Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie dwufazowym silnikiem AC

lutecki 03 Mar 2004 21:54 5498 7
  • #1
    lutecki
    Level 13  
    Problem polega na możliwości regulacji prędkości silnika dwufazowego / 220V. Z tego co wiem, do sterowania takim silnikiem można by wykorzystać sterowniki bipolarnych, dwufazowych silników krokowych. Jednak nie znalazłem nigdzie sterownika umożliwiającego pracę z takim wysokim napięciem. Drugim moim pomysłem było wykorzystanie dwóch mostków H na wysokonapięciowych mosfetach, jednak koszty takiego urządzenia (sterującego dwoma silnikami) będą za duże. Miałem jeszcze pomysł wykorzystujący oryginalny kondensator jednego z uzwojeń oraz jeden mostek i zwrotnicę na dwóch triakach, jednak nie wiem czy by to działało, a poza tym przy zmianie częstotliowści zdaje się, że przesunięcie fazowe prądu będzie się również zmieniać (niepożądane).
    Czy któryś z Forumowiczów spotkał się z czymś podobnym? Interesuje mnie tani i prosty układ mogący zasilać silnik małej mocy, umożliwiający nawrót, sterowany przez mikroprocesor (z tą częścią sobie poradze).
    Z góry dzięki.
  • #2
    misiosoft
    Level 15  
    Jeżeli jest to silnik dwufazowy to jedno uzwojenie jest uzwojeniem pracy a drugie uzwojeniem sterującym. Uzwojenie pracy podłączamy normalnie do sieci, natomiast zmieniając napięcie na uzwojeniu sterującym zmieniamy prędkość wirowania.
  • #3
    grzeskk
    Level 34  
    można też użyć jako sterownika przesuwnik fazowy, oba napięcia znamionowe i regulować fazą jednego z nich
  • #4
    lutecki
    Level 13  
    Czy macie panowie jakies schematy albo sugestie, które mogłyby mi pomóc coś takiego zbudować?
  • #5
    KW
    Level 21  
    Sterowanie prędkości silnika dwufazowego może odbywać się tylko poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Natomiast zmianę kierunku obrotów można uzyskać poprzez zmianę kierunku podłączenia jednego z uzwojeń.
    Zmieniając częstotliwość napięcia trzeba zmieniać jednocześnie jego wartość . Przy mniejszej częstotliwości napięcie musi być też mniejsze, bo prąd silnika zależy nie tylko od poślizgu ale także od reaktancji, które maleją wraz z częstotliwością.
    Misiosoft w silniku dwufazowym obydwa uzwojenia są uzwojeniami pracy.
    Czasami jedno z nich może być uzwojeniem rozruchowym, ale to dotyczy silników jednofazowych z uzwojeniem rozruchowym. Są jeszcze kombinacje że po rozruchu uzwojenie rozruchowe jest także uzwojeniem pracy, ale wtedy wyłącznik rozruchowy (np. odśrodkowy ) przełącza je dołączając na przykład kondensator lub zmieniając jego wartość.
    Gkxyz zmieniając fazę pomiędzy napięciami zasilającymi uzwojenia można zmieniać moment obrotowy silnika i kierunek jego obrotów.
    Prędkość obrotowa wirnika silnika klatkowego prądu zmiennego jest zawsze niewiele mniejsza od prędkości synchronicznej. Nie mówimy tu o silniku pierścieniowym.
    Natomiast sterowanie prędkością poprzez zmianę napięcia jednego z uzwojeń panowie dotyczy silnikow prądu stałego , ale jedno jest umieszczone w stojanie a drugie w wirniku. Trochę wam się tu pomyliły pojęcia. O budowie regulatora do silnika dwufazowego prądu zmiennego radzę zapomnieć.
  • #6
    lutecki
    Level 13  
    Okazało się, że problem jest nieco innej natury. Po próbach z niskimi napięciami (stałymi) silnik zaczął zachowywać się jak krokowy (z wyczuwalnymi i dość mocno trzymanymi położeniami rozmieszczonymi chyba co 12 stopni). Wnioskuje z tego, że teraz problem sprowadza się do zrobienia wysokonapięciowego sterownika do silników krokowych. Czy mam racje?
    Ps. silniczek jest niewielki i przypomina napęd od programatora pralki.
  • #7
    _jta_
    Electronics specialist
    Mam pewien pomysł - nie wiem tylko, na ile realny, ze względu na moc silnika:
    zamiast regulować częstotliwość i napięcie, dawać impulsy o stałym napięciu i stałym
    czasie trwania, zmieniać jedynie czas pomiędzy impulsami; dodatkowo w szereg
    z uzwojeniami włączyć dławiki, i od strony generatora dać diody zabezpieczające;
    powinno dać wynik podobny, jak regulacja częstotliwości i napięcia razem.
  • #8
    LiutenetMaria
    Level 28  
    KW wrote:
    Sterowanie prędkości silnika dwufazowego może odbywać się tylko poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego. Natomiast zmianę kierunku obrotów można uzyskać poprzez zmianę kierunku podłączenia jednego z uzwojeń.
    Zmieniając częstotliwość napięcia trzeba zmieniać jednocześnie jego wartość . Przy mniejszej częstotliwości napięcie musi być też mniejsze, bo prąd silnika zależy nie tylko od poślizgu ale także od reaktancji, które maleją wraz z częstotliwością.
    Misiosoft w silniku dwufazowym obydwa uzwojenia są uzwojeniami pracy.
    Czasami jedno z nich może być uzwojeniem rozruchowym, ale to dotyczy silników jednofazowych z uzwojeniem rozruchowym. Są jeszcze kombinacje że po rozruchu uzwojenie rozruchowe jest także uzwojeniem pracy, ale wtedy wyłącznik rozruchowy (np. odśrodkowy ) przełącza je dołączając na przykład kondensator lub zmieniając jego wartość.
    Gkxyz zmieniając fazę pomiędzy napięciami zasilającymi uzwojenia można zmieniać moment obrotowy silnika i kierunek jego obrotów.
    Prędkość obrotowa wirnika silnika klatkowego prądu zmiennego jest zawsze niewiele mniejsza od prędkości synchronicznej. Nie mówimy tu o silniku pierścieniowym.
    Natomiast sterowanie prędkością poprzez zmianę napięcia jednego z uzwojeń panowie dotyczy silnikow prądu stałego , ale jedno jest umieszczone w stojanie a drugie w wirniku. Trochę wam się tu pomyliły pojęcia. O budowie regulatora do silnika dwufazowego prądu zmiennego radzę zapomnieć.


    Niestety jesteś w błędzie. Silnik dwufazowy jest rodzajem silnika wykonawczego, steruje się go własnie albo amplitudowo albo fazowo. Jest to w każdym skrypcie do "maszyn elektrycznych specjalnych"

    www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/umasz/Dwufazowy.pdf