Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła - działanie, eksploatacja - połączenia z innym

kniksc 29 Kwi 2007 20:45 1422831 7150
  • #901
    masalkowski1
    Poziom 2  
    Ryb nie lowie ,ale dziekuje .Jezeli nie chcecie nic nowego ,to moze urzywane IVT za 3000 -4000zlotych.Przepraszam za bledy ,ale nie mam polskich znakow.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Urzywane pompy ciepa z zasobnikiem cwu 165 l , lub bez zasobnika 2-4 letnie
  • Relpol przekaźniki
  • #902
    manio123
    Poziom 34  
    atrakcyjna oferta, ale napisz dlaczego demontowane są 2-4 letnie pompy ciepła :?:
  • #903
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    manio123 napisał:
    atrakcyjna oferta, ale napisz dlaczego demontowane są 2-4 letnie pompy ciepła :?:

    Jako że zainteresowany ma ważniejsze sprawy na głowie, powiem jak robi mój znajomy z komisu AGD: np. lodówa używana 2 lata (wersja dla klienta) ma rzeczywiście jakieś 15 lat.. Tylko nie ma "papierów" na to że 13 lat stała w piwnicy przed rozpakowaniem ;)
  • #904
    amigo76
    Poziom 14  
    A ja właśnie kilka dni temu zainstalowałem takie ogrzewanie-system ALTHERMA firmy DAIKIN ( www.daikin,pl). Mam zestaw o następujących mocach : jednostka zewnętrzna 4.2 kW, jednostka wewnętrzna z grzałką o mocy 6 kW i bojler 200 litrów z dodatkową grzałką 3 kW ( niepodłączona :) ). Jak na razie system ogrzewa tylko ciepłą wodę-dla nastawy 48 stopni C cały system zużywa ok 3 kWh na dobę ( czyli sprężarka załącza się tylko na ok. 45 minut przez całą dobę!!!). Oczywiście max. temperatura czynnika R410 to 55 st.C. Mam założony dodatkowy licznik energii na przyłączu do tych urządzeń więc wiem na pewno ile prądu pobiera tylko ten system. Cena tego zestawu to ok. 20 000 zł ( bez montażu-zamontowałem to sam-koszt materiałów to dodatkowo ok. 1000 zł -czyli cena kabli elektrycznych, rurek miedzianych do czynnika R410, korytka kablowe itp. Na razie nie wiem oczywiście ile będzie pobierało to prądu przy ogrzewaniu ( domek 120 m. kw. Ściany ocieplone 7cm. styropianem, żeliwne grzejniki) do tej pory potrzebowałem ok. 8 ton miału na cały rok ( ogrzewanie zimą i ciepła woda przez resztę roku, ale z ciepłej wody jestem zadowolony ( do tej pory piec miałowy-kupa roboty no i z roku na rok coraz gorsza jakość kupowanego opału). Zapraszam chętnych na stronę DAIKINa w celu zapoznania się z tym urządzonkiem-nie jest to żadna reklama-być może inne firmy też produkują takie zestawy-ja mam tej firmy więc mogę zapodać tylko tę stronkę :).
  • #905
    manio123
    Poziom 34  
    Gratuluję, ale na oceny poczekamy do mrozów jak potrzebne będzie odszranianie. Właśnie odszranianie ; jaki jest tego mechanizm w DAIKIN'ie? Po prostu odwraca obieg i w tym czasie wychładza co wcześniej nagrzało? Teraz to nawet rama radzieckiego roweru moze byc źródłem ciepłej wody :D . Sprężarka jest zainstalowana w jednostce zewnętrznej czy przy wymienniku? A próbowałeś właczyć w nocy ? Czy nie za bardzo dokucza hałas? Sorry że tyle pytań , ale to wyłącznie bezinteresowna ciekawość a strona www na żadne konkretnie nie odpowiada.
  • #906
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Odszranianie to jedno, ale najgorsze jest związane z temperaturą parowania w pompach powietrze-woda. Przy -5C na zewnątrz i niżej uzyskasz taki COP którym żaden "wiodący" producent nie chce się pochwalić.
    Fajnie brzmi: szybki montaż, bez rozpierduchy trawnika itp... A gdzie znaleźć ISTOTNE informacje? Na tej stronie niczego interesującego nie znalazłem.
    Z zainteresowaniem natomiast zapoznam się z Twoimi obserwacjami ZA ROK :) (opinie użytkowników pomp ciepła pow-woda innych firm już z lekka poznałem więc tego moim klientom nie proponuję, ale co tam, może w Daikinie pracują cudotwórcy?? ;))

    BTW
    Nie zachwycaj się COP'em Twojej pompy teraz w takich warunkach, bo teraz nawet pompa woda-woda "wysiada" ;)
  • Relpol przekaźniki
  • #907
    johny423
    Poziom 2  
    W ubiegłym roku zainstalowałem pompę powietrze-powietrze w salonie mojego domu. Powierzchnia salonu to ok. 45 m^2 ale z pomieszczenia tego prowadzą schody na wyższe kondygnacje, nie ma drzwi i ciepło swobodnie przedostaje się do 4 pomieszczeń znajdujących się wyżej. Pompa ma wydajność nominalną 6kW (maksymalną 9,2 kW), a COP 4.4. Przez cały rok zużyła nieco poniżej 2000 kWh energii, a w sezonie grzewczym grzała pomieszczenie (i nie tylko) do temperatury min. 22 stopni. Mam jak najlepsze zdanie o pompach i w tej chwili zastanawiam się nad instalacją pompy powietrze-woda, którą będzie zasilała ogrzewanie centralne i dostarczy ciepłej wody. Niestety w ubiegłym roku, kiedy montowałem swoje urządzenie nie było jeszcze pomp powietrze-woda. Nie wiem jaką gwarancję daje Daikin, ale na moje urządzenie mam 5 lat gwarancji, a oszczędność roczna, to około 1800 zł i ogromny komfort. Wydaje mi się, że pompy ciepła powietrze-powietrze i powietrze-woda są w tej chwili najlepszą alternatywą dla innych źródeł energii, a ich okres amortyzacji od 3 do 7 lat pozwala spłacać je w kredycie zaoszczędzonymi w ten sposób pieniędzmi.
  • #908
    manio123
    Poziom 34  
    a jak ustliłeś COP? 4,4 rocznie? czy tyle w dokumentacji napisali?
  • #909
    johny423
    Poziom 2  
    Odczytałem z dokumentacji. Oczywiście nie jestem w stanie obliczyć bezpośrednio COP, ale mam podłączony licznik tradycyjny o elektroniczny i obserwuję zużycie dobowe, jak i pobieraną moc chwilową - było to średnio 400W. Przyjmując, że pompa pracowała w trybie ciągłym przez 220 dni, wychodzi 380 W (to z obliczeń), czyli 9,12 kWh na dobę. Koszt dzienny tylko w sezonie grzewczym, to ok. 3 zł, za co najmniej 40m^2 plus ciepło, które swobodnie przemieszczając się na wyższe kondygnacje dogrzewa je w znacznym stopniu. Podkreślam ogromny komfort tego rozwiązania, bo zwiększenie temperatury pomieszczenia o kilka stopni, to kwestia paru minut. Dodatkowy atut, to możliwość wykorzystania urządzenia do klimatyzacji. W pomieszczeniu które orzewam obecnie pompą ciepła zinstalowane jest również ogrzewanie elekryczne podłogowe o mocy nominalnej 3,6 kW, które wcześniej wykorzystywałem. Oszczędność i komfort, to naprawdę zalety niepodważalne na dzisiaj. Zaskoczyła mnie cena, bo urządzenie, o mocy 5,3 kW na allegro, to dzisiaj koszt z instalacją 7400 zł, a ja za swoje zapłaciłem 5000. Jeśli więc ceny rosną, to nie jest to jakiś bubel, tylko oznacza to rosnący popyt na takie rozwiązania.
  • #910
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    Czyli kupiłeś po prostu klimatyzator z funkcją grzania? ;)
  • #911
    johny423
    Poziom 2  
    Klimatyzator z funkcją grzania dalej pozostaje klimatyzatorem. :D
    "Szczegół", to sprawność.
  • #912
    danielsq
    Poziom 14  
    Witam wszystkich
    Chciałbym poprosić o pomoc w doborze sprzętu do budowy PC solanka-woda. Założenia są takie dom jest duży powierzchnia do ogrzania to ok 240 m2 licząc m2 po podlodze, w bilansie nie uwzględniam pomieszczeń w których moim zdaniem ogrzewanie jest zbyteczne (jeśli się mylę proszę mnie poprawić)takich jak kotłownia i pomieszczenie techniczne czy garaż.
    Rozkład powierzchni do ogrzania kształtuje się następująco:
    parter powierzchnia ok - 86,7 m2
    poddasze powierzchnia ok - 150 m2
    I tutaj zaczynają się schody poddasze najprawdopodobniej długo nie zostanie wykończone i zamieszkane więc dalszy tok postępowania (myślę że słusznie) opieram na powierzchni do ogrzania parteru czyli 86,7m2.
    A więc zapotrzebowanie na ciepło dla parteru wynosi Q=F*q gdzie F-powierzchnia do ogrzania a q to współczynnik zależny od jakości izolacji budynku ponieważ nie będzie to budynek energooszczedny a jedynie dobrze ocieplony 25cm porotermu + 15cm styropianu współczynnik q przyjmuje na 0,04.
    Zapotrzebowanie na ciepło CO wynosi Qco=F*0,04= 3,5 kW
    Zapotrzebowanie na ciepło CWU wynosi Qcwu=n*0,3kW=0,6kW (moc potrzebna na zapewnienie CWU dla n=2 osób.
    Całkowite zapotrzebowanie na ciepło Q=4,1kW.
    Najmniejsza dostępna sprężarka Copelanda typu scroll to ZR22K3E-TFD i posiada wydajność 4,25kW, i o ile się orientuję to jest to moc chłodnicza a cieplna będzie wyższa czyli moc sprężarki jes za duża myślę o ograniczeniu mocy przy pomocy falownika zmniejszając częstotliwość napięcia zasilającego zmniejszy się również moc, dodatkowo ograniczony zostanie prąd rozruchu funkcją soft startu w falowniku.
    Tylko co zrobić kiedy zechcę ogrzać w przyszłości poddasze ? szkoda byłoby wyrzucać sprężarkę aby zastąpić ją modelem wiekszej mocy, co z wymiennikami przecież okażą się zbyt małe dla nowej sprężarki?
    Czy można zrobić tak że dobieramy moc PC do zapotrzebowania na moc dla całego budynku i ograniczamy ją do wymaganego poziomu za pomocą falownika?
    A może jak zajdzie konieczność dostawić drugą sprężarkę równolegle z pierwszą ale wtedy wymienniki skraplacz i parownik byłyby znacznie przewymiarowane pracując z mniejszą sprężarką, czytając forum o ile dobrze pamiętam jes mowa że jeden z wymienników może zostać znacznie przewymiarowany natomiast drugi powinien być dobrany optymalnie nie pamiętam tylko czy jest mowa o parowniku czy o skraplaczu. Z drugiej strony przecież są fabryczne dwusprężarkowe PC, w których siłą rzeczy wymienniki są przewymiarowane podczas pracy z jedną sprężarką. Pozatym nie wiem czy można łączyć równolegle sprężarki o znacznie różniących się mocach ok 4kW i 6kW.
    Zakładając że uda się wykonać PC o efektywności COP=3 moc kolektora DZ powinna wynosić ok 2,8 kW dla parteru.
    Zakładając że kolektor będzie liniowy potrzeba będzie ponad 120 mb rury aby zapewnic wymaganą moc zródła w wilgotnym terenie gliniastym.
    Powierzchnia przed domem pozwala na wykonanie ok 200 mb kolektora stosując 1m odstępy między rurami (2 nitki po ok 100m) taki kolektor powinien zapewnić moc źródła na poziomie ok 6kW. Jednak z uwagi na duży zakres prac ziemnych chyba rozsądniej będzie wykonać kolektor spiralny.
    Mam poważny problem z doborem wymienników, mimo iż przeczytałem całe forum i sporo innej literatury zupełnie nie wiem jak się mam do tego zabrać liczę na pomoc doświadczonych forumowiczów.
  • #913
    manio123
    Poziom 34  
    1. Oblicz dokładnie zapotrzebowanie mocy do ogrzewania . 40W/m2 to za mało ( tak na oko) jeśli poddasze masz niezagospodarowane , chyba ,że strop tez zaizolujesz na jakie 30 cm wełny.
    2.Zastosowanie falownika nie jest takie proste wbrew pozorom , bo ze wzgledu na pewne cechy scrolla regulacja może przebiegac w stosunkowo małym zakresie . Zbyt małe obroty moga spowodowac uderzanie wirnika i nieruchomy labirynt i szybkie zuzucie sie sprężarki - wirnik tak jakby "fruwa" nad nieruchomym labiryntem. W scrollach na skale przemysłową stosuje sie nieelektryczne sterowanie wydajnością - czyli przy stałych obrotach. Falownik to równiez strata energetyczna na falowniku, a soft start dla mocy <2 kW nie wart zachodu. Nie sądzę aby potencjalne zyski były większe niż nieuniknione straty.
    3. Kolektor liniowy bardzo kłopotliwy w wykonaniu , poczytaj na tym forum jak to robi bodzio i dlaczego.
    4. wszelkie szczegóły o budowie zostały kilkakrotnie i szczegółow opisane, sam jestem szczęśliwym posiadaczem pompy ciepła z najmniejszą sprężarką ZH15 ( to chyba odpowiednik Twojego ZR) , tyle że ja mam woda-woda. W Twoich warunkach to by było IMO w sam raz.
  • #914
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    Zbuduj pompę dobraną dla układu docelowego, bez żadnych falowników i innych "fontann czy wodotrysków" - to i tak będzie wyczyn jakim niewielu amatorów się może pochwalić.
    Moc ograniczy regulator dwustawny, jeżeli masz podłogówkę częstotliwość załączania/wyłączania będzie do przyjęcia, jeżeli grzejniki to zainwestuj część forsy z "falowników i wodotrysków" w zbiornik buforowy/akumulator ciepła który przejmie nadwyżki ciepła i ograniczy ilość cykli w czasie.
  • #915
    danielsq
    Poziom 14  
    No więc przeliczyłem wszystko przyjmując zwiększone zapotrzebowanie na ciepło zgodnie z sugestią kolegi manio123 na poziomie 50W/m2 i wychodzi tak:
    Zapotrzebowanie na ciepło dla całego domu to: 12,6 kW
    Zapotrzebowanie na ciepła dla parteru to: 4,95 kW
    Zapotrzebowanie na ciepło dla poddasza to: 8,1 kW
    W całym domu zamierzam zrobić ogrzewanie podłogowe.
    O jaki regulator dwustawny chodzi, czy masz na myśli zwykły czujnik temperatury typu włącz wyłącz przy osiągnięciu zadanej temperatury. Wodotryski odstawiam na bok ale co zrobić aby w przyszłości nie ponosić kosztów drugiej PC przecież nie zainstaluję PC o mocy 12kW mając aktualnie zapotrzebowanie max 4,95kW, można by było zostawić miejsce na drugą sprężarkę, wymiennik po stronie skraplacza spokojnie mozna przewymiarować bez żadnych ubocznych konsekwencji ale co zrobić z wymiennikiem parownika jego już przewymiarować nie wolno?
    Przy zapotrzebowaniu na ciepło parteru idealnie nadawałaby się sprężarka typu ZR22K3E i przy parametrach -5C/40C osiągała by ok 4,9kW.
    Dla poddasza wyszła by ZR28K3E i przy takich samych parametrach osiągała by ok 7,5kW.
    Biorę pod uwagę sprężarki ZR bo typ ZH jest jakoś niemal niedostępny nigdzie go nie mają.
    O ile można zostawić miejsce dla drugiej sprężarki o tyle nie mam pojęcia jak poradzić sobie z parownikiem podczas pracy z jedną sprężarką.
    Manio123 piszesz że masz studnie co robisz z tą wypompowaną wodą zrzucasz do drugiej? z jakiej głębokości podnosisz wodę?
    Trochę zaczynają mnie odstraszać wykopy pod kolektor poziomy, czy ktoś się orientuje czy pod taki kolektor są potrzebne jakieś pozwolenia.
  • #916
    kuba_puchatek
    Poziom 15  
    danielsq napisał:

    Zapotrzebowanie na ciepło dla całego domu to: 12,6 kW
    Zapotrzebowanie na ciepła dla parteru to: 4,95 kW
    Zapotrzebowanie na ciepło dla poddasza to: 8,1 kW


    jakim cudem ? poddasze jest 2x większe od parteru
  • #917
    danielsq
    Poziom 14  
    To nie pomyłka tak właśnie jest ponieważ do parteru nie wliczam pomieszczeń technicznych takich jak kotłownia i garażu a nad nimi jest poddasze i tak niestety wychodzi, powierzchnia parteru pomniejsza się jeszcze o wymiary sporego tarasu i stąd właśnie takie dane :-).
  • #918
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    A ściany garażu są izolowane z którejś strony? "Kotłownia" i garaż będą odbierać trochę ciepła więc musisz wziąć je w jakimś stopniu pod uwagę, nie powinieneś ich pomijać.
    Co do parownika, jeżeli boisz się zbyt dużego przegrzania możesz regulować przepływ po stronie DZ.
  • #919
    danielsq
    Poziom 14  
    Kotłownia i garaż będą odseparowane od mieszkania 24 cm scianą dodatkowo jeszcze ocieploną od strony garażu warstwą styropianu. Tak się zastanawiam czy nie lepsze byłoby zastosowanie PC o mniejszej mocy tak aby zapewnić sobie ciepło powiedzmy do temperatury -10C na zewnatrz a brakującą część mocy w razie konieczności uzupełniać np prościutkim piecem węglowym takim co wszystko łyka, wyspawać szeregowy bufor ciepła do którego podłoczymy PC i ten piec, który i tak byłby sporadycznie rozpalany.
  • #920
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    To zależy co lubisz - jak lubisz palić i sprzątać palenisko to pójdź na całość - po co inwestować w PC? Ile węgla kupisz za części do PC :D
  • #921
    manio123
    Poziom 34  
    danielsq napisał:
    Tak się zastanawiam czy nie lepsze byłoby zastosowanie PC o mniejszej mocy tak aby zapewnić sobie ciepło powiedzmy do temperatury -10C

    Z cała pewnościa jest to uzasadnione ekonomicznie - wystarczy sprawdzic ile godzin w roku jest temperatura poniżej -10°C. W szczytach wystarczy rozpalic w kominku (dzień) lub właczyc zwykły elektryczny kaloryfer olejowy , który uzupełni braki w bilansie ciepła. tak dobierałem u siebie. Choć przyznam sie że mam też wspomniany kocioł "na wszystko" na wypadek awarii.
    Wodę tłoczę ze studni o średnicy ok. 100 mm ( rura pcv wodociągowa z filtrem siatkowym) na której stoi studnia z kręgów betonowych o wysokości 2 m. na dnie tej studni stoi pompa WZ250 o mocy 250W , któa zasysa wodę z ok 4m i tłoczy do pompy ciepła. Wodę zrzucam do studni chłonnej po drugiej stronie budynku w kierunku przypuszczalnego naturalnegp przepływu wody podziemnej ( w kierunku rzeki). Woda zawiera sladowe ilości żelaza ( prawie nieoznaczalne) i nie mam kłopotów ze zrzutem , a rewizja wymiennika nie wykazała osadów a jedynie czerwonawy kolorek. Jestem w tej szczęśliwej sytuacji że "jakby co" to moge zrzucić do kanalizacji sanitarnej. Latem wylewam wodę na trawnik pod świerki - ale tylko swobodnym strumieniem bez zraszacza co by nie obniżać temperatury parowania.
  • #922
    danielsq
    Poziom 14  
    Witam
    Dzisiaj robiłem wykopy pod wodę i przyłącze i jest tak: cienka warstwa ziemi ok 25 cm dalej do głębokości 1 m jest piasek raczej wilgotny i zwarty a później jest warstwa siwej gliny do ok 2,5 m i pod gliną jest piasek. Glina strasznie zbita i twarda i raczej wilgotna.
    Jak myślicie czy optymalnie byloby rury do gruntowego wymiennika umieścić właśnie np na środku grubości warstwy gliny?
  • #923
    glover
    Poziom 10  
    koledzy, potrzebuję pilnie waszej pomocy a mianowicie muszę zakopać teraz rury idące od pompy do studzienki gdzie będzie umieszczony rozdzielacz na poszczególne pętle kolektora poziomego. Kolektor to 6 pętli 100mb PE40 i pytanie: Jakiej średnicy rur użyć na odcinku pompa - rozdzielacz? Długość tego odcinka to 20 mb.
  • #924
    Ruder
    Poziom 13  
    Chyba będziesz miał problem. Po pierwsze z powodu zastosowanych rur kolektora, które prawdopodobnie powinny mieć nie wiecej niż 32 mm.
    Chodzi nie tylko o to aby sumaryczna długośc zakopanych norm była prawidłowa co wynika z wskaznika W/mb (uzyskiwane ciepło).
    Wazne jest takze to ile wynosi czas przepływu przez ten zakopany odcinek 100mb.

    Trzeba to policzyć tak:

    1. Jaka jest wielkość mocy jaka ma być pobrana z gruntu.
    2. Nastepnie te moc nalezy podzielić przez wskażnik W/mb rury, który z kolei zalezy od właściwosci gruntu. Średnio przyjmijmy 20 W/mb
    3. Otrzymujemy zatem ilość metrów rury jaka trzeba zakopać.
    4. Z danych pompy ciepła odczytujemy przepływ nominalny po stronie żródła.
    5. Jesli podzielimy ten przepływ przez ilosc petli to otrzymamy wymagany przepływ dla jednej nitki kolektora.
    6. Majac przepływ, średnicę rury i jej długosć obliczymy czas przepływu, który powinien wynosić nie wiecej niż 12 minut i nie mniej niż 7.
    7. Wtedy okaze się czy rura ma poprawna długośc.
    8. Z tego wynika, że dobieranie czasu można robić na trzy sposoby: albo poprzez długosć, albo średnicę albo ilość nitek kolektora.
    9. Nastepny krok to sprawdzenie w danych technicznych pompy jaki jest spadek ciśnienia na parowniku.
    10. Liczymy teraz sumę spadków ciśnień (pamietamy: przepływ = constans) w nitkach kolektora i w rurach zbiorczych zakladając ich jakąś srednicę.
    11. Mając sume spadków ciśnien dobieramy pompę obiegowa kolektora aby zapewnić wymagany przepływ.
    12. Wtedy moze sie okazać, ze musimy inaczej dobrac średnice rur zbiorczych.

    Jjesli pompa ciepła ma fabrycznie wbudowaną pompę dolnego żródła to w danych technicznych pojawia się parametr" spadek ciśnienia na kolektorze". Wtedy juz nie dobieramy pompy żródła tylko dopasowywujemy paramery kolektora tak aby uzyskac nominalny przepływ.

    W sumie cała operacja jest prosta i przejrzysta ale trzeba sie troche naliczyć" tym bardziej, że zmiana tylko jednej wielkości sprawia, że liczymy wszystko od początku. Ale bez tych rachunków mozna sie bardzo rozczarować. Pamiętac bowiem trzeba, że żródłem ciepła jest kolektor bo pompa ciepła to tylko transformatorem temperatury.
  • #925
    glover
    Poziom 10  
    Dzięki Ruder. Ja na razie nie robiłem dokładnych obliczeń parametrów kolektora ze względu na brak czasu. Teraz jedynie chciałbym zakopać ten odcinek pomiędzy pompą a rozdzielaczem. Jednak moje "ściągawki" do obliczania kolektora pomijają ten fragment kolektora a nie chciałbym czegoś zawalić.
    Niestety nie mam też parametrów mojej pompy i wytycznych do projektowania kolektora dla tego modelu (IVT Elektro Standard 380 13kW). Opieram sie częściowo na danych dla nowszego modelu IVT HT Plus E 14 o "prawie" podobnej mocy do mojego modelu. Producent podaje że trzeba zastosować PE40x2,4 i zakłada przezornie dla gruntu takiego jak u mnie (wilgotny) 16 W/mb czyli wychodziłoby ponad 800 mb rury! Ja muszę być większym optymistą bo tyle rury to nie zmieszczę na ogródku. Producent podaje też nominalny przepływ glikolu - 0,78 dm3/s i spadek ciśnienia przy nominalnym przepływie 74 kPa, podłączenie rur dolnego żródła ma średnicę 35mm.

    Mając to wszysto na uwadze zacząłem się zastanawiać czy rura PE 40 która ma średnicę wewnętrzną właśnie ok. 34mm będzie wystarczająca? Niby podłączednie jest też tej średnicy ale martwi mnie ta odległość do rozdzielacza w studzience, jak się okazało dzisiaj 32 mb. Czy zakopać tą 40-tkę czy dać większą dla pewności a dopiero to co będzie za rozdzielaczem dokładnie przeliczyć?
  • #926
    Remeknapr
    Poziom 33  
    fiLEM0Nik napisał:
    cieplo uzyskujemy troche z ziemi troche z zasad termdynamiki

    Mógłbyś przybliżyć jak dużo ciepła można uzyskać z zasad termdynamiki?
  • #927
    Slawek_wlkp
    Poziom 10  
    Remeknapr napisał:
    fiLEM0Nik napisał:
    cieplo uzyskujemy troche z ziemi troche z zasad termdynamiki

    Mógłbyś przybliżyć jak dużo ciepła można uzyskać z zasad termdynamiki?


    Pytanie wprawdzie nie do mnie ....

    Ciepło uzyskujemy tylko z ziemi, bądź innego dolnego źródła plus energia dostarczona do napędu sprężarki.
    a zasady termodynamiki .... ????
    dzięki przemianom fazowym zachodzącym w obiegu z temp. np. 0°C uzyskujemy np. 40°C,
  • #928
    Remeknapr
    Poziom 33  
    Slawek_wlkp napisał:
    Remeknapr napisał:
    fiLEM0Nik napisał:
    cieplo uzyskujemy troche z ziemi troche z zasad termdynamiki

    Mógłbyś przybliżyć jak dużo ciepła można uzyskać z zasad termdynamiki?


    Pytanie wprawdzie nie do mnie ....

    Zgadza się. Nie do Ciebie. Pytałem jak z zasad uzyskuje się energię. Sam temat jest bardzo interesujący.
  • #929
    malik78
    Poziom 12  
    Hmmm.... Panowie... Czytam i czytam... i nie wiem co mam na ten temat myśleć.
    Ale po kolei, co w pompie ciepła jest takie drogie, skoro to tylko "pompa", skraplacz i parownik??
    Po pierwsze: pompa to zaawansowana spreżarka hermetyczna, najlepiej o podniesionej temperaturze skraplania, i do tego scroll - cena za ~12 kW to jakieś 5000 pln
    Po drugie: skraplacz, czy parownik - konstrukcja ta sama - po prostu wymiennik płytowy do naszego scrolla to jakieś 2000*2=4000
    Po trzecie obieg chłodniczy (EV, EZR, zbiornik, wziernik) to jakieś 1500
    Po czwarte: sterownik, warto by był dobrze oprogramowany np. Carel to jakieś 2500
    Tak więc nasza pompa w rozkładzie warta jest: 5000+4000+1500+2500=13000 PLN a gdzie robota?, obudowa? Za 16000 można się podejmować....

    Ja osobiście w ciągu ostatniego miesiąca złożyłem dwie odwracalne pompy ciepła po 12 kW każda, aktualnie zajmuje się dosyć skomplikowanym tematem, odwracalna pompa ciepła typu woda/woda z odzyskiem ciepła w funkcji chłodzenia.

    Wyjdzie jakieś 22000, ale o takim COP to sie DAIKIN by chwalił na lewo i prawo :)
  • #930
    tomas.t
    Poziom 10  
    witam wszystkich niewiem czy temat jeszcze sie ciagnie ale warto sprubowac mam kilka pytan do znawcuw tematu przeczytalem mniej wiecej to forum ale nie wiele z tego rozumie gdyz to nie moja dziedzina prozba jest taka posiadam klimatyzator 2na 1 firmy general z pompom ciepla tyle ze w czesciach i niewiem jak go zlozyc chce z niego zrobic pompe ciepla posiadam studnie glebinowa 3.5m sze na 1h temp ok10st czy jesli wysle zdiecia sprerzarek itd to ktos mi pomorze to zlozyc pierwsza sprezarka ma 7kw a druga 2kw posiadam caly sprzet potrzebny do montarzu pompa pruzniowa manometry palnik gaz r410a bo na taki byl klimatyzator wymienniki moge kupic jesli nie da sie ich zrobic samemu z gury dziekuje za pomoc


    :cry: :arrow: Popraw błędy ortograficzne bo tego się nie daje czytać!!!
    j.