Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 23 Gru 2017 22:07 1422696 7150
  • #6301
    michcior
    Poziom 30  
    Kolega ma pompę DIY (gruntowa) z wymiennikiem na przegrzanym gazie. Grzeje tym c.w.u. i świetnie się to sprawdza, zabiera ok 2kW. Są pompy na rynku z takim układem? Wydaje się to być idealnym rozwiązaniem, zarówno dla c.w.u. jak i drabinki w łazience. Są jakieś minusy tego rozwiązania?
  • Relpol przekaźniki
  • #6302
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Czy takie idealne to kłóciłbym się. Mało komfortowe wsadzić łapy pod 60+*C.
    Można termostat (zawór mieszający) - a co wtedy z cyrkulacją?
    CWU grzana pośrednio czy bezpośrednio?
  • Relpol przekaźniki
  • #6303
    Gonzokrates
    Poziom 10  
    Heyka!

    Czy ktoś może ma w domu zainstalowaną Hybrydową Pompę Ciepła?
    Jakiś gościu ponoć wynalazł cos nowego i podobno ma niby prawdopodobnie najwyższą na świecie efektywność energetyczną. Czytałem jakieś ogólne info na stronce: http://www.taniogrzej.pl/hybrydowa_pc.htm ale brak tam konkretów i nie wiadomo dokładnie o co chodzi. Jak ktoś ma albo sąsiad albo coś słyszał to poproszę o info.

    Pozdrówka,
    Gonzo :-)
  • #6304
    idepopizze
    Poziom 33  
    @Gonzokrates

    Producent napisał:

    Hybrydowa Pompa Ciepła to polski, najnowszy w tej branży, wynalazek na świecie, w Europie, w Polsce. Jej konstrukcja i algorytmy sterujące pracą powodują, że jest to urządzenie o potężnej całorocznej efektywności energetycznej. Prawdopodobnie, bo nie przeanalizowaliśmy wszystkich istniejących na świecie seryjnych rozwiązań, jest to Pompa Ciepła o największej na świecie całorocznej efektywności energetycznej, wśród urządzeń seryjnie produkowanych czyli wg pewnego szablonu i powszechnie dostępnych. W niektórych zastosowaniach jej całoroczna efektywność energetyczna może być olbrzymia i nieporównywalna w ogóle ze standardowymi rozwiązaniami w kontekście kosztów inwestycyjnych. Należy również dodać, że jest to rozwiązanie techniczne, które "wyciska" z otoczenia energię cieplną z taką wydajnością, że chyba już tylko jakieś nowe odkrycie naukowe lub bardzo zaawansowana technologia może przez najbliższe dziesięciolecia czy nawet dłużej, "zdetronizować" ten wynalazek - Hybrydową Pompę Ciepła.


    Po takim fachowym i dokładnym opisie producenta nie wydam na to ani złotówki :D
  • #6305
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    To żaden wynalazek.
    To tylko dodatkowy wymiennik ciepła (np. powietrzny do gruntowej pompy).
    Już od dawna się takie rzeczy stosuje (rzadko bo rzadko, ale bywają).
  • #6306
    Ferdynand
    Poziom 13  
    Wiem jak działa zasobnik mamka. Wiem, że do PC ma być zasobnik z największą wężownicą. Zainteresowany ma zasownik poziomy na strychu po kotle na pellet. Nie jest w stanie na strych wstawić zasobnika 200L ani mamki ani z wężownicą dedykowanego bo przez otwór wejściowy nie wejdzie. Zastanawiamy się czy coś się z tym da zrobić. Liwko ma 2 szt zasobników poziomych dwupłaszczowych połączonych w szeregu. Najlepiej jest postawić maxi w piwnicy obok PC. Właściciel wiąże z tym duże straty wody na spuszczaniu zanim z piwnicy dopłynie na poddasze.
    Musiałby być zasobmik o średnicy poniżej 60 cm aby się zmieścił przez drzwi strychowe ze schodami.
  • #6307
    michcior
    Poziom 30  
    Gonzokrates napisał:
    Czy ktoś może ma w domu zainstalowaną Hybrydową Pompę Ciepła?

    Pomysł dobry, acz z gatunku nonsensownych ekonomicznie. Poza tym, gdzieś widziałem patent na to, to znaczy prawdziwy patent. W tej branży chyba wszystko jest opatentowane. Tak więc nie dość że żaden wynalazek, to jeszcze mogą mieć kłopoty. To był jakaś włoska firma z tym patentem.
  • #6308
    klimek1974
    Poziom 15  
    idepopizze napisał:
    @Gonzokrates

    Producent napisał:

    Hybrydowa Pompa Ciepła to polski, najnowszy w tej branży, wynalazek na świecie, w Europie, w Polsce. Jej konstrukcja i algorytmy sterujące pracą powodują, że jest to urządzenie o potężnej całorocznej efektywności energetycznej. Prawdopodobnie, bo nie przeanalizowaliśmy wszystkich istniejących na świecie seryjnych rozwiązań, jest to Pompa Ciepła o największej na świecie całorocznej efektywności energetycznej, wśród urządzeń seryjnie produkowanych czyli wg pewnego szablonu i powszechnie dostępnych. W niektórych zastosowaniach jej całoroczna efektywność energetyczna może być olbrzymia i nieporównywalna w ogóle ze standardowymi rozwiązaniami w kontekście kosztów inwestycyjnych. Należy również dodać, że jest to rozwiązanie techniczne, które "wyciska" z otoczenia energię cieplną z taką wydajnością, że chyba już tylko jakieś nowe odkrycie naukowe lub bardzo zaawansowana technologia może przez najbliższe dziesięciolecia czy nawet dłużej, "zdetronizować" ten wynalazek - Hybrydową Pompę Ciepła.


    Po takim fachowym i dokładnym opisie producenta nie wydam na to ani złotówki :D


    Ale to zdanie w artykule to mnie całkiem rozwaliło
    „Reszta elementów tej układanki i sterownik to tzw. "pikuś".”
  • #6310
    klimek1974
    Poziom 15  
    idepopizze napisał:
    PC to nie jest tak wysokotemperaturowe źródło ciepła jak kocioł.
    Jeżeli podepniesz ją tak :

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

    To zbiornic CWU będziesz miał zawsze w strefie gdzie unosi się ciepła woda.


    Kurczę znalazłem stary post Bodzia pisze tak ze 20 cm od spodu powrót i sama góra zasilanie:
  • #6311
    Brencik
    Poziom 26  
    Ciepła woda zawsze idzie do góry, ja mam w WOLF-ie zasobnik ładowany warstwowo i oczywiste jest u góry jest ciepła prawie 60 st mimo że mam ustawione na 48 (czujnik pewnie jest gdzieś w środku)
  • #6312
    kkk6969
    Poziom 14  
    andrzejkm napisał:
    Dzięki, myślę że u mnie aż tak to nie nawala. Bardziej nazwałbym to takim metalicznym cykaniem. Odnośnie przegrzania jak patrzyłem wczoraj na termometr i manometr to po 4h pracy na manometrze pokazywało gdzieś tak 3,7bara (czyli 0oC), a na wyjściu z parownika 5 - 5,25oC no to chyba prawidłowo.

    Jak szybko w oczku powinno się uciszyć bomblowanie po uruchomieniu PC? U mnie zajmuje to około 15-20min. Po tym czasie jest już tylko ciecz. Zastanawiałem się czy nie dodać czynnika ale nie wiem czy dobrze myślę, bo jeśli GZ jest jeszcze dość chłodne to rozumiem, że w skraplaczu znajduje się aktualnie więcej cieczy czynnika niż gdy GZ będzie cieplejsze? Poniekąd zgadzałoby się, bo wczoraj niebawem po uruchomieniu PC wyłączyłem na chwile pompę GZ, a w oczku od razu zrobiła się ciecz - bąble zniknęły. Po włączeniu pompy GZ znowu pojawiły się bąble i tak aż do ostatecznego ustabilizowania.

    Poza tym już na stabilnej pracy PC na próbę odłączyłem na chwilę bańkę tzr od ssawnego, po chwili zaczęło bomblować. To chyba też prawidłowy objaw?


    Ja co prawda robiłem przeróbkę klimy na pc i miałem podobne objawy co ty czyli bomblowanie we wzierniku i po dłuższym czasie stabilizacja. Myślałem że to objaw za mało czynnika lecz po podaniu czynnika było jeszcze gorzej. Po odjęciu czynnika jest ok i układ się stabilizuje o około 3 min. Jak było za dużo czynnika do najprawdopodobniej w skraplaczu było dużo cieczy i czynnik nie miał jak się skroplić i bomblował. Teraz po upuszczeniu czynnika ładnie słychać w skraplaczy taki szum wymiany (wcześniej tego nie było). No i po upuszczeniu czynnika sprawność wzrosła. Teraz jak na dworze 6 stopni temp co 41. cop około 3,2, przy poborze prądu 0,6 kw. Jak moc wzrasta pc to cop tez wzrasta do 3,6.
  • #6313
    andrzejkm
    Poziom 17  
    Dzięki za podpowiedź. Może faktycznie jest przydużo czynnika, a może dochodzi kwestia tego syfonowania o którym wspominał Wlodek22. Zacznę chyba od zmiany ilości czynnika, bo to prostsze, a jak nic nie pomoże to za jakiś czas pomyśle o przelutowaniu układu pomijając (dla cieczy) regeneracyjny i dochładzacz Secespolu przez który to może dodatkowo ciekły czynnik jest niepotrzebnie podwójnie syfonowany.

    Update:

    Mam takie pytania:
    1. Czy jest jakaś różnica jaką grzałkę elektryczną zamontuje się do zasobnika? (zasobnik ok 300-400l). Chodzi mi o jej moc, czy lepiej dać mniejszą aby grzała wolniej, a dłużej np 2-3kW czy dać większą aby grzała mocniej i szybciej np 5-6KW? Czy jej moc ma jakiś wpływ np. na tempo wytrącania się kamienia podczas podgrzewania?
    2. Czy warto inwestować w anodę tytanową?
    3. Jak często wygrzewacie zasobniki (legionella)? Zakładam opcję, że jest tylko PC bez żadnych kominków lub kotłów typu ekogroszek, gaz itp.
    4. Czy konieczny jest termostat w grzałce (np jako dodatkowe zabezpieczenie)? czy wystarczy sama grzałka, a resztą zajmie się stycznik + sterownik PC?
  • #6314
    kkk6969
    Poziom 14  
    andrzejkm napisał:


    Mam takie pytania:
    1. Czy jest jakaś różnica jaką grzałkę elektryczną zamontuje się do zasobnika? (zasobnik ok 300-400l). Chodzi mi o jej moc, czy lepiej dać mniejszą aby grzała wolniej, a dłużej np 2-3kW czy dać większą aby grzała mocniej i szybciej np 5-6KW? Czy jej moc ma jakiś wpływ np. na tempo wytrącania się kamienia podczas podgrzewania?
    2. Czy warto inwestować w anodę tytanową?
    3. Jak często wygrzewacie zasobniki (legionella)? Zakładam opcję, że jest tylko PC bez żadnych kominków lub kotłów typu ekogroszek, gaz itp.
    4. Czy konieczny jest termostat w grzałce (np jako dodatkowe zabezpieczenie)? czy wystarczy sama grzałka, a resztą zajmie się stycznik + sterownik PC?

    Według mnie:
    1. Ja bym dał jedną grzałkę 3x2kw i masz przyszłościowo możliwość manipulacji układem grzałek
    2. Nie wiem co to jest ja mam układ przepływowy - tu nie pomogę.
    3. Pisza że raz w tygodniu pow 70 stopni.
    4. ja bym dał termostat i dodatkowo TERMOSTAT BIMETALICZNY na 90 stopni tak za kilka złotych.
  • #6315
    idepopizze
    Poziom 33  
    @andrzejkm

    Miejsce gdzie masz zamontowaną tą grzałkę też ma znaczenie bo jak będzie w połowie to grzejesz tylko pół zbiornika. Oczywiście da się podgrzać cały, ale trzeba dołożyć pompkę - ale kombinujesz z legionellą więc ją chyba dołożysz

    Moc grzałki na początek zależy od tego jakie masz przyłącze elektryczne, jeżeli masz dużo kW to problemu z mocą grzałki nie ma. Jeżeli grzałka będzie duża to chyba robią takie na 3 fazy, a wtedy też trzeba mieć odpowiednią instalacje. To takie tam oczywistości ale trzeba o nich pamiętać.
    Oczywiście moc ma przełożenie na szybkość grzania i to chyba tutaj decyduje - wygoda. Jeżeli masz w domu trochę osób i jest zużycie to raczej mocniejsza.

    Z kamieniem jest tak, że jak piszą w mądrych książkach odkłada się w układzie jeżeli grzeje się go powyżej 60 stopni.

    Anoda zależy od tego jaką masz wodę. Na początek sugeruję taką zwykła anodę magnezową i regularnie ją kontrolować. Kontrola to żadna filozofia. Nie zapomnij, że zbiornik trzeba postawić tak żeby dało się wymieniać anodę. Najczęściej jest na górze zasobnika a w niskich pomieszczeniach można o tym zapomnieć. Jeżeli anody będzie szybko ubywało to może wtedy warto pomyśleć o tej tytanowej. Jest jeszcze jedna sprawa o której trzeba pamiętać mając anody - zasobnik trzeba podpiąć do uziemienia żeby działała ochrona. Kiedyś to było sprawą oczywistą bo cała instalacja była na poskręcanych stalowych rurkach, a teraz w dobie plastiku to już niekoniecznie.
  • #6316
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    andrzejkm: czy koniecznie musisz mieć "obyczajny" zasobnik do ciepłej wody?
    Ja bym się zastanowił trzy razy. Grzałka przy pompie ciepła słabo wygląda "wizerunkowo"...
    Po kiego grzyba Ci te regularne akcje z wygrzewaniem, nie zapomnij że dzieci (zwłaszcza one) nie zastanawiają się rano co poleci z kranu tylko od razu rączki i mydełko, a 70*C (czy nawet 60) to nie żarty :(
  • #6317
    idepopizze
    Poziom 33  
    Akurat takie sprawy rozwiązuje zawór mieszający.

    Rzeczywiście akcja z legionellą może być kłopotliwa dla posiadaczy PC ...
  • #6318
    Wlodek22
    Poziom 28  
    idepopizze napisał:
    Jest jeszcze jedna sprawa o której trzeba pamiętać mając anody - zasobnik trzeba podpiąć do uziemienia żeby działała ochrona.

    Możesz to twierdzenie jakoś uzasadnić?
    Wydawało mi się, że wiem jak działa anoda, a tu okazuje się, że nie bardzo.
  • #6319
    idepopizze
    Poziom 33  
    Wyczytałem to w którejś z instrukcji do zasobnika CWU gdy parę lat temu wybierałem. Raczej nie będę miał już PDFu z tym. Jeżeli to bzdura to możesz sprostować.
  • #6320
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    idepopizze napisał:
    Akurat takie sprawy rozwiązuje zawór mieszający.

    Akurat wyobraź sobie że nie rozwiązuje. Bo jak jest działająca cyrkulacja to jak działać ma ten zawór?
  • #6322
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Tylko po co kombinować z grzałkami i marnowaniem energii na regularne grzanie z COP=1? O tym pomyślałeś?
  • #6323
    idepopizze
    Poziom 33  
    Najprawdopodobniej nie chce mieć potencjalnego niebezpieczeństwa legionellozy.

    W szpitalach ta operacja co tydzień jest chyba obowiązkowa, a u siebie w domu to już jak kto chce.

    PC nie pogoni do takiej temperatury.
  • #6324
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Nie załapałeś jak widzę...
  • #6325
    jack63
    Poziom 42  
    Temperatura krytyczna dla R410 A to 72 (oC...
    Z tą legionelą to nie należy przesadzać. Sam mam zasobnik solarny 300l i też się obawiałem. Robiłem badania i nic nie wyszło. Także przegrzew jest tylko w lecie - solar.
    Gdy jest prawie ciągły pobór DOBREJ wody szanse są nikłe.
  • #6326
    kynia13
    Poziom 13  
    Panowie legionella rozwija się najchętniej w wodzie stojącej. Znam właściciela zbiornika 300L/4 osoby który używa go od 10 lat. Bada wodę co rok. I nigdy nie miał w wynikach żadnych "dodatkowych użytkowników" nigdy nie grzał wody wyżej niż 55 stC. Nie wiem czy na to wpływ ma fakt iż od samego początku ma zmiękczacz wody na zasilaniu budynku.

    Łud szczęścia dobra woda na zasilaniu?
  • #6328
    andrzejkm
    Poziom 17  
    elektryk2000 napisał:
    andrzejkm: czy koniecznie musisz mieć "obyczajny" zasobnik do ciepłej wody?
    Ja bym się zastanowił trzy razy. Grzałka przy pompie ciepła słabo wygląda "wizerunkowo"...
    Po kiego grzyba Ci te regularne akcje z wygrzewaniem, nie zapomnij że dzieci (zwłaszcza one) nie zastanawiają się rano co poleci z kranu tylko od razu rączki i mydełko, a 70*C (czy nawet 60) to nie żarty :(
    to co, nie montować grzałki?? nie dezynfekować go? w sumie zawsze mogę ją kupić później i później zamontować.
  • #6329
    jack63
    Poziom 42  
    andrzejkm napisał:
    nie dezynfekować go?

    Grzałki nie służą do dezynfekcji. Temp 70 oC nie zabije wie!le mikrobów poza legionellą, a możesz uszkodzić PC!
    Zobacz jakiemu ciśnieniu czynnika odpowiada to 70oC.
    Woda mabyć zdezyfekowana, i ile taka potrzba występuje, u dostawcy! Nie wiem skąd masz wodę.?