Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Generator i glosnik 8 Ohm

15 Paź 2008 10:23 1273 3
  • Poziom 10  
    Witam,
    próbuje zrobić straszak na myszy. Do tego celu potrzebuje dźwięk rzędu 20-30 kHz.
    Wymyśliłem, że zrobie to na kostce NE555 i generalnie ładnie to działa (w zakresie słyszalnym - poza nim nie mam jak sprawdzić).

Schemat wygląda tak:

Mam jednak problem z poprawnym podłączeniem głośnika (8Ohm). W najprostszych układach jest on podłączony do kostki przez kondensator rzędu 10 uF. Czy jest to poprawne rozwiązanie? Nie chce tego zbytnio udziwniać ale może należałoby wstawić tutaj tranzystor w roli klucza i "wziąć" napięcie bezpośrednio z 5V i dopiero wtedy wspomniany kondensator?

Poza tym wyjście NE555 daje mi sygnał "prostokątny" czy należałoby dobrać tutaj jakiś układ całkujący? Jeśli tak to jak dobrać parametry?

Podkreślam, że jestem bardzo początkujący i jest to dopiero mój drugi projekt. Dodatkowo nie chce zbytnio udziwniać i utrudniać sobie tego zadania więc byłbym wdzięczny za proste odpowiedzi.

Z góry dzięki,
    Radek.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

Kondensator na wyjściu jest niezbędny. Należy odseparować składową stałą, która może spalić cewkę głośnika. Moim zdaniem, do odstraszania myszy wystarczy sygnał prostokątny.

Pzdr.
  • Poziom 10  
    Mariusz Ch. napisał:
    Witam.

Kondensator na wyjściu jest niezbędny. Należy odseparować składową stałą, która może spalić cewkę głośnika. Moim zdaniem, do odstraszania myszy wystarczy sygnał prostokątny.

Witam,
    dzięki za odpowiedź. Istnienia w tym układzie kondensatora raczej nie neguje. Bardziej mi chodziło czy lepiej będzie jeśli kondensator umieszczę za tranzystorem który bazę będzie miał podłączoną do NE555.