Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radio-sprytny sposób podłączenia-jak?

fulus 03 Oct 2008 11:25 5310 11
IGE-XAO
  • #1
    fulus
    Level 10  
    Witam

    Znajomy ma podłączone radio w dosc specyficzny sposób, ale niestety nie chce mi zdradzić jak to zrobił. Dlatego moja prośba. Wygląda to w następujący sposób:
    Jak włączy stacyjkę to radio automatycznie się załączy (lecz to nie jest dla mnie aż tak ważne). Jak wyłączy stacyjkę to radio nadal gra, ale jak wyjdzie z samochodu to radio się automatycznie wyłączy (nie musi zakluczać drzwi- centralny nie ma z działaniem radia nic wspólnego, tylko zamkniecie drzwi). Oczywiście jak stacyjka jest załączona i otworzymy drzwi to radio będzie grało, wiec odpada bezpośrednie wykorzystanie czujnika otwierania drzwi.
    Proszę o pomoc w rozgryzieniu tego, w jaki sposób sprzeżyć przekaźnik (przekaźniki) aby działało to w tej konfiguracji.

    Proszę o pomoc
  • IGE-XAO
  • #2
    artek23
    Level 10  
    a jakie kolega ma te auto??
    bo może ma założony wyłącznik czasowy???
  • IGE-XAO
  • #3
    lukas230v
    Level 13  
    Również obstawiam że coś z czasowym przekaźnikiem
  • #4
    fulus
    Level 10  
    Samochod to supra mkIII 3,0 7MGE. Nie ma sie wyłacznika po okreslonym czasie tylko jak zamknie drzwi.
    A moze sa dane dwa rownolegle zasilania. Jedno bezpośrednio z zapłonu (czyli wlączy sie jak bedzie stacyjka załączona), a drugie poprzez przekaźnik załączany, a może raczej rozłączany przez włącznik przy drzwiach. Ale to mi rozwiązuje wyłączanie przez otwarcie drzwi, a nie ich zamknięcie.

    Jakies pomysły??
  • #5
    wasylwek
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jakieś układy na przekaźnikach połączone na PEWNO z czujnikiem drzwi (przerzutnik bistabilny lub licznik zwykły załaczajacy dopiero po po zamknięcu , drugi impuls) i zapłonem jak znajde troche czasu postaram sie rozrysować ideę i wrzucę . Dać się da na pewno rozpracowywałem podobny układ kiedy robiłem domykanie szyb .
  • #6
    fulus
    Level 10  
    Dzięki za zainteresowanie. Jak znajdziesz chwile to prosze rozrysuj to. Pozdrawiam
  • #7
    stongwa
    Level 1  
    a moze ma radio na pilota, ktorego schowal w kieszeni, po kryjomu wylacza radio i Cie w jajo robi ;)
  • #8
    fulus
    Level 10  
    mam nadzieje ze nie, chociaż pewności nie mam- nie obmacywalem go :p
  • #9
    Grunwald1961
    Level 11  
    Żeby nie zakładac nowego tematu zapytam tutaj.

    Mianowicie mam radio, które działa po zapaleniu samochodu ze względu na komputer nie ma pół stopnia w stacyjcie i na postoju żeby posłuchac radia trzeba miec włączony zapłon. Chodzi mi o mały układ który na postoju po nacisnięciu przycisku ze stykiem NO załączył przekaznik, etdy radio ma grać koło 20 minut i sie wyłączyc.

    Z góry dzieki pozdrawiam
  • #10
    WojRz
    Level 13  
    fulus wrote:
    Witam

    Jak włączy stacyjkę to radio automatycznie się załączy (lecz to nie jest dla mnie aż tak ważne). Jak wyłączy stacyjkę to radio nadal gra, ale jak wyjdzie z samochodu to radio się automatycznie wyłączy (nie musi zakluczać drzwi- centralny nie ma z działaniem radia nic wspólnego, tylko zamkniecie drzwi). Oczywiście jak stacyjka jest załączona i otworzymy drzwi to radio będzie grało, wiec odpada bezpośrednie wykorzystanie czujnika otwierania drzwi.

    Proszę o pomoc


    Dokłanie tak zachowuje się fabrycznie montowane radio Tuner List w Renault Megane II. Jak to jest zrobione? Tego nie wiem. Natomiast otworzenie drzwi powoduje wyłaczenie radia i świateł zewnętrznych w samochodzie oraz zapalenie swiateł wewnętrznych. Aby było jeszcze ciekawiej to te radio po tym "bajerze" mozna ręcznie włączyć z powrotem. I aby było jeszcze bardziej ciekawie to auto to nie ma kluczyka tylko kartę elektroniczną, która nawet nie musi byc w czytniku aby zapalić auto. Można zdobyć schemat elektryczny Meganki II i schemat radia Tuner List montowanego w tym aucie. Jest to bardzo trudne, gdyż ja nie znalazłem takich schematów. Pozdrawiam.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Grunwald1961 wrote:
    Żeby nie zakładac nowego tematu zapytam tutaj.

    Mianowicie mam radio, które działa po zapaleniu samochodu ze względu na komputer nie ma pół stopnia w stacyjcie i na postoju żeby posłuchac radia trzeba miec włączony zapłon. Chodzi mi o mały układ który na postoju po nacisnięciu przycisku ze stykiem NO załączył przekaznik, etdy radio ma grać koło 20 minut i sie wyłączyc.

    Z góry dzieki pozdrawiam


    Radio musi mieć opcje LOGIC - niektóre radia Philipsa mają taką opcję. Polega ona na ograniczeniu mozliwości słuchania radia po wyłączeniu zapłonu. Trzeba wejśc w opcje ustawień radia i pod hasłem LOGIC zmienić z ON na OFF i już po problemie. A jakie masz radio?
  • #12
    WojRz
    Level 13  
    Właśnie wczoraj podłączałem swoje radio do auta Renault Megane II. Przy okazji wiem już jak to jest zrobione.
    Pomierzyłen napięcia na kostce zasilania i co się okazało.
    1. Kostka jes w zasadzie standardowa czyli wszystkie napięcia są tam gdzie być powinny.
    2. Jedynie na pin 1 (tam gdzie standardowo podłącza się tzw. MUTE lub sterowanie z zestawu głośnomówiącego aby wyłączać radio w czasie rozmowy) jest sterowanie głośności radia w zależności od predkości jazdy
    3. Moje radio Philips RC 948 lub Philips RC 578 podłączone bezpośredni pod kostki zachowuje sie dokładnie tak jak radio fabryczne czyli wyłącza się samo dopiero po wyłączeniu zapłonu i po otwarciu drzwi. Tak się będzie zachowywało kazde radio podłaczone do tego auta, gdyż okazało sie, że otwarcie drzwi powoduje wyłączenie dopływu zasilania do pinu 7 czyli zasilania "+" po "stacyjce".
    4. I w tym miejscu rewelacja. Moje radio ma włączoną funkcję LOGIC i nawet po otwarciu drzwi mozna radio włączyć manualnie czyli jest dokładnie tak jak radio fabryczne.
    Reasumująć. Cały bajer polega za wyłączeniu zasilania przez komputer auta oraz fabryczne ustawienie na stałe funkcji LOGIC w radiu.
    Pozdrawaim

    Grunwald1961 - prawdopodobnie u ciebie jak tak jak napisałem. Nie znam tegio radia i w zasadzie unikam takich radyjek, gdy są bardzo drogie i właściwie to nie sa radia.
    Pozdrawiam