Witam
Na wstępie chciałbym podziękować użytkownikowi irek2, który pomógl przy regulacji Holtona.
a więc...
Założenia:
Subik miał być mocny, miało dosłownie grzmieć w pokoju. Wtedy gdy trzeba głośnik miał być ciągnięty przez wzmacniacz tak że aż przedmioty z szafek zaczną się zsuwać. Nie powiem, cel został w 100% osiągnięty. Holton robi z tym głośnikiem co chce.
Lubię posłuchać trance, metalu, rocka, nawet trochę czarnej muzy poleci. Raz na czas jakiś film. Jestem bardzo zadowolony, nie odczuwam żadnego mulenia, stopki perkusji sa świetne i szybkie, a czarna muza ciągnie tak głośnik ze pokój mnie się rozpada.
Konstrukcja:
- obudowa:
Klasycznie wykonana z płyty MDF o grubości 18mm.
Dwukomorowa, jedna komora na elektronikę, druga na głośnik.
Komora na głośnik o wymiarach 40x40x48cm co daje ~76.8L netto, lecz po odjęciu wzmocnień ścianek oraz watoliny, której to około 5mm warstwą są oklejone tylko scianki boczne wychodzi około 72L.
Obudowa skręcana wkrętami 5cm, uszczelniana klejem Vikol.
Bass reflex o średnicy 10cm długości 18cm oddalony od każdej strony przynajmniej o jedną swoją średnicę (symulacji nie robiłem, bazowałem na informacjach zawartych w innych konstrukcjach opartych o ten głośnik +własny odsłuch).
Jedynie BR oraz rozmiary są dobrane tak aby uzyskać strojenie na około 35Hz.
Nóżki wytoczone ze stali, wysokość 6cm, średnica u podstawy 4cm, a przy wierzchołku 2cm.
Całkowite wymiary obudowy to około 53x44x52cm.
Cała obudowa oklejona fornirem topolowym o grubości 2mm, kleojny na kleju Henkel moment, malowany lakierem bezbarwnym 3v3. (3 razy, szlif co warstwe).
Głośnik oraz tylni panel (MDF 1cm) są przymocowane sa pomocą śrub M5 albo M6 już nie pamiętam dokładnie, które z kolei wkrecają się do samowrzynających nakrętek (raki bodajże to się nazywa)
- panel kontrolny:
Panel wykonałem z 2mm blachy aluminium na którą przykleiłem papier samoprzylepny z etykietami gniazd, potencjometrów etc.
Na to wszystko na koniec w celu zabezpieczenia nakleiłem folię samoprzylepną.
Pliki graficzne paneli w załączniku. Może akurat komuś się przydadzą.
- głośnik:
Tutaj nie trzeba się rozpisywać, dobrze znany polski przetwornik z podwójnym magnesem Tonsil GDN 30/120/1, 120 RMS, 8 Ohm.
- elektronika:
Wzmacniacz, dobrze znany Holton 400W na płytce od altrona (żałuję ze nie wytrawiłem sam), kondensator jentzen audio 2.2uF na wejściu, tranzystory MPSA42 zamiast standardowych BC, prąd spoczynkowy ustawiony poprzez wlutowanie rezystora 10 Ohm zamiast jednego z bezpieczników oraz ustawieniu napięcia o wartości ~1V na tym rezystorze.
Radiator jaki został pierw zamocowany był niestety za mały (200x130x35mm), obecenie jest już inny radiator o wymiarach 300x180x55mm, który po ostrym, "słuchaniu" nagrzewa się dość znacząco.
Filtr, kupiłem używke filtra SUB4 (http://www.cartonaudio.com/), filtr posiada regulację głośności, regulację odcięcia, odwracanie fazy i podobno filtr subsoniczny, zasilam go napięciem 2x15V, wejścia LOW i HIGH, sumator wejść.
Zasilacz holtona, mostek 50A +radiator (chłodzenie w sumie nie potrzebne, radiator miałem akurat zpasował), 4 x 10 000uF 80V (mogły być na 100V, lecz te kupiłem po bonusowej cenie), do tego jakieś dwa małe kondy 10nF bodajże.
Trafo 2x55V 500VA (tak wiem, głośnik 8 Ohm więc po co takie trafo, heh ... no akurat tak się złożyło ze trafo zostało z innego projektu, nie było sensu specjalnie kupować trafa 300VA pod to).
Trafo jest podłączone poprzez układ soft-start.
Zasilacz filtra, małe trafo 2x15V, stabilzatory napięcia 7815, normalny stabilizowany zasilacz symetryczny, zasila on filter, układ opóźnionego załączania głośnika (również szybkie odłączanie) oraz selektor wyjść.
Układ opóźnionego załączania głośnika + DC detect w jednym, to tak przy okazji, w sumie chodzi tu głównie o szybkie odłączanie głośnika po odłączeniu zasilania, jest to nic innego jak układ NE085, a jako DC detect układ od vallemana, lecz nie sa to diwe osobne płytki, postanowiłem połączyć te dwa układy w jeden, przerobiłem płytkę od NE085 tak żeby była tylko pod jeden głośnik, a następnie dodałem do niej elementy DC detect vallemana i w ten sposób wyszedł jeden ładny układ, który realizuje te dwie funkcje (schemat płytki, spis elementów są w załączniku)
DC detect testowałem poprzez podpięcie zasilania 12V z jakiegoś tam zasilacza, działa bardzo dobrze.
Stand-by, najzabawniesze ze wszystkiego. Jest to nic innego jak przekaźnik bistabilny firmy Zamel (taki do halogenów np.) w wersji na 24V oraz trafo dzwonkowe (wyjścia 8/12/24V), jedno i drugie mocowane jest do szyny TH-35. Pytanie czemu coś takiego.
Sub w ogóle nie miał mieć na początku stand-by, miał być tylko głowny switch z tyłu i tyle, lecz gdy byłem po radiator w pewnej firmie elektrotechnicznej (wysprzedaż) zauważyłem ten przekaźnik na blacie podłączony, z ciekawości (nie wiedząc co to w ogóle jest) przycisnąłem przycisk "test", a tu hehe okazało się że jest to po prostu on/off na dowolny przycisk, tak więc nie patrząc na cene (ceny smieszne na wysprzedaży) kupiłem go razem z trafem, myślałem ze będzie to pobierało dużo prądu na stand-by lecz jednak nie, podpiąłem miernik do mierzenia poboru mocy przez urządzenia to wskazywał 0.00 (tolerancja +/- 2W) tak więc jest OK.
To już chyba wszystko. Tak jak pisałem wyżej, jestem w 100% zadowolny z brzmienia "subika".
Jak dla mnie naprawde OK.
Co bym zmienił gdybym robił drugi taki?
- fornir pomałowałbym pistoletem
- napewno trawiłbym już wszystkie płytki
- w tylnim panelu zeszłifowałbym krawędzie (chociaż te również wyglądają OK)
- mniejsze trafo, 300VA by starczyło (oczywiście jak nie miałbym pod reką 500VA ;p)
- złączyłbym część układów razem na jednej płytce
Koszty:
trafo 500VA 55V - 130zł jakiś czas temu
holton 400 płytka, tranzystory, częsci - 90zł (wyszło by o wiele taniej gdybym sam ją wytrawił)
kondensatory 4x 10 000uF 80V Jamicon - 17zł za sztukę
przetwornik GDN 30/120/1 - 150zł
płyty, kleje, wkręty, lakier, spray - 70zł
BR - 9zł
mostek 50A - 6zł
filtr SUB4 - 25zł
przekaźnik bistabilny Zamel PBM-01/24V + radiator + trafo - 70zł (śmiech jak za taki radiator)
reszta elektroniki, gniazda, gałki - 25zł
fornir topola - 40zł
razem: około 690zł
Watoline miałem, nóżki robione, pierścień pod przycisk stand-by toczony, przycisk stand-by również miałem.
Zachęcam do komentowania, zadawania pytań.
Poniżej trochę fotek z budowy.
Wszystkie robiłem telefonem, niektóre w kiepskim świetle i związku z tym wyszły tak sobie.

































Pozdrawiam
-- aktualizacja 21/10/2008
Przerobiłem trochę panel. Tzn. dodałem wyjście na drugi głośnik + przełącznik do przełączania wyjścia pomiędzy głośnikiem wbudowanym, a zewnętrznym. (mogą grac dwa jednoczesnie podpięte równolegle bądz każdy z osobna)
W planach jest budowa drugiego subwoofer o identycznym rozmiarze komory, takim samym głośniku oraz BR. Bedzie on wyglądał identycznie i grał tak samo lecz będzie on pasywny. Bedzie go napędzać ten sam Holton.
Przełączanie zrealizowałem na dwóch przekaźnikach. Jest to bardzo prosty układ zbudowany za pomocą dwoch przekaźników, stabilizatora 12V, diód prostowniczych + diód zabezpieczających cewki przekaźników oraz przełącznika 3-stopniowego (on/off/on, 3 pin, MTS-103). Gdy napięcie dochodzi do któregoś z przekaźników następuje wtedy odłączenie głośnika.
W załączniku znajduje się płytka selektora. Miejsca jest na tyle że można opcjonalnie wlutować małe kondensatory, wystarczy tylko wywiercić otworki blisko ścieżek.
Może się komuś przyda.

-- aktualizacja 12/11/2008
W związku z pytaniami, nie bedę pisać ekstra postu, więc dopiszę tutaj.
DC Detect testowałem czymś takim (zasilacz za 10zl):
Układ działa. Przekaźnik przeskakuje zawsze, obojętnie jak podłącze.
Tak jak pisałem. Jest to układ od Vellemana tak więc musi działać.
Jedyna różnica to to, że został zastosowany inny przekaźnik.
[edit]
jako bonus:
to co dzieje sie z moim pokojem, przy piosence Chemical Brothers, proszę da głośniej aby usłyszeć jak to pieknie mnie wszystkie szafki i szyby grają, dźwięk z kamery video, głośnik charczy cały czas, kamera centralnie na środku pokoju:
http://www.wrzuta.pl/audio/awqN4qa1EW/hehehe
bass i love you, tam gdzieś kiedyś czytałem że ktoś by chiał widzieć ten głosnik w akcji z tą piosenką (mikrofon blisko głośnika i charczy w rytm piosenki):
http://www.your-upload.com/view_video.php?viewkey=5517597ce0a4d89620f5
Na wstępie chciałbym podziękować użytkownikowi irek2, który pomógl przy regulacji Holtona.
a więc...
Założenia:
Subik miał być mocny, miało dosłownie grzmieć w pokoju. Wtedy gdy trzeba głośnik miał być ciągnięty przez wzmacniacz tak że aż przedmioty z szafek zaczną się zsuwać. Nie powiem, cel został w 100% osiągnięty. Holton robi z tym głośnikiem co chce.
Lubię posłuchać trance, metalu, rocka, nawet trochę czarnej muzy poleci. Raz na czas jakiś film. Jestem bardzo zadowolony, nie odczuwam żadnego mulenia, stopki perkusji sa świetne i szybkie, a czarna muza ciągnie tak głośnik ze pokój mnie się rozpada.
Konstrukcja:
- obudowa:
Klasycznie wykonana z płyty MDF o grubości 18mm.
Dwukomorowa, jedna komora na elektronikę, druga na głośnik.
Komora na głośnik o wymiarach 40x40x48cm co daje ~76.8L netto, lecz po odjęciu wzmocnień ścianek oraz watoliny, której to około 5mm warstwą są oklejone tylko scianki boczne wychodzi około 72L.
Obudowa skręcana wkrętami 5cm, uszczelniana klejem Vikol.
Bass reflex o średnicy 10cm długości 18cm oddalony od każdej strony przynajmniej o jedną swoją średnicę (symulacji nie robiłem, bazowałem na informacjach zawartych w innych konstrukcjach opartych o ten głośnik +własny odsłuch).
Jedynie BR oraz rozmiary są dobrane tak aby uzyskać strojenie na około 35Hz.
Nóżki wytoczone ze stali, wysokość 6cm, średnica u podstawy 4cm, a przy wierzchołku 2cm.
Całkowite wymiary obudowy to około 53x44x52cm.
Cała obudowa oklejona fornirem topolowym o grubości 2mm, kleojny na kleju Henkel moment, malowany lakierem bezbarwnym 3v3. (3 razy, szlif co warstwe).
Głośnik oraz tylni panel (MDF 1cm) są przymocowane sa pomocą śrub M5 albo M6 już nie pamiętam dokładnie, które z kolei wkrecają się do samowrzynających nakrętek (raki bodajże to się nazywa)
- panel kontrolny:
Panel wykonałem z 2mm blachy aluminium na którą przykleiłem papier samoprzylepny z etykietami gniazd, potencjometrów etc.
Na to wszystko na koniec w celu zabezpieczenia nakleiłem folię samoprzylepną.
Pliki graficzne paneli w załączniku. Może akurat komuś się przydadzą.
- głośnik:
Tutaj nie trzeba się rozpisywać, dobrze znany polski przetwornik z podwójnym magnesem Tonsil GDN 30/120/1, 120 RMS, 8 Ohm.
- elektronika:
Wzmacniacz, dobrze znany Holton 400W na płytce od altrona (żałuję ze nie wytrawiłem sam), kondensator jentzen audio 2.2uF na wejściu, tranzystory MPSA42 zamiast standardowych BC, prąd spoczynkowy ustawiony poprzez wlutowanie rezystora 10 Ohm zamiast jednego z bezpieczników oraz ustawieniu napięcia o wartości ~1V na tym rezystorze.
Radiator jaki został pierw zamocowany był niestety za mały (200x130x35mm), obecenie jest już inny radiator o wymiarach 300x180x55mm, który po ostrym, "słuchaniu" nagrzewa się dość znacząco.
Filtr, kupiłem używke filtra SUB4 (http://www.cartonaudio.com/), filtr posiada regulację głośności, regulację odcięcia, odwracanie fazy i podobno filtr subsoniczny, zasilam go napięciem 2x15V, wejścia LOW i HIGH, sumator wejść.
Zasilacz holtona, mostek 50A +radiator (chłodzenie w sumie nie potrzebne, radiator miałem akurat zpasował), 4 x 10 000uF 80V (mogły być na 100V, lecz te kupiłem po bonusowej cenie), do tego jakieś dwa małe kondy 10nF bodajże.
Trafo 2x55V 500VA (tak wiem, głośnik 8 Ohm więc po co takie trafo, heh ... no akurat tak się złożyło ze trafo zostało z innego projektu, nie było sensu specjalnie kupować trafa 300VA pod to).
Trafo jest podłączone poprzez układ soft-start.
Zasilacz filtra, małe trafo 2x15V, stabilzatory napięcia 7815, normalny stabilizowany zasilacz symetryczny, zasila on filter, układ opóźnionego załączania głośnika (również szybkie odłączanie) oraz selektor wyjść.
Układ opóźnionego załączania głośnika + DC detect w jednym, to tak przy okazji, w sumie chodzi tu głównie o szybkie odłączanie głośnika po odłączeniu zasilania, jest to nic innego jak układ NE085, a jako DC detect układ od vallemana, lecz nie sa to diwe osobne płytki, postanowiłem połączyć te dwa układy w jeden, przerobiłem płytkę od NE085 tak żeby była tylko pod jeden głośnik, a następnie dodałem do niej elementy DC detect vallemana i w ten sposób wyszedł jeden ładny układ, który realizuje te dwie funkcje (schemat płytki, spis elementów są w załączniku)
DC detect testowałem poprzez podpięcie zasilania 12V z jakiegoś tam zasilacza, działa bardzo dobrze.
Stand-by, najzabawniesze ze wszystkiego. Jest to nic innego jak przekaźnik bistabilny firmy Zamel (taki do halogenów np.) w wersji na 24V oraz trafo dzwonkowe (wyjścia 8/12/24V), jedno i drugie mocowane jest do szyny TH-35. Pytanie czemu coś takiego.
Sub w ogóle nie miał mieć na początku stand-by, miał być tylko głowny switch z tyłu i tyle, lecz gdy byłem po radiator w pewnej firmie elektrotechnicznej (wysprzedaż) zauważyłem ten przekaźnik na blacie podłączony, z ciekawości (nie wiedząc co to w ogóle jest) przycisnąłem przycisk "test", a tu hehe okazało się że jest to po prostu on/off na dowolny przycisk, tak więc nie patrząc na cene (ceny smieszne na wysprzedaży) kupiłem go razem z trafem, myślałem ze będzie to pobierało dużo prądu na stand-by lecz jednak nie, podpiąłem miernik do mierzenia poboru mocy przez urządzenia to wskazywał 0.00 (tolerancja +/- 2W) tak więc jest OK.
To już chyba wszystko. Tak jak pisałem wyżej, jestem w 100% zadowolny z brzmienia "subika".
Jak dla mnie naprawde OK.
Co bym zmienił gdybym robił drugi taki?
- fornir pomałowałbym pistoletem
- napewno trawiłbym już wszystkie płytki
- w tylnim panelu zeszłifowałbym krawędzie (chociaż te również wyglądają OK)
- mniejsze trafo, 300VA by starczyło (oczywiście jak nie miałbym pod reką 500VA ;p)
- złączyłbym część układów razem na jednej płytce
Koszty:
trafo 500VA 55V - 130zł jakiś czas temu
holton 400 płytka, tranzystory, częsci - 90zł (wyszło by o wiele taniej gdybym sam ją wytrawił)
kondensatory 4x 10 000uF 80V Jamicon - 17zł za sztukę
przetwornik GDN 30/120/1 - 150zł
płyty, kleje, wkręty, lakier, spray - 70zł
BR - 9zł
mostek 50A - 6zł
filtr SUB4 - 25zł
przekaźnik bistabilny Zamel PBM-01/24V + radiator + trafo - 70zł (śmiech jak za taki radiator)
reszta elektroniki, gniazda, gałki - 25zł
fornir topola - 40zł
razem: około 690zł
Watoline miałem, nóżki robione, pierścień pod przycisk stand-by toczony, przycisk stand-by również miałem.
Zachęcam do komentowania, zadawania pytań.
Poniżej trochę fotek z budowy.
Wszystkie robiłem telefonem, niektóre w kiepskim świetle i związku z tym wyszły tak sobie.


















































Pozdrawiam

-- aktualizacja 21/10/2008
Przerobiłem trochę panel. Tzn. dodałem wyjście na drugi głośnik + przełącznik do przełączania wyjścia pomiędzy głośnikiem wbudowanym, a zewnętrznym. (mogą grac dwa jednoczesnie podpięte równolegle bądz każdy z osobna)
W planach jest budowa drugiego subwoofer o identycznym rozmiarze komory, takim samym głośniku oraz BR. Bedzie on wyglądał identycznie i grał tak samo lecz będzie on pasywny. Bedzie go napędzać ten sam Holton.
Przełączanie zrealizowałem na dwóch przekaźnikach. Jest to bardzo prosty układ zbudowany za pomocą dwoch przekaźników, stabilizatora 12V, diód prostowniczych + diód zabezpieczających cewki przekaźników oraz przełącznika 3-stopniowego (on/off/on, 3 pin, MTS-103). Gdy napięcie dochodzi do któregoś z przekaźników następuje wtedy odłączenie głośnika.
W załączniku znajduje się płytka selektora. Miejsca jest na tyle że można opcjonalnie wlutować małe kondensatory, wystarczy tylko wywiercić otworki blisko ścieżek.
Może się komuś przyda.


-- aktualizacja 12/11/2008
W związku z pytaniami, nie bedę pisać ekstra postu, więc dopiszę tutaj.
DC Detect testowałem czymś takim (zasilacz za 10zl):

Układ działa. Przekaźnik przeskakuje zawsze, obojętnie jak podłącze.
Tak jak pisałem. Jest to układ od Vellemana tak więc musi działać.
Jedyna różnica to to, że został zastosowany inny przekaźnik.
[edit]
jako bonus:
to co dzieje sie z moim pokojem, przy piosence Chemical Brothers, proszę da głośniej aby usłyszeć jak to pieknie mnie wszystkie szafki i szyby grają, dźwięk z kamery video, głośnik charczy cały czas, kamera centralnie na środku pokoju:
http://www.wrzuta.pl/audio/awqN4qa1EW/hehehe
bass i love you, tam gdzieś kiedyś czytałem że ktoś by chiał widzieć ten głosnik w akcji z tą piosenką (mikrofon blisko głośnika i charczy w rytm piosenki):
http://www.your-upload.com/view_video.php?viewkey=5517597ce0a4d89620f5
Cool? Ranking DIY