Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.

18 Paź 2008 11:59 5133 33
  • Poziom 9  
    Zamierzam zbudować robota i mam problem ze sterownikiem silników. Generalnie chodzi o to że nie mogę podłączyć bezpośrednio silnika do atmelka. Prosił bym o jakiś schemat i krótkie wyjaśnienie, jak to ma działać w sprzężeniu z prockiem (chodzi jakie sygnały ma dawać do takiego sterownika silnikami) a i jeszcze coś o silnikach, otóż są to 2 silniki z przełożeniami, wymontowane zostaną z Lego Technic,(jakiś model sterowany podczerwienią) a oto foto: https://obrazki.elektroda.pl/33_1224323565.jpg
  • Poziom 20  
    Proponuję użyć scalony sterownik silników l293d
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.
    Podłączony mniej więcej tak:
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.
    A sterujesz nim tak że podajesz na nogę na wejścia (7,2)
    1.0. - silnik kreci się do przodu.
    0.1. - kręci do tyłu.
    1.1. - hamowanie (łączy bieguny silnika, 0.0. to samo)

    Wszystko opisane tutaj:
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/texasinstruments/l293d.pdf

    Tutaj masz na przykładzie line followera:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic811876.html

    I na przykładzie płytki do line followera:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic920799.html

    Pozdrawiam.
  • Poziom 25  
    Cytat:
    otuż czy te wszystkie GND1,2,3,4 mam polaczyć i do masy?

    Tak.
    Cytat:
    I jeszcze problem z tym Out1,2,3,4 na rysunku powyżej gdzie one znajdują się na screenie załączonym w tej odpowiedzi???


    Są to nogi 3,6 oraz 11, 14.
  • Poziom 9  
    Dzięki za odpowiedź, w między czasie "odmuliłem" i zauważyłem że do czegoś służą numerki przy wyjściach... Jeszcze raz dzięki
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Post był raportowany Reg. pkt 8.3
    Przeniosłem z: Robotyka Bazar
  • Poziom 25  
    zależy ile prądu pobiera twój silnik, ale zawsze możesz zrobić prosty mostek H na tranzystorkach ;)
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Początkującemu nie polecałbym robienia mostka H. L293D może nie wystarczyć.

    Najpierw określ jaki to dokładnie silnik. Podaj jakiś link do tego zestawu lego, może da się określić bez mierzenia jego parametry.
  • Poziom 9  
    Powiedzcie jak, a ja zmierzę mam multimetr...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Chodzi o pomiar prądu maksymalnego przy napięciu jakim chcesz zasilać silnik. Jeżeli masz zasilacz laboratoryjny to sprawa jest banalna. Zatrzymujesz silnik i mierzysz jaki płynie prąd przez jego uzwojenia, przy znanym napięciu. Pomiar będzie obarczony sporym błędem, ale dokładność nie jest krytyczna.
  • Poziom 9  
    No i mam wyniki, przy napięciu 6.57V, po zatrzymaniu płynął prąd o wartości 3.05V. Czy o takim parametrze mostek H oparty na l293D będzie wystarczalny?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Magik7 napisał:
    płynął prąd o wartości 3.05V

    Jeśli prąd, to chyba - amperów (amper ? )
    A nie prościej (i bezpieczniej) zmierzyć rezystancję uzwojeń omomierzem :?: :D
  • Poziom 9  
    wynik pomiaru omomierzem jest taki R=3,5ohm , Z obliczeń wynika, że silnik pobiera J=1,87A ~ 2A
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No to jak obejrzysz kartę katalogową L293 to zobaczysz, że raczej nie będzie "wystarczalny" - ten driver jest "za słaby" .
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Powiedz jaki to dokładnie multimetr.
  • Poziom 9  
    Elektroniczny multimetr Mastech MAS830L , Importer: Atel Electronics
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ten miernik posiada zakres 200Ohm, dla tego zakresu błąd wynosi 0.8% +/- 3 cyfry, więc może wynosić prawie 2 Ohmy. Do tego rezystancja przewodów i wychodzi że ten pomiar nic nie mówi. Dlatego właśnie mierzy się prąd.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    No tak, ale 0.8% odnosi się do wskazania, a nie zakresu pomiarowego. Rezystancja przewodów może tylko powiększyć wskazanie (przy pomiarze prądu rzędu 3A rezystancja ta również zniekształci wynik pomiaru).
    Dlatego też śmiem twierdzić, że pomiar rezystancji jednak coś mówi.
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.

    Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    A ująłeś rezystancję przewodów pomiarowych i styków, czyli ile Ci wskazuje, kiedy połączysz końcówki przewodów pomiarowych? W końcu tabliczka pokazuje dokładność miernika, lae mierzysz rezystancję połączonego szeregowo silniki i przewodów. Tanie przewody są raczej kiepskie pod tym względem.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    prezeswal napisał:
    No tak, ale 0.8% odnosi się do wskazania, a nie zakresu pomiarowego. Rezystancja przewodów może tylko powiększyć wskazanie (przy pomiarze prądu rzędu 3A rezystancja ta również zniekształci wynik pomiaru).
    Dlatego też śmiem twierdzić, że pomiar rezystancji jednak coś mówi.
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.

    Pozdrawiam


    Faktycznie - masz rację.

    Przy pomiarze prądu stosuje się stabilizator liniowy właśnie w celu kompensacji spadków na mierniku. Po prostu prąd mierzy się przed stabilizatorem.
  • Poziom 9  
    Zakładając że pomiar był dokładny możecie mi powiedzieć czy mostek H wystarczy do tych silników?
    Ps. Do wtorku będzie on skonstrłowany.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Niezależnie od powyższych pomiarów proponuję wykonać jeszcze jeden, a mianowicie zmierzyć po prostu prąd, pobierany przy "normalnej" pracy silnika (nieobciążonego i przy "typowym", oczekiwanym obciążeniu). Być może ten prąd nie przekracza możliwości L293 (chyba, że przewidujesz sytuacje unieruchomienia zasilanego silnika).
    Możesz także wykorzystać driver KA8301 (wymontowałem taki z "magnetowidowego złomu" :D ), ale jego prąd to 1,6A (w impulsie).

    Do swoich potrzeb (silniczki modelarskie) stosuję taką konfigurację mostka H:
    Sterownik silnikami. Budowa robota. Szukam schematu.
    Używając tranzystorów o większych prądach Icmax będziesz mógł zapewnić nawet te 3A.
    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Mostek H- do jakich jest przystosowanych obciążeń?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Magik7 napisał:
    Mostek H- do jakich jest przystosowanych obciążeń?

    Zależy to tylko od typu użytych tranzystorów.
  • Poziom 9  
    Mam na myśli mostek oparty o układ L293D.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Magik7 napisał:
    Mam na myśli mostek oparty o układ L293D.

    Ja myślałem o układzie na elementach dyskretnych (jak na moim "obrazku").
    Parametry L293 znajdziesz w katalogu.

    A tak naprawdę, to popatrz na hasło "mostek H" i wybierz coś dla siebie :D
    Dla silników większej mocy używa się zwykle tranzystorów MOSFET.
  • Poziom 9  
    Sam niewiem co już robić, stworzę układ z L293D. Zobaczymy czy da radę, w katalogu po angielsku ciężko mi cokolwiek wyczytać (wyczytałem że L293D na wyjściu ma 600mA) czyli nisko prądowy układ? jakoś mam już dość pisania postów i chcę zacząć działać ;)
  • Poziom 35  
    Zamiast L293D zastosuj SN754410 - to samo, ale na 1A prądu ciągłego.
    Jak potrzebujesz większy prąd to albo połącz wyjścia (żeby jeden układ obsługiwał jeden silnik), albo na plecy jednego układu dolutuj drugi. Jakby się grzały to daj jakiś mały radiatorek.
  • Poziom 9  
    Czyli mam w miejsce L293D wstawić sn754410 w takim samym układzie połączyń jak na pierwszym schemacie w poście?