Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Koder stereo #1

czarutek 08 Mar 2004 14:20 4305 17
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    czarutek
    Level 34  
    Spakowane obrazki:


    P.S. Odwrotnie L i P na wejściu, sorki kolejne... Ale to szczegół.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    qmc
    Level 21  
    No nie głupie. Po dodaniu preemfazy i filtrów FDP15KHz może być całkiem dobry. A jest już sprawdzony w praktyce, czy tylko w protelu?
  • #3
    czarutek
    Level 34  
    Jakiej znowu preemfazy, jakiego filtru...? Przyjrzyj się dokładnie i nic z tych rzeczy tam już nie dodawaj... :P
    Po prostu zmontuj i przetestuj sam, toż to grosze. :)
    W wolnych chwilach będę dorzucał kolejne informacje tam na górze. Zacznę od symboli układów scalonych, gdyż to było tunowane dokładnie na nich właśnie, więc mogą się okazać dość istotne. To myślę będzie ważniejsze na razie niż podmianka kwarca na tani standard, nie wiem, wedle życzeń.
  • #4
    lechoo
    Level 39  
    Preemfaza jest w tym koderze, ale filtru wejściowego FDP <15kHz nie ma! A jest on wręcz niezbędny przy takich źródłach m.cz. jak odtwarzacz CD/MD albo komputer.
  • #5
    czarutek
    Level 34  
    No więc FDP jest. I to w dwóch miejscach, bo każdy z kanałów przechodzi przez taki filtr dwukrotnie. Naprawdę tego gołym okiem nie widać?
    Odnośnie źródeł to temat rzeka. Karty dźwiękowe szumią. Problem z CD? Jakim, niezależnym, czy z PC? Bo w tym drugim przypadku sygnał idzie przecież przez "notch-filter" w karcie dźwiękowej...
    Źródło dźwięku trzeba sobie samemu osobno zunifikować we własnym mikserze.
    Temat rzeka...
  • Altium Designer Computer Controls
  • #6
    lechoo
    Level 39  
    Jeśli masz na myśli filtry z elementów R7-C24 (R8-C25 w drugim kanale) oraz R15-C15 (R17-C17), to napewno nie są to filtry które ostro tłumią częstotliwości powyżej 15kHz! Zarówno odtwarzacze CD jak i karty dźwiękowe bez problemów przenoszą pasmo ponad 15kHz (a często także ponad 20kHz w wyniku niedokładnego odfiltrowania). I właśnie sygnały o częstotliwościach ponad 15kHz mogą powodować zniekształcenia intermodulacyjne, objawiające się zwykle metalicznym brzmieniem dźwięku w odbiorniku oraz zanikami odbioru stereo pomimo wystarczającej siły odbieranego sygnału.

    Przy okazji jako ciekawostkę podaję parametry jakimi powinien charakteryzować się profesjonalny koder MPX:
    - Częstotliwość pilota powinna wynosić 19 kHz ±2 Hz. Zawartość pilota w sygnale wyjściowym powinna wynosić 8-10%.
    - Częstotliwość podnośnej powinna być drugą harmoniczną sygnału pilotującego i być tak silnie stłumioną by nie przekraczała 1% całkowitego sygnału wyjściowego.
    - Zawartości kanału głównego (L + P) i dwóch wstęg dodatkowego sygnału stereofonicznego (L — P) nie mogą przekraczać 45% całkowitego sygnału wyjściowego.
    - Przy występowaniu sygnału tylko jednego kanału, amplituda obwiedni dodatkowego sygnału stereofonicznego może różnić się od amplitudy napięcia m.cz maksymalnie o ±3,5% w całym paśmie częstotliwości. Przesunięcie fazowe między tymi sygnałami nie może przekraczać ±3%.
    - Zakresy częstotliwości:
    główny sygnał stereofoniczny 50-15000 Hz
    dodatkowy sygnał stereofoniczny 23-53 kHz

    Mówisz, że układ nie działa za dobrze? Uważam, że R9 i R10 wogóle nie mogą być zamontowane, a C26 i C27 powinny być odwrotnie spolaryzowane. Sprawdź napięcia na pinach 1 i 7 układu U4, powinno wynosić w przyblizeniu połowie napięcia zasilającego. Również podobne napięcie stałe powinno występować na nóżce 14.
  • #7
    czarutek
    Level 34  
    Jeśli ktoś już na mnie klnie... to - dla Texas Instruments TL074CN R24 = 56k.
    Jeszcze dziś postaram się uporządkować to wszystko tam na górze.
  • #8
    czarutek
    Level 34  
    lechoo wrote:
    Jeśli masz na myśli filtry ...
    Mam na myśli dla lewego: R15//C16, R21-R23//C2-C3 oraz R28-C22 itd. dla kompletu...
    lechoo wrote:
    ... Przy okazji jako ciekawostkę podaję parametry ...
    :arrow: Lechoo, bardzo dzięki za te dane!
    lechoo wrote:
    ... Uważam, że R9 i R10 wogóle nie mogą być zamontowane ...
    Dementi leży [leżało] tam na górze niewiele krócej niż obrazki...
    lechoo wrote:
    ... a C26 i C27 powinny być odwrotnie spolaryzowane. ...
    Ależ oczywiście! A co za jełop tak je tam narysował... :? :oops:
    [Już poprawione, C26 i C27 są spolaryzowane prawidłowo.]

    :arrow: Lechoo dzięki!
  • #9
    czarutek
    Level 34  
    :arrow: Lechoo, czy znajdziesz trochę czasu i chęci, aby pomóc mi przerobić go na 5534?
  • #10
    majonezz
    Level 18  
    Kodery z takim kluczowaniem wytwarzają pełno harmonicznych nawet z filtrem. Ciężko zbudować taki filtr, który to wytnie, chyba, że zastosujesz taki z przełączanymi pojemnościami.
  • #11
    qmc
    Level 21  
    Majonezz masz świętą rację, więc alternatywą może być ten koder: http://www.proaudio.nwz.pl/modulator.htm Działa na zasadzie matrycowej (jeżeli to źle nazwałem to mnie poprawcie) Jest dość prosty, a zarazem niezły. Ja dałem sobie już dawno "siana" z koderami działajacymi na zasadzie kluczy analogowych, własnie przez to że wprowadzaja zbyt dużo syfu.
  • #12
    czarutek
    Level 34  
    Tak sobie myślę, gdzie Wy tu słyszycie dużo syfu? Nie wiem, może widzicie?
    A swoją drogą, to na jakich częstotliwościach widać te harmoniczne?
  • #13
    majonezz
    Level 18  
    qmc wrote:
    Majonezz masz świętą rację, więc alternatywą może być ten koder: http://www.proaudio.nwz.pl/modulator.htm Działa na zasadzie matrycowej (jeżeli to źle nazwałem to mnie poprawcie) Jest dość prosty, a zarazem niezły. Ja dałem sobie już dawno "siana" z koderami działajacymi na zasadzie kluczy analogowych, własnie przez to że wprowadzaja zbyt dużo syfu.


    Ten koder jest niezły, ale może być problem, żeby go dobrze sfazować.
    Ja tam używam kodera z kluczowaniem stopniowym. W tym koderze jest osiem stopni kluczowania dla każdego kanału. Pilot też jest w podobny sposób produkowany. Wystarczy to później puścić przez prosty filtr DP LC i wychodzi idealny sinus. Robiłem go wtedy na logicznych układach CMOS ze schematu MC BLOO, ale myśle, że dziś wykonałbym go na jakimś uC, np. na PIC'u lub jakims AVR'rze. Załączam schemat tego kodera, bo nie ma go tam, gdzie do tej pory był.
    Przebudowałem tylko generator, bo miałem kwarc 7,6MHz.


    Quote:
    Tak sobie myślę, gdzie Wy tu słyszycie dużo syfu? Nie wiem, może widzicie?
    A swoją drogą, to na jakich częstotliwościach widać te harmoniczne?

    19*3, 19*4, 19*5 itd
    L-P analogicznie - na nieparzystych bardziej.
    P.S. Tego gołym uchem nie słychać, po prostu tracisz moc nadajnika na szersze pasmo, które produkuje Twój koder. Nośna jest rozproszona na więcej prążków. A przy okazji możesz w ten sposób zakłócić stację sąsiadującą na skali.

    Pozdro.
  • #14
    czarutek
    Level 34  
    Panowie, to jest koder wiadomo czyj. I wiadomo chyba również kto na świecie najlepiej na radiu, z racji tradycji, się zna...
    To jest taniocha i not-PRO. Było zainteresowanie, mam dostęp, więc go położyłem. Oprócz tego że taniocha, to jeśli ktoś śledził temat na samym początku, miał możliwość zobaczyć ile czasu zajęło mi wykonanie od A (czyli narysowania schematu w PRL-u) do Z (czyli włączenia).
    Jeśli chodzi o syfy itd., to akurat ciekawa sprawa, bo tu w kuchni za ścianą stoi radioodbiorniczek, na którym bez tego kodera znajduję ciche 'echa', a z nim nic a nic (a antenka kiepsko dopasowana).
    Co do mocy, nastawiony jestem na 450mW na terminatorze 50. Nie widzę żadnej zmiany mocy powodowanej rzekomo przez ten koder. Jeśli to skojarzyć z punktem powyżej, nie wiem gdzie jeszcze miałaby spadać...
    Wszystkie próby prowadzę na 95MHz, bo akurat tu mam dużą lukę.
  • #15
    qmc
    Level 21  
    Majonezz, a miałbyś może płytke w protelu do tego koderka?
  • #16
    SP1AQU
    Level 21  
    czarutek wrote:
    Panowie, to jest koder wiadomo czyj. I wiadomo chyba również kto na świecie najlepiej na radiu, z racji tradycji, się zna...

    Nooo... Bez przesady ! Wprawdzie wszyscy doskonale wiemy, że radio wynalazł wielki rosyjski uczony Popow, ale żeby być aż tak zakochanym w rosyjskiej technice...
  • #17
    czarutek
    Level 34  
    SP1AQU wrote:
    Nooo...
    Nienienie, AQU, ja mam na myśli Tych, którzy w niecałe cztery bodajże dni połapali się...:
    "Dlaczego tych szwabów nie widać?"
    "Dlaczego te szwaby nadlatują od słońca?"
    Tak więc, te "szwaby" (cytat z tłumaczenia) były, w naszym temacie, górą tylko przez owe bodajże cztery dni.

    P.S. 'nie widać'... Chodzi o radar, oczywiście.
  • #18
    majonezz
    Level 18  
    qmc wrote:
    Majonezz, a miałbyś może płytke w protelu do tego koderka?


    Nie mam niestety płytki do tego, prototyp wykonałem na... uniwersalnej :)