Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik szarpie przy przełączaniu geiazda-trójkąt

25 Wrz 2008 22:38 7343 18
  • Poziom 16  
    Witam,

    Mam "na warsztacie" silnik jakieś 7kW (na oko bo tabliczki nie ma) i pewne z nim problemy.

    Wszystko podłączone jest na przełączniku 3-pozycyjnym
    0 - gwiazda - trójkąt

    połączyłem uzwojenia w kolejności losowej, brak oznaczeń w silniku

    Startuje w porządku, ale przy przelączaniu na trójkąt pali bezpiecznik 16A.
    Teraz siedzą 3 bezpieczniki na fazach po 25A(stara instalacja) i jakoś działa, ale przy ww przełączaniu zauważyłem dziwne szarpnięcie silnika.
    Przecież obroty pozostają bez zmian, wygląda to tak, jakby wirnik nie trafiał na ten biegun co potrzeba.

    Jak teraz dojdzie obciążenie dodatkowe od tarczy i chebla czy to wytrzyma?
    Czy da się coś zmienić w połączeniach uzwojeń?
    Tu przypominam, że zastosowałem sklepowy przełącznik i zastosowałem się do oznaczeń (U V W).


    Pytanie podstawowe:
    Czy to normalne, że silnik przy przełączaniu gwiazda - trókąt szarpie ???
    Czy 16A to za mało na taki motor?


    Może zmiana fazy związana jest z czasem przełączania?

    Koleś już coś kombinował ostatnio sam i tragedia, podłączył fazę na obudowę, chociaż mówiłem mu że bezpiecznik większy potrzebny.
    Prąd mnie pierdyknął jak mufę odłączałem :O
    Ale to ojciec dobrego kumpla i chciałbym mu zrobić jak należy, żeby łapek swoich już nie pchał.

    Pomóżcie
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 34  
    Witam . Prąd pracy silnika 7.5 kW to jakieś 16A . Jak CI się udało go uruchomić na 16A bezpiecznikach ? Przy przełączaniu gwiazda-trójkąt może trochę szarpnąć.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    marcint2525 napisał:
    Na początek to odłącz przełącznik od silnika, weź sobie woltomierz prądu stałego i akumulator. Oznacz sobie dobrze początki i końce uzwojeń

    Sorka za OT możesz to rozwinąć ?
  • Poziom 16  
    Mnie też interesuje rozwinięcie tej wypowiedzi ;)

    Początki i końce są mi znane, w końcu to tylko 6 śrubek.
    Chodzi mi bardziej o sposób sprawdzenia czy któreś uzwojenie nie jest zamienione (początek i koniec).

    wszystko sprawdzałem miernikiem uniwersalnym - omomierzem.
    Mam fotkę, jak to wszystko połączone w puszce na silniku, jak zgram na kompa to wrzucę.

    Końce uzwojeń wchodzą do puszki przez dwa otwory po przeciwnej stonie łączówki, więc jest mała szansa żeby ktoś zamienił początek z końcem.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Tak powinne być wyprowadzone prawidłowo początki i końce uzwojeń silnika o czym pisze marcint2525

    Silnik szarpie przy przełączaniu geiazda-trójkąt

    Jak widzisz początki faz to U1, V1, W1 czyli zaciski do podłączenia zasilania sieciowego. Uzwojenia silnika na tabliczce są wyprowadzone po skosie i co bardzo ważne nie możesz sobie dowolnie zamieniać przykładowo U1 z U2,, to samo się tyczy kolejnych uzwojeń silnika o czym wspomniał kolega marcint2525 bo to są bardzo istotne sprawy wpływające na jego pracę. Tylko lekkie szrpnięcie.
    marcint2525 napisał
    jeśli oznaczasz zaciski U1, V1, W1 i U2, V2, W2 to w górnym rzędzie (dwa rzędy po trzy zaciski) od lewej mają być początki cewek w kolejności U1, V1, W1. Dolny rząd od lewej ma być V2, W2, U2. - tutaj pewnie kolega przez przypadek się pomylił
    Powinno być.
    U1,V1, W1 - W2, U2, V2.
  • Poziom 16  
    Połączyłem to tak:

    Silnik szarpie przy przełączaniu geiazda-trójkąt

    Silnik szarpie przy przełączaniu geiazda-trójkąt

    na włączniku:
    czarny U
    beżowy V
    brązowy W
    niebieski standartowo na masę

    kabel wchodzący po lewej - zaciski 1
    kabel wchodzący po prawej - zaciski 2

    czyli czarny z lewego kabla to U1
    czarny z prawego to U2


    na fotkach widać że uzwojenia są "po skosie" ale odwrotnie jak kolega narysował powyżej

    jakby coś takiego:

    Silnik szarpie przy przełączaniu geiazda-trójkąt
  • Poziom 34  
    Jeśli byś zamienił uzwojenia , to w momencie przełączania spaliłyby się bezpieczniki nawet 32A.
  • Poziom 16  
    slawussj napisał:
    Jeśli byś zamienił uzwojenia , to w momencie przełączania spaliłyby się bezpieczniki nawet 32A.


    możesz rozwinąć tą wypowiedź?

    Czy sugerujesz że jest ok i nic nie zmieniać, ewentualnie jak zmienić?

    Przewody są bardzo twarde i ciężko nimi manewrować, więc chciałbym wszystko załatwić jak najmniejszą ilością zmian.

    Fotki może nie rewelacyjne, ale zrobiłem je komórką, żeby potem mi nikt nie zarzucił że fazę dałem na obudowę.

    Dodano po 32 [minuty]:

    Pogadaliśmy z użytkownikiem jorgkrab i doszliśmy do pewnej konkluzji, silnik może być nawinięty tylko na gwiazdę. Nie mam cęgów żeby prąd sprawdzić.

    Nie tłumaczy jednak to szarpnięcia jakie występuje...

    Kwestia bezpieczników ... startuje na gwiazdę na 16A, a przy przejściu na trójkąt pali, więc coś to nie tak jest.

    Szarpnięcie można opisać, jakby ktoś w niego walnął dużym młotkiem.

    Zobaczymy co przyniesie weekend.
  • Poziom 27  
    Dla czystości połączeń :
    -z lewej jest
    czarny U
    beżowy V
    brązowy W
    - z prawej połącz tak samo
    Na wyłączniku w połączeniu w γ przewody z jednego kabla są zwarte stykami przełącznika , a w połączeniu w Δ są zwarte brązowy z brązowym, beżowy z beżowym , czarny z czarnym.
  • Poziom 16  
    To chyba nie najlepszy pomysł.
    Na wyłączniku mam oznaczenia U1, V1 i W1, jak i U2, V2 i W2.
    Podłączam do nich śmiało odpowiednie kolory i niczym się nie przejmuje.
    Musiałbym przeanalizować działanie przełącznika, a jest tam kilka mostków, i na końcu i tak zostanie mi to co teraz mam, tylko będzie większy bajzel.


    Pozatym silnik pracuje poprawnie na gwiazdę i trójkąt, obroty w tym samym kierunku, chodzi jedynie o te szarpnięcie które jest stanowczo za silne. Jakby po przełączeniu nie pasowały fazy.
    Na początku odrzuciłem błąd w przełączniku - fabryczny sprzęt...

    A co by było gdyby silnik nie miał opcji włączenia w trójkąt?
  • Specjalista Automatyk
    Witam!
    A nie należy sobie zadać pytania- czy ten silnik może pracować w trójkąt- po objawach (nie ma tabliczki znamionowej) ja stawiam, że nie i jest to silnik 230/400V (stare 220/380V). Prosta próba silnik na jałowo, podłączyć w trójkąt i uruchomić pomiar prądu wszystko wyjaśni.
    Pozdrawiam
  • Poziom 29  
    kosmi napisał:
    A co by było gdyby silnik nie miał opcji włączenia w trójkąt?


    Są silniki 220(trójkąt)/380(gwiazda), może taki masz właśnie silnik, testowałeś go dłużej w połączeniu w trójkąt? Sprawdź cęgowym co się dzieje z prądem po przełączeniu w trójkąt, jeżeli prąd wzrośnie powyżej tych powiedzmy 15A (o ile to jest 7,5kW), to znaczy, że nie da się go podłączyć w gwiazdę przy napięciu 400V.
  • Poziom 29  
    Dzięki za sprostowane, oczywiście chodziło mi o trójkąt, pomyłka.
  • Poziom 16  
    to mi dało do myślenia ...

    ale silnik działał na wsi u gospodarza, przewieziony był bez włąznika, z kopułki wychodziły 2 prewody po 4 żyły.
    To by wskazywało na możliwość przełączania gwiazda-trójkąt. Wcale nie wyklucza 220V na trójkąt.

    Jutro sprawdzę dokładniej ten prąd.

    póki co dzięki za pomoc i cenne uwagi.
  • Poziom 34  
    Jeśli udało Ci się go włączyć na 16A bezpiecznikach , to i tak sukces . Jeśli spróbujesz go włączyć od razu w trójkąt , to spali bezpieczniki . Prąd rozruchu silnika 380/550V połączonego w trójkąt I=In*7=16A*7=112A . Twoja instalacja raczej tego nie wytrzyma . Włącz normalnie w gwiazdę , jak się rozpędzi przełącz na trójkąt . Poczekaj 1min. Jeśli nie będzie bardzo ciepły , to go zamontuj , a pomiary możesz sobie zrobić dla praktyki . W czasie przełączania na trójkąt silnik może troszkę szarpnąć , bo gwałtownie rośnie jego moc , i trochę jeszcze obroty .
  • Poziom 11  
    Re:silnik szarpie..........
    wydaje mi sie że masz kolego klopoty z ustaleniem początków i końców uzwojeń ,można to ustalić tylko w jeden sposób(znam realia u niektórych rolników i ich sprzętu)musisz rozkręcić silnik i spojrzeć na uzwojenie od strony tabliczki zaciskowej tam powinno być tak trzy przewody z uzwojeń będą szły z jednej strony a trzy z drugiej strony ,i wtedy ustalić początki i końce uzwojeń.Po skręceniu silnika z powrotem post,epuj dale tak jak koledzy piszą wcześniej musisz jeżeli nie masz pożyczyć amperomierz cęgowy i sprawdzi prądy na wszystkich trzech fazach jak na pierwszym biegu (gwiazda) tak i na drugim biegu (trójkąt) bo może się okazać że silnik leżał całe wieki na zewnątrz teraz w potrzebie sobie o nim przypomniano a on był mokry ,ty podałeś mu napięcie a on dostał przebicia między cewkami i teraz trzeba by było przewinąć. Mam nadzieję że się mylę pozdrawiam mirek
  • Poziom 16  
    Silnik przeszedł test na 30 minutowej pracy w konfiguracji trójkąt, i się nie zagrzał, no i nie spalił.
    Koleś powiedział że żadko włącza na większą moc i dla niego takie rozwiązanie może zostać.
    Założone jest teraz kółko pasowe, a wczeniej była duża szajba, i stuknięcie jest jakby słabsze.

    Jeśli będę miał jeszcze okazje przy nim coś grzebać to może nawet o rozkręcenie go się pokusze.
    Dziękuje Wam za pomoc