Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

augustinho 26 Wrz 2008 22:55 37760 62
  • Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A
    Witam!
    Chciałbym zaprezentować mój zasilacz warsztatowy zbudowany przez wakacje, oparty na dobrze znanym projekcie zaczerpniętym ze strony
    http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

    Jedyną różnicą w stosunku do oryginału jest wymiana Q4 = 2N3055 NPN na BD649. Pytałem kolegów na forum i dowiedziałem się że ten model także się nadaje, i chociaż zasilacz odpalił za pierwszym razem to nadal mam pewne wątpliwości odnośnie tego czy wyciągnę z niego większą moc. Prób z dużym poborem mocy póki co nie robiłem.

    Jeżeli chodzi o płytkę zasilacza głównego to wyszła mi strasznie ogromniasta. Wykonałem ją termotransferem:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Zastosowane woltomierze to kity jabla j-25:
    http://jabel.com.pl/?5723d81db0d08629e15e3b0edde37172,ww,52,,

    Niestety wadą tych woltomierzy jest duży rozmiar... ale ważne że działają :D. Problemem spowodowanym moją niewielką wiedzą okazało się zapalenie kropek w wyświetlaczach. Producent ograniczył się jedynie do wyprowadzenia anod kropek w miejsce gdzie można je z czymś połączyć. Moje pytanie brzmiało: z czym to połączyć? Pierwszym pomysłem było zlutowanie anody kropki z anodą innego segmentu. Rozwiązanie to jest oczywiście niedoskonałe, bo przy wyświetlaniu jednej z cyfr: 1,2 lub 5 kropka się nie świeci. Drugim pomysłem było zewnętrzne zasilanie kropki. Ten pomysł też szybko rozwiał moje nadzieje, bo dodatni potencjał musiałem doprowadzić do wspólnej dla całej cyfry katody i cała cyfra zaczynała świrować(działa normalnie tylko wtedy, kiedy zasilanie całego woltomierza i kropek odbywa się z różnych transformatorów). Wreszcie pomyślałem trochę i przyszła kolej na ten ostatecznie dobry pomysł, czyli podpięcie anod kropek do masy zasilacza. Zastosowany potencjometr pozwala regulować jasność kropek. Pewnie dla niektórych to rozwiązanie byłoby oczywiste ale ja trochę się nad tym głowiłem:D

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Zasilanie woltomierzy odbywa się na standardowym zasilaczu stabilizowanym opartym na układzie 7805:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    a płytka wygląda tak:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A


    Ponieważ woltomierze, a właściwie miliwoltomierze, jak sama nazwa wskazuje zakres mają tylko do 999mV, musiałem zastosować dzielnik napięcia:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    radiator to skręcone ze sobą blachy wyciągnięte z popalonych ATX-ów, podobnie jak wentylator:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Panel główny wykonałem za pomocą GIMPa i painta. Wydrukowałem na papierze samoprzylepnym:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Nie miałem pomysłu na uporządkowanie kabli więc zostało tak jak było:

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Zasilacz główny pobiera prąd z trafa 24V 3,3A(80W).
    Woltomierze i wentylator zasila trafo 12V 1A.

    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3AZasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A
    Koszty:
    trafo 80W - 60zł
    trafo 12W - 15zł
    2 woltomierze - 80zł
    obudowa - 13zł
    drobnica
    Ponieważ większość elementów była nowa i zamawiana w internecie, więc dochodzą jeszcze koszta przesyłek. Tanio jak na taki niezbyt wygórowany sprzęt nie wyszło, ale myślę że w 300zł się zamknęło. Satysfakcja jest bezcenna:]
    Dzięki za porady w temacie o zasilaczu.


    Zapraszam do komentowania.

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    augustinho
    Poziom 11  
    Offline 
    augustinho napisał 42 postów o ocenie 1, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Otwock. Jest z nami od 2007 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    Lutek49
    Poziom 36  
    Pierwsza konstrukcja zasilacza warsztatowego i działa - gratulacje.
    Czy sprawdzałeś i porównywałeś odczyty napięcia i prądu z multimetrem? Jeśli nie to została jeszcze odpowiednia kalibracja i nic tylko z niego korzystać.
    Na temat okablowania się nie wypowiadam - co, kto lubi.
  • TermopastyTermopasty
  • #3
    robball
    Poziom 21  
    Konstrukcja całkiem poprawna, choć przydałoby się popracować nad chłodzeniem tranzystora końcowego - taki sposób złożenia radiatora dość mocno ogranicza jego wydajność. Lepiej chyba byłoby złożyć te dwie użebrowane blaszki "na zakładkę" i tranzystor przykręcić bezpośrednio do nich, bez tego kątownika.
  • #4
    karwo
    Poziom 24  
    zdecydowanie popracuj nad chłodzeniem bo podejrzewam że jajka można tam smażyć po dłuższej pracy :) podejrzyj jak są ustawione radiatory względem wentylatorka w rozebranym zasilaczu
    co do tego dzielnika napięcia nie lepiej było bo zrobić na "pająku" przy module woltomierza? pozbył byś się dodatkowych przewodów i miał więcej miejsca na inne gadżety bo może po dłuższym czasie użytkowania uznasz że jeszcze czegoś brakuje........
  • #5
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

    Kilka uwag co do konstrukcji.

    1. Widzę, że wentylator masz uruchamiany przełącznikiem. Pomysł nie trafiony. Można w prosty sposób zrobić automat. Na przykład na jednym tranzystorze MOSFET lub na LM317. Co będzie jeśli zapomnisz włączyć wentylator? To musi z "automatu" ruszać.

    2. Diody w mostku ile amper mają? Na zdjęciu widzę, że nie za wiele. Wymień na większe jeżeli chcesz z zasilacza pobierać maksymalny prąd.

    3. Na tranzystor sterujący załóż radiator (np. gwiazdowy).

    4. Fakt ścieżki są dość szerokie, ale nie zaszkodzi ich po cynować (szczególnie te przez, które przepływają duże prądy).

    5. Za małe radiatory.
    augustinho napisał:
    Zasilacz główny pobiera prąd z trafa 24V 3,3A(80W).

    Załóżmy, że te 24V to jest po wyprostowaniu i od filtrowaniu. Będziesz chciał pobierać prąd o wartości 3A przy napięciu powiedzmy 5V. Napięcie jakie odłoży się na tranzystorze wykonawczym to: 24V-5V=19V. Co przy prądzie 3A daje moc strat na tranzystorze około 57W. Radiatory te na pewno nie przeniosą takiej mocy. Wentylator też może mieć problem z taką mocą. W szczególności, że tranzystor przykręciłeś do małej blaszki, która to jest przykręcona do radiatorów. Przykręcona, ale nie na całej powierzchni.
  • #6
    fuutro
    Poziom 43  
    Ten zasilacz powinien móc pracować z prądem 3A i ustawionym napięciem np 1V. Powinien, lecz tu mu się to nie uda. Tranzystor mocy (BD649) szybko padnie. Jeśli ograniczenie będzie na poziomie choćby 1A i zewrzesz wyjście to tranzystor mocy będzie musiał rozproszyć ok 35W a z perfekcyjnym chłodzeniem (a tu jest dość marne jak na tak mocny zasilacz) będzie mu trudno to tutaj polegnie. Kolejna sprawa to trafo - nie spełnia warunków tematu. Zasilacz po dość stratnej drodze oferuje 90W mocy a trafo ma jedynie 80VA więc skąd brakujące ok 50W? A trafo jest akurat najważniejszym ogniwem, bo to ono zasila całą elektronikę i obciążenie.

    W każdym razie pomimo nie najlepszego wyboru elementów zasilacz wygląda całkiem nieźle.
  • #7
    augustinho
    Poziom 11  
    Witam po raz kolejny.
    Póki co nie mam potrzeby pobierania z niego większych prądów, ale jak taka się pojawi to pewnie trzeba będzie pomyśleć nad lepszym chłodzeniem. Co do mocy zasilacza - rzeczywiście z tego trafa 3A przy 30V nie wyciągnie się na pewno,
    chociaż w stosunku do założonego w projekcie mój transformator moc posiada nieco większą.

    Lutek49 -> Jeszcze nie wykalibrowałem woltomierzy dokładnie i są błędy w odczycie. Jak będę miał chwilę to pewnie się tym zajmę.

    karwo -> Nie wpadłem na pomysł z pająkiem chociaż rzeczywiście byłoby mniej kabli i więcej miejsca, na przykład na regulator do wiatraka.

    Faces -> 1. Na pewno z automatycznym sterowaniem byłoby lepiej, może o tym pomyślę
    2. Diody w mostku to 3-amperowe 1N5408. To jest chyba akurat jedna z mocniejszych stron konstrukcji:)
    3. Czy jest konieczny ten radiator? Bo nie mam pasującego w swoich skromnych zbiorach(złomach).

    antrykot, grzesiek_re -> jak już pisałem jak dla mnie też jest to drogo ale niestety tak wyszło.

    Dzięki za porady:D
  • #8
    fuutro
    Poziom 43  
    Radiator jest konieczny. Na takich jak dokręciłeś do blachy to można koło 5W próbować (bez wentylatora). Tranzystor mocy też zmień na większy. Albo postaraj się o zabezpieczenie termiczne.
  • #10
    karol12b
    Poziom 16  
    Ja osobiście zrobiłem ten zasilacz tylko zmieniłem w nim kilka elementów tranzystor 2N3055 wymieniłem na kd503 oraz wzmacniacze operacyjne na UA741 , ponieważ moją trochę lepsze parametry
  • #11
    fuutro
    Poziom 43  
    Czy 741 jest lepszy? KD na pewno lepiej wypada niż 2N3055.
  • #12
    karol12b
    Poziom 16  
    Co do zasilaczy które są na allegro nie będę się dużo rozpisywał na elektrodzie jest mnóstwo schematów zasilaczy które są bardzo dobre i nie grzeszą parametrami i koszt ich wykonanie jest dużo niższy niż kupno nawet używanego.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Kiedy wykonałem ten zasilacz a to było ze 3 lata temu miałem duży problem z jego odpaleniem. Przy uruchamianiu spaliły się wzmacniacze operacyjne i tranzystor 2n3055 kiedy wymieniłem je na na wcześniej wspomniane UA741 zaczoł działać poprawnie jednak nie do końca tranzystor 2n3055 grzał się okrutnie dlatego postanowiłem wymienić go na inny bardziej wytrzymały i dałem kd503 i od tamtego czasu nic w nim nie wymieniałem chodzi bez zarzuty.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Do tej pory nie wiem co było źle że niechodził
  • #13
    Tomek921023
    Poziom 15  
    Mi się konstrukcja podoba, ale dość drogo za te mierniki,
    może to dziwne ale czy nie można by zastosować najtańszych mierników cyfrowych:D
  • #14
    dymbol1992
    Poziom 18  
    Super wykonanie, a napiszesz gdzie można te trafo dostać bo ja ten sam zasilacz robie, jestem w pierwszej klasie technikum i musze takiego zrobić na ocene do konca semestru no i cześci prawie wszystkie mam ale odpowiedniego trafa nigdzie nieumime znaleść

    Moderowany przez coolombo.:

    Myślę że dobrze by było żeby przyszły technik nauczył się pisać po polsku! Następnym razem będzie ostrzeżenie.

  • #15
    augustinho
    Poziom 11  
    Czyli proponujecie wymianę BD649 na kd503... może się tym zajmę, bo rzeczywiście ten parametrami nie zachwyca.

    Ryski napisał:
    Jedyne czego mi brakuje na przednim panelu, to czerwonego filtru w miejscach woltomierzy.

    Mi też trochę brakuje, ale wtedy kiedy kompletowałem części to nie wiedziałem gdzie tego szukać. Teraz to trudno byłoby to zmieniać.

    Tomek921023 napisał:
    Mi się konstrukcja podoba, ale dość drogo za te mierniki,
    może to dziwne ale czy nie można by zastosować najtańszych mierników cyfrowych:D

    Być może, ale jeden woltomierz miałem wcześniej kupiony z wyprzedaży i chciałem zastosować takie same.

    dymbol1992 napisał:
    ...a napiszesz gdzie można te trafo dostać bo ja ten sam zasilacz robie...

    Jasne, kupiłem tu:
    http://gzz.pl/?p=productsMore&iProduct=2858
    miłego konstruowania:)
  • #16
    karol12b
    Poziom 16  
    KD 503 lub 502 to bardzo dobre tranzystory firmy TESLA są bardzo odporne i trudno jest je zajechać :D
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Na przykład taki radiator
    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A

    Bez chłodzenia wymuszonego radiator rozprasza 72W mocy.
  • #19
    karol12b
    Poziom 16  
    Odprowadzanie ciepła jest potrzebne i to bardzo bo w innym razie coś się ukopci :D:D
  • #20
    Dawid523
    Poziom 14  
    Wszystko fajnie i ok, ale chyba nie dałeś 2x 70zł za woltomierze?
    To trochę dużo. Ja jeszcze dałbym filtry na wyświetlacze.

    Cytat:
    Zasilacz nie jest najgorszy, ale chciałem zwrócić uwage na cene. Za 500 zł można kupić na allegro zasilacz 2x30V 3A.


    Ja ostatnio dokupiłem do mojego nowe trafo i mam 2x30V 2x3A za około 200zł (trochę części miałem), projekt ten sam, tylko dwa moduły.
    Projekt jest na elce w DIY.
  • #22
    augustinho
    Poziom 11  
    Dawid523 napisał:
    Wszystko fajnie i ok, ale chyba nie dałeś 2x 70zł za woltomierze?
    To trochę dużo. Ja jeszcze dałbym filtry na wyświetlacze.


    Napisałem przecież że woltomierze wyniosły mnie 80zł. O filtrach też już było. Kto czyta nie błądzi;)

    Faces -> Żle cię zrozumiałem... myślałem że chodzi o chłodzenie Q2 = 2N2219 NPN. Ten raczej sobie poradzi bez radiatora.
  • #23
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

    Faces napisał:
    3. Na tranzystor sterujący załóż radiator (np. gwiazdowy).


    augustinho napisał:
    Faces -> Żle cię zrozumiałem... myślałem że chodzi o chłodzenie Q2 = 2N2219


    Chyba mnie dobrze zrozumiałeś :D .

    augustinho napisał:
    Raczej sobie poradzi.


    Właśnie, raczej.
    Radiator na pewno nie zaszkodzi i tym bardziej nie będzie zawadzał itp.
    Nie musi to być radiator gwiazdowy. Możesz na przykład nałożyć na tranzystor kawałek dopasowanej blaszki (o wysokości od 1.5 do 2 razy wysokości obudowy tranzystora).
  • #24
    augustinho
    Poziom 11  
    aha:D, ok. Dzięki za radę.
  • #26
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #27
    augustinho
    Poziom 11  
    kataniak1994 napisał:
    Witam
    Mógłbyś zamieścić schemat tego dzielnika napięcia


    jasne, oto on:
    Zasilacz warsztatowy 0-30V 0-3A
  • #29
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #30
    fuutro
    Poziom 43  
    BD249 ma całkiem dużą powierzchnię złącza więc nie jest źle, gorzej jakby dał BD911.