Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz impulsowy wielonapięciowy o małej mocy

11 Paź 2008 21:05 6496 19
  • Poziom 25  
    Witam!

Jeżeli chodzi o zasilacze i przetwornica impulsowe to w tym temacie jestem zielony, to byłby mój pierwszy projekt. Przeglądając elektrode znalazłem kilka ciekawych projektów i postanowiłem złożyć zasilacz impulsowy wielonapięciowy małej mocy do warsztatu. Napięcia jakie mnie interesują to +/-3,3V 1A, +/-5V 1,5A, +/-12V 1A. Moc całości jak widać nie duża :)

I teraz kilka pytań odnośnie schematu:

1. Czy to w ogóle ma prawo działać?
    2. Czy zasilanie UC3845 może być tak zrealizowane czy lepiej zastosować tam rezystor kilkudziesięciu k om zamiast diody zenera?
    3. Na jakim rdzeniu najlepiej nawinąć trafo?

Co do schematu, brakuje tam wartości większości elementów, oraz nie ma zaznaczonych uzwojeń wtórnych pozostałych napięć, będę wdzięczny za jakiekolwiek opinie, uwagi, propozycje. (schemat narysowany na podstawie kilku znalezionych na elektrodzie)

• AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 33  
    Na schemacie najbardziej rzuca się w oczy dioda zenera szeregowo na zasilaniu i zwarcie przez diodę D9 po stronie wtórnej. Scalaki możesz zasilać na przykład stabilizatorem liniowym na diodzie zenera 15V, rezystorze 27k/5W i tranzystorze NPN 600V. Jeśli chodzi o prostowanie napięcia po stronie wtórnej - bądź konsekwentny, dodatnią gałąź prostuje D7 a ujemna wisi zwarta, tam też trzeba dać diodę schottky'ego ;)

Rdzeń do przetwornicy może być jakikolwiek rdzeń ferrytowy przeznaczony do transformatora mocy, ważne żeby nie miał szczeliny ;) Poszukaj na allegro, o ile pamiętam RoMan sprzedaje rdzenie do takich mocy za 2-3zł.