinąć filcem :D . Cos tam pokombinuję bo większe jednostki mają takie filcowe body do wgłuszenia to może Moja Najlepsza z Żon coś uszyje ? Może to byc problem w budynku bez piwnic. Ja mam dodatkowo przylepione 10 cm styropianu do sufitu - to nie jestem wiarygodny bo to wygłusza , w każdym bądź razie pompa do podlewania ogrodu, która stoi obok o mocy 0.75kW jest dużo głośniejsza. Nie widze zatem problemu - co nie znaczy że nie popracuję nad tym jak juz nie będzie co robić - ale nie jst to sprawa piląca . Proszę :arrow: bodzia o komentarz do głośności sprężarki bo moze moja jest jakaś wadliwa? Nie jest to wyłacznie takie budczenie jak w lodówce, zacząłem sie od tej chwili niepokoić tym "cykaniem" bo w instrukcji pisza o "metalicznym uderzeniu przy rozruchu" , które w moim przypadku zagłusza dupnięcie cewki zaworu elektromagnetycznego.
  • #660
    bodziopl
    Poziom 23  
    Z Bigi83 nie zamierzam polemizować (ale przypomina mi się że mój dziadek mawiał że przed wojną jak chciał kupić dobry klucz, czy piłę, albo kłódkę to kupował polskie, bo tanie niemieckie to był szajs), a i moich pomp ciepła już kilka u ludzi chodzi, jestem także autorem rozwiązń węzłów cieplnych, i te węzły mają wszystko co było wymieniane i jeszcze kilka innych rzeczy także. A szczególnie starannie dobieram pompy obiegów DZ, c.o. i c.w.u. i zabezpieczenia. A test szczelności to helem robię - taką mam fantazję ! A wszystko to robię bo jestem polskim inżynierem ! I jestem z tego Q... dumny. A jak byś Bigi83 przeczytał choćby moj profil (bo cały ten temat, to chyba jednak za trudne), to byś wiedział że także o tym piszę i że nawet ktoś za to mi płaci i to drukuje.
    Co do cosinusa to on się raczej zmienia trochę (zależy od obciążenia). Co do głośności to mam taką matę (polska,wygląda jak gumoleum, ale jest ciężka jak diabli), że jak trochę osłonię nią sprężarkę to jej muszę dobrze nasłuchiwać, ale teraz stosuję cichsze od Copelanda Bristole !
    Uwaga: metaliczne cykanie wirnika; to może być zalanie - może obwód jest przeładowany ?
    Co do COP - jak zaznaczyli szanowni przedpiszący to zależy on mocno od DZ i odbioru, a nawet jako, tako, bez grubych błędów zestawiona pompa ciepła ma ten parametr dobry