Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Aktywny Di-BOX z wejściem symetrycznym a wyjściem asymetrycz

Świr 19 Oct 2008 11:38 7294 24
  • #1
    Świr
    Level 34  
    Poszukuje aktywnego Di-BOXa który miałby wejście symetryczne a wyjście asymetryczne. Niestety trafiłem na mały problem podczas wykonywania nagłośnienia na dyskotece i potrzebuje takiego urządzenia. Przedewszystkim musi być aktywny, nie może to być DIY, i w dodatku ma być... tani :| - wymogi zleceniodawcy :/
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Opisz proszę dokładnie jaki miałeś problem i po co Ci takie urządzenie? Nie spotkałem się z tego typu di-box-em (nawet nie wiem czy to jest dobre określenie w tym przypadku). Jakie poziomy mają mieć sygnały na wejściu i wyjściu? Czemu koniecznie urządzenie ma być aktywne? Produkowane są transformatory liniowe 1:1 które można spinać w obie strony (symetria-asymetria , asymetria symetria). Może to rozwiąże Twój problem?
  • #3
    Świr
    Level 34  
    Już wyjaśniam. Do odsłuchu dla DJ jest użyty wzmacniacz który wogole nie ma wejścia symetrycznego. Aktywny - taki wymóg zleceniodawcy. Spróbuje go przekonać że sam zrobie mu (DIY) taki di-box, bo chodzi mi też o separacje obwodów - wzmacniacz jest zasilany z innego obwodu. Może uda sie gościa namówić na jakiegos pasywniaka. Ten cały zleceniodawca cos tam liznał tematu, i poprostu wymaga a ja staram sie temu sprostać...
  • #4
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    A widzisz, to już wiem o co Ci chodzi. Nie mówimy w takim przypadku o di-box`ie tylko o module wejścia symetrycznego o poziomie liniowym. Najprościej zastosować trafo liniowe np. takie: http://www.monacor.pl/catalogue-product.phtml?id=2651&Comp=0&Hier=1&MainKtg=155&SubKtg=595 (tanie i stosunkowo dobre). Gorzej z układami aktywnymi... Wydaje mi się że gdzieś coś takiego widziałem, ale nie pamiętam gdzie. Poszukam jeśli znajdę dołączę linka.

    Tak czy inaczej zastosowanie trafa jest o wiele bardziej wygodne. Ja osobiście skłaniał bym się do tego rozwiązania. Jeśli jakość Monacor`a była by nie wystarczająca zawsze można poszukać czegoś bardziej profesjonalnego np. coś ze strony: http://www.jensen-transformers.com/ (to już bardzo wysoka półka).
  • #5
    Świr
    Level 34  
    Rozmawiałem z gościem (zleceniodawca) i niezbyt chętnie przystaje na pomysł konstrukcji DIY, juz szybciej cos pasywnego... Po powrocie do domu będe dalej kopał internet za takimi ustrojstwami. Kurka najgorsze jest wlasnie to ze teoria goscia jest taka że ma być to jakiś produkowany sprzęt żeby grający nie marudzili. Z jednej strony go rozumiem, ale sprawia tym dosyć niezły kłopopt :/ Ew kupie ten transformator i wsadze w jakaś ładna obudowe RACK :D
  • #7
    Świr
    Level 34  
    Ale potrzebuje wyjście asymetryczne... Musi spełniać ten wymóg :( I nie przejdzie motyw z przejściówką w formie XLR > JACK :/
  • #8
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Świr wrote:
    Ale potrzebuje wyjście asymetryczne... Musi spełniać ten wymóg :( I nie przejdzie motyw z przejściówką w formie XLR > JACK :/


    Ale jaki w tym problem? W przypadku tego Radiala masz wejście i wyjście symetryczne (są one między sobą separowane trafem). Z tego też powodu bez problemu możesz użyć wejścia w pełnej symetrii a wyjście normalnie desymetryzujesz (łączysz pin 1 z pinem 3). To że to urządzenie nie posiada fizycznie gniazda niesymetrycznego typu jack niczego nie zmienia. Przyglądnij się na zalecaną aplikację firmy Jensen : http://www.jensen-transformers.com/as/as002.pdf . Mamy tam opcję z wyjściem symetrycznym i niesymetrycznym. Różnice w obu przypadkach to tylko kwestia podłączenia odpowiedniego gniazda do trafa. To samo uzyskasz stosując po trafie przejściówkę niesymetryczną XLR-jack.
  • Helpful post
    #9
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Coś nie mogę się wygadać... Aby wzmacniacz miał wejście symetryczne najprościej zastosować trafo liniowe (takie dwa ma wspomniany powyżej Radial). Z jednej strony trafa pozostawiamy symetrię (to będzie wejście symetryczne) z drugiej desymetryzujemy układ (czyli podłączamy trafo do jacka mono) i jak najkrótszym kablem łączymy ze wzmacniaczem o wejściu niesymetrycznym. Jeśli mamy gotową puszkę z gniazdami XLR (tak jest w przypadku tego Radiala) gniazda wejściowe zostają na XLR-ach, potem mamy trafa a następnie XLR-y wyjściowe które łączymy krótkimi kablami niesymetrycznymi z niesymetrycznym wejściem wzmacniacza. To jest proste! Po takich zabiegach mamy wejście symetryczne a oto chyba chodzi...We wzmacniaczach z wejściami symetrycznymi wykonanymi przy pomocy traf czy układu elektronicznego następuje zamiana sygnału symetrycznego na niesymetryczny - ten dopiero trafia na wejście końcówki mocy.

    Aktywny Di-BOX z wejściem symetrycznym a wyjściem asymetrycz
  • #10
    Świr
    Level 34  
    Dokładnie tak zrobie - zastosuje to trafo, tylko wykołuje jakąś fajną obudowe rack, żeby jakoś to wyglądało. Dzięki za rady :) Choć mam ochote zrobić taki desymetryzator na wzmacniaczu operacyjnym :) Bede jeszcze rozmawiał z gościem i zobaczymy na czym stanie. Narazie dzieki wielkie za rady :)
  • #11
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    To jeszcze dodam schemat układu symetryzatora w wykonaniu elektronicznym. Układ znalazłem na necie- wydaje się prosty.

    Aktywny Di-BOX z wejściem symetrycznym a wyjściem asymetrycz
  • #12
    Świr
    Level 34  
    Dzięki :) Ale takie układy to już bajka :) Byle by tylko gosciu nie miał nic przeciwko że sam to sklece. Ps. ja myślałem to zrobić na wzmacniaczach operacyjnych a tu widze ze jest gotowy scalaczek :)
  • #13
    William Bonawentura
    Level 33  
    Świr wrote:
    Dzięki :) Ale takie układy to już bajka :) Byle by tylko gosciu nie miał nic przeciwko że sam to sklece. Ps. ja myślałem to zrobić na wzmacniaczach operacyjnych a tu widze ze jest gotowy scalaczek :)


    Jeśli dobrze rozumiem i układ ma separować wyjście miksera dyskotekowego od aktywnej kolumny dj to trzeba się zastanowić jaka jest rzeczywista potrzeba. Jeśli zabezpieczenie przed wszystkim co może się stać (np. przebicie w tej paczce) to w grę wchodzi tylko transformator. Jeśli tylko o pętle mas to pewnie wystarczy taki elektroniczny symetryzator.
  • #14
    quniq
    Level 21  
    Nie wiem, czy mogę się podpiąć po dtemat... Jeśli moderatorzy uznają, ze nie, to proszę o skasowanie posta.

    Czy może mi ktoś wyjaśnić czym tak naprawdę różni się sygnał symetryczny od niesymetrycznego? Jak to sie przekłada na ostateczny wzmocniony sygnał (np. zsymetryzowany i nie zsymetryzowany sygnał z gitary puszczony na wzmacniacz)? I jaka jest idea i schemat działania di-boxa? Temat przeczytałem i chyba nieco łapię o co chodzi, ale wolę się upewnić na 100% :)
  • #15
    kryzk
    Level 15  
    Najprościej mówiąc sygnał symetryczny stosujemy żeby wyeliminować zakłócenia, które zostają zebrane na kablu. Wygląda to tak że są trzy żyły, jedna to masa (ekran), następna to sygnał i ostatnia sygnał odwrócony w fazie. Polega to na tym, że zakłócenia które zbierają sie na kablu są mniej więcej w takim samym stopniu zebrane na żyle sygnałowej co na żyle z sygnałem w przeciwfazie. Po dotarciu do odbiornika sygnał w przeciwfazie zostaje odwrócony, wiec jest już w tej samej fazie co żyła z sygnałem. Oba sygnały sumuje się, więc oryginalny sygnał wzmacnia się, a zakłócenia które wtedy są już w odwrotnej fazie wytłumiają się. W ten sposób zostają wyeliminowane.
    W połączeniach na małych odległościach, gdzie nie występują silne pola elektromagnetyczne (nie spodziewamy się dużej ilości zakłóceń), można stosować połączenia niesymetrycznie.
    Pozdrawiam
  • #16
    miszkoo
    Level 28  
    Kolego cała idea jest taka.
    Ekran (jeden przewód) to masa
    a dwoma przewodami ten sam sygnał odwrócony w fazie.

    Od nie można mówić iż sygnał symetryczny ma większy impuls choć często bywa tak że właśnie liniowy jest mocniejszy.
    A cała idea jest taka aby zmniejszyć zakłócenia.
    A dzieje sie tak chyba dla tego że jeżeli coś sie nam indukuje to na obu przewodach i jeżeli w wzmacniaczu ten sygnał obrócony w fazie obrócimy z powrotem i dodamy z tym sygnałem który leciał normalnie w fazie to za indukowane napięcia rzeczy się z niosą bo będą w przeciw fazie a dźwięk zostanie taki jak powinien być ale to jest moja dedukcja która sam wymyśliłem i chciał bym aby ktoś to potwierdził a jeżeli jest inaczej to mi to wytłumaczył.

    A ja bym się tak nie spinał z tym Di-boxem i zrobił tak kupił Behringer DI100 bo on ma chyba (podkreślam chyba) wejście sym (przynajmniej na wejściu ma XLR) ale to mogę wam sprawdzić w sobotę czy tam jest wejście sym czy nie. Rozebrał bym go (nie wiem czy się da) i zmostkował 3 z 1 i po problemie.
  • #17
    Świr
    Level 34  
    Problem już zakończony. Zakupiłem ładną obudowe RACK, zrobiłem desymetryzator na wzmacniaczach operacyjnych, wyjście od wzmacniacza odseparowałem transformatorem, wrzuciłem ładny wskaźnik wysterowania i wszystko gra jak trzeba :)
  • #18
    quniq
    Level 21  
    Pytań laika c.d. :)
    Jak to się ma do instrumentów? Grałem 2 koncerty, będąc nagłośnionym przez przody (gitara basowa w linię). Z diboxem brzmiało kapitalnie, bez niego dźwięk nie był selektywny. Z opisów jakie podajecie, di box służy wyeliminowaniu zakłóceń na kablu. Jak to sie ma do instrumentów? Rozumiem o co chodzi, tylko nie wiem jakim cudem to wpływa na brzmienie instrumentu :)
  • #19
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    quniq wrote:
    Z diboxem brzmiało kapitalnie, bez niego dźwięk nie był selektywny.


    Bez niego to znaczy jak? Z mikrofonu? Bas gitarę często nagłaśnia się liniowo (czytaj di-box), bardzo rzadko mikrofonem. Apeluję tylko do wszystkich: temat zaczyna uciekać, nie mowa była tu o di-box`ach tylko o zsymetryzowaniu wejścia wzmacniacza. Zadanie di=box`a jest odwrotne. W tym temacie trzeba było zrobić z symetrii nie symetrię, a w przykładzie instrumentów nagłaśnianych kabelkiem na scenie robi się dokładnie odwrotnie, czyli nie symetria (błędnie nazywana linią) na symetrię. Mało tego: przy di-box`ie operujemy poziomami mikrofonowymi na wyjściu a w sytuacji o jaką pytał się autor postu mamy sygnały liniowe (o wysokim poziomie).
  • #20
    Świr
    Level 34  
    Dokładnie di-box wogole ma nie wpływać na brzmienie/jakość dzwieku. Dodam informacyjnie dla kolejnych kombinatorów :D że to trafko LTR-110 jak za cenie 40zł spisuje sie wyśmienicie. Wczoraj było oficjalne odpalenie systemu przed dyskoteką - dzwiek w odsłuchu rewelacyjny :) Jeszcze raz dziękuje za rady.
  • #21
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    No cóż pozwolę sobie napisać post troszkę nie na temat ale wartościowy. Trafo to trafo, układy elektroniczne mają wiele zalet ale prawdziwą separację daje transformator- urządzenie znane od lat, proste w konstrukcji i banalne w użyciu. Pamiętajmy o tym. Często trafo ratuje sytuacje teoretyczne "bez wyjścia". To taka rada z praktyki...
  • #22
    quniq
    Level 21  
    Paweł.ko wrote:
    quniq wrote:
    Z diboxem brzmiało kapitalnie, bez niego dźwięk nie był selektywny.


    Bez niego to znaczy jak? Z mikrofonu?


    Warunki były takie, ze sygnał z multiefektu podany był prosto w powermixer. Wiem jak się nagłaśnia instrumenty, ale niestety sprzetu brakowało ;] Wtedy o istnieniu di-boxa nie wiedziałem w sumie, a był to koncert szkolny :) Źle zadałem pytanie co do tego brzmienia. To inaczej. Co mniej więcej się dzieje z dźwiękiem podanym do powermixera przez di-box do gniazda XLR i co się dzieje z dźwiękiem bez di-boxa podanym do gniazda jack w powermixerze? Czy jeśli gniazdo jest takie, że można podłączyć i jack i xlr , to oba gniazda są desymetryzowane? Czy to dlatego efekt mógł być taki, że dźwięk nie miał selektywności? I nie patrzę na to w tej chwili z perspektywy muzyka, a od strony technicznej ;)
  • #23
    Świr
    Level 34  
    z dzwiekiem nic sie nie dzieje, pozostaje taki sam czy bylby puszczony przez diboxa czy nie. Z diboxem jest jedynie separowany pomiedzy urządzeniami. Co do gniazd - jackiem też można przesyłać sygnał symetryczny, tak samo jak XLRem. Za selektywność dzwieku odpowiada raczej przetwornik, przedwzmacniacz, lub peryferia typu kompresor, eq, czy inne wynalazki. Nie sądze zeby to miało jaki kolwiek związek z di-boxem...
  • #24
    filioman
    Level 27  
    Może poszukaj pomocy tu...

    http://www.lauda-audio.pl/prod/7460/502.htm

    JDV, nasz super Dibox został zbudowany w oparciu o obwód Class-A, konstrukcję wielokrotnie nagradzaną, cechującą się pełną przezroczystością dla sygnału! Zasilany jest potężnym napięciem 30V a wszystko to aby zapewnić ci niezawodność oraz bezkompromisową pracę w każdych warunkach. JDV oferuje ci dwa wejścia oraz cztery wyjscia instrumentalne. Dodatkowo masz do dyspozycji symetryczne wyjście XLR, niezrównane dla profesjonalistów. JDV oferuje unikalny układ Drag wzmacniający sygnał z przetwornika gitary dzięki czemu nie tracisz dolnego pasma ani siły sygnału i dynamiki. Urządzenie wyposażono również w filtry górno- i dolnoprzepustowe oraz regulowane wejście typu jack z możliwością osiągnięcia oporności rzędu 4 mOhm. JDV to najwyższej klasy DI na świecie. Niedopobicia!
  • #25
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Ale przecie trafo pomogło! O symetrii i układach opartych na di-box-ie można pogadać w osobnym temacie. Ten temat należało by zamknąć gdyż jego twórca stwierdził iż z problemem sobie poradził.