Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezstykowa instalacja zapłonowa do WSK 125.

Salf 03 Paź 2008 23:35 9472 10
  • #1 03 Paź 2008 23:35
    Salf
    Poziom 10  

    Witam, mam taki problem:

    Postanowiłem przerobić zapłon stykowy na bezstykowy gdyż poprawne ustawienie przerywacza po wielu próbach wydawało mi się niemożliwe.
    W pierwszy etapie postanowiłem wykorzystać cewkę i moduł zapłonowy od Simsona. Funkcję przerywacza pełni cewka i magnes przyklejony do koła magnesowego, zasilanie jest wzięte z wskowskiej cewki zapłonowej (w magnecie) z złącza, do którego podłącza się kabel wysokiego napięcia.
    Układ z oryginalnym modułem działał prawidłowo, ale tylko do około 2000 obr/min później iskra nikła. Wywnioskowałem z tego, że nie stworzyłem odpowiednich warunków pracy dla tego modułu, więc postanowiłem zbudować własny opierając się na rysunkach z tematu ( Link ). Układ działał tylko przez chwilę. Okazało się, że spaliła się dioda ładująca kondensator. Po wymianie na 12 A 1000v silnik działał nieco dłużej, lecz przy wkręceniu się na średnie obroty iskra znów znikła. Diagnoza - spalona dioda układu zasilającego. Po zestrojeniu koła magnesowego tak, aby w czasie wyzwolenia iskry wartość napięcia na złączu zasilający wynosiła mniej więcej zero i zamontowaniu nowej 10 A diody silnik nadal nie pracuje prawidłowo: przerywa, iskra jest słaba, a regulacja potencjometrem nic nie daje.

    Zbudowany przeze mnie układ, a właściwie skopiowany z Simsona wydaje mi się ułomny, gdyż w momencie wyzwolenia iskry zwiera cewkę zasilającą z masą. :cry:

    Moja aktualna wiedza, co do elektrotechniki jest na tyle mała, że nie mam pomysłu jak udoskonalić wyżej wspomniany układ. Jeśli ktoś mógłby mi pomóc to byłbym bardzo wdzięczny. :D

    A może zbudować układ zasilany z akumulatora 6V... Szukałem takich schematów na forach, ale nie znalazłem - jeśli ktoś mógłby mi podać link do takowego lub zaproponować jakąś modyfikację układu 12V na 6V bez klasycznego przerywacza, lecz z czujnikiem z cewki i magnesu, to moja wdzięczność nie znałaby granic. :D

    1 10
  • #2 03 Paź 2008 23:54
    arekadiusz
    Poziom 20  

    Czy moglbym cie spytac dlaczego wedlug ciebie ustawienie przerywacza w oryginalnym wydaniu wydalo ci sie niemozliwe , pytam poniewarz chcialbym wiedziec co przez to rozumiesz i zrozumiec cel przerobki

    0
  • #3 04 Paź 2008 00:02
    etezet
    Poziom 26  

    Poszukaj schematu instalacji z WSK'i 175. 175'tki miały elektrozapłon + aku na 6V.

    W sumie nie rozumię po co Ci taki zapłon w WSK?

    1
  • #4 04 Paź 2008 00:11
    arekadiusz
    Poziom 20  

    etezet napisał:
    Poszukaj schematu instalacji z WSK'i 175. 175'tki miały elektrozapłon + aku na 6V.

    W sumie nie rozumię po co Ci taki zapłon w WSK?


    WSK175 tez miala zaplon stykowy jemu chodzi o cos innego
    byl taki motocykl MINSK o poj 125 on mial zaplon na czujniku moze moglbys wykorzystac uklad od niego

    0
  • #5 04 Paź 2008 00:15
    Salf
    Poziom 10  

    Oryginalny przerywacz zużywa się (wypalanie styków, ścieranie ślizgu młoteczka) ja zaobserwowałem, że również blaszane kowadełko rozgina się na skutek uderzeń młoteczka. Przerywacz ma tą wadę, że wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału skraca czas wyzwolenia iskry co czyni ją słabszą. Wszystko to sprawia , że jest zawodny i bardzo szybko się rozregulowuje.

    0
  • #6 04 Paź 2008 00:24
    arekadiusz
    Poziom 20  

    w sumie te wsk to nie byly awaryjne jak wszystko gralo powinien byc taki filc naoliwiony i nie powinno sie tak szybko scierac
    moglbys zamontowac taki uklad przedluzenia pracy iskry przy klasycznym stykowym rozwiazaniu , albo na czujniku tak jak chciales to mial MINSK, beda pewnie latwo dostepne czesci i niedrogie patzr moj post powyzej ,pytanie czy warto ale jak dysponujesz wolnym czasem mozesz sie pobawic tez tak sie kiedys bawilem

    0
  • #7 04 Paź 2008 00:36
    Salf
    Poziom 10  

    Osobiście wolałbym zbudować taki moduł samemu... Np na bazie :arrow:Link

    Patrząc na schematy elektryczne tego Mińska to wynika, że ten moduł jest integralną częścią całej instalacji, więc nie wiem czy będzie działał tyko z akumulatorem, czujnikiem i cewką zapłonową.
    A co do cen to te moduły tanie nie są (80 - 100zł)
    :arrow:

    0
  • #8 04 Paź 2008 00:47
    arekadiusz
    Poziom 20  

    Moglbys kupic rame z instalacja minska za grosze i przezrucic prawie wszystko ladowanie we wsk tez mogl bys zmodernizowac oryginalnie bylo zbudowane na selenach , albo mozesz zobaczyc cos na przykladach kosiarek do trawy

    0
  • #9 04 Paź 2008 00:54
    Salf
    Poziom 10  

    Radziecka myśl techniczna nie wzbudza u mnie zaufania :D
    Wymiana ramy nie wchodzi w grę bo motorek jest zarejestrowany (numer ramy).
    Jest jakiś schemat który ukazuje wnętrze tego modułu? ( bo ja narazie nie znalazłem)

    0
  • #10 04 Paź 2008 01:03
    arekadiusz
    Poziom 20  

    Ja nie mowie o przerzuceniu ramy tylko elektroniki do twojej ramy po wsiach ludzie maja takie ramy po szopach
    napisalem ci rownierz ze moze moglbys wykorzystac cos od kosiarki .co do schematu nie mam ale te moduly sie chyba nie psuly nie slyszalem bynajmniej

    0
  • #11 04 Paź 2008 09:42
    Salf
    Poziom 10  

    Mam pytanie: Czy takie coś będzie działać jako moduł zapłonowy :?:
    (czujnik to magnes przyklejony do koła magnesoweg i cewka)

    0