Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 12 Lut 2007 07:59 1422387 7149
  • #871
    bodziopl
    Poziom 23  
    Zaraz !
    ale czego nie poniał ?
    większa pow. wymiany > większa moc (prędkość wymiany)
    większa pojemność > większy zapas ciepła.
    Nie możemy zwiększać do woli ani jednego, ani drugiego, no to robimy tak by było: zapas; na typowe jednorazowe zużycie, moc, by za ~30 min. odbudować zapas. to odpowiednik kotła dwufunkcyjnego, ale z małym zasobnikiem !
  • Relpol przekaźniki
  • #872
    manio123
    Poziom 34  
    czyli zamiast dużej mamki dużo mniejszy i tańszy zbiornik z karbowaną spiralą , która jest w stanie sprostać wydajności PCi ?
  • #873
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    a u mnie stoi galmet 200l z wężownicą 1,6m2
    przepływ ok. 1m3/h dt 8K
    cwu 43^C przy temp skraplania ok. 55^C
  • #874
    bodziopl
    Poziom 23  
    odpowiednik ~tak, ale i droższy i lepszy ! (to by była "góóóóórna półka")
    U mnie stoi NADO 500/160 i c.w.u. 43 st.C przy temp. skraplania 46 st.C (sprężarka Bristol 40 000 BTU, R407C, skraplacz Thermokey P7 20 płyt) (Bo mamka "łyka" wszystko co daje PCi, ale od 50 000 BTU, jest problem z prędkością przewodzenia ciepła i zdarzają się "dwutakty")
  • #875
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    oczywiście mamka ma wilele zalet (sam bym ją chętnie przygarnał :D) ale jak każde rozwiązanie ma też wady.
    4000zł to dość drogo i dopóki mój SGW200 (z dodatkową grzałką 6kW 1700zł) nadąża z odbieraniem ciepła przy rozsądnej temp. skraplania nie widzę powodu dopłacać.
    Popracuję jeszcze nad zwiększeniem przepływu w instalacji - chcę dwukrotnie zwiększyć przepływ co powinno zmniejszyć dT do ok. 4..5K, (założyłem w końcu ciepłomierz i mam precyzyjne pomiary po stornie grzewczej).
    Jak się okazuje mam strasznie duże opory w inst. hydraulicznej, przy pracy na CWU osiągam marne 1,04 m3/h (UPE-25/40), na CO podobnie 1,06 m3/h (UPS-25/60). Z ch-ki pompy CO wynika, że strata ciśnienia istalacji CO to 40kPa. Obliczeniowa strata ciśnienia podłogówki to zaledwie 12kPa przy 1,5 m3/h. Mam podejrzenia, że to zawór zwrotny ze sprężyną mi bruździ.
  • #876
    bodziopl
    Poziom 23  
    albo wymiennik, albo oberury, albo stosujesz Grundfosy (chka +0/-50 %)
  • #877
    manio123
    Poziom 34  
    12kPa to nie jest wcale zaledwie ale pewnie z 50% oporów obiegu , jak dodasz wymiennk i rury zbiorcze to moze sie okazać że nawet charakterystyka pompy na obrazku jest zgodnia ze stanem faktycznym. Zawór z pewnością nie, chyba że się zawiesił. A jaka srednica oberrury i zaworu zwrotnego?
  • #878
    rafan16
    Poziom 2  
    Witam forumowiczów
    Ten temat śledzę od jakiegoś czasu, jestem zainteresowany budową PC ceny oferowane na rynku nie są do zaakceptowania. Więc postanowiłem zapoznać się z tym tematem bliżej i zbudować samemu.
    Projekt całej instalacji mam już gotowy (podłogówka policzona wszystko gra przepływy ok).
    Wstępnie zostało przyjęte
    1 zbiornik buforowy CO 200 l
    2 zasobnik 500l z dwoma wężownicami + grzałka (zwiększona pow. wymiany)
    3 PC ok 8-9 kW
    4 DZ 500 m rury PE 32x2 (przewidywane piasek z domieszką gliny)
    Pompy i cała reszta gratów też dobrana (wstępnie)

    Co do problemów kolegi z przepływem na CO proponuje założyć zbiornik buforowy i dwie pompy na CO myśle ze STAR EP 25/1-5, a na bufor STAR RS 25-6.
    Co do strat przepływu znaczne straty będą na skraplaczu myśle że nie mniej niż 25-30kPa dodając straty obliczeniowe na podłogówce wszystko pasuje. Lecz wydaje się że 12kPa to trochę mały spadek na podłogówce.
    Jakiej średnicy rury na podłogówce zastały przyjęte, z doświadczenia wiem że 16 to trochę za mało jak dla PC (problemy z przepływami) lepiej nadaje sie 20 brak takich problemów i rozdzielacze z przepływomierzami i wszystko można wyregulować jak ta lala. Oraz maksymalny spadek na powrocie 5K
    Co do pomp obiegowych polecam WILO nie ma problemów z innymi bywa tak sobie.
    A teraz moje pytanie od czego zacząć budowę tego ustrojstwa, coś już wiem ale myśle że to jeszcze mało. Może ktoś doradzi z własnego doświadczenia.
    Pozdrawiam wszystkich.
  • #879
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Daruj sobie bufor, tym bardziej 200l.
    Zamiast tego dołóż do "mamki", grzałka elektryczna też moim zdaniem nie będzie potrzebna.
  • #880
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    rafan16 napisał:

    Co do problemow kolegi z przeplywem na CO proponuje zalozyc zbiornik buforowy...


    na cóż mi zbiornik ?

    co do instalacji co:
    14 pętli po ok.90mb PE-AL-PEX 16/2
    oberrury Cu 28/1 razem ok 2*7..8mb
    pompa grundfoss UPS 25/60
    zawór zwrotny ze spężyną
    skraplacz P7-14 (wg danych producenta 15kPa przy 2m3/h czyli ok. 4kPa przy 1m3/h)
    ciepłomierz ultradźwiękowy ULTRAHEAT
    przepływ: 1.07m3/h (wg ch-ki 40kPa)

    cwu.
    wężownica 1" - 1,6m2
    pompa grundfoss UPE 25/40
    zawór zwrotny ze spężyną
    skraplacz P7-14 (wg danych producenta 15kPa przy 2m3/h czyli ok. 4kPa przy 1m3/h)
    ciepłomierz ultradźwiękowy ULTRAHEAT
    przepływ: 1.04m3/h (wg ch-ki 30kPa)

    wieżę tylko w "szkiełko i oko" pożyczyłem przepływomierz kalorymetryczny sprawdzę każdy element
  • Relpol przekaźniki
  • #881
    manio123
    Poziom 34  
    pozycz lepiej pompę 25-80 z wiekszym wirnikiem to będziesz wiedział od razu. Sprawdź czy nie zrobiłeś gdzieś jakiegos przewężenia, redukcji przez którą płynie cały czynik. Pętle masz bardzo długie jak na średnicę 16 - powyżej granicy podawanej w instrunkcjach dla łahudraulików - tam czytałem o max 70 m dla Φ16 i 100 dla Φ18 - co wcale nie znaczy że nie mozna wycisnąc więcej ale rosną opory.
  • #882
    Ruder
    Poziom 13  
    Moim zdaniem warto także policzyć predkość przepływu w instalacji podłogowej. Dla każdej pętli w konkretnym srodowisku istnieje optymalna prędkość, albo inaczej czas przepływu przez rurę. Można sobie wyobrażić to tak: jesli porcja wody odda całe ciepło nie dochodząc do końca rury to znaczy, że reszta rury jest zbędna. Jesli nie odda ciepła, to rura jest zbyt krótka. Ponieważ nie jest łatwo przycinać rurę w podłodze, to trzeba powalczyć z prędkością przepływu.
  • #883
    rafan16
    Poziom 2  
    Cytat:
    Daruj sobie bufor, tym bardziej 200l.
    Zamiast tego dołóż do "mamki", grzałka elektryczna też moim zdaniem nie będzie potrzebna.

    Po to zbiornik aby można sterować niezależnie obiegiem w skraplaczu ok 2-2,5 m/h i osobno ogrzewaniem podłogowym przepływ jest indywidualnie określany dla danego projektu (ilość pętli, rozdzielaczy, rodzaj wykończenia podłogi, itd.).
    Cała gwiazdka w podłogówce to przepływy. Ruder wyjaśnił to dosyć obrazowo, ale w uproszczeniu można tak to opisać.
    Przepływy obliczeniowe a rzeczywiste mogą sie znacznie różnić. Nie da się tego tak dokładnie wyliczyć jak w instalacji tradycyjnej. Straty hydrauliczne rur kolanek zaworów itd. można dokładnie policzyć.
    Policzenie strat hydraulicznych w podłogówce można przeprowadzić szacunkowo.
    Dlatego polecam montowanie rozdzielaczy z przepływomierzami wtedy jesteśmy wstanie określić przepływy i prawidłowo wyregulować podłogówkę. Takie rozdzielacze sa droższe, ale by uniknąć kłopotów warto założyć.
    Co do długości pętli to dla Φ16 max 100m (czasami można trochę naciągnąć).
    Dla podłogówki pod PC bardziej nadaje się Φ20 nie ma problemów z przepływami i prawidłową pracą ogrzewania ( niska temperatura zasilania), Φ16 nadaje sie bardziej pod piece kondensacyjne jest wyższa temperatura zasilania max to 55 a w praktyce od 45-50 przy takich temp. Φ16 sprawdza sie znakomicie.
    Co do problemów z przepływami, czy instalacja podczas robienia wylewek była pod ciśnieniem, bardzo ważna sprawa, czy przypadkiem nie uszkodzono rur (zagięcia) tym bardziej że to PEX, PERT jest mniej na to wrażliwy.
  • #884
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    rurki nie są uszkodzone, mam przepływomierze i widzę, że przepływ we wszystkich pętlach jest podobny

    zauważ, że przy krótkim obiegu (cwu) przy podobnym przepływie strata ciśnienia jest również wysoka (30kPa), przyczyny w pierwszej kolejności poszukam w "kotłowni ?" - no właśnie jak właściwie nazwać to pomieszczenie węzeł cieplny, sprężarkownia a może pompownia :D
  • #885
    manio123
    Poziom 34  
    zwracam uprzejma uwagę , że nie istnieja piece kondensacyjne c.o. - chodzi z pewnościa o kotły, a temperatura 45-50°C to za wysoka dla kondensacji , więc zupełnie nic nie zrozumiałem z wywodu uczonego kolegi. Węzeł cieplny to pomieszczenie z urządzeniami do transformacji temperatury czynnika , nazwa "węzeł cieplny" zasilany z PCi jest zatem w pełni technicznie uzasadniona :D A przy tym jak uczenie i poważnie brzmi :D. Pompownia to same pompy + automatyka np. : pompownia ścieków :|
  • #886
    rafan16
    Poziom 2  
    Cytat:
    zwracam uprzejma uwagę , że nie istnieja piece kondensacyjne c.o. - chodzi z pewnościa o kotły, a temperatura 45-50°C to za wysoka dla kondensacji , więc zupełnie nic nie zrozumiałem z wywodu uczonego kolegi. Węzeł cieplny to pomieszczenie z urządzeniami do transformacji temperatury czynnika , nazwa "węzeł cieplny" zasilany z PCi jest zatem w pełni technicznie uzasadniona A przy tym jak uczenie i poważnie brzmi . Pompownia to same pompy + automatyka np. : pompownia ścieków

    Temperatura zasilania 45-50°C dla kotła kondensacyjnego to normalna temperatura, powrót wychodzi na kotle ok 10K co jest wystarczającym spadkiem dla uzyskania kondensacji i sprawności 105-109%. Jeśli manio 123 niech sie bliżej zapozna.
    Co do ogrzewania podłogowego wydajność zależy od temperatury zasilania, długości pętli i przepływu (czysta fizyka), ale to poza tematem PC. Moje poprzednie posty to żaden uczony wywód to teoria i praktyka. Budować kolejną grzałkę? Za chwilę okaże się że trzeba kupić elektrowni by to wszystko zasilić.
    Mam pytanie czy lepiej zastosować parownik (skraplacz) wyższy a węższy czy na odwrót
  • #887
    manio123
    Poziom 34  
    manio123 dawno sie zapoznał i nie zmienił zdania - to warunki na granicy kondensacji , komfort cieplny przy temp. 50°C pozostawiam bez komentarza - każdy lubi co ma lub umie zrobić. Wydajność podłogówki zależy głównie od ilości połozonych rurek, zakładajac że hydraulicznie jest OK. O smukłości wymienników juz było, czytaj zanim zapytasz bo naruszasz regulamin - lepsze są smukłe - szczególnie parowniki. Doczytaj dlaczego.
  • #888
    Poca
    Poziom 13  
    Czy mial juz ktos do czynienia z pompami ciepla firmy Nateo ?
    Prosze o komentarze

    pozdro
    Poca
  • #889
    sportsman
    Poziom 1  
    Z wdzięcznością przeczytałbym opinie na temat Waszych doświadczeń z pompami ciepła typu powietrz/powietrze (np. wykorzystywanych na basenie).
    Pozdrawiam
  • #890
    manio123
    Poziom 34  
    pytania o marki i typy to tylko ... na forum muratora - tam są wyłacznie Wybitni Fachowcy. My tu tylko budujemy samodzielnie konstrukcje amatorskie, idziemy więc zawsze po najmniejszej linii oporu , pamietając tylko, że zawołanie "temperatury głupcze!" jest zawsze aktualne i decyduje o powodzeniu przedsięwziecia bez wzgledu na stosowane PCi,DZ czy GZ.
  • #891
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    temat zamarł :cry:

    skoro studnia to pokerowe rozwiązanie - muszę mieć rezerwę, przymierzam się do wykopów pod kolektor poziomy i głowię się jak głęboko go posadowić, wszędzie pada sakramentalne "poniżej poziomu przemarzania", mieszkam w najcieplejszym rejonie Polski więc teoretycznie przemarza na 80cm.
    Poniżej to ile ?. 85, 90, 100 a może 150 ?
    Szukam taniej koparki z wąską łychą - spróbuję zrobić liniowy.
    A może łańcuchową ?
  • #892
    manio123
    Poziom 34  
    dlaczego "pokerowe" u mnie wszystko OK i sposobię sie właśnie do sprawozdania po sezonie. Wyszło troche gorzej niz optymistycznie zakładałem na początku - ale nie gorzej niż w literaturze.
    Co do głębokości to strefa przemarzania jest pojęciem umownym i chyba nie o to chodzi. Im głebiej tym lepiej ale i koszty kopania rosną - optimum tej funkci to jak juz tu pisali mądrzejsi ode mnie właśnie jakie 1.5 do 2 m. Płycej ryzykujesz że zabraknie ciepła w gruncie i pogorszy sie znacznie COP - o tym często poisza na forach, a głebiej nie warto bo podobno na piewrwszych 100 metrach temperatura gruntu wzrasta o 0.4°C czy cuś . Kparka łańcuchowa to do kabli - więc płytko do 70-80 cm. Ryzykujesz że sie narobisz.
    A jak tam Twoje doświadczenia po zimie?
  • #893
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    nie mogę liczyć na wodę, może zniknąć - KGHM podchodzi z robotami górniczymi, budują nowy szyb w okolicy.
    Chodzi mi po głowie pomysł zabudowania nad kolektorem instlacji nawadniającej, chciałbym w ten sposób zwiększyć jego wydajność.
    Intensywne podlewanie trawnika nic nie da - jest glinka i grunt słabo nasiąka, woda spływa po powierzchni.
    Z czego zrobić taką instalację żeby było względnie tanio ?

    Co do doświadczeń trudno powiedzieć, nie mieszkałem zimą, ale brakowało mocy żeby dogrzać budynek, tyle że nie mam jeszcze schodów i wiatr chulał z piwnicy i garażu.
    W tej chwili grzeje tylko cwu, jaka jest bezpieczna temp. końca sprężania? - u mnie w końcowej fazie grzania cwu przekracza 100^C
  • #894
    manio123
    Poziom 34  
    kuba_puchatek napisał:

    Z czego zrobić taką instalację żeby było względnie tanio ?

    glina słabo nasiaka polewana woda bo spływa, efektywne i oszczędne jest popdlewanie linią kroplujacą - czyli takim wężem z dziurkami odpowiednio spreparowanymi, mozna go zakopac płytko pod ziemia to będzie trwalszy :
    http://www.phu-kris.com/przewody.htm
    albo http://www.artgarden.pl/index.php?cPath=11_12_74
    kuba_puchatek napisał:

    przekracza 100^C

    u mnie też przekracza z powodu zbyt dużego dochładzacza , ale nic sie nie dzieje , temperatura rozpadu R22 to jakie 150°C , najpierw bym poczuł smród palącej sie pianki izolacyjnej .
  • #895
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    a mróz nie uszkodzi takiego węża ?
  • #896
    manio123
    Poziom 34  
    jak ułozysz ze spadkiem i dmuchniesz powietrzem na koniec sezonu podlewalniczego to ta ewentualna resztka go nie rozsadzi , mam taki w szklarni i nawet nie zastanawiałem się czy mu zima nie zaszkodzi , ale to krótki odcinek.
  • #897
    provokator000
    Poziom 10  
    znalazłem pompę ciepła typ "kompakt" na stronce http://galmet.com.pl/, i dowiadywałem się o niej, że montyją kolektory na głębokości 60 cm, jest to pompa niemiecka i ponoć jakiś niemiecki inżynier wyliczył, że 60 cm jest wystarczającą głębokością i optymalną, głębsze zakopywanie praktycznie nie poprawia parametrów.. a wydaje mi się że 60 cm, to nie jest raczej "poniżej głębokości przemarzania"

    gdy interesowałem się tą pompą (już się nie interesuje, bo mimo wszystko ponad 20 000 pln, za pc o mocy 5kW i zważywszy na jej prostą konstrukcję to trochę drogo), zauważyłem , że wszystkie parametry są przy założeniu, że w górnym źródle np. podłogówce będzie woda, a może orientuje się ktoś, jak wpływa na sprawność, cop, itp. gdy zastosujemy glikol? bo gdy się dowiadywałem, to odpowiedziano mi, że nie stosują do pc glikolu, sprawdzone to w warunkach niemieckich, i nie było problemu z np. zamarzaniem wody itp.. a dodatkowo na srogą zimę wspomaga się zazwyczaj taką pompę kominkiem...
  • #898
    manio123
    Poziom 34  
    Zakończyłem sezon grzewczy z pompą ciepła . Ogrzewałem od 18-09 do 24-04, zużyłem łacznie do potrzeb sprężarki i pompy tłoczącej wodę ze studni 5678 kWh a wyprodukowałem 66,9 GJ co daje skromny COP 3,27. Uwzgledniając że pompa wodna zeżarła 15% energii ( a zeżarła z pewnością)daje już 3,85 i to mnie troche pociesza. Mam instalację grzejnikową i ciepłą wodę z mamką. Centarlne było sterowane regulatorem pogodowym z czujnikiem wewnetrznym - dzień 22°C, noc 23°C , maks temperatura obiegu 43°C. temperatura c.w.u 47-48°C . W całkowitej strukturze zużycia energii elektrycznej mam 30% w I tryfie, sądzę zatem że do celów grzewczych mam najwyżej 25%. Jak to wygląda na tle "wiodących producentów" , warto było sie trudzić czy oddać lepiej na złom? jestem raczej zadowolony ale trudno tu o obiektywizm :D
  • #899
    masalkowski1
    Poziom 2  
    Panowie budujecie pompy ciepła ,na metodzie prób i błędów .Ja mogę wam sprzedać kompletne fabrycznie nowe pompy ciepła np. o mocy 16,7kW przy parametrach wody 10/35C za kwotę 9000zł .
    Jeżeli zamówicie więcej sprzedam jeszce w niższej cenie .
    tel .501-605-307 .
    Pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:

    W dniach 28.04.2007 - 10.05.2007 mogę nie odpowiedzieć na telefon ponieważ będę w Szwecji

    Dodano po 1 [minuty]:

    e-mail masalkowski1(malpa)o2.pl
  • #900
    manio123
    Poziom 34  
    masalkowski1 napisał:
    W dniach 28.04.2007 - 10.05.2007 mogę nie odpowiedzieć na telefon ponieważ będę w Szwecji

    jeśli na ryby to udanych połowów:D - też sie wybieram - może się zahaczymy:!: Za ofertę Panu dziekujemy wolimy pozostac przy własnej nieudolności, która zupełnie nas satysfakcjonuje, a frajda majsterkowicza i zdobyta wiedza jest nieprzeliczalna na PLN ( choc tu też nie narzekam). PCi nawet tak Wybitnego Wytwórcy niczego nie gwarantuje bo wszystko niemal zależy od źródła i instalacji.