Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer pokładowy (paliwa) do każdego auta?

kamien33 21 Wrz 2008 22:18 8564 20
  • #1 21 Wrz 2008 22:18
    kamien33
    Poziom 9  

    Witam.
    Nie jestem zbyt mocny w elektronice więc proszę o wyrozumiałość.

    Kupiłem na Allegro komputerek pokładowy (paliwa) do każdego auta . Szkoda tylko że nie do końca tak jest . Problem polega na tym że program do zliczania zużytego paliwa przez silnik napisany jest pod silniki z elektronicznym wtryskiem paliwa , wiec nie da się podłączyć tej funkcji pod silniki gaźnikowe i silniki Diesla z mechaniczną pompą .

    Wpadłem na dwa pomysły jak podłączyć taki komputerek do gaźnikowców i Diesla.
    1)Podłączyć dwa przepływomierze turbinkowe (na przykład od Trabanta) , pierwszy przed gaźnikiem (pompą) na zasilaniu a drugi za gażnikiem (pompą) na powrocie nie zużytego paliwa.W tym przypadku mam problem z napisaniem programu na jakiś procesorek który odliczył by impulsy z przepływomierza powrotu od impulsów na zasilaniu . Pozostałe impulsy należało by zamienić na impulsy o zmiennym czasie trwania , tak żeby za symulowały czas otwarcia wtryskiwacza .
    2) Wyłącznie do silników Diesla .Wykonałem czujnik piezoelektryczny ( z elektronicznej zapalniczki ) zakładany na metalową rurkę wysokiego ciśnienia zasilającą wtryskiwacza ( coś na podobieństwo czujnika lampy stroboskopowej do ustawiania kąta zapłonu w silniku benzynowym).
    W tym przypadku problem polega na wzmocnieniu sygnału z elementu piezoelektrycznego (o napięciu około od 0,5Vdo 4V i bardzo niskim natężeniu ) i zamianie wysokości napięcia na czas impulsu .

    Bardzo proszę o pomoc bo męczy mnie to od kilku miesięcy!
    http://www.allegro.pl/_komputer_pokladowy_paliwa_do_kazdego_auta.htm

    Regulamin - p.10.11! Link skróciłem.[Mirek Z.]

  • #3 25 Wrz 2008 23:05
    gregor_lca
    Poziom 20  

    a sprzedawca nie udzielił ci odpowiedzi?

  • #4 25 Wrz 2008 23:10
    kamien33
    Poziom 9  

    Niestety nie . Mimo podania linków hurtowni z przepływomierzami stwierdził że się mu to nie opłaca .

  • #5 26 Wrz 2008 00:28
    adamwesola
    Poziom 24  

    Sygnal z piezo wcale nie jest maly (czy na pewno 0,5 do 4V ?) i wzmacniania nie potrzebuje, podajesz go na wejscie przetwornika A/C procesora i robisz z nim co Ci sie zywnie podoba. Pokaz program schemat i program ktory dotychczas napisales, wtedy ktos moze bedzie mogl Ci pomoc.

  • #6 26 Wrz 2008 19:47
    kamien33
    Poziom 9  

    Szkoda ale tak nie jest. Program w komputerku jest napisany do podłączenia się pod wtryskiwacze . Na wtryskiwacze podawane jest na stałe 12V, a sterowane są masą . Więc żeby za symulować sygnał z wtrysku musi być na przemian 12V i masa ,na określony czas.Na wyjście z piezo podłączyłem diodę i 12V przez opór 22ko (największy jaki był możliwy ,a było widziane przez komputer jako 12V) wtedy sygnał nie był wstanie przebić się bo był zbyt niski.

  • #7 27 Wrz 2008 07:26
    adamwesola
    Poziom 24  

    Czyli , na podstawie informacji (impulsów) z przeplywomierzy, wytworzyc i podac na wejscia (cztery?) komputerka impulsy, ktore (w samochodach z wtryskiem) otwieraja wtryskiwacze? Tak ?
    No to chyba ten komputerek jest zbedny, lepiej dorobic wlasny ktroy nie wymagalby symulowanych sygnalow z wtryskiwaczy.

  • #8 27 Wrz 2008 10:44
    kamien33
    Poziom 9  

    Teraz mówimy o pierwszym ze sposobów podłączenia komputerka.Tak właśnie myślałem zrobić. Co do zrobienia nowego komputerka to trochę szkoda bo ten ma wiele innych fajnych bajerów. Poza tym jeśli potrafił bym zrobić taki komputerek to nie prosił bym o pomoc .

  • #9 27 Wrz 2008 13:47
    adamwesola
    Poziom 24  

    Tak to sobie w przyblizeniu wyobrazam.
    Do tego trzeba napisac program, potrafisz ?
    No i pytanie : czy znasz parametry czasowe sygnałów wchodzacych i wychodzacych ? bez tego ani rusz.
    Komputer pokładowy (paliwa) do każdego auta?

  • #10 27 Wrz 2008 17:33
    kamien33
    Poziom 9  

    Z przepływomierza wychodzi około 8000 impulsów na litr (przepływomierz jest bez stykowy ,zbudowany jest na diodzie IR . Silniki zazwyczaj dostają trzy razy więcej paliwa niż są wstanie wykorzystań Nadmiar paliwa wraca do zbiornika .
    Programowanie to dla mnie czarna magia
    :cry:

  • #11 27 Wrz 2008 19:30
    adamwesola
    Poziom 24  

    Mierzymy czestotliwosc przebiegow z przeplywomierzy, ortzymane wartosci odejmujemy od siebie, powstaje wartosc roznicowa : f wplyw - f powrot = f różnica.
    Czestotliowść (czy wypelnienie tez sie zmienia ?, niewiem) "otwierania wtryskiwaczy" jest proporcjonalna do f roznicowej
    ------------------------------------
    Czy wtryskiwacze nie sa otwierane parami ? ile wejsc wtryskiwaczowych ma komputerek ?
    Co do diesla : tu stosujesz tylko jakis czujnik piezo ? i co nim mierzysz , przeplyw ? cisnienie ? czy w tym przypadku nie ma zadnej wartosci roznicowej ?

  • #12 27 Wrz 2008 20:47
    kamien33
    Poziom 9  

    W pracującym silniku im dłuższy czas wtrysku tym więcej paliwa. Wszystkie wtryskiwacze maja ten sam czas wtrysku w danej chwili wiec wystarczy sygnał z jednego i tak jest to podłączone do komputerka(tylko z jednego wtryskiwacza ).
    Z czujnikiem piezo nie wiem jak to jest do końca . Pompa wtryskowa podaje większą lub mniejszą dawkę paliwa przez co wzrasta ciśnienie w rurkach zasilających wtryskiwacze. Piezo powinno odebrać to jako większe napięcie przy większym ciśnieniu i odwrotnie przy mniejszym.

  • #13 28 Wrz 2008 09:03
    adamwesola
    Poziom 24  

    Jasne, mamy wiec dwa parametry : czestosc i czas otwarcia wtryskiwacza, lecz tylko na podstawie przeplywu bedzie mozna regulowac jeden z nich, to samo dotyczy diesla - jesli tu takze wystepuje czestosc i czas otwarcia. No to jestesmy w kropce, brakuje danych - skad je pobierać ?
    (w samochodzie otwieraniem wtryskiwaczy zajmuje sie jakis sterownik, ktroego u Ciebie nie ma, a Ty masz go wlasnie dobudowac)

  • #14 28 Wrz 2008 10:13
    kamien33
    Poziom 9  

    Dlatego myślałem o przepływomierzach . Takie rozwiązanie sprawdziło by się zarówno w Dieslach jak i w gaźnikowcach i dawało by bardziej rzeczywiste wyniki .Bo co pokarze komputerek podłączony do wtryskiwacza gdy ten jest nieszczelny i puszcza paliwo gdy jest zamknięty.


    Zastanawiam się dlaczego jest tak małe zainteresowanie przerobieniem takiego komputerka . Przecież w nowych samochodach o sterowaniu elektronicznym takie komputerki często są montowane seryjnie.

  • #15 28 Wrz 2008 12:53
    adamwesola
    Poziom 24  

    Male zinteresowanie ? - dopowiedz :
    "Przecież w nowych samochodach o sterowaniu elektronicznym takie komputerki często są montowane seryjnie."

    Ja mówię że tylko i wylacznie w oparciu o przeplyw paliwa nie da sie regulowac czasu otwarcia i czestosci otwierania wtryskiwacza, - albo jedno albo drugie, no chyba ze te dwie wartosci sa ze soba jakos skorelowane, trzeba zapytac fachowcow od silnika

  • #16 28 Wrz 2008 12:59
    kamien33
    Poziom 9  

    Właśnie oto mi chodzi że takie komputerki powinny być przystosowane do starszych samochodów gdzie ich niema czyli Diesli z mechaniczną pompą i gaźnikowców.

  • #17 02 Paź 2008 00:00
    kamien33
    Poziom 9  

    Trochę to trwało ale udało mi się wykonać wzmacniacz do impulsów z czujnika piezoelektrycznego . Niestety nie działa to tak jak myślałem. Po zagłębieniu się w temacie okazał się że czas i ciśnienie wtrysku paliwa prawi się nie zmienia, zmienna jest tylko dawka paliwa a tego czujnik piezo nie wychwyci .
    Zostało wiec tylko rozwiązanie z przepływomierzami i procesorem który odliczy impulsy z przepływomierza powrotnego od impulsów z przepływomierza na zasilaniu a pozostałe impulsy zamieni na impulsy o zmiennym wypełnieniu wprost proporcjonalne do ilości impulsów( częstotliwość impulsów niema tu chyba większego znaczenia ,znaczenie ma czas wypełnienia czyli długość impulsu ) .

    Czy jest ktoś wstanie za niewielkie pieniądze coś takiego mi zrobić ????

  • #18 08 Mar 2009 21:25
    Jabcok20
    Poziom 18  

    witam. wymyśliłeś coś w tym temacie. komputerek pokladowy do diesla?
    też myślałem o cujniku piezoelektrycznym. ale jestem ciemna masa w programowaniu. ew elektronice kuleje tzn. muszę miec czrno na białym jak i co użyć...

    Dodano po 2 [minuty]:

    mam na myśli zassowanie do 1.6 td. ale tam wtryskiwacz otwiera sie zawsze przy jednoczesnym ciśnieniu czyli dawka jest chyba taka sama?

  • #19 27 Paź 2009 17:57
    jangcy80
    Poziom 11  

    Pomysl z dwoma przeplywomierzami (a w autach gdzie powrot jest na pomce paliwa nawet z jednym) jest fajny. Niestety coraz mniej jest osob ktore maja auto na gazniku, stad jak sobie sam nie napiszesz tego programu to pewnie nikt nie zrobi. Ja gdybym umial to bym to zrobil dla taty i nie tylko, ale narazie nie umiem...
    Po otrzymaniu ilosci impulsow przypadajacych na zuzyte paliwo wystarczylo by tylko odpowiednio wyskalowac system i by dzialalo, rownie dobrze jak w aucie z wtryskiem.
    Kwestia zmieny zlicznia czasu otwarcia wtrysku na ilosc impulsow.
    Jak widzie walkujesz temat n ie tylko tutaj, pewnie wiesz ze mozna pobrac wsad do tego procka od innej osoby (na forum tego urzadzenia) i go sobie zmodyfimowac!

  • #20 27 Paź 2009 21:16
    Jabcok20
    Poziom 18  

    pozostaje jeszcze różnicz temperatury paliwa. w sumie i tak nigdy nie pokaże prawdy...

  • #21 27 Paź 2009 21:29
    jangcy80
    Poziom 11  

    Jabcok20 napisał:
    pozostaje jeszcze różnicz temperatury paliwa. w sumie i tak nigdy nie pokaże prawdy...

    no tak, ale w zasadzie nie powinno byc duzych odchyłów...
    ...zreszta jak mowisz...nawet na wtryskach komputery przekłamują...:(

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo