Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie dwufazowym silnikiem AC

lutecki 03 Mar 2004 21:54 5627 7
  • #1
    lutecki
    Level 13  
    Problem polega na możliwości regulacji prędkości silnika dwufazowego / 220V. Z tego co wiem, do sterowania takim silnikiem można by wykorzystać sterowniki bipolarnych, dwufazowych silników krokowych. Jednak nie znalazłem nigdzie sterownika umożliwiającego pracę z takim wysokim napięciem. Drugim moim pomysłem było wykorzystanie dwóch mostków H na wysokonapięciowych mosfetach, jednak koszty takiego urządzenia (sterującego dwoma silnikami) będą za duże. Miałem jeszcze pomysł wykorzystujący oryginalny kondensator jednego z uzwojeń oraz jeden mostek i zwrotnicę na dwóch triakach, jednak nie wiem czy by to działało, a poza tym przy zmianie częstotliowści zdaje się, że przesunięcie fazowe prądu będzie się również zmieniać (niepożądane).
    Czy któryś z Forumowiczów spotkał się z czymś podobnym? Interesuje mnie tani i prosty układ mogący zasilać silnik małej mocy, umożliwiający nawrót, sterowany przez mikroprocesor (z tą częścią sobie poradze).
    Z góry dzięki.
  • #2
    misiosoft
    Level 16  
    Jeżeli jest to silnik dwufazowy to jedno uzwojenie jest uzwojeniem pracy a drugie uzwojeniem sterującym. Uzwojenie pracy podłączamy normalnie do sieci, natomiast zmieniając napięcie na uzwojeniu sterującym zmieniamy prędkość wirowania.
  • #3
    grzeskk
    Level 34  
    można też użyć jako sterownika przesuwnik fazowy, oba napięcia znamionowe i regulować fazą jednego z nich
  • #4
    lutecki
    Level 13  
    Czy macie panowie jakies schematy albo sugestie, które mogłyby mi pomóc coś takiego zbudować?
  • #5
    KW
    Level 21  
    Sterowanie prędkości silnika dwufazowego może odbywać się tylko poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Natomiast zmianę kierunku obrotów można uzyskać poprzez zmianę kierunku podłączenia jednego z uzwojeń.
    Zmieniając częstotliwość napięcia trzeba zmieniać jednocześnie jego wartość . Przy mniejszej częstotliwości napięcie musi być też mniejsze, bo prąd silnika zależy nie tylko od poślizgu ale także od reaktancji, które maleją wraz z częstotliwością.
    Misiosoft w silniku dwufazowym obydwa uzwojenia są uzwojeniami pracy.
    Czasami jedno z nich może być uzwojeniem rozruchowym, ale to dotyczy silników jednofazowych z uzwojeniem rozruchowym. Są jeszcze kombinacje że po rozruchu uzwojenie rozruchowe jest także uzwojeniem pracy, ale wtedy wyłącznik rozruchowy (np. odśrodkowy ) przełącza je dołączając na przykład kondensator lub zmieniając jego wartość.
    Gkxyz zmieniając fazę pomiędzy napięciami zasilającymi uzwojenia można zmieniać moment obrotowy silnika i kierunek jego obrotów.
    Prędkość obrotowa wirnika silnika klatkowego prądu zmiennego jest zawsze niewiele mniejsza od prędkości synchronicznej. Nie mówimy tu o silniku pierścieniowym.
    Natomiast sterowanie prędkością poprzez zmianę napięcia jednego z uzwojeń panowie dotyczy silnikow prądu stałego , ale jedno jest umieszczone w stojanie a drugie w wirniku. Trochę wam się tu pomyliły pojęcia. O budowie regulatora do silnika dwufazowego prądu zmiennego radzę zapomnieć.
  • #6
    lutecki
    Level 13  
    Okazało się, że problem jest nieco innej natury. Po próbach z niskimi napięciami (stałymi) silnik zaczął zachowywać się jak krokowy (z wyczuwalnymi i dość mocno trzymanymi położeniami rozmieszczonymi chyba co 12 stopni). Wnioskuje z tego, że teraz problem sprowadza się do zrobienia wysokonapięciowego sterownika do silników krokowych. Czy mam racje?
    Ps. silniczek jest niewielki i przypomina napęd od programatora pralki.
  • #7
    _jta_
    Electronics specialist
    Mam pewien pomysł - nie wiem tylko, na ile realny, ze względu na moc silnika:
    zamiast regulować częstotliwość i napięcie, dawać impulsy o stałym napięciu i stałym
    czasie trwania, zmieniać jedynie czas pomiędzy impulsami; dodatkowo w szereg
    z uzwojeniami włączyć dławiki, i od strony generatora dać diody zabezpieczające;
    powinno dać wynik podobny, jak regulacja częstotliwości i napięcia razem.
  • #8
    LiutenetMaria
    Level 28  
    KW wrote:
    Sterowanie prędkości silnika dwufazowego może odbywać się tylko poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Natomiast zmianę kierunku obrotów można uzyskać poprzez zmianę kierunku podłączenia jednego z uzwojeń.
    Zmieniając częstotliwość napięcia trzeba zmieniać jednocześnie jego wartość . Przy mniejszej częstotliwości napięcie musi być też mniejsze, bo prąd silnika zależy nie tylko od poślizgu ale także od reaktancji, które maleją wraz z częstotliwością.
    Misiosoft w silniku dwufazowym obydwa uzwojenia są uzwojeniami pracy.
    Czasami jedno z nich może być uzwojeniem rozruchowym, ale to dotyczy silników jednofazowych z uzwojeniem rozruchowym. Są jeszcze kombinacje że po rozruchu uzwojenie rozruchowe jest także uzwojeniem pracy, ale wtedy wyłącznik rozruchowy (np. odśrodkowy ) przełącza je dołączając na przykład kondensator lub zmieniając jego wartość.
    Gkxyz zmieniając fazę pomiędzy napięciami zasilającymi uzwojenia można zmieniać moment obrotowy silnika i kierunek jego obrotów.
    Prędkość obrotowa wirnika silnika klatkowego prądu zmiennego jest zawsze niewiele mniejsza od prędkości synchronicznej. Nie mówimy tu o silniku pierścieniowym.
    Natomiast sterowanie prędkością poprzez zmianę napięcia jednego z uzwojeń panowie dotyczy silnikow prądu stałego , ale jedno jest umieszczone w stojanie a drugie w wirniku. Trochę wam się tu pomyliły pojęcia. O budowie regulatora do silnika dwufazowego prądu zmiennego radzę zapomnieć.


    Niestety jesteś w błędzie. Silnik dwufazowy jest rodzajem silnika wykonawczego, steruje się go własnie albo amplitudowo albo fazowo. Jest to w każdym skrypcie do "maszyn elektrycznych specjalnych"

    www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/umasz/Dwufazowy.pdf