Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie

Genkowski 26 Wrz 2008 21:41 13389 19
  • Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Witam wszystkich chciałbym przekazać swój patencik, który właśnie dzisiaj skończyłem, a jest nim wskaźnik gazu w samochodzie, prosty tani i ciekawy dla kogoś kto lubi wiedzieć ile mu jeszcze gazu zostało.
    Żeby to wykonać butla musi mieć wskazówkę z magnesem
    Ja do tego celu wykorzystałem układ woltomierza własnej roboty ale oczywiście mogą to być tak samo 3 ledy z opornikami nie ma to różnicy, kabel 6 żyłowy bo akurat taki miałem długi, długi bo mam kombi, oraz trochę cyny i opasek kurczących i taśmy izolacyjnej też trochę i najważniejszy to plastik w laskach sprzedawany np. w sklepach elektronicznych w dao lub supermarketach .
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Porozdzielałem po jednej nóżce na leda, a zadanie kontraktora jest je połączyć
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Przy butli może to nieestetycznie wygląda ale trochę eksperymentowałem
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    A to efekt końcowy
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    A tak wieczorkiem
    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie

    Maksymalnie zrobiłem na 3 ledy ponieważ więcej nie zmieściło by mi się kontaktronów, teraz świecą dwa bo jest mniej niż pół butli gazu.
    Ja skalibrowałem to tak że:
    • cała butla – dwie zielone
    • pół butli – gaśnie zielona ostatnia i zapala się czerwona
    • końcówka gazu – sama czerwona

    Wskaźnik (licznik) gazu w samochodzie
    Pozdrawiam Genkowski.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Genkowski
    Poziom 11  
    Offline 
    Genkowski napisał 68 postów o ocenie 2, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Tarnobrzeg. Jest z nami od 2005 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    cez_any
    Poziom 11  
    ciekawe jak rozwiązałeś "bujanie" wskazań ?
    ja uśredniłem wartości na uP , a wskaźnik zrobiłem ma PICu12FXXX + halotron.
  • #3
    koczy
    Poziom 13  
    Ogólnie fajna sprawa ale nie wiesz później czy na przeglądzie nie będziesz miał lipy?
  • #4
    wujek1986
    Poziom 14  
    Cytat:
    Ja do tego celu wykorzystałem układ woltomierza własnej roboty

    Czepiając się to woltomierz jest z kitów...
  • Relpol przekaźniki
  • #5
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    wujek1986 napisał:
    Cytat:
    Ja do tego celu wykorzystałem układ woltomierza własnej roboty

    Czepiając się to woltomierz jest z kitów...


    ...ale kolega poprostu przeciął ścieżki i użył samych LEDów ;-)
    Obawiam się, że te kontraktrony na gluta utrzymają się parę dni, później wszystko opadnie gdzieś na dno bagażnika ;-)
  • #6
    Genkowski
    Poziom 11  
    to jest wciąż projekt testowy, bujanie jest ale jak puszczę i jedzie na luzie wszystko dobrze pokazuje tak że wciąż można wszystko udoskonalać dalej
  • #7
    Cinek_as
    Poziom 21  
    Watpie żeby przeszedł przeglad... Ogolnie nie powinno przy czyms takim byc czegos co moze spowodowac iskre... naprawde mały bład a butla z gazem to po prostu "bomba"...
  • #8
    TheWiktus
    Poziom 18  
    Taa to co powiesz na czujki paliwa montowane w zbiornikach ,w sumie też mogą spowodować iskrę i będzie bum ,no ale jeszcze o czymś takim nie słyszałem.
    Pomijając że te kontraktrony są zamknięte więc iskry w środku są całkiem bezpieczne ,to diody pracują z prądem rzędu miliamperów więc jest to za mały prąd do wywołania iskry ,gaz się ot tak sobie nie ulatnia z butli więc nawet ewentualna iskra i spowodowany tym wybuch są tak samo prawdopodobne jak wygrać w totolotka 4 razy pod rząd.
  • #9
    marasneo
    Poziom 15  
    Po za tym wszystkim patenty jeśli o elektronikę chodzi - pomyłka stary, pomyłka.
  • #10
    zorro18
    Poziom 12  
    Ze względu na to że masz starego typu wielozawór miałbyś problem z kupnem oryginalnego pełnego wskazania dlatego jak dla mnie pomysł na 10 ale wykonanie mizerne.
  • #11
    Longer1989
    Poziom 24  
    Lepiej byłoby tego nie ruszać miałbyś wskaźnik naładowania akumulatorów i obeszło by się bez złośliwych komentarzy
  • #12
    pawelj
    Poziom 15  
    Ja tu czegoś nie rozumiem. Po co ci "tak skomplikowana' płytka, jeżeli wykorzystujesz na niej tylko opornik?
    Pomysł na umieszczenie wskaźnika jest niezły, ale jest tu dużo ale.
    Mnie np rozpraszałyby LEDy błyskające w takt jazdy zwłaszcza po ciemku.
    Ten klej to chyba nie jest dobry pomysł na przymocowanie.

    Iskrzenia to akurat bym się nie bał.

    Ja rozwiązałem wskazania butli w inny sposób. tankowałem zawsze do pełna i zerowałem dzienny licznik kilometrów. Gazu nigdy mi nie brakło w trasie.

    pozdrawiam
    pawełJ
  • #13
    kumar1
    Poziom 12  
    Pomysł dobry i jeśli ktoś nie lubi zerować licznika praktyczny, ale wygodniej było poszukać gdzieś na szrocie czujnika pełnego wskazania ze starej Holenderskiej instalacji. Działa na zasadzie potencjometru i wpina go się w układ wskaźnika poziomu paliwa na desce rozdzielczej. Przełączanie wskazania Gaz Benzyna realizuje przekaźnik zasilany z elektrozaworu przy wielozaworze. Zrobiłem dwa takie patenty i jak na razie działają bez zarzutu, jak mi czas pozwoli dołożę fotki. pozdrawiam
  • #14
    Cinek_as
    Poziom 21  
    TheWiktus napisał:
    Taa to co powiesz na czujki paliwa montowane w zbiornikach ,w sumie też mogą spowodować iskrę i będzie bum ,no ale jeszcze o czymś takim nie słyszałem.
    Pomijając że te kontraktrony są zamknięte więc iskry w środku są całkiem bezpieczne ,to diody pracują z prądem rzędu miliamperów więc jest to za mały prąd do wywołania iskry ,gaz się ot tak sobie nie ulatnia z butli więc nawet ewentualna iskra i spowodowany tym wybuch są tak samo prawdopodobne jak wygrać w totolotka 4 razy pod rząd.


    A słyszałes kiedys że mozna zgasic papierosa w ropie? po za tym benzyna nie wybucha!! I zapytaj sie na stacji przegladowej czy takie cos ci przejdzie... gdyby przychodziło to chyba były by seryjne uzadzenia no nie :>
  • #15
    Genkowski
    Poziom 11  
    myślę że grzebanie przy wskaźniku nie miało by mieć jakiegoś wpływu na stan techniczny auta tym bardziej instalacji gazowej, nie powstaje tam jakakolwiek iskra, pytanie powstaje z czego z kontaktorów zabudowanych? Jeśli tak to nie było by tam oryginalnego kontaktora z którego ściągnąłem pomysł zgadza się czy mylę ale chyba nie. Liche wykonanie, to wciąż sprawa testów, nie wypali to to poprawię ale to wciąż nie seryjne wykonanie tylko własne więc zaliczam to do swoich patentów, nie obrażam się za krytykę mądrą, za licha ignoruję. Ja na marginesie potrzebuje takiego wskaźnika gazu ponieważ jeżdżę na rynki z towarem, a więc mam różne stany pochłonięcia paliwa, na pusto inaczej z towarem inaczej, tak więc zerowanie licznika nic mi nie da. Pozdrawiam
  • #16
    schredder
    Poziom 12  
    Cinek_as napisał:
    TheWiktus napisał:
    Taa to co powiesz na czujki paliwa montowane w zbiornikach ,w sumie też mogą spowodować iskrę i będzie bum ,no ale jeszcze o czymś takim nie słyszałem.
    Pomijając że te kontraktrony są zamknięte więc iskry w środku są całkiem bezpieczne ,to diody pracują z prądem rzędu miliamperów więc jest to za mały prąd do wywołania iskry ,gaz się ot tak sobie nie ulatnia z butli więc nawet ewentualna iskra i spowodowany tym wybuch są tak samo prawdopodobne jak wygrać w totolotka 4 razy pod rząd.


    A słyszałes kiedys że mozna zgasic papierosa w ropie? po za tym benzyna nie wybucha!! I zapytaj sie na stacji przegladowej czy takie cos ci przejdzie... gdyby przychodziło to chyba były by seryjne uzadzenia no nie :>


    Gdyby na stacjach diagnostycznych do wszystkiego by się czepiali to 95% samochodów nie przeszło by przeglądu, nawet tych 3-4 letnich. wiec dajcie se spokój z tymi komentarzami, że coś wybuchnie itp...
  • #17
    cypherius
    Poziom 14  
    Cinek_as nie wiem czy czytałeś homologację butli, ale jesli nie to polecam... obowiązkowa lektura przed pisaniem o iskrach w okolicach butli LPG. a wskaznik jak wskaznik, kazdy metrolog zaczynał od prostych układzików... czasem prosta kostka LM 3914 daje tyle radości ;)
  • #18
    dudi-7
    Poziom 20  
    Kiedys na allegro widziałem coś podobnego,naklejało sie coś na pokrywe od wskaźnika gazu i przy kierownicy było urządznie wyskalowane na 5 led-ów.Jednak odczyt ze wskazówki był chyba metodą optyczną,fotodiody czy coś.
  • #19
    Kamil Jamróz
    Poziom 12  
    Ja tez robiłem układ na hallotronie ale zwątpiłem bo nie mogłem sobie poradzić z polem magnetycznym pochodzącym od cewki elektrozaworu na wielozaworze. Żadne ekrany - nic nie pomagało i wprowadzało bardzo duże błędy pomiaru. Przy wyłączonym elektrozaworze wskazania były ok.
  • #20
    labor8
    Poziom 1  
    Witam! Jeżeli tak to trzeba przenieść elektrozawór w inne miejsce i będzie ok. Dla mnie osobiście ważniejszy jest komfort jaki daje świadomość posiadania informacji co do ilości gazu zawartego w butli niż problemy z ew przeglądem technicznym pojazdu. Wiem coś o tym bo jeździłem Fiatem 126p na LPG (własnej konstrukcji)i miałem 6 przeglądów technicznych (i to nie za 1/2L :-))) )Poprostu wszystko było "profesional"(podgrzewanie parownika olejem, zbiornik gazu na dachu, ponadpełnoprzepływowy foltr oleju, dwukanałowe zasilanie gazem (lotny i ciekły)i takie tam patenty...) Autko było pozbawione instalacji benzynowej tzn.zbiornika paliwa, pompy pal.pływaka i rozpylacza w gaźniku.Przejechałem nim ok.200tyś km z 5-ma kontrolami policji(w tym jedna gdzie sprawa się rypła ale ze względu na poświęcenie sprawcydla sprawy- uznano winnym lecz odstąpiono od kary:D Pozdrawiam wszystkich forumowiczów i czekam na schemat na hallotronie:D labor8

    Dodano po 21 [minuty]:

    To jeszcze raz ja! Osobiście miałem elektroniczną tablicę rozdzielczą ale uważam że wskaźniki analogowe są bardziej czytelne i szybsze w odczycie niż cyfrowe. Dlatego pracuję nad wskaźnikiem poziomu gazu w wersji analogowej z wykorzystaniem układu pomiarowego obrotomierza analogowego. Ale "cyfrówka "jest też "trendy":-))) Jakby nie patrzeć komfort jest na 'pool position" co by to nie miało znaczyć! Do boju!