Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Urządzenia do sterowania zmiennym kątem zapłonu motocykle

15 Paź 2008 10:29 10683 20
  • Poziom 9  
    Witam,
    na początku mojego postu chciałbym zaznaczyć, że jestem początkującym elektro-mechanikiem, oraz wiem że temat był na forum jednak nie był dostatecznie wytłumaczony oraz dostosowany do mojej potrzeby.
    Do rzeczy, chcę zbudować urządzenie które w zależności od różnych warunków zmieniało by kąt wyprzedzenia (opóźniało wyprzedzało)
    Urządzenie to chcę zastosować w motorowerach nowe generacji typu Derbi senda/GPR TZR itp.
    W tych motorkach prąd z cewki zapłonowej idzie do modułu który steruje zapłonem. Jednak mapa zapłonu jest stała. (względy środowiskowe/przepisy/ograniczenie mocy)
    Chcę aby na początku kiedy silnik jest zimny kąt wyprzedzenia zapłonu względem GMP wynosił 0° natomiast ze wzrostem obrotów oraz temperatury, podciśnienia w kanale ssącym kąt był różny w zależności od tych czynników.
    W tych motorkach podciśnienie jest wykorzystywane do otwierania kranika paliwa i jako pompka oleju. Do tego można by podłączyć miernik podciśnienia od malucha bodajże tylko nie wiem na jakiej zasadzie on działa. Podciśnienie mówi o obciążeni motoru.
    Czas spalania mieszanki 3mS.
    Urządzenie można by podpiąć między modułem a cewką wytwarzającą napięcie.
    Proszę o rady schematy i odpowiedzi
    Z góry dziękuje.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Moderator Samochody
    A nie lepiej i prościej było by sterować kątem wyprzedzenia zapłonu w funkcji prędkości obrotowej ? Zauważ że w dwusuwach podciśnienie w gardzieli ssącej wygląda nieco inaczej niż w czterosuwach, jako że część mieszanki jest wytłaczana z powrotem do wlotu. W przypadku czterosuwowych silników , sygnał "map" jest używany również do zmiany ilości wtryśniętego paliwa, co w przypadku prostego układu gaźnikowego jest nie do zrealizowania, również zmianę kata zapłonu w zależności od temperatury mozna sobie jak myslę darować.
  • Poziom 9  
    Jeśli ktoś zna odpowiedz na to pytanie mianowicie kąt wyprzedzenia zapłonu wraz ze wzrostem podciśnienia ma być opóźniony czy przyspieszony i o ile stopni względem ciśnienia ?? :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    No może masz rację temperaturę można pominąć ale podciśnienie nie. Bo ono ma wpływ na obciążenia silnika.
  • Moderator Samochody
    mahermnih1 napisał:
    Jeśli ktoś zna odpowiedz na to pytanie mianowicie kąt wyprzedzenia zapłonu wraz ze wzrostem podciśnienia ma być opóźniony czy przyspieszony i o ile stopni względem ciśnienia ?? :)
    No może masz rację temperaturę można pominąć ale podciśnienie nie. Bo ono ma wpływ na obciążenia silnika.


    Zapewniam Cię że zabierasz się za tą robotę od dupy strony. Zauważ że w samochodach z silnikami gaźnikowymi kat zapłonu regulowany był przeciwwagami w zależnosci od prędkości obrotowej silnika, regulacja podciśnieniowa realizowana była tylko dla potrzeb zmiany punktu zapłonu w przypadku przyciśnięcia pedału gazu, kiedy to układy gaźnika wzbogacały na chwilkę mieszankę żeby uniknąć szarpnięcia i przydławienia silnika. Skład mieszanki w silniku gaźnikowym zależy tylko od podciśnienia w gardzieli i stopnia uchylenia przepustnicy, kąt wyprzedzenia zapłonu zależy tylko od prędkości obrotowej (w uproszczeniu) i może być korygowany w zależności od obciążenia silnika , łapiesz różnicę?
  • Poziom 9  
    Mniej mieszanki spali się szybciej. Więcej mieszanki pali się dłużej. Mało mieszanki to duże podciśnienie w kolektorze dolotowym, więc i małe wyprzedzenie zapłonu. Małe podciśnienie to dużo mieszanki, więc wyprzedzenie należy zwiększać.

    Tak mi napisał jeden Pan :)
  • Moderator Samochody
    mahermnih1 napisał:
    Mniej mieszanki spali się szybciej. Więcej mieszanki pali się dłużej. Mało mieszanki to duże podciśnienie w kolektorze dolotowym, więc i małe wyprzedzenie zapłonu. Małe podciśnienie to dużo mieszanki, więc wyprzedzenie należy zwiększać.

    Tak mi napisał jeden Pan :)

    Ale nie napisał ci jednej , bardzo waznej rzeczy: otóz przez pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym, Ecu wylicza skład mieszanki, to znaczy stosunek paliwo/powietrze, uwzgledniając przy tym dodatkowo temperaturę silnika, temperaturę i ilość powietrza itd. W motocyklu gaźnikowym stosunek paliwo /powietrze jest stały, tzn. sztywno regulowany przez układy gaźnika i bez moźliwości korekcji w trakcie jazdy. Dlatego też układ z pomiarem podcisnienia nic nie da, co komu po regulacji zapłonu w ten sposób, jesli nie ma wpływu na ilość dawkowanego paliwa? Widziałes w jakimś współczesnym motorku taką regulacje? Ponadto nie mniej mieszanki pali się szybciej, tylko mieszanka uboższa pali sie szybciej, podciśnienie w kolektrze zalezy od otwarcia przepustnicy - bardziej otwarta podciśnienie spada, do momentu wejścia silnika na obroty kiedy to znowu wzrasta i na odwrót, tak że zapłon będzie zmieniany tylko na chwilę, a powinien zmieniać się wraz z prędkością obrotową, kiedy to mieszanka staje się coraz bogatsza.
  • Poziom 9  
    To dlaczego w starych samochodach oprócz grawitacyjnego urządzenia do wyprzedzania stosowano też podciśnieniowe nawet czasem dwa na raz.
    Im więcej mieszanki tym większy czas spala się nie można przyjąć że czas spalania jest stały. Im większa objętość spalanych gazów tym więcej czasu potrzeba na ich spalenie.
    Czyli im mniejsze podciśnienie tym więcej gazów i kąt trzeba opóźnić ponieważ więcej mieszanki spala się dłużej. Duże podciśnienie mało mieszanki więc przyspieszasz.
    Proszę o wypowiedz więcej osób.
    Pozdrawiam

    Dodano po 19 [minuty]:

    W motocyklu spalaniu ulega mieszanka gazów = powietrze atmosferyczne oraz opary paliwa nie ma czegoś takiego że bogatsza spala się szybciej stosunek jak sam powiedziałeś jest stały i wynosi 14 litów powietrza na 1l benzyny czy jakoś tam aby spalanie przebiegało poprawnie :)

    Dodano po 54 [minuty]:

    Dobra nie ważne tylko powiedzcie mi czy dobrze myślę
    Po prostu trzeba zwiększyć lub zmniejszyć częstotliwość impulsu elektrycznego który idzie z cewki.
    Czyli tak.
    CEWKA--> impuls elektryczny--> urządzenie---->moduł stary--> przewód WN--->fajka świeca
    Częstotliwość w zależności od tych wszystkich czynników
    Mam rację Jak to można zbudować od strony elektronicznej
  • Moderator Samochody
    Rozumiem, że chcesz wmontować własny moduł pomiędzy impulsator a fabryczny cdi ?, to bez sensu. raz, że trzyma (mechanicznie) impulsator i nie przyspieszysz zapłony o tyle, o ile byś chciał, a dwa przeważnie w cdi jest już układ opóźniający zapłon w czasie rozruchu.
    Nie wiem do jakiego silnika chcesz to zamontować, ale ostrzegam, po własnych doświadczeniach z trialami i enduro, że przy źle ustawionym zapłonie kopnik potrafi złamać nogę !
  • Poziom 9  
    A może lepszym rozwiązaniem jest zmajstrowanie własnego modułu zapłonowego ??
    W nowszych wersjach cały układ zapłonowy wygląda tak:
    http://images.google.pl/imgres?imgurl=http://img256.imageshack.us/img256/2232/allumage4rc4.jpg&imgrefurl=http://www.crazymoto.net/lofiversion/index.php/t274145.html&h=480&w=640&sz=110&hl=pl&start=49&um=1&usg=__mjc9bmoCLwHPeRiscYzPOgLFyyc=&tbnid=BzFVZ_NHMDqQKM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dallumage%26start%3D40%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dpl%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26sa%3DN
    Mam starą wersję takiego układu i nie jest tak jak w tym przypadku moduł + cewka w jednym tylko oddzielnie moduł oddzielnie cewka.
    Mapę zapłonu myślę zrobić tak.
    Przypuśćmy 2000 obrotów/minutę = 1 obrót wału przez 30 mili sek (ms)
    W literaturze znalazłem że czas jednej iskry to 1,3 ms
    Był by to czas minimalny do spalenia mieszanki wraz ze wzrostem objętości czas by się zwiększał, można to mierzyć za pomocą miernika podciśnienia (zamienia podciśnienie na napięcie)
    I tak 360°---30ms
    X°---1.3 ms
    X czyli kąt to 15,6° o tyle należy opóźnić zapłon względem GMP (zakładając że najlepszy monent ....)
    teraz takie wartości można przypisać każdym obrotom od 1k do 12k bo takie osiąga ten motor.
    Do tego opóźnienia należy uwzględnić czas spalania
    I przy obrotach od 0-np500 wyprzedzenie 0° pomaga przy zapalaniu na zimnym silniku

    Proszę o wasze opinie ta temat mojego rozwiązania :)
  • Moderator Samochody
    Złe założenia przyjąłeś, odwrotne niż wymagane. Wraz ze wzrostem obrotów i ilości zasysanej przez silnik mieszanki, a także zmiany jej składu (wzrost zawartości paliwa w stosunku do powietrza) kąt wyprzedzenia zapłonu powinien być wyprzedzany, tzn. zapłon powinien nastepować wcześniej. Opóxnienie zapłonu faktycznie pomaga przy rozruchu, nie ma ryzyka odbicia tłoka, silnik ma się lżej wkręcić na obroty. Częstotliwość impulsów z impulsatora zapłonu ma być stała, tzn. taka sama jak prędkość obrotowa(jeden impuls na jeden obrót wału), kwestia do rozwiązania leży teraz w opóźnianiu tych impulsów na wolnych obrotach, i przyspieszaniu wraz z ich wzrostem.
  • Poziom 9  
    Mapa zapłonu nie jest w tym wszystkim najważniejsza bo można ją zaprogramować na zasadzie testu prób i błędów testując na moto.
    Na pewnej stronce :
    http://www.transmic.net/fichiers/cdi4347.pdf
    Znalazłem ogólny schemat blokowy takiego modułu.
    Czy z pomocą takiego schematu można zbudować moduł ??
    Który by sterował zapodawaniem napięcia ??
    Jakie dane będą potrzebne ??

    Link do takiego modułu produkowanego przez firmę NARAKU

    http://skuterdoktor.pl/product_info.php?cP...roducts_id=4579

    Dodano po 1 [minuty]:

    A i jeszcze to co najważniejsze foty układu zapłonowego jaki jest obecnie

    Zapłon elektroniczny

    http://www.crazymoto.net/index.php?showtopic=274145
  • Moderator Samochody
    Poczytaj troszkę o przerzutnikach Schmitta z regulowaną histerezą, w latach '90 był w "Radioelektroniku" cykl artykułów p Stanisława Roguskiego o elektronicznych urządzeniach zapłonowych, popytaj może ktoś ma i zeskanuje. Z tego co pamiętam to kąt zapłonu ustalało sie tam potencjometrem.
  • Poziom 9  
    Z elektroniką i programowaniem procka myślę ze nie będę miał problemów ponieważ kolegi tata jest elektronikiem a inny kolega zaprogramował by mi procka.
    Tylko nie wiem jaki schemat takiego modułu można zastosować.
    Robokop jak byś miał czas to może poszukał byś mi jakiegoś modułu z programowalnym Prockiem
    Zobacz może któreś z tych by się nadawało

    http://www.siliconchip.com.au/cms/A_110499/article.html
  • Poziom 23  
    tak bym odświeżył temat, wie ktos ile czasu zajmuje spalenie mieszanki od momentu wystapienia iskry. Chodzi o szas o ile wszesniej powina wystapic iskra zeby uzyskac najlepszy moment?
  • Poziom 1  
  • Poziom 1  
  • Poziom 23  
    Tak ,tylko,że ja bym chciał ogólnie mniej więcej wiedziec jaki powinien być kąt wyprzedzenia zapłonu w zależnosci od obrotów, dla podobnego silnika, nie szukam mapy konkretnego modelu silnika.
  • Poziom 1  
  • Poziom 10  
    Najlepiej zastosować moduł mikroprocesorowy z czujnikiem stuków w głowicy. Takie ustrojstwo działa tak, że balansuje na krawędzi stuku i wtedy bez znaczenia jakiego paliwa byś nie nalał [mam na uwadze ilość oktanową] zawsze będziesz miał prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu.