Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalWork SafetyMetalWork Safety
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 20 Oct 2020 15:40 1500603 7523
  • #7441
    zbignieww
    Level 19  
    rybak02 wrote:
    Jaki może być powód szronienia na parowniku przy temperaturze zewnętrznej 10 oC? Po 30 minutach pracy cały parownik jest biały.
    Klimatyzator on/off ...?


    Popatrz w jaki sposób szroni parownik , pasami czy szron , lód stopniowo coraz mocniej zaladza kolejne rurki ? Kiedyś robiono tak parowniki, ze z jedna rurka na zasilaniu i na jej końcu powrót , stopniowo się obladza i ta zalodzona część nie odbiera ciepła z powietrza , to stopniowo postępuje , zmniejszając coraz bardziej powierzchnię czynną parownika . Można parownik co ma sekcje dać , można też w tym co jest ciągła rurkę na kolankach rozdzielić by po 2-3 sekcje równolegle były . Trochę ciężko się te rurki lutuje , do tego trójnik czy więcej jak na więcej sekcji rozdzielisz . Doceniam już nowsze rozwiązania skraplaczo - parowników w JZ .
    Tyle przed chwilą wymyśliłem na podstawie obserwacji mojej PC do CWU . Wymienię parownik na taki co sekcje ma .
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • #7442
    jack63
    Level 42  
    Wymienniki klimatyzatorów od bardzo dawna są wielosekcyjne. Conajmniej dwu, a z reguły cztero i więcej sekcyjne. Także rady nietrafne.
    A podstawą oceny sytuacji są pomiary ciśnienia w newralgicznych punktach układu.
    Jak ktoś robiąc PC z klimatyzatora nie wlutował sobie 2, 3 szrederów robiąc swój eksperyment, to niech teraz płacze nad brakiem wyobraźni lub idzie do wróżki, bo tylko ona odpowie na pytanie co jest nie tak z eksperymentalną konstrukcją i np ile czynnika ma być w układzie...
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • #7443
    zbignieww
    Level 19  
    Inna możliwość to sprężarka większej mocy niż fabryczna, jak wentylator sprawny i parownik nie jest do ściany przyłożony.
  • #7444
    rybak02
    Level 10  
    Ciśnienie i temperatury jutro sprawdzę jeszcze raz i podam.

    Parownik szroni początkowo powoli.
    Dzisiaj po południu jak załączyłem układ temperatura na wejściu parownika była ok -2 oC i po około 10 minutach podeszła do 2 oC. Ciśnienie wzrosło z 20 do 25 bar.
    Na wejściu do sprężarki w tym czasie utrzymywała się temperatura ok 9 stopni - temperatura zewnętrzna 9 oC, temperatura w instalacji CO od 25-35 oC
    Po 50 minutach wyłączyłem. Poczekałem ok 30 minut aż się odszroni.

    Po ponownym uruchomieniu temperatura na wejściu parownika -9 oC, wejście do sprężarki 5oC, temperatura CO 25oC. Ciśnienie ok 20 bar
    Temperatura na parowniku po 10 minutach podniosła się do -7 oC.
  • #7445
    zbignieww
    Level 19  
    On/off odszrania się na wyłączonym wentylatorze i przełączeniu trybu pracy na chłodzenie , można po minucie pracy sprężarki wyłączyć ja na pól minuty i znowu włączyć, z 5-8 minut wystarcza na rozmrożenie. Ważne aby nie zamrozić wymiennika , może czujnik temperatury co przy +5 do 10 st C na wymienniku wyłączy klimę ?
    W klimatyzacji 2,6 kW on /off co używam też do dogrzewania, to przełącza się zawór 4 drogowy bez wyłączania sprężarki, sprężarka cały czas chodzi, potem zawór 4D przełącza na grzanie i tak w kółko co ~ 40 minut, nie wiem który czujnik steruje, kiedy się odszranianie włączy, ale tylko mam w JW . Nie ryzykowałbym przy większych mocach rozmrażania bez wcześniejszego wyłączenia sprężarki . Może fachowcy się wypowiedzą jak cykl rozmrażania ma działać .
    Dodam, że w czasach oszczędności energii silniczki wentylatorów mają mniej obrotów, czy inaczej ukształtowane wentylatory . W klimie co widziałem to silnik z kondensatorem rozruchowym1 faz. Porównaj jak mocno wydmuchuje powietrze , jak słabo to pewnie z innej jednostki o podobnej mocy spasuje .
    W mitsubishi 2,6 kW on/off R 410 taki słaby wywiew mam ,
  • #7446
    nspd
    Level 8  
    Planuję podłączyć pompę ciepła. Obecnie korzystam z kotła elektrycznego Kospel. Dobry, ale zużywa bardzo dużo energii elektrycznej. Chciałbym to połączyć w taki sposób, aby PC była w stanie zaopatrzyć CO i CWU, a w skrajnie głębokich mrozach aby załączał się kocioł elektryczny, w celu doładowania instalacji. Pytanie, jak to wysterować?
  • #7447
    jack63
    Level 42  
    A po co tak kombinować??? Fabryczne PC mają i tak zabudowane grzałki, które włączą się "nie przerywając snu".
    Tego grzmota wywal i dokup ze dwie trzy farelki w razie W.
    Choć najlepsza była by koza. Oczywiście nie zwierzę tylko piecyk dający ciepło bez konieczności podłączenia do prądu.
  • #7448
    xbajt
    Level 16  
    Wiele zależy od charakterystyki energetycznej budynku. Jeżeli pompa ciepła nie będzie w stanie ogrzać w dostateczny sposób budynku, to załączy kocioł. Prosta sprawa. Można to zrobić też elektrycznymi farelkami, ale trzeba je kupić, a zakładam, że kocioł już jest. Jeszcze zależy jaki to model, czy ma wyjście na sterowanie.
  • #7449
    jack63
    Level 42  
    xbajt wrote:
    Wiele zależy od charakterystyki energetycznej budynku. Jeżeli pompa ciepła nie będzie w stanie ogrzać w dostateczny sposób budynku, to załączy kocioł. Prosta sprawa. Można to zrobić też elektrycznymi farelkami, ale trzeba je kupić, a zakładam, że kocioł już jest. Jeszcze zależy jaki to model, czy ma wyjście na sterowanie.

    Nie wiem co ma chrakterystyka energetyczna budynku do twojej sprawy???
    Wg. mnie zupełnie nic.
    Wciąż nie rozumiesz o co mi chodzi. Poczytaj o dostęþnych na rynku pompach ciepła przeznaczonych do ogrzewania (+CWU oczywiście) mogących zastąpić kocioł.
    KAŻDA ma wbudowane grzałki. Właśnie po to aby nimi dogrzać dom gdy wydajność PC spadnie ze względu na niskie temperatury.
    Po co więc dublować grzałki w PC grzałkami w Kospelu? Do tego generować problem z automatyką przełączającą i osprzętem.
    O farelkach pisałem w kontekście poważnej awarii PC.
    Na brak zasilania energią elektryczną ani farelki ani Kospel nie pomogą. Pomóc może tylko źródło ciepła od prądu niezależne.
    Widać, że nie chcesz pozbyć się kotła elektrycznego. Może jakiś sentyment? Nie wiem. Wiem jednak, że jest zbędny i jego obecność może generować problemy, a na pewno wygeneruje koszty inwestycyjne na "pożenienie" obu źródeł ciepła.
    Zamiast iść w zbędne koszty, lepiej zainwestować w inne elementy zapewniające obniżenie kosztów ogrzewania. Np. ocieplenie/docieplenie czy montaż podłogówki czy powiększenie grzejników. Zależy od aktualnej sytuacji.
  • #7450
    manio123
    Level 34  
    Pompa ciepła jest źródłem niskotemperaturowym , a jej sprawność gwałtownie spada wraz ze wzrostem temperatury na wyjściu. Stosowanie grzałki razem z pracującą pompą ciepła jest żałosnym brakiem elementarnej wiedzy i błędne traktowanie pompy ciepła jak kotła . Teraz jest to stosowane powszechnie w powietrznych pompach ciepła -pozwala to pisać w folderach ze pracują do -20*C . Ponieważ klimat znacznie się ocieplił , sensowne jest grzanie tylko elektryczne w tych kilku dniach w roku , dla których wymagane będą wysokie temperatury ogrzewania. Równie dobrym będzie dodatkowe ogrzewanie elektryczne , ale nie na wspólnym obiegu z pompą ciepła : np. wspomniane farelki. Dobrym rozwiązaniem może być też kominek.
    Jednoczesne włączenie w szereg pompy ciepła i grzałki powoduje gwałtowny spadek jej mocy ze spadkiem COP. Może też spowodować termiczne lub ciśnieniowe uszkodzenie sprężarki .
    Nie łącz wiec razem pompy ciepła i kotła elektrycznego , tylko jak już uznasz że pompa nie daje rady ( np. mróz -10*C) to wyłączasz pompę , włączasz kocioł i cieszysz się ciepełkiem. Zapewniam , że nigdy się tak nie stanie , ale warto mieć alternatywę.
    Zwróć też uwagę na to jaką masz instalację grzewczą bo ze zwykłymi grzejnikami pompa będzie nieefektywna (wysokie temperatury to żałosna sprawność i niska moc) . Pompa ciepła to nie kocioł bo jej moc szybko spada wraz ze wzrostem temperatury. Dedykowanym rozwiązaniem jest dobrze z robiona podłogówka lub ostatecznie mocno przewymiarowane grzejniki ( sytuacja po zdecydowanej termorenowacji budynku) . Uważnie poczytaj dokumentację pompy ciepła i zwróć uwagę na jej moc grzewczą przy wysokich temperaturach w porównaniu z np 35*C.
  • #7451
    xbajt
    Level 16  
    Pompy ciepła są różne, można je skonfigurować w taki sposób, aby kocioł elektryczny uruchamiąl się jako dodatkowe źródło ciepła np przy temp -15 st. C. Takich dni w naszym klimacie jest stosunkowo mało ostatnimi czasy w związku z tym nawet jak sie pogrzeje przez ten 1 tydzień z dodatkowym źródłem ciepła, to cóż. Z pewnością jest to wygodne, bo w przeciwieństwie do pozostałych źródeł ciepła jakim jest kominek czy kocioł węglowy są to rozwiązania bezobsługowe.

    Podsumowując pompa ciepła sprawdzi się jako podstawowe źródło ciepła przez 95% dni w roku, przez te 5% dni być może trzeba będzie uruchomić dodatkowe źródło ciepła.
  • #7452
    jack63
    Level 42  
    manio123 wrote:
    Pompa ciepła jest źródłem niskotemperaturowym , a jej sprawność gwałtownie spada wraz ze wzrostem temperatury na wyjściu.

    To skrót myślowy. Nie rodzi o bezwzględne temperatury tylko o różnicę temperatur GZ i DZ (dolne i górne źródło). W praktyce na tem DZ nie mamy wpływu bo to temp otoczenia. Zaś na temp GZ możemy mieć wpływ przez wykorzystanie tzw. niskotemperaturowych sposobów ogrzewania jak np. ogrzewanie podłogowe.
    manio123 wrote:
    Jednoczesne włączenie w szereg pompy ciepła i grzałki powoduje gwałtowny spadek jej mocy ze spadkiem COP. Może też spowodować termiczne lub ciśnieniowe uszkodzenie sprężarki .

    To też nie do końca jest tak jak skrótowo piszesz. Wystarczy, że dogrzewamy wodę PŁYNĄCĄ W CO grzałkami ale PO jej podgrzaniu przez PC. Także grzałki są właśnie w szeregu i wcale nie wpływają na obniżenie COP samej PC, ale wpływają na SCOP całego urządzenia grzewczego jakim jest PC z zamontowanymi grzałkami.
  • #7453
    nspd
    Level 8  
    A jakie elementy powinny wchodzić w skład kotłowni z pompą ciepła? Mam tutaj na myśli, czy jest to to samo co np w przypadku kotła gazowego, tyle tylko, że zamiast kotła jest pompa ciepła? W jaki sposób połączyć dwa źródła ciepła? Sprzęgło hydrauliczne wystarczy?
  • #7454
    manio123
    Level 34  
    Wystarczy to zabezpieczenie które masz przy instalacji z kotłem : naczynie przeponowe i zawór bezpieczeństwa lub naczynie wzbiorcze jeśli system otwarty. Szeregowe łączenie kotła i pompy ciepła da znikomy efekt , a zajeździsz tak pompę ciepła. Nie można traktować pompy ciepła jak kotła bo to prowadzi do problemów. Nie warto mordować pompy razem z kotłem skoro sam kocioł wystarcza .
    Po prostu włącz pompę ciepła równolegle z kotłem . Jeśli masz odpowiednio duże powierzchnie grzejników to pewnie nie będziesz w ogóle uruchamiać kotła , ale dobrze mieć taką opcję. Sprzęgło hydrauliczne całkowicie zbędne i szkodliwe. Zastosowanie go przy pompie ciepła pogorszy jej pracę ( wzrośnie temperatura powrotu)
    A jak sprawdzisz czy instalacja c.o. jest wystarczająca do pompy ciepła ? Jeśli przy zasilaniu kotłem ma na wyjściu na grzejniki temperaturą 45*C , powrót z instalacji jest 5-7 stopni niższy ( nie więcej ) i komfort cieplny jest wystarczający przy -10*C na zewnątrz to będzie OK z pompą ciepła. Najpierw przetestuj instalację zanim podejmiesz decyzję o zakupie pompy ciepła bo sprzedawca zawsze powie, że warunki są doskonałe. Pompa to nie kocioł i generuje tym mniejszą moc im wyższa jest temperatura instalacji - czyli odwrotnie do potrzeb.
  • #7455
    xbajt
    Level 16  
    Jeżeli występują różne źródła ciepła, to łączy się je z wykorzystaniem bufora. Pojemność bufora ustala się indywidualnie i powinien zrobić to instalator.
    Tutaj masz przykładowy schemat hydrauliczny i elektryczny z dwoma źródłami ciepła, w którym jedno to pompa ciepła.
    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym
    Link do źródła
    Uproszczona wersja widoczna jest np na tym schemacie: http://www.solis.pl/index.php/content/download/6384/36452/file/z_kotlem1.pdf
  • #7456
    jack63
    Level 42  
    xbajt wrote:
    Jeżeli występują różne źródła ciepła, to łączy się je z wykorzystaniem bufora.

    Nie bufora, tylko sprzęgła. A to, że bufor może za olbrzymie sprzęgło robić jest inną bajką.
    Z resztą na proponowanym schemacie jest właśnie sprzęgło.
    xbajt wrote:
    Pojemność bufora ustala się indywidualnie i powinien zrobić to instalator.

    Kto taki? Chyba projektant instalacji sanitarnych. Jednak nawet oni traktują pompę ciepła jak... pompę albo kocioł nie uwzględniając wyraźnie różnej od kotła, specyfiki urządzenia chłodniczego.
    Propo zamieszczonego schematu. Czemu mają służyć dwie strefy grzewcze po sprzęgle z regulacja jakościową?
    Chyba temu aby instalator i sprzedawcy zarobili więcej...
    Ogólnie, czemu ma służyć łączenie PC z kotłem gazowym???
  • #7457
    manio123
    Level 34  
    Przecież tu nie ma potrzeby jednoczesnej pracy pompy ciepła i kotła . Sprzęgło , bufor czy jak to zwał , jest zbędnym wydatkiem nabijającym kasę instalatora. A już posądzanie go o liczenie czegoś poza swoim zyskiem to już żart.
    W całym tym problemie najważniejsza jest rzetelna ocena instalacji odbiorczej. Wielokrotnie było to dyskutowane w tym wątku. Jak GZ ( instalacja c.o.) pracuje na wysokich temperaturach to nawet najlepsza pompa ciepła będzie osiągała mierne wyniki , tym gorsze jeśli będzie pracowała jednocześnie w kotłem. Tu 2+2 nie zawsze da 4 . Tak specyfika chłodnictwa i trzeba o tym pamiętać przy szacowaniu i rachunkach. Jak to pisał jeden z uczestników tego wątku : temperatury głupcze ! ( taki napis ma w swoim warsztacie chłodniczym)
  • #7458
    tomleszno
    Level 21  
    jack63 wrote:
    Propo zamieszczonego schematu. Czemu mają służyć dwie strefy grzewcze po sprzęgle z regulacja jakościową?
    może podłogówka jest na dwóch piętrach. Ale i to jest trochę bez sensu.
  • #7459
    jack63
    Level 42  
    manio123 wrote:
    Przecież tu nie ma potrzeby jednoczesnej pracy pompy ciepła i kotła . Sprzęgło , bufor czy jak to zwał , jest zbędnym wydatkiem nabijającym kasę instalatora.

    Dokładnie o to mi chodziło.
    manio123 wrote:
    A już posądzanie go o liczenie czegoś poza swoim zyskiem to już żart.

    Jednak naiwnych nie sieją. Sami się rodzą.
    manio123 wrote:
    Jak to pisał jeden z uczestników tego wątku : temperatury głupcze ! ( taki napis ma w swoim warsztacie chłodniczym)

    Nie pamiętam kto to napisał, ale miał rację. A każdy "wynalazek" wymagający zwiększenie temp GZ w imię wyimaginowanego komfortu jest bzdurą. Dlatego pytałem o strefy.
    Ogólnie pomysł łączenia kotła z PC uważam za kompletnie chory.
  • #7460
    manio123
    Level 34  
    Instalacje pompy ciepła produkcji VIESSMANN proponują stosowanie bufora wody grzewczej , ale celem jest kumulacja ciepła z kolektorów słonecznych i/lub kotła gazowego - tyle że pompa ciepła wtedy nie pracuje. W tym dyskutowanym zastosowaniu to zbędny grat , który dodatkowo pogorszy COP.
  • #7461
    jack63
    Level 42  
    To co napisałeś jest dla mnie niezrozumiałe. Bo albo wyraziłeś się w sposób dla mnie niezrozumiały albo to rozwiązanie jest tak bezsensowne, że moja logika nie potrafi go przyjąć? :D
    Przy PC bufor ma sens gdy chcemy korzystać z tańszego nocnego prądu. Czy to na pewno ma sens ekonomiczny jest bardzo trudne do policzenia i na mojego nosa w 50% przypadków ten sens ma.
    Nie potrafię sobie wyobrazić innych sytuacji, w których bufor były sensowny. Może mam małą wyobraźnię? Jak się mylę, to proszę mnie wyprostować.
  • #7462
    manio123
    Level 34  
    Bufor ma sens np. jak jest kolektor słoneczny , bo wytwarza on ciepło w czasie jak nie ma co z ciepłem zrobić . Wtedy warto zakumulować w takim buforze jak już zasobnik ciepłej wody załadowany na maxa. Kocioł gazowy może produkować ciepło w czasie drogich godzin energii elektrycznej i dodatkowo załaduje bufor .
    Ładowanie bufora pompą ciepła do wysokich temperatur może nie dać efektu bo spadek COP będzie większy niż zysk z taniej taryfy . To można policzyć . Lepiej w tanich godzinach akumulować w podłogówce bo pojemność duża , a temperatura niska.
    Kolektor słoneczny może sprawiać trudności przy dobrym nasłonecznieniu , widziałem instalacje , które nadmiar ciepła zrzucają do kolektora gruntowego , czyli jakby akumulują ciepło w gruncie. Teraz chyba już się nie montuje bo modna fotowoltaika, ale był taki czas , że montowano je w duecie z pompą ciepła.
  • #7463
    jack63
    Level 42  
    manio123 wrote:
    Bufor ma sens np. jak jest kolektor słoneczny

    To są mrzonki z czasów gdy się komuś wydawało, że solarami ogrzeje(dogrzeje) dom w sposób sensowny.
    Moda na solary przeszła. Teraz się nosi PV.
    manio123 wrote:
    Ładowanie bufora pompą ciepła do wysokich temperatur może nie dać efektu bo spadek COP będzie większy niż zysk z taniej taryfy .

    Dlatego pisałem o ok 50% przypadków.
    manio123 wrote:
    Lepiej w tanich godzinach akumulować w podłogówce bo pojemność duża ,

    Niby tak, ale tak dużej bezwładności podłogówka nie ma aby "przetrzymać" dzienne godziny bez grzania. Akurat jak ciepełko będzie najbardziej potrzebne, czyli w godzinach popołudniowo-wieczornych, po powrocie z pracy, w domu będzie ...najzimniej.
  • #7464
    xbajt
    Level 16  
    jack63 wrote:
    Propo zamieszczonego schematu. Czemu mają służyć dwie strefy grzewcze po sprzęgle z regulacja jakościową?

    Dwie strefy grzewcze obsługują dwa piętra. To chyba oczywiste, że 1 strefa obsługuje parter a druga strefa piętro. Wprawdzie można zrobić tak, aby cały dom był 1 strefą grzewczą, ale wówczas sterownik będzie na dole lub na górze i nie da się idealnie wysterować osiągnięcia temperatury komfortu.

    A co do bufora, to założenie jest takie, aby regulował pracę pompy ciepła. Aby ta, nie taktowała, nie uruchamiała się zbyt często. Buforem może być podłogówka, ale grzejniki już nie za bardzo.
  • #7465
    manio123
    Level 34  
    To tylko teoria , w praktyce to strefowanie takiego samego typu instalacji nie ma żadnego sensu w domku jednorodzinnym czy podobnym. Komfort cieplny lokalnie mogą zapewnić termostaty grzejnikowe . Jakość GZ zależy od najgorszego jej obiegu c.o. Jeśli jest strefa z grzejnikami to COP jest jak dla instalacji grzejnikowej i podłogówka pełni tylko rolę bufora.
    Pojemność wodna bufora jest niewielka i wydłużenie stałej czasowej znikomo w porónaniu do podłogówki. Jest to typowa bohaterska walka z problemami , które sam stworzył instalator. Bufor (inercyjny) jest zbiornikiem przepływowym ( 1 wlot +1 wylot) .
    To na schemacie to nie jest bufor inercyjny , tylko buforowy podgrzewacz wody grzewczej. Działa jak sprzęgło hydrauliczne ( kolejna głupota w instalacji z pompą ciepła) i nie tylko że prawie nic nie buforuje to podnosi dodatkowo temperaturę powrotu GZ znakomicie zmniejszając COP. Tego nie wymyślił znawca chłodnictwa , tylko instalator kotłów , który wziął się za pompy ciepła nie doszkalając się w zakresie chłodnictwa. Nie idźcie tą drogą , choć to często schematy liderów rynku.
  • #7466
    jack63
    Level 42  
    xbajt wrote:
    Dwie strefy grzewcze obsługują dwa piętra. To chyba oczywiste, że 1 strefa obsługuje parter a druga strefa piętro.

    A skąd ta oczywistość? Przecież na schemacie nie ma do tego odniesień.
    manio123 wrote:
    Komfort cieplny lokalnie mogą zapewnić termostaty grzejnikowe . Jakość GZ zależy od najgorszego jej obiegu c.o.

    Aby była jasność. Ta jakość zależy od temp obiegu o NAJWYŻEJ temperaturze.
    manio123 wrote:
    na schemacie to nie jest bufor inercyjny , tylko buforowy podgrzewacz wody grzewczej. Działa jak sprzęgło hydrauliczne ( kolejna głupota w instalacji z pompą ciepła) i nie tylko że prawie nic nie buforuje to podnosi dodatkowo temperaturę powrotu GZ znakomicie zmniejszając COP.

    Wspominałem o tym wcześniej. Kolega rozwinął.
    Jakaś "dziwna" zgodność poglądów, choc opisywana trochę innymi słowami.
    manio123 wrote:
    Tego nie wymyślił znawca chłodnictwa , tylko instalator kotłów , który wziął się za pompy ciepła nie doszkalając się w zakresie chłodnictwa.

    Też tak uważam.
    Poza tym ten bezsensowny przy PC schemat prawdopodobnie jest "podany do wierzenia" przez jednego z producentów kotłów. Jeżeli proponują tak nieoptymalne dla PC schematy, to można domniemywać, że firmowane przez nich PC są również dalekie od doskonałości.
  • #7467
    xbajt
    Level 16  
    @manio123
    Czyli proponujesz aby nie ogrzewać domu z wykorzystaniem układów 2-strefowych, tylko opcjonalnie montować na rozdzielaczach hydraulicznych termostaty (automatykę np od Satel lub Tech) i w ten sposób regulować temperaturę?

    Quote:
    To na schemacie to nie jest bufor inercyjny , tylko buforowy podgrzewacz wody grzewczej. Działa jak sprzęgło hydrauliczne ( kolejna głupota w instalacji z pompą ciepła) i nie tylko że prawie nic nie buforuje to podnosi dodatkowo temperaturę powrotu GZ znakomicie zmniejszając COP.


    Inercyjny to taki jak na schemacie poniżej?

    Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

    Czyli tak wg Ciebie powinna wyglądać modelowa instalacja w np domku 1-rodzinnym? Jeżeli nie, to wrzuć tutaj schemat proponowanego przez Ciebie rozwiązania.
  • #7468
    jack63
    Level 42  
    xbajt wrote:
    Czyli proponujesz aby nie ogrzewać domu z wykorzystaniem układów 2-strefowych, tylko opcjonalnie montować na rozdzielaczach hydraulicznych termostaty (automatykę np od Satel lub Tech) i w ten sposób regulować temperaturę?

    Wg mnie zajmujesz się pierdołami. Po co ci regulacja temperatury po stronie wodnej? Ona zawsze prowadzi do zbednego podwyższania temp GZ. Cały czas myślisz jak automatyk od kotłów.
    Regulacja temperatury ma się odbywać na poziomie mocy generowanej przez PC, a nie przez bezsensowne "zbijanie" temperatury dla wyimaginowanego komfortu.
    Z resztą te regulacje to kolejny bezsens dla podłogówki. Osobny temat.
    xbajt wrote:
    Czyli tak wg Ciebie powinna wyglądać modelowa instalacja w np domku 1-rodzinnym?

    Przecież to jakiś koszmar. Jakiś "geniusz" do schematu przeznaczonego dla kotła 1F dorysował JZ klimatyzatora i tyle.
    Ciekawe co to jest oznaczone H10? A H11 to podłogówka, grzejniki czy układ mieszany???
  • #7469
    manio123
    Level 34  
    H10 to właśnie bufor przepływowy , który ma wydłużyć cykl pracy pompy ciepła lub kotła. Jak pisałem to jest przykład walki z problemami , które sam stworzył instalator . Chyba ,że to ratowanie sytuacji zastanej np. po remoncie
    W instalacji zasilanej z pompy ciepła tylko podłogówka jako instalacja GZ gwarantuje wysoki COP . Jak zrobić ją prawidłowo też dyskutowaliśmy w tym wątku. Nie ma sensu strefowanie podłogówki bo stała czasowa wynosi 24 h lub więcej. Stale trzeba pamiętac : temperatury głupcze ! Im niższa temperatura GZ tym większa moc pompy ciepła i wyższe COP.
    Jeśli instalacja jest zasilana z kotła to żaden mieszacz jej nie zepsuje bo temperatury w instalacji nie wpływają na pogorszenie sprawności kotła, ale też nie zawsze bo współczesne kotły gazowe pozwalają na kondensację spalin i odzyskanie ciepła normalnie ulatującego do atmosfery. Tu jednak należy zapewnić niską temperaturę pracy instalacji c.o. żeby następowała kondensacja ... ale to nie w tym wątku :)
    Instalacja dobrze zaprojektowana dla pompy ciepła ( lub kotła kondensacyjnego) będzie dobrze pracowała z każdym innym źródłem . W drugą stronę to nie działa czego zdaje się nie rozumieć autor prezentowanych schematów, pewnie wiodący na rynku dostawca pomp ciepła ?
  • #7470
    jack63
    Level 42  
    manio123 wrote:
    Im niższa temperatura GZ tym większa moc pompy ciepła i wyższe COP.

    COP tak. Moc nie. Wręcz odwrotnie. Po prostu trzeba tak zaprojektować instalację aby odbierała moc cieplną z PC przy najniższej możliwej temperaturze.
    manio123 wrote:
    Nie ma sensu strefowanie podłogówki bo stała czasowa wynosi 24 h lub więcej.

    Nie wiem co to "strefowanie"? Czyżby po prostu chęć utrzymania różnych temperatur w różnych pomieszczeniach w róznym czasie?
    Co to jest wg. ciebie stała czasowa dla podłogówki? Co to są te 24h?