Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kilka pytan na temat montażu centralnego ogrzewania

PAWEŁ74 14 Oct 2008 00:29 24118 37
Buderus
  • #1
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Witam

    Mam zamiar założyć centralne ogrzewanie...
    Elektryczne jak i gazowe odpada ze względu kosztów eksploatacji i technicznych.
    Oto pytania:
    1 jaki piec wybrać węglowy "na wszystko" ( koks, węgiel, mieszanka powyższych, drewno, brykiet, itd) czy raczej z podajnikiem na groszek.
    2 Jaką mam wybrać moc? taką nieco powyżej potrzeb by piec nie chodził na maks, czy raczej dobrze wyliczyć i kupić odpowiedniej mocy.
    3 mam możliwość umieścić piec w piwnicy bezpośrednio pod mieszkaniem jak i w mieszkaniu, pomijając aspekt wygody, gdzie lepiej...
    4 Mieszkanie na parterze, raczej "zimne" 64m2 260cm wysokości, z cegły, niestety zawilgocone przez zaniedbanie właściciela... Rurki lepiej prowadzić "na ścianie" czy raczej wkuwać w ściany by szybciej wysuszyć ściany...
    5 Jeśli kupię większy piec, nie muszę wykorzystywać jego maksymalnej mocy, jeśli kupię odpowiedni przeważnie będzie chodził na "max", jeśli za mały nie dogrzeję mieszkania... wszystkie pozycje w miarę logiczne, jednak wolałbym mieć nieco większej mocy piec niż potrzebuję, Tak na oko obliczyłem że potrzebuję jakieś 10KW mocy jeśli kupię 16KW to jaką taki piec może mieć najniższą moc by stabilnie działał...?
    6 rurki miedziane czy inne, jaka jest różnica po za technologią montażu i kosztów, jeśli któreś są lepsze tylko że droższe to czy wyższe koszty zrekompensują wygodę czy jakość...?
    7 Co w ogóle sądzicie o piecach z podajnikiem, słyszałem różne opinie, jedna z negatywnych to taka że co z tego że 5 dni nie muszę "przykładać" jak za to dwa razy na dzień muszę popielnik opróżniać... Czy to prawda?

    Pozdrawiam
  • Buderus
  • Helpful post
    #2
    Interno
    Level 22  
    PAWEŁ74 wrote:

    Rurki lepiej prowadzić "na ścianie" czy raczej wkuwać w ściany by szybciej wysuszyć ściany...

    Jeśli dotyczy to ścian zewnętrznych to prowadząc instalację w bruzdach raczej załóż otulinę izolacyjną.
    Przesuszenie ściany może spowodować zmianę punktu rosy i zamiast suszenia będziesz miał zaciąganie wilgoci.
  • Buderus
  • #3
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Coś mi świta jeśli chodzi o zmianę punktu rosy, ale nie bardzo mogę skojarzyć o co chodzi... Czy chodzi o to że w miejscach rurek będzie ściana sucha za to wilgoć pojawi się wyżej?
    Kilka pytan na temat montażu centralnego ogrzewania

    Te takie fale ciemniejsze to owa wilgoć, powyżej gdzie ściana jest już jednolita, jest sucho. Piec kaflowy już nie istnieje... Wilgoć jest wynikiem braku izolacji wodnej i pochodzi prawdopodobnie od fundamentów, właściciel w piwnicach ma totalne graciarstwo tak że ledwo da się wejść, a do tego zamurował wszystkie okna zostawiając małe otwory które zasłonił blachą z nawierconymi otworami. Na dzień dzisiejszy udało mi się wymusić wybicie okien w piwnicy przynajmniej pod moim mieszkaniem... Chce umieścić piec w piwnicy bo jak wiadomo wymusza on przepływ powietrza więc pomoże w suszeniu, ale jeśli okaże się że będę wtedy musiał spalić połowę więcej opału, to ekonomicznie myśląc postawię go w domu. A jeszcze jedno, cała piwnica jest odzwierciedleniem mieszkania oprócz jednego pokoju, więc grzejąc piwnice podgrzewam własne mieszkanie...
  • #4
    sqpien
    Level 16  
    Witam!
    takie uwagi:

    - proponuje dobrze obliczyć moc potrzebną na ogrzanie pomieszczenia. Z opisu sądzę że budynek lekko leciwy, i tu może się okazać, że szacowanie 80-100 W/m może być za małe - czasami wychodziło z obliczeń takich starszych budowli i 140-160 W/m
    - dobranie kotła o za małej mocy grozi tym, że nie będziesz w stanie ogrzać pomieszczenia do oczekiwanej temperatury
    - przewymiarowanie kotła w przypadku elektrycznego nie grozi niczym (poza potężniejszą instalacją elektryczną) bo można go łatwo regulować, podobnie gazowe - obecne w większości maja spory zakres regulacji mocy i modulacje płomienia natomiast przy kotle na paliwo stałe jeśli grzejniki nie będą odbierać odpowiedniej mocy to się zagotuje, chcąc ograniczyć jego moc i paląc "bardzo małym płomieniem" w przypadku takiego na drzewo sobie zasmolisz komin.
    - rurki - każda obecna technologia wykonana poprawnie sama w sobie będzie działać, jednak w przypadku kotła na paliwo stałe, i możliwego przegrzania proponuje metalową oczywiście może to być miedź - zdecydowanie przyjemniejsza w wykonaniu niż stal.
  • #5
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Dokładnie tak przeliczyłem moc, 10KW na 64m2 + bojler 100L. Ogrzewanie elektryczne odpada (koszty), a gazu nie ma w budynku. Myślałem nad piecem z podajnikiem na groszek ale jak dotąd nikt się nie wypowiedział. Piec na "wszystko" będzie z sterownikiem fabrycznym bądź mojej konstrukcji. Moc pieca można ograniczyć po przez zmniejszenie paleniska i nie jest to technicznie trudne... Rurki właściwie od samego początku planowałem miedziane, tym bardziej że sam se je polutuję, ale chciałem wiedzieć czy inne technologie są równie dobre a np. tańsze. Oczywiście brałem pod uwagę że piec węglowy obsługiwany przez moją kobitę może stać się dużym czajnikiem :) ...
  • #6
    sqpien
    Level 16  
    rurki miedziane do tanich nie należą a wręcz odwrotnie, choć aktualnie cena miedzi spada na giełdach. Ale ma niezaprzeczalną zaletę przyjemności montażu który łatwo wykonać we własnym zakresie. Jak się nie poprzepala pasty podczas lutowania to na prawdę łatwa technika. Co do obliczeń to tak na prawdę należy policzyć przenikalność przez przegrody - ściany, okna, podłogę strop, uwzględnić poprawkę na wentylacje i dopiero wtedy wyjdzie nam ile ciepła potrzeba. A i zwykle nie sumuję się mocy co i cwu.
  • Helpful post
    #7
    mpanczak
    Level 11  
    Witam
    Ad.1
    Zależy jakie paliwo jest dostępne

    Ad. 2
    Za słaby piec nie dogrzeje mieszkania, sporo przewymiarowany będzie miał niską temperaturę, co spowoduje zasmolenie komina oraz przyspieszoną korozję pieca

    Ad. 3
    Zdecydowanie piwnica + izolacja rur i bojlera

    Ad. 4
    Ściany osusza się poprzez wentylację i/lub dostarczanie powietrza o niskiej wilgotności. Podwyższona temperatura zwiększa chłonność ścian.

    Ad. 5
    Zależy od termoizolacji budynku, okien, rodzaju wentylacji itp. 10 kW powinno starczyć.

    Ad. 6
    Wybrałbym miedź.

    Ad. 7
    Mam piec na wszystko (jakieś 18 lat i nie cieknie a bardzo ładnie grzeje - staram się utrzymywać temp. na piecu min. 60-70 stopni)

    Pozdrawiam
  • #8
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Przypuszczam, że wilgoć pochodzi od niedocieplonych ścian zewnętrznych, może i złej izolacji poziomej(ale tego nie widać) oraz braku ruchu powietrza w kątach pokoju, które zastawione są zwykle jakimiś meblami.
    Lekarstwo: docieplić ściany, potem skuć tynk, odgrzybić i grzać.
    Dobór kotła do instalacji lub instalacji do kotła - zależy co wolisz, a zapotrzebowanie na ciepło zawsze jest takie samo. Ciepłymi rurkami nie wysuszysz tego.
  • #9
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Z tą wilgocią jest taki problem że występuje na wewnętrznych ścianach a nie zewnętrznych więc ocieplenie nic tu nie da, najciekawsze jest to że na ścianach nie ma grzyba...

    A co myślicie o nawierceniu otworów i wlaniu szkła wodnego do tych otworów ... ?
  • #10
    William Bonawentura
    Level 34  
    PAWEŁ74 wrote:
    A co myślicie o nawierceniu otworów i wlaniu szkła wodnego do tych otworów ... ?


    Szczerze to metody chemiczne stworzenia izolacji poziomej są mało skuteczne. Samo szkło wodne nie wpenetruje w cegły zbyt głęboko. W systemie gospodarczym najtańszym rozwiązaniem jest podcinka muru odcinkami, wkładanie papy i zamurowywanie.

    yną skuteczną metodą naprawy izolacji poziomej jest wykuwanie fragmentami i
  • #11
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Metody chemiczne są lepsze od kucia i wymiany papy. Przekonali się o tym mieszkańcy okolic Wrocławia i Opola po powodzi kilka lat temu. Niestety nie są tanie, ale szkło wodne to nie to rozwiązanie, nie na tym etapie.Jego dolewa sie do zaprawy, ale teraz to już za późno.
  • #12
    William Bonawentura
    Level 34  
    mirrzo wrote:
    Metody chemiczne są lepsze od kucia i wymiany papy. Przekonali się o tym mieszkańcy okolic Wrocławia i Opola po powodzi kilka lat temu. Niestety nie są tanie, ale szkło wodne to nie to rozwiązanie, nie na tym etapie.Jego dolewa sie do zaprawy, ale teraz to już za późno.


    Zdefiniuj kryterium tego "lepsze". Jeśli naprawę robisz ci ubezpieczalnia to koszta nie grają roli. Ale jeśli robisz to metodą gospodarczą to 10zł/m na papę vs 200zł/m na preparat injekcyjny stanowi pewną różnicę.
  • #13
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    A robocizna? Poprawność i jakość wykonania? Czas wykonania? Fizyczny dostęp do wszystkich fundamentów? itp, itd.
    Jeżeli to jest nic , proszę bardzo. Też nie mam przeciwwskazań, tylko najpierw odpowiedz sobie na wcześniej tu zadane pytania.
  • Helpful post
    #14
    pektosol
    Level 14  
    Quote:
    1 jaki piec wybrać węglowy

    Jeśli węglowy to raczej kieruj się w piece z żeliwnym wymiennikiem.
    Blacha zawsze ma krótszy czas życia. I właściwie przepalenie wymiennika to najważniejsza usterka która zmusza do wymiany kotła.

    Piece z podajnikiem są bardzo wygodne w obsłudze i poza ceną mają dużo plusów ale jest jeden feler o którym nikt nie mówi. Jest mało kopalń w których jest węgiel nadający sie do spalania w nich węgla, i już w teraz zaczynają się problemy z dostępnością tego węgla, czyli ceny będą rosły.
    Bo węgiel "groszek" to nie tylko grubość ale także zawartość innych substancji które powodują spiekanie się węgla.
    Mówiąc prościej nie każdym groszkiem można palić w takim piecu.
    Za to zastępczo można w nim palić ziarnami zbóż, np owsem.

    W piecu z ręcznym zasypem możesz palić praktycznie wszystkim.
    Do największych wad należy obsługa pieca, czyli podczas mrozów zasyp pieca co 12h, w czasie temperatur dodatnich co 24-48h.
    I to piszę z mojego doświadczenia.
    Piec jaki wybrałem to Viadrus U22, podobne to Kielar

    Mogę jeszcze dodać że istnieją piece które mają możliwość palenia w oba powyższe sposoby. Z żeliwnym wymiennikiem to np Reco
    Kiedy kupowałem piec dla siebie nie było takich z żeliwnym wymiennikiem, teraz pewnie bym go wybrał.

    Quote:
    2 Jaką mam wybrać moc?

    wpisując w google "kalkulatorm mocy kotła" otrzymasz wiele podpowiedzi.
    np tu
    http://www.seko.pl/seko-kotly-piece-co/dobor_kotla.html

    I tu bardzo ważna uwaga:
    nie daj się nabrać na przewymiarowany kocioł, jak pewnie polecą ci sprzedawcy.
    Wybierz dokładnie taki kocioł jaki ci wyjdzie z obliczeń kalkulatorów
    Im większy kocioł tym większa marża dla nich a Ty będziesz za to płacił w paliwie.
    Można to porównać do sytuacji kiedy do ogrzania garnka wody,
    rozpalisz ognisko lub podpalisz las.
    Dotyczy to zwłaszcza piec tylko z ręcznym zasypem.

    Piszę to z doświadczenia, mam nowy dom, o powierzchni 160m2, z wyliczeń i projektu wynikało że potrzebuję 11kW aby ogrzać dom, sprzedawca twierdził że musze mieć conajmniej 23kW to będę rzadziej dosypywał do pieca.
    Mimo to uparłem się i wybrałem najmniejszy dostępny wtedy kocioł - 17kW.
    Efekt, w czasie największych mrozów (-24°C) jakie występowały kilka lat temu na piecu miałem 80°C , przy temperaturach jakie panuja teraz (1-14) na piecu 50°C a w domu stale 23°C.
    Spalanie węgla na poziomie 2,5-3t w ciągu całego roku bo latem podgrzewam tylko C.W.U.
    W związku z powyższym twierdzę że piec mógł być mniejszy

    Quote:
    3 mam możliwość umieścić piec w piwnicy bezpośrednio pod mieszkaniem jak i w mieszkaniu, pomijając aspekt wygody, gdzie lepiej...

    Najlepiej w piwnicy.
    Piec weglowy niestety wytwarza dużo pyłu podczas jego eksploatacji, i dlatego lepiej izolować go od pomieszczeń czystych.
    No i wygoda w składowaniu węgla.

    Quote:
    4 Mieszkanie na parterze, raczej "zimne" 64m2 260cm wysokości, z cegły,

    Na tak małe mieszkanie wystarczy 11kW jest za duży, ale i tak nie kupisz mniejszego na węgiel. (np http://www.klimosz.pl/u22.htm )

    Quote:
    niestety zawilgocone przez zaniedbanie właściciela

    tu polecam lekturę:
    http://www.google.com/search?client=opera&rls=pl&q=izolacje+poziome&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

    Quote:
    Rurki lepiej prowadzić "na ścianie" czy raczej wkuwać w ściany by szybciej wysuszyć ściany

    rurki " na ścianie" -szybciej i taniej, "w ścianie" ładniej i praktyczniej
    polecam drugie rozwiązanie.
    A ścian w ten sposób nie osuszysz, jedynie wąski pasek koło rurek.

    Quote:
    5 Jeśli kupię większy piec,...

    tak jak napisałem wcześniej
    nie kupuj za dużego pieca bo nadmiar paliwa poleci w komin a piec będzie pracował w niekorzystnych warunkach

    Quote:
    6 rurki miedziane czy inne,

    Raczej miedz, przede wszystkim dlatego że woda w instalacji może się zagotować (zdarzyło mi się to dwa razy gdy w nocy wyłączyli prąd)...nie wiem jak to wytrzyma plastik.
    poza tym miedz łatwiej sie przerabia - modyfikuje, co czasem ma znaczenie

    Quote:
    7 Co w ogóle sądzicie o piecach z podajnikiem,słyszałem różne opinie

    Największe plusy to
    - wygoda wynikająca z rzadkości dosypywania paliwa
    - można w nim palić owsem lub innymi zbożami - co jest ekologiczne, jednak jeszcze nie ekonomiczne.
    Największe minusy
    - wszystkie produkowane obecnie piece są dla ciebie (i mnie) przewymiarowane
    - mało kopalń ma pokłady węgla które nadają się do palenia w tych piecach.
    Mieszkam na śląsku między kopalniami a w mojej okolicy tylko jedna KWK Chwałowice - i nie wiadomo jak długo jeszcze będzie "fedrować"

    Pozdrawiam
  • #16
    William Bonawentura
    Level 34  
    mirrzo wrote:
    A robocizna? Poprawność i jakość wykonania? Czas wykonania? Fizyczny dostęp do wszystkich fundamentów? itp, itd.
    Jeżeli to jest nic , proszę bardzo. Też nie mam przeciwwskazań, tylko najpierw odpowiedz sobie na wcześniej tu zadane pytania.


    W metodzie gospodarczej nie liczy się robocizny... robisz sam własnymi rękami, ewentualnie z wujkiem murarzem w najgorszym wypadku patrzysz wykonawcy na ręce. Więc robisz to dokładnie i starannie niż jakakolwiek wynajmowana ekipa. Znam przypadek gdzie rodzina robiła podcinkę murów przez prawie rok. W sumie wydali < 1000zł na papę i zaprawę. A skutek 100%.
  • #17
    pektosol
    Level 14  
    mirrzo wrote:
    Moim zdaniem kondens będzie najtańszymi najlepszym rozwiązaniem

    Wydaje mi się że z żadnej strony nie będzie najtańszy.
    Chyba najważniejszy jest aspekt ceny paliwa, i faktu że Polska jest gazowo zależna od innych państw, które czasem lubią przykręcać kurek.
    Zresztą chyba nie trzeba nikomu naświetlać tendencji cen gazu i paliw ropopochodnych.

    Natomiast przy instalacji należy pamiętać że:
    - kocioł gazowy jest droższy niż węglowy
    - aby palić kotłem gazowym trzeba mieć specjalny wkład kominowy, który też nie jest za darmo,
    Oczywiście są piece z zamknieta komorą spalania, ale za to płaci się adekwatnie więcej
    -magazynowanie gazu wymaga specjalengo miejsca na posesji, bo nie mozna umieścic butli w piwnicy albo gdzieś blisko domu.
    Można zakopać - tylko że butlę co parę lat trzeba wymienić - znowu koszty
    - w gazowym nie można spalić dóbr jakie występują wokół domu w wiekszej ilości.
    i nie mam na myśli śmieci tylko drewno, karton, papier. Dzięki temu oszczędzamy na wywozie śmieci i zyskujemy na paliwie. Gazem tego nie zrobisz.

    W związku z powyższym twierdzę że gaz jest wygodniejszy niż węgiel, ale najwygodniejszy jest prąd - wszstko zależy kogo na co stać.
  • #18
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny, to koszt 4100 PLN komin za ścianę - 350 PLN
    Każdy kocioł węglowy z zasobnikiem powyżej 7500 PLN
    wkład komina żaroodporny 180 PLN / mb

    Do kotła gazowego potrzeba gazu, za który płacimy po zużyciu, natomiast węgiel kupujemy, magazynujemy i płacimy z góry. Potem leży i czeka. Między czasie czyścimy kocioł, ładujemy zasobnik na 2-3 dni i wynosimy kubeł popiół... ale gdzie go wyrzucić?
    A co latem ?ładujemy kocioł węglem, spalamy go uzyskując ok 30 % sprawności, reszta leci w komin, bo do podgrzania wody tak się właśnie pali.
    I co tu jest tańsze ???

    Dodano po 4 [minuty]:

    William Bonawentura wrote:


    W metodzie gospodarczej nie liczy się robocizny... robisz sam własnymi rękami, ewentualnie z wujkiem murarzem w najgorszym wypadku patrzysz wykonawcy na ręce. Więc robisz to dokładnie i starannie niż jakakolwiek wynajmowana ekipa. Znam przypadek gdzie rodzina robiła podcinkę murów przez prawie rok. W sumie wydali < 1000zł na papę i zaprawę. A skutek 100%.


    Dzięki bardzo z a rok pracy, którą można zrobić za kilka dni.
    Sposobem gospodarczym, możemy zrobić coś innego: poleniuchować co nieco i popatrzeć jak kujesz sobie cegły na podcinkę do izolacji z papy.
    Dziękuję za troskę.
    Pozdrawiam
  • #19
    pektosol
    Level 14  
    Najtańszy kocioł na paliwo stałe bez podajnika- 2000-3000zł (robiony przez okolicznego ślusarza)
    Komin może być bez wkładu - zwykły z pełnej cegły, taki jak jest w niejednym domu.
    Węgiel mozemy trzymać gdziekolwiek - nawet pod chmurką.
    A ile kosztuje dzierżawa butli lub jej zakup na własność bo u mnie nie ma gazu "z rury"?

    Quote:
    Do kotła gazowego potrzeba gazu, za który płacimy po zużyciu, natomiast węgiel kupujemy, magazynujemy i płacimy z góry.


    Dzięki temu mamy stałą cenę opału przez cały sezon grzewczy. Pozatym możemy kupić wtedy kiedy cena jest niższa
    Jednoczeście nie płacisz co miesiąc opłaty abonamentowej.
    A jeśli nas nie stać cię na zakup węgla na cały sezon, mozesz sobie go wziąść na raty, kupić 1t itp.

    Quote:
    Między czasie czyścimy kocioł, ładujemy zasobnik na 2-3 dni i wynosimy kubeł popiół...

    Mam zwykły piec i paląc węglem wynoszę 1wiadro popiołu na 1-2tygodnie.
    Oczywiście jesli bedę palił miał węglowy będzie tego więcej.
    W piecach z zasobnikiem tego popiołu jest jeszcze mniej.

    Quote:
    ale gdzie go wyrzucić?

    Nie wiem gdzie ty wyrzucasz śmieci ale ja do śmieciarki.
    240l kubeł wystarcza na śmieci bytowe i popiól w cylku co dwa miesiące (segregowane śmieci wywożone sa za darmo w cyklu dwutygodniowym).
    Ty też coś robisz ze śmieciami i za to też płacisz.

    Quote:
    A co latem ?ładujemy kocioł węglem, spalamy go uzyskując ok 30 % sprawności, reszta leci w komin, bo do podgrzania wody tak się właśnie pali.

    Niezupełnie. Zamykamy obieg wody na dom i na 2-3 łopatach węgla mamy wodę na 3-5dni z włączona cyrkulacją C.W.U.
    Faktem jest że węgiel się przez prawie cały czas tli.
    Ale za takie pieniądze mogę sobie pozwolic na straty.
    Mozna jeszcze palić drewnem, kartonami, papierem czyli tym czego koło domu nie brakuje. Palimy wtedy na max i przeważnie wystarcza to na 1-2dni - minusem jest koniecznośc częstego rozpalania .
    Dotyczy to pieca z ręcznym zasypem , przypadku pieca z zasobnikiem wcale nie ma tego problemu, sterownik wszystkiego pilnuje.

    A teraz może bardziej liczbowo i namacalnie.
    Do ogrzania 160m2 domu (temperatura w domu 23°C ) oraz przygotowania ciepłej wody z cyrkulacją C.W.U. (bo na niej traci się dużo ciepla) przez cały rok spalam około 2,5 - 3t węgla sortyment orzech.
    Kupowałem go w zeszłym roku za około 400zł/t a to daje 1200zł na rok.
    Aaa, pewnie do pełnego porównania muszę dodać że gotuję na gazie z butli około 45zł na 2/mce.

    A ty ile spalasz gazu rocznie i ile za to płacisz?
    ...

    Muszę jeszcze dodać że można również palić miałem węglowym (80-150zł/t) , lub flotokoncentratem (200-300zł/t), tylko że im taniej tym więcej zabawy z popiołem i trzeba więcej go spalić.


    Quote:
    poleniuchować co nieco i popatrzeć jak kujesz sobie cegły na podcinkę do izolacji z papy


    I to właśnie różni wielu z nas. Jeden bedzie coś majsterkował po godzinach bo ma do tego smykałkę i talent, a drugi musi odreagować całodnowy stres w pracy oglądając telewizor, inny bedzie kombinował jak gospodarować swoim budżetem a jeszcze inny bedzie mieszkał z rodzicami bo tak mu wygodniej, jedego bedzie stać na grzanie węglem, a innego na prądem.
    Każdy ma jakiś sposób na życie.
  • #21
    Adarkar
    Level 15  
    W tym roku wykonalem pierwsza czesc instalacji co i cwu oraz kanalizacje, czyli rozciagnalem podlogowke i grzejniki, instalacje wykonalem w Alu/pex rozdzielaczowo. Do podlogowki gotowy rozdzielacz z pompa i sterowaniem. W przyszlym roku czesc 2 czyli dobor pieca i wymiennika cwu.
    Dzieki PEKTOSOL za cenne uwagi.
  • #22
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Tylko do końca nie bierz jego pomysłów na serio. Podłogówka powinna pracować w układzie zamkniętym, czyli kocioł na paliwo stałe z tym nie współgra. Należy połączyć układ kotłowy i grzewczy poprzez wymiennik lub bufor. Dla bezpieczeństwa i prawidłowej pracy.
  • #23
    sqpien
    Level 16  
    mirrzo wrote:
    Tylko do końca nie bierz jego pomysłów na serio. Podłogówka powinna pracować w układzie zamkniętym, czyli kocioł na paliwo stałe z tym nie współgra.


    no już tak nie demonizujmy tego zamkniętego układu, a czemuż to podłogówka powinna pracować w układzie zamkniętym?
  • #25
    Adarkar
    Level 15  
    mirrzo wrote:
    Tylko do końca nie bierz jego pomysłów na serio. Podłogówka powinna pracować w układzie zamkniętym, czyli kocioł na paliwo stałe z tym nie współgra. Należy połączyć układ kotłowy i grzewczy poprzez wymiennik lub bufor. Dla bezpieczeństwa i prawidłowej pracy.

    Jego pomysly sa bardzo rozsadne. Ja swoj uklad zamykam wymiennikiem plytowym. Dla wygody i latwiejszej regulacji ukladu. Piec na paliwo stale wspolgra rownie dobrze jak kazde inne zrodlo energii i jak kazde zrodlo wymaga stosownych zabezpieczen. Piece na paliwo stale, zasypowe czy z podajnikiem sa dzisiaj najtansza alternatywa na rynku i dlugo sie ten stan nie zmieni. Gaz importujemy a energia elektryczna jest zmonopolizowana. Kominek wiaze sie z czesta obsluga i odpowiednim drewnem.
  • #26
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Adarkar, nie czytasz dokładnie postów. Napisałem dokładnie to co Ty.
    Jeżeli chodzi o kotły, a nie o piece, na paliwo stałe, do ogrzewania podłogówki, to raczej muszą być z podajnikiem, dokładnie tak, jak napisałeś, bo w miarę równo trzymają temperaturę. Podaj zatem cenę takiego kotła, bo zapewne mi nie uwierzysz.
    Ja natomiast podaję cenę kotła kondensacyjnego, z możliwością wyrzutu spalin za ścianę: Junkers -CERAPUR SMART ZSB 14-3C z wbudowanym zaworem 3 drogowym do współpracy z zasobnikiem za 5203,30 PLN brutto w/g katalogu.
    Pomijam to, że możemy opalać szyszkami lub chrustem w kotle zrobionym przez pana Kazia z 7 ulicy, którego wszyscy chwalą, wykonanego z blachy, np. 2 lub 3 mm, bo tak jest taniej
    Zdrówko
  • #27
    pektosol
    Level 14  
    Pewnie masz rację ... cena pieca jest najważniesza.
    Tylko po co bawić się w jakieś instalacje, piece, grzeniki itd.
    Najlepsze jest ogrzewanie elektryczne.
    Mata do podgrzewania kosztuje - 195zł/m2
    a elektryczny grzejnik konwekcyjny - 69zł
    I kto jest teraz tańszy?!
    ;)
    HA i po co ci cała zabawa z gazem?

    A tani piec z podajnikiem kupisz za ok 7kPLN -> zródło: google.pl,
    tani i dobry piec bez podajnika za ok 3kPLN,
    piec od "pana Kazia" kupisz za 1,5kPLN.

    Kiedyś jak wybierałem piec zrobiłem sobie taki kalkulator.
    Może się komuś przyda
    http://pektosol.w.interii.pl/kalk.xls

    >>zaktualizowałem kalkulator o gaz ziemny i aktualniejsze ceny<<

    a co do "czytania postów",
    autor postu juz na wstepie zaznaczył że gaz i prąd odpada,
    w związku z tym z mojej strony EOT
  • #29
    Adarkar
    Level 15  
    mirrzo wrote:
    Odpowiadałem dla ADARKAR, niestety

    Wlasciwie nie mam juz nic do dodania, no moze tylko tyle ze zlotowka leci na leb na szyje a to odbije sie na cenach paliw (i oby tylko paliw). Kociol gazowy mozna rozwazac tylko w jednym przypadku gdy ma sie rure od gazu ziemnego podlaczona do domu. Jesli tak nie jest to nie uwzglednil pan ceny takiego przylacza. Reszte opisal PEKTOSOL.
    PS. Ogrzewania elektrycznego, brak dzialan ze strony kolejnych rzadow prowadzi do katastrofy energetycznej kraju. Ale to temat na inna dyskusje i inne forum.

    Dodano po 4 [minuty]:

    pektosol wrote:

    Kiedyś jak wybierałem piec zrobiłem sobie taki kalkulator.
    Może się komuś przyda
    http://pektosol.w.interii.pl/kalk.xls

    Dzieki za kalkulator
  • #30
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Fajna zabawka ten kalkulator, ale brakuje tu gazu ziemnego. Możesz dorobić w wolnej chwili (czytaj: jak najprędzej)
    Przyłącze gazowe robi zakład gazowniczy na swój koszt. Twój udział jest niewielki