Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problemy ze SMART. Czy to koniec dysku?

_przemek 01 Paź 2008 07:13 12350 5
  • #1 01 Paź 2008 07:13
    _przemek
    Poziom 9  

    Witam.

    Dostałem laptopa od kolegi do sprawdzenia, bo wyświetla mu przy starcie BIOS'u komunikat: " SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: ST98823AS-0. WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A filure may be imminent. Press F1 to continue".
    Po wciśnięciu F1 winda raz się załaduje raz nie. Gdy kolega poszedł 3 miesiące temu do serwisu HP to mu powiedzieli, że to "normalny komunikat" :idea: , pewnie mu zresetowali kilka razy BIOS, wgrali Windows i miało chodzić, lecz znowu się ten komunikat ukazuje.
    Ja postanowiłem pójść krok dalej i przeszukałem forum i z tego co się dowiedziałem ten komunikat niczego dobrego nie wróży. Zresztą co zobaczyłem po zrzucie SMART to pewnie dni tego dysku są już policzone.
    Zresztą zobaczcie sami i oceńcie.


    Problemy ze SMART. Czy to koniec dysku?

    0 5
  • #2 01 Paź 2008 14:04
    gsm_virus
    VIP Zasłużony dla elektroda

    _przemek napisał:
    " SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: ST98823AS-0. WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A filure may be imminent. Press F1 to continue".
    SMART prewiduje awarię na dysku twardym 0: ST98823AS-0. UWAGA: Natychmiast zrób kopię zapasową swoich danych i zamień dysk twardy. Awaria może być nieuchronna. Naciśnij F1, aby kontynuować.
    _przemek napisał:
    Ja postanowiłem pójść krok dalej i przeszukałem forum i z tego co się dowiedziałem ten komunikat niczego dobrego nie wróży.
    No to zapewne też wiesz że dysk ma 25958 realokowanych sektorów (Bad Sector'ów), i prawdopodobnie nie ma już miejsca w puli zapasowej na dodatkowe bad sektory. Jednak Current Pendig Sector (sektory czekające na zastąpienie) wskazuje że nie ma aktualnie oczekujących.
    To jest podstawa do wymiany gwarancyjnej dysku na nowy (o ile jeszcze masz gwarancję).
    Zresztą przeczytaj jedną z porad producenta w/w HDD Seagate support , tu>Google-translacja .

    Przetłumaczę to na j. polski (by było jasne)
    Cytat:
    Błędy SMART zgłaszane przez system BIOS i programy narzędziowe innych firm (firm trzecich), przy użyciu Seatools przechodzi wszystkie testy.
    Pytanie:
    Uruchomiłem SeaTools Narzędzie diagnostyczne na moim twardym dysku, ale BIOS nadal raportuje SMART dysku lub nieuchronne uszkodzenie dysku. Co powinienem zrobić?
    Odpowiedż:
    Rozwiązanie
    1. Zaleca się, posiadanie kopię zapasową danych.

    2. Użyj SeaTools do sformatowania niskiego poziomu (Low-Level format) dysku i ponownie uruchomić testy.
    Wykonując Formatowanie niskiego poziomu (low-level format), będzie całkowicie usuwać wszystkie dane na dysku. Proszę mieć kopię zapasową danych przed wykonaniem low-level format.

    3. Jeśli BIOS lub narzędzia osób trzecich (innych firm) nadal raportują o błędach z SMART a SeaTools zdał testy po wykonaniu formatowania niskiego poziomu, w następstwie zalecane jest zastąpienie napędu. Aby uzyskać więcej informacji na temat gwarancji proszę odwiedzić stronię Usługi gwarancji.

    0
  • #3 01 Paź 2008 18:31
    _przemek
    Poziom 9  

    Dzięki gsm_virus za wskazówkę. Co do angielskiego to nie mam najmniejszych problemów. Gorzej z gwarancją, ponieważ laptop był kupiony w Irlandii i jedynie co posiadam to paragon ze sklepu :(
    Co do low-format znalazłem to : http://tnij.org/bv8l
    Także wrócę z danymi SMART po low-formacie.

    -1
  • #4 01 Paź 2008 20:58
    gsm_virus
    VIP Zasłużony dla elektroda

    _przemek napisał:
    Co do low-format znalazłem to : link z translacją
    Także wrócę z danymi SMART po low-formacie.
    Może nie potrzebnie akurat zacytowałem ten temat z supportu o Low-Lewel, bo w Twoim przypadku i tak to nic nie zmieni, no może jedynie bardziej dobić dysk, lub tylko pojawią się nowe uszkodzone (oczekujące) sektory w "Current Pending Sectors"... o ile jeszcze dysk "będzie żył" po tej procedurze.

    Po mimo iż nie masz gwarancji na samego laptopa to firma Seagate daje możliwość "wymiany" w ramach swojej gwarancji.
    A czy jest możliwa wymiana proszę sprawdzić na tej stronie Warranty and Returns, wpisując model i nr seryjny dysku.

    0
  • #5 03 Paź 2008 07:18
    _przemek
    Poziom 9  

    Co do gwarancji to wyświetliło mi, że posiadam wersję OEM i że jedynie mogę się zwrócić do punktu sprzedaży i tam starać się o naprawę w ramach gwarancji, a z tego co wiem to jest jedna gwarancja wystawiana na cały laptop i wszystkie podzespoły. Jedynie jakbym zamówił dysk w Seagate i posiadał ich nr ID i odebrał nowy dysk w autoryzowanym punkcie sprzedaży sprawa wyglądałaby inaczej.
    Co do low-format to niestety nie udało mi się tego dokonać, z powodu Biosu Phoenix, który posiada laptop i w którym jedynie możemy zmienić datę, godzinę i wybór boot. Do tego nie widzi w ogóle bootowlnej płyty CD z Seatools, gdzie mój PC czyta ją bez problemów. Dodam tylko, że w boot menu jest opcja USB drive i też się nie chce bootować z pendrive'a.
    I teraz się zastanawiam, jeżeli nie mam nic do stracenia to czy faktycznie robić en low-format, jeżeli tak to w jaki sposób, bo nie opłaca mi się kupować przejściówek 2,5' dysku żeby to podpiąć pod PC. Może są jekieś inne programy, które się bootują z CD. A co np z MHDD?

    0
  • #6 03 Paź 2008 11:45
    gsm_virus
    VIP Zasłużony dla elektroda

    _przemek napisał:
    I teraz się zastanawiam, jeżeli nie mam nic do stracenia to czy faktycznie robić ten low-format ...
    Może są jakieś inne programy, które się bootują z CD. A co np z MHDD?
    Daj sobie już spokój z tym L-L.F.
    Wydrukuj tego screena z danymi S.M.A.R.T. i pokaż tym serwisantom od gwarancji.
    MHDD, tak jest on boot'owalny (na CD i dyskietkę), tu masz FAQ MHDD.
    Ale na prawdę nie ma co męczyć już tego dysku. Zrób kopie potrzebnych danych i zanieś laptopa do gwaranta (dysk do wymiany).

    0
  Szukaj w 5mln produktów