Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zelmer meteor 2, jest napięcie, silnik nie pracuje

pogodno 02 Oct 2008 20:22 8638 12
  • #1
    pogodno
    Level 10  
    Zelmer meteor 2 typ 400.0.F16E
    Nie pracuje silnik. Napięcie dochodzi do płytki (400.0305). Nawet przy odłączonym silniku mocno się grzeje rezystor R1
  • #2
    jogi1966
    Level 19  
    podłącz bez płytki przy okazji sprawdź kondensator przeciw zakłóceniowy
  • #3
    pogodno
    Level 10  
    Jeżeli chodzi o elektronikę to raczej mało wiem na ten temat więc proszę, napisz jaśniej. Silnik podłączyć bez płytki? Pod jakie napięcie? I jak sprawdzić kondensator (miernikiem?)?
  • #4
    mczapski
    Level 39  
    Pewno odmówił współpracy triak albo właśnie filtr. Ale skoro mało?nic wiesz o elektryce to cóż możemy zrobić? Należy pominąc płytkę regulatora wydajności.
  • #5
    pogodno
    Level 10  
    Czy mogę silnik podłączyć bezpośrednio pod 230?
    Regulacja mocy mnie nie interesuje. Ważne, by odkurzacz działał. :D
  • Helpful post
    #6
    Jerzy Feter
    Level 17  
    Witam!
    Ten opisany wyżej odkurzacz ma płytkę regulatora z tzw. miękkim startem. Jeżeli ona jest uszkodzona to oczywiście nie będzie zasilania na silnik. Natomiast można pominąć całą tę płytkę, w tym celu popatrz z jakich punktów płytki odchodzą przewody na silnik (M1 i M2). To jest zasilanie na silnik (dwa przewody podłączone do stojana). Jak odepniesz te dwa przewody od stojana to w ich miejsce musisz podłączyć zasilanie 230V bezpośrednio bo to jest silnik na takie napięcie. Zastosować oczywiście trzeba przewody z nasuwkami dla dobrego kontaktu (żadna prowizorka - skrętka na końcówkach). Dla sprawdzenia działania nie potrzeba żadnego kondensatora przeciwzakłóceniowego, natomiast później należy równolegle do końcówek stojana (tak dokładnie jak dołącza się przewody zasilania na stojan) podłączyć kondensator przeciwzakłóceniowy (nie ma on wpływu na pracę samego silnika tylko na otoczenie podczas pracy). Przy wszelkiego typu podłączeniach napięcia sieciowego należy zachować daleko idącą ostrożność tak przed porażeniem, jak i przed wyrwaniem silnika z ręki w przypadku przytrzymywania go podczas próby na warsztacie. Wszystkie elementy pod napięciem są w pobliżu ręki - jeszcze raz uważaj. Silnik po włączeniu bez regulatora mocno szarpnie w chwili uruchomienia oraz może wciągnąć coś lużnego (szmatkę, papier czy coś innego), które będzie w pobliżu i wytworzona siła ciągu da temu radę.
  • #7
    pogodno
    Level 10  
    Dzięki wielkie.
    Właśnie chodziło mi o to, czy silnik można podłączyć bezpośrednio.
    Resztę chyba pominę bo bym musiał znaleźć opis, jak się sprawdza poszczególne elementy układu.
    Może jest gdzieś jakieś howto na ten temat? ;-)
  • #8
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    Możesz dodać fotkę układu, jeżeli to jego wina po kolei musisz sprawdzić triak, rezystory itp. Jeżeli filtr (nie ma przejścia) też trzeba go wymienić. Sprawdź również czy napięcie jest podawane na silnik - sprawdziłeś że dochodzi do płytki, ale czy z niej wychodzi to już nie ... W razie niedziałania silnika na krótko do sprawdzenia szczotki, a na samym końcu stojan i wirnik.
    pozdrawiam
  • #9
    Jerzy Feter
    Level 17  
    Witam!
    Nie ma opisówki jak sprawdzić ten moduł regulacyjny, a ponieważ nie miałem tego podzespołu tak więc nie jestem w stanie powiedzieć jakie napięcia są na poszczególnych wyprowadzeniach podczas regulacji sprawnym modułem. Jeżeli na tej płytce jest układ mikroprocesorowy ST62T00C6 (takie też są na płytkach regulacyjnych odkurzaczy Zelmer) to praktycznie nie jest on do sprawdzenia w warunkach amatorskich. Ale najczęstszą przyczyną braku regulacji jest zazwyczaj uszkodzenie potencjometru (zimny lut na płytce) lub uszkodzenie triaka (np. ten występował BTB 16-600). Oczywiście to wszytko dotyczy sytuacji, gdy silnik bez regulatora "chodzi" jednostajnie, bez żadnych przerw, zmian prędkości obrotowej czy iskrzenia na szczotkach. Jeżeli silnik całkowicie "nie chodzi" z pominięciem w/w podzespołu to występuje gdzieś przerwa w obwodzie, czy to wirnika (małe prawdopodobieństwo całkowitej przerwy), czy to stojana (najczęściej upalenie drutu obok końcówki wyprowadzeniowej - które można naprawić). Może być również zabrudzenie szczotek tak że nie będą posuwały się w miarę zużycia i zawieszą się. Występuje też odłamanie się sprężystych końcówek łączących drugie końce stojana ze szczotkami. W tym silniku te sprężyste końcówki są odgięte na zewnątrz i poprzez nieumiejętne wciskanie szczotek w korpus tylnej tarczy łożyskowej można ich uszkodzić (wywiną się do środka i nie będzie styku). Przy uszkodzeniach wirnika i powolnym zawieszaniu się szczotek następuje duże iskrzenie, które może spowodować również nadpalenie działek komutatora. Ale te usterki są najłatwiejsze do zlokalizowania, gdyż do ich wykrycia potrzeba tylko omomierza i wcześniejszego dobrego spojrzenia.
  • #10
    jan725
    Level 2  
    Zdravím všechny

    Závada byla ve zkratovaném elektrolytu 470M/10V,vše ostatní bylo v pořádku
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    pogodno
    Level 10  
    domgal wrote:
    Jezeli chcesz to mogę ci taką płytkę sprzedać. Ile proponujesz?? Bo bez płytki nie bedziesz miał regulacji, miękkiego startu, kondenstaora przeciwakłuceniowego (sąsiedzi cię wyklną) ani regulacji mocy.

    To prawda, regulacja by się przydała. Chętnie kupię za rozsądną cenę :D
  • #13
    User removed account
    User removed account