Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Migomat Bester 1800 Turbo, zabezpieczenie termiczne-problem

vrl7 25 Sep 2008 11:16 21623 22
  • #1
    vrl7
    Level 10  
    Witam Wszystkich
    Mam problem ze swoim Migomatem Bester 1800 Turbo. Problem tego typu że za szybko włącza mi sie wyłacznik termiczny. Jeśli spawam ciągłym spawem na maxymalnym prądzie 160A to moge pospawać około 1 minuty a później musze czekać z 5minut aż dioda zgaśnie. Co może być tego przyczyną. Zamontowałem dodatkowy wiatrak i nic lepiej. Powietrze wywiewane z obudowy nie jest nic a nic ciepłe. Transformator jest delikatnie ciepły ale napewno nie gorący. Dziekuje za pomoc z góry
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #3
    vrl7
    Level 10  
    Cena która jest na tej stronie rzeczywiście jest baaaardzo duża. Ogólnie można go kupić za 1900zł w Obi. Ja kupilem używany jakiś czas temu i tak mi się dziwnie ostatnio zaczął zachowywać. Musze dodać, że jak spawam na najniższym prądzie to tez musze częste przerwy robić. Możliwe że uszkodzil sie czujnik termiczny czy raczej mam problem z transformatorem? Jeszcze jedno, przed wyłaczeniem z powodu temperatury migomat zaczyna mocno "pluć" i nie idzie ciągłym spawać...
  • #4
    prez8s
    Level 33  
    zrób zdjęcia wnętrza, szczególnie trafa może jest przegrzane, może być też tak że któraś z diod jest uszkodzona
  • #6
    Stary1952
    Level 32  
    vrl7 wrote:
    Możliwe że uszkodzil sie czujnik termiczny czy raczej mam problem z transformatorem? .

    Transformator na zdjęciach wygląda na " zdrowy " nie widać przegrzania. Zacznij od zamiany czujnika termicznego na inny , wszystko wskazuje na to , że tu tkwi przyczyna . :D
    Pozdrawiam .
  • #7
    prez8s
    Level 33  
    Trafo wygląda jak nowe, ale jak widać zabezpieczenie termiczne przyklejone jest bezpośrednio do uzwojenia, jak sie wyłączy to sprawdź ręką uzwojenie a nie rdzeń, pomierz też diody bo skoro piszesz że "pluje" to być może któraś jest wadliwa.
  • #8
    vrl7
    Level 10  
    No rozumiem, a mógłby mi ktoś podać symbol takiego czujnika bo ja to się za bardzo na tym nie znam, wymienić sobie wymienie ale nie wiem na jaki. W dobrym migomacie jak sie zagrzeje to jaka jest mniej wiecej temperatura uzwojenia? Czuć wtedy mocno ciepłe czy tylko delikatnie podgrzane? A odnośnie diód, nie jestem pewnien który to element wiec poniżej zdjęcie i poprosze o ewentualne potwierdzenie. Czy moge je zmierzyć miernikiem uniwersalnym? Jeśli tak to jakie parametry i w jakich granicach powinny się zawierać. Dziękuje z góry za odpowiedź. Pozdrawiam
    Migomat Bester 1800 Turbo, zabezpieczenie termiczne-problem
  • #9
    vrl7
    Level 10  
    Bardzo prosze o jakieś wskazówki dotyczące tych diód. Dziękuje z góry.
  • #10
    Stary1952
    Level 32  
    Zacznij od wymiany czujnika termicznego , wybuduj go i spróbuj odczytać typ , dopuszczalny prąd oraz temperaturę pracy ( powinno być na nim wydrukowane ) . Wstaw taki sam lub inny o podobnych parametrach . Diodami zajmij się dopiero wtedy jak podczas spawania będzie " pluł " .Temperatura uzwojenia podczas pracy może dochodzić do ok. 80°C , wyższa grozi uszkodzeniem izolacji . Powodzenia . :D
    Pozdrawiam .
  • #11
    kotweiler
    Level 17  
    Tak jak napisał prez8s, cykle pracy w MAG Power 1800 Dual, są 10 minutowe. Nic nie dłub, MAG zachowuje się tak jak powinien.
    Dokładniej wygląda to następująco;
    1)cykl pracy przy 160 A - 10% 1 minuta spawania, 9 minut odpoczynku, instrukcja podaje czas odpoczynku nawet do 15 minut,
    2)cykl pracy 80A - 60 % czyli 6 minut spawania 4 minuty odpoczynku,
    3)ciągły - 100% przy 60 Amperach.
    Mam takiego MAGA ale nowego i też na maksa chodzi tylko około minuty.
    Zresztą poczytaj sobie;
    Migomat Bester 1800 Turbo, zabezpieczenie termiczne-problem
  • #12
    Mariuszczs
    Level 19  
    Trochę nie tak - producent podaje 10% cykl i nalezy się go trzymać co nie oznacza że się nie pospawa dłużej, jednak to niebezpieczne dla trafa. Też mam tego maga kupionego w castoramie i spawam nim często dłużej niż minuta, jednak przez ponad rok czasu wyłączył mi się tylko dwa razy.
  • #13
    prez8s
    Level 33  
    A ja bym spróbował na próbe przenieść ten czujnik na rdzeń. Kolega vrl7 wyraźnie pisze ze transformator sie nie nagrzewa zbytnio, ale zanim dotknie uzwojenia to pewnie rdzeń zdoła z niego szybko odebrać ciepło bo sam jest zimny, po za tym wentylator działa. A co do tych 80C które podał kolega Stary1952 to drut nawojowy w emalii jest dużo bardziej wytrzymalszy, kwestia tylko czasowa, jak długo będzie narażany na wyższe temperatury. A jeśli chodzi o to plucie to być może nagrzewająca się dioda po prostu się rozłącza w środku, bo jest wadliwa, miałem tak w alternatorze, na zimno było ok, a jak się zagrzał wówczas zaczynał się problem. Najlepiej rozebrać cały mostek diodowy i pomierzyć każdą z osobna np. podgrzewając zapalniczką.

    Mój ojciec posiada jakiś tani niemiecki migomat 160A i w nim cykl pracy na maksymalnym prądzie jest 15% i można pospawać góra 2 min, potem 10min odpoczynku, ogólnie dla mnie porażka, w zasadzie nadaje sie tylko do spawania punktowego. Ale w nim to czuć że sie nagrzewa, bo aż lekko śmierdzi z niego, chociaż powietrze wydmuchuje raczej letnie. Najfajniejsze są migomaty inwerterowe bo w nich cykl pracy często dochodzi do 60% na max prądzie, ale są droższe niestety.
  • #14
    piter
    Level 14  
    Witam.Ostatnio naprawiałem podobną spawarke,uszkodzenie było następujące.Wygrzały się,wytopily,dwie środkowe tuleje(przy wyprowadzonym plusie).Cały pakiet prostowniczy skręcony śrubą centralną był poluzowany na tyle,że słaby styk grzał sie pod wpływem prądu spawania.Spawarka "pluła".Po wymianie tulei(nowe toczył tokarz),wszystko wróciło do normy.Po rozkręceniu całego pakietu prostownika,jest możliwość pomiaru każdej diody prostowniczej.Na jednym ze zdjęć,tam gdzie widać warystor,ten żółty "talerzyk" jedna z diód jest chyba innego typu.Myślę,że nie jest wygrzana,choć ze zdjęcia dokładnie nie widać.Rozbiórka pakietu prostownika jest dość kłopotliwa,nie mówiąc o składaniu.Dobre oznaczenia,lub rysunek pomogą w pracy.Wymiana wyłącznika termicznego na początek.Powodzenia.
    Może jeszcze link http://www.dacpol.com.pl/pl/s8/Katalog/c481/R...eczenia_termiczne/Zabezpieczenia_termiczne/Wyłączniki_termiczne,_bimetalowe/p175/Wyłączniki_termiczne,_bimetalowe&st=P2NpZHRvcGlkJnJlZl9jaWQ9NDgxJnRhcmdldF9waWQ9MTc1
  • #15
    Stary1952
    Level 32  
    prez8s wrote:
    A co do tych 80C które podał kolega Stary1952 to drut nawojowy w emalii jest dużo bardziej wytrzymalszy, kwestia tylko czasowa, jak długo będzie narażany na wyższe temperatury.

    Nie chciał bym tu z kolegą polemizować ale temp. 80°C uzwojenia wtórnego podałem celowo z tego względu że temperatura uzwojenia pierwotnego będzie zdecydowanie wyższa i tu jest zagrożenie . Trudno zrobić pomiar temp. uzwojenia pierwotnego stąd moja sugestia . Spotyka się urządzenia gdzie czujnik termiczny umieszczany jest właśnie na uzw. pierwotnym .
    Pozdrawiam .
  • #16
    vrl7
    Level 10  
    Witam Szanownych Kolegów.
    Bardzo dziękuje za odpowiedzi. Na razie w celu sprawdzenia przyczyny wyjąłem czujnik termiczny i sprawdziłem go podkładając pod otwarty ogień na kuchence gazowej i sprawdzałem kiedy rozłączy obwód. Jak już rozłączyło obwód to co prawda nie miałem jak zmierzyć dokładnie temperatury ale tak na wyczucie musiało być około 80 stopni bo parzyło w język. Wczoraj zamontowałem dodatkowy wiatrak na 230V pomiędzy dwoma transformatorami i musze powiedzieć że jest duża poprawa. Wczoraj sporo spawałem a czujnik nie zaświecił oni razu. Czasami zdarzało się jednak że podczas spawania łuk skakał i pluł. Zastanawiam się nad wymianą diod ale one są z jednej strony zamontowane tak jakby na stałe. Jak je wymienić? Pozdrawiam
  • #17
    Stary1952
    Level 32  
    Są to diody " wprasowane " w radiator i wymiana ich jest dosyć uciążliwa . Dobrze by było o ile dysponujesz zastosować inny mostek prostowniczy na próbę , i przekonać się czy to na pewno jest wina diody.
    Pozdrawiam .
  • #18
    sebastianstepi
    Level 10  
    Diod w tym modelu miga nie wymienisz tak łatwo. Są wprasowane w blachy aluminiowe (radiatory). Są one oznaczone jako T25-4 (25A 400V) i jest ich 8 sztuk. Jeśli masz odrobine chęci to zbudujesz własny stos na innych diodach (np. BYT30P, MUR3020WT, BYV42) lub na silniejszych 50-80A z wyprowadzeniami śrubowymi - w takim wypadku wystarczą cztery.
    Mój kolega wywalił z Bestera cały stos prostowniczy i wstawił własny mostek zbudowany na czterech starych polskich diodach śrubowych. Od tego momentu Bester spawa bez zarzutu.

    W Besterach często stos prostowniczy jest nieprawidłowo montowany. Blachy radiacyjne są układane w poziomie - te poniżej oddając ciepło częściowo podgrzewają blachy będące powyżej. Dodatkowo mig stojący na ziemi zasysa przez wentylator pył i zanieczyszczenia z podłogi, które gromadzą sie na blachach radiacyjnych.
    Także wentylator montowany fabrycznie jest mało wydajny. Zamontowanie dodatkowego wentylatora chłodzącego główne trafo bardzo pomaga i poprawia dopuszczalny czas pracy na wysokich amperażach.
  • #19
    vrl7
    Level 10  
    Witam
    Właśnie tak zrobiłem. Wstawiłem dodatkowy wentylator 230V miedzy trafo a mostek prostowniczy i od tamtej pory jest znaczna poprawa. Dziękuje za wszystkie porady. Pozdrawiam
  • #20
    zygfryd999
    Level 2  
    Witam
    w serwisie zdiagnozowali mi w migomacie że płytka padła(lecz przez 2 tyg. nie zdołali zrobić), generalnie włącza się stycznik działa tylko drutu nie podaje, jak mogę sprawdzić czynapewno to płytka? trzeba całą wymieniać czy może jakiś element wystarczy.
    Jakieś namiary na sprawdzone i niedrogie zamienniki
  • #21
    Robot17
    Level 12  
    Witam,wiem ze temat stary ale czy mogę zastosować ten mostek KBPC5010 do 1000V 50A zamiast tych diod w tym migomacie..
  • #22
    jurand87sca
    Level 25  
    Nie da się. Nazewnictwo może podobne, ale przeznaczenie całkiem inne. Zdaje mi się że podobne wprasowywane diody są w mostkach prostowniczych w alternatorach samochodowych. Może iść w tę stronę? Jeśli reszta oryginalnego mostku jest a uszkodziły się tylko diody..
  • #23
    Robot17
    Level 12  
    jurand dzięki za odzew w poście 18-stym, kolega sebastianstepi napisał ze można użyć 4 diody 30A wiec pomyślałem o mostku gretza który jest sporo tańszy