Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radio CB podczas nadawania powoduje brzęczenie przekaźnika

ormowiec 23 Sep 2008 15:30 1812 7
  • #1
    ormowiec
    Level 11  
    Witam
    Mam passata, diesla, 1993 r., a w nim zainstalowany uniden 520 (w miejscu pod popielniczką, przy tunelu środkowym). Antena stała lemm at-1200.
    Mój problem wygląda następująco. Jeśli włączę światła mijania i zaczynam nadawać, zaczyna w rytm mowy terkotać przekaźnik od świateł awaryjnych/migaczy. Znajduje się on w skrzynce bezpieczników, przy prawej jej krawędzi (najbliżej radia, odl. w linii prostej ok. pół metra). Trochę to wkurzające, poza tym mogą z czasem wypalić się styki w przekaźniku. Jakieś pomysły? Jeśli wyłączę światła lub przelączę na drogowe problem ustępuje. Żaden inny przekaźnik nie terkocze.
    Aha dodam że SWR sprawdzany w dwóch zakładach jest praktycznie bliski 1. Kabel od anteny idzie tunelem środkowym do tyłu, zasilanie podpięte do zapalniczki. Radio sprawuje się bardzo dobrze, zasięg realny 10-15 km.
  • #2
    yes2mike
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kolejny powód dla którego to "radio" nie zostało dopuszczone do użytku i eksploatacji na terenie RP.

    Weź jakieś inne źródło zasilania (najlepiej akumulator), podłącz do niego radio i sprawdź efekty. Wtedy łatwiej zdiagnozować przyczyny.
  • Helpful post
    #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    Jedynym rozsądnym wyjściem z tej sytuacji "nanoszenia sie pola w.cz. " jest wyeliminowanie tego zjawiska , przez podpięcie do przekaźników Twojego autka , DIODY w szereg i równolegle, do tych przekaźników.

    Wydaje mi sie , że NIEstety masz za mały przekrój przewodów zasilający Twój radiotelefon. I nie jest to problem w.cz. , tylko problem DC.

    yes2mike
    Quote:
    Kolejny powód dla którego to "radio" nie zostało dopuszczone do użytku i eksploatacji na terenie RP.

    Fakt Twojej zanojomości radiokomunikacyjnej , to chyba NIE jest szczęśliwa odpowiedź na nurtujący kolegę temat.

    Mimo wszystko , musisz wykorzystać inny punkt zasilenia twojego radia. Np. akumulator jak napisał yes2mike. Napisał całkiem poprawnie ze znajomością tematu.

    Pozdrawiam.
    PS. Może zaistnieć wymiana autka. :D
  • Helpful post
    #4
    Kryptoman
    Level 20  
    yes2mike wrote:
    Kolejny powód dla którego to "radio" nie zostało dopuszczone do użytku i eksploatacji na terenie RP.


    A co to ma wspólnego?
    Radio straciło dopuszczenie przez paru "inteligentnych inaczej" przestrajających je na pałę i w efekcie większość egzemplarzy stało między "5" a "0".
    Nie ma dnia, abym nie musiał przy okazji naprawy usterki w jakimś Unidenie poprawiać tych partyzantów.

    Podłączenie tam innego radia da takie same efekty.
    Samochód stary - więc masy mogą w nim być już umowne ;)
    Sugeruję wziąć gruby przewód 2-żyłowy i pociągnąć go od radia bezpośrednio do zacisków akumulatora jak najkrótszą drogą.
    Oczywiście podłączenie do plusa akumulatora przez bezpiecznik - 3A w zupełności wystarczy.
  • #5
    ormowiec
    Level 11  
    Dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Radio zasilane jest, jak już napisałem, z instalacji zapalniczki. Przekrój kabli 1,5 mm^2. Podciągnę zasilanie bezpośrednio z akumulatora i dam znać. Sposób z diodami może być trudny do wykonania, bo w obudowie przekaźnika jest bardzo mało miejsca. Myślałem jeszcze o zrobieniu ekranu z folii alu we wnęce radia, miałoby to sens?
    Pozdrawiam
  • #6
    yes2mike
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A ma wiele wspólnego.

    Daję 99% pewności, że inne radio zachowa się przyzwoicie.
    Wątpie żeby masy były "umowne", chyba, że jest to samochód który został prywieziony od niemców po ichniejszych powidziach a u nas osuszony i odmulony.

    Przyczyn może być wiele i nie widzę powodu dla którego należy teoretyzować. Gniazda zapalniczki wytrzymują spore obciążenie i jeżeli elektryka głupieje, winy należy szukać w syfie który radio "cofa", lub elemencie który głupieje.

    Poczekamy na wyniki eksperymentów. 4W na wyjściu nadajnika to żadna moc. Znam ludzi którzy woża kilkadziesiąt razy tyle w wiekowych gruchotach i nigdy nie mieli problemów.
  • #7
    juro54
    Level 16  
    Witam.Miałem identyczną sytuację.Kabel antenowy przechodzi u mnie obok skrzynki z bezpiecznikami i przekaźnikami.Po założeniu CB na postoju było OK,ale podczas jazdy(szybszej) występowało to zjawisko.Okazało się,że podczas jazdy odchylający się bat powodował,że SWR wzrastał do 2-2,5.Założyłem antenę w innym miejscu i mam spokój.Sprawdź SWR.Powodzenia.
  • #8
    ormowiec
    Level 11  
    Problem rozwiązany, pomogła któraś z poniższych czynności:
    1. Odkręcenie anteny od klapy, dokładnie oczyszczenie miejsca styku, zakonserwowanie wszystkiego towotem i poskładanie
    2. Pociągnięcie dodatkowego kabla masy od klapy do karoserii (zaznaczam że sprawdzając omomierzem oporność od stopy anteny do karoserii otrzymywałem ~0 ohm)
    Dziękuję za zainteresowanie tematem