Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Świszczący alternator, przebicie uzwojenia ?

Mihó 12 Oct 2008 19:52 7570 20
Testo
  • #1
    Mihó
    Level 27  
    BOSCH, 70A, budowa koszykowa, wąski pasek. Drażnił mnie świst łożysk, więc zdecydowałem się na ich wymianę. Zastosowałem łożyska KBC, podobno najlepsze do tego celu. Wymieniłem też łożyska ślizgowe. Jedyne, co pozostało, to regulator ze szczotkami (niebawem zostaną wymienione również, czekam na szczotki). Ale świst występuje dalej. Wiem na 100%, że to pochodzi z alternatora. Nic się nie zmieniło po odłączeniu wzbudzenia. Pasek jest nowy, koło pasowe zostało wyrównane na tokarce

    Zakładam temat ponownie, bo tamten wyleciał do kosza (link do aukcji). Zaintrygowała mnie odpowiedź elektrita:

    Quote:
    -wyje stojan, albo na wskutek przeciążenia go, lub pusciła emalia i goni uzwojnie, lun jest zwarcie międzyzwojowe.


    Czy powinienem dać alternator do przezwojenia ? Zakładając, że jest przebicie (jak sprawdzić ?), to czy dalsza eksploatacja może prowadzić do awarii ? Alternator jest obciążany w minimalnym stopniu - fabrycznie był 55A, zastosowałem 70A
  • Testo
  • #2
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mihó wrote:
    Czy powinienem dać alternator do przezwojenia ? Zakładając, że jest przebicie (jak sprawdzić ?)

    Zależy czym dysponujesz do sprawdzania
  • Testo
  • #3
    Mihó
    Level 27  
    podstawowe narzedzia - multimetr, oscyloskop
  • #4
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No to oscyloskopem możesz
    Świszczący alternator, przebicie uzwojenia ?
    Świszczący alternator, przebicie uzwojenia ?
  • #5
    Mihó
    Level 27  
    Ok, widzę przebiegi. Rozumiem, że mierzę na wyjściu alternatora i zacisku wzbudzenia, tak ? Prawy poprawny, lewy błędny

    Z jakimi (średnio) kosztami powinienem się liczyć zakładając, że alternator wymaga przezwojenia ?
  • #6
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie, jeden to przebieg z B+ drugi z D+
  • #7
    Mihó
    Level 27  
    Jest możliwe, że mam takie zaciski na zewnątrz alternatora ?
  • #8
    Doktorr
    Level 35  
    Zerknij tam wszystko pisze, żaden przebieg nie jest poprawny. Diagnozowanie alternatora oscyloskopem wymaga trochę wprawy przy interpretacji przebiegów.

    rysunek przedstawia prawidłowy przebieg na b+.
    Świszczący alternator, przebicie uzwojenia ?
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dlaczego nie wykryje?
    (Swoja drogą zoscyloskopuję kiedy jakie punto z ciekawości)
  • #11
    tomo19811
    Level 18  
    A skoro panowie sugerują uszkodzenie stojana , nie mógłby go na nowo polakierować i wysuszyć {zanim weźmie się za przezwajanie} ?.
  • #12
    viper555
    Level 39  
    Nie pamiętam czy kolega podał jakieś pomiary, bo uszkodzony stojan czyli zwarcie międzyzwojowe czy też międzyfazowe będzie się objawiać ładowaniem rzędu 13.5V. W tym typie alternatora uzwojenie jest bardzo mocne ma bardzo dobrą izolację rowkową i izolację przewodową jedynie puchnie stalowe jarzmo jak jest narażone na wodę powodując zwarcie do masy ale wtedy alternator się już nie wzbudzi. Po rozebraniu łatwo ocenić stan stojana.P
  • #13
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    elektrit wrote:
    tak nie wykryje uszkodzenia stojana

    Wykryje, przecież przebieg pokaże że jedna z faz ma niższe napięcie, ponadto w przypadku zwarcia między zwojowego jarzmo będzie się grzało.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    romoo
    User under supervision
    Można zdjąć plastik z tyłu i dostać się do uzwojen a wtedy większe pole manewru, ale sądze że ten alt. wiele razy na stole już leżał.
    Pomiar rez. uzwojen i rez do stojana.
  • #16
    seamen
    Level 12  
    witaj,jeśli odłączysz wzbudzenie to jeśli nawet uzwojenie główne miałoby zwarcie to i tak nie popłynie tam prąd!To nie zwarcie-nie przezwajaj uzw. głównego-szkoda kasy
  • #17
    Mihó
    Level 27  
    Ładowanie mam na poziomie 13,7V przy wyłączonych odbiornikach na luzie
  • #18
    viper555
    Level 39  
    Jeżeli to pomiar na alternatorze to by się zgadzało z uszkodzeniem stojana. Zrób jeszcze jeden eksperyment aby sprawdzić to uszkodzenie, odłącz wzbudzenie i odkręć główne zasilanie wtedy alternator nie będzie pracował elektrycznie, świst powinien zniknąć.P
  • #19
    Mihó
    Level 27  
    Zaniosłem już alternator do serwisu. Sprawdzono go tam. Wyszło, że ładuje poprawnie, a więc nie ma możliwości byśmy mieli do czynienia z przebiciem uzwojenia. Możliwe, że miałem trochę za bardzo napięty pasek. Tak czy inaczej temat uważam za zamknięty
  • #20
    binbaden
    Level 10  
    Nie zamykaj, będzie piszczał nadal.