Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zegar na lampie VFD (IW-18)

Korko_czong 20 Oct 2008 22:38 19694 38
  • Zegar na lampie VFD (IW-18)
    Witam.
    Chciałbym zaprezentować moją wersję zegara na ciekawej lampce VFD. Jest to ruska lampa, powszechnie (chyba) znany model IW-18, stosowany niegdyś w wyświetlaczach kalkulatorów itp.
    Ze schematem ameryki nie odkryłem i skorzystałem ze sprawdzonego już projektu z EP: http://the-end.ep.com.pl/ivanek89.html.
    z ważniejszych rzeczy: zegar jest multipleksowany, czyli w danej chwili czasu napięcie jest podawane na raz na wszystkie takie same segmenty (a..h) wszystkich cyfr, oraz pojedynczo na siatkę poszczególnej cyfry. Cykl powtarza się wiele razy na sekundę i w efekcie nasze oko jest oszukane i widzi że świecą się wszystkie cyferki :)
    Trafo które zastosowałem ma wtórnym napiecie 12VDC 0,33A.
    Dałem mały radiatorek na stabilizator 7805 ale grzeje się bardzo mocno. Parzy wręcz... Będę musiał wymienić go na większy ale będzie kłopot z miejscem.
    Kilka uwag jeszcze odnośnie tego schematu: niektóre wyprowadzenia nóżek lamp (te od cyfr) są źle oznaczone. Zamienione były dziesiątki sekund z minutami.
    Obudowę zrobiłem z drewnianej sklejki, pomalowałem lakierobejcą, na górę dałem kawałek pleksi pomalowanej od spodu na czarno. wygląda to bardzo ciekawie. Całość przykręcona jest śrubami i nakrętkami kołpakowymi. Jak pewnie niektórzy zauważyli, tak, to jest rurka od kranu! I mosiężna kształtka. Lubię wykorzystywać w projektach takie niestandardowe elementy :)

    Jak się sprawuje zegar? Ano bardzo dobrze, odpalił z kopyta. Były małe problemy z zaprogramowaniem proca ale to tylko przez głupi błąd. Cyfry w nocy świecą bardzo jasno, ale w dzień gdy świeci słońce od tyłu to już nie za bardzo.
    Ciężko zrobić zdjęcie jak cyfry wyglądają w rzeczywistości - aparat tego nie odda. Widać natomiast wyraźnie na cyfrach oddzielających minuty/godziny/sekundy (znaczek -) słabo świecące segmenty z pozostałych lamp. Nie przeszkadza to jednak w żaden sposób w odczycie.



    to chyba tyle.
    pozdrawiam
    korko_czong.

    Zegar na lampie VFD (IW-18) Zegar na lampie VFD (IW-18) Zegar na lampie VFD (IW-18)
    Zegar na lampie VFD (IW-18) Zegar na lampie VFD (IW-18) Zegar na lampie VFD (IW-18)
    Zegar na lampie VFD (IW-18) Zegar na lampie VFD (IW-18)

    ps. sorry coś sie zdjecia rozjechały...

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Korko_czong
    Level 13  
    Offline 
    Has specialization in: techologia uzdatniania wody
    Korko_czong wrote 81 posts with rating 66, helped 0 times. Live in city gdańsk. Been with us since 2007 year.
  • #2
    pier
    Level 23  
    Świetna obudowa, idealnie pasuje do tej lampy.

    Piszesz że świecące lekko segmenty wyświetlacza nie przeszkadzają w odczycie godziny ale ja się z tym nie zgodzę. Sam kiedyś wykonałem taki zegar według tego samego projektu i według mnie odczyt godziny przy takim wyświetlaniu jest koszmarny, powodem tego na pewno jest błędnie napisany program. Ja nigdy nie próbowałem tego poprawiać po prostu zrezygnowałem z tego zegara.
  • #3
    winku1
    Level 11  
    Witam
    Piękna robota, konstrukcje lampowe zawsze mi imponują, one mają w sobie duszę :D
    Ale do rzeczy. Zegar zrobiony starannie, zaskakuje swoim wyglądem (ja bym wyszlifował i wypolerował to kolanko mosiężne, na pewno poprawiło by to efekt, ale i tak jest powalający).

    Pozdrowienia dla autora i życzę więcej takich ciekawych konstrukcji.
  • #4
    Michal_b1
    Level 18  
    Ładnie Ci to wyszło, ciekawy pomysł z tą rurką.

    Też już kiedyś zrobiłem taki zegar ale wg innego projektu i pojawił się niestety mały problem. W czasie zmiany cyfry pozostałe cyfry migają mocniejszym błyskiem.
    Czy podobne zjawisko zachodzi w twojej konstrukcji?
  • #5
    pitekb
    Level 13  
    Witam
    Proponuję przeczytać moje doświadczenia z budowy tego zegara:
    [url=https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic655408-90.html
    na dole 4 strony.
    Jeśli chodzi o jasność świecenia wyświetlacza to może pomóc też zwiększenie napięcia siatek i anod. Przy wyświetlaniu multiplexowym potrzebmne są trochę wieksze wartości. Ja mam około 40 V i jest w miarę dobrze. Sprawdzie też jakie macie napięcie żarzenia.
    pozdrawiam
  • #6
    marcin_oizo
    Level 28  
    Kolego pozamiatałeś :) Obudowa pierwsza klasa w pomysłowości! Nie było problemu z uruchomieniem zegara, ładnie Ci to wyszło. Też robię zegarek na IW18 ale o innym schemacie (na Atmego8).
  • #7
    bsw
    Level 18  
    Obudowa bardzo pomysłowa. W środku też prawie ok. Jedynie kabel zasilający wyrwany - a wystarczy zawiązać na nim w środku guzeł i już by się nie wyrwie :-) No i ten radiatorek na stabilizatorze w postaci blaszki trochę mały. Zmieniłbym na większy ze skrzydełkami - to nie jest duży koszt. Acha i ten elektrolit 1000u jak się będzie od radiatora nagrzewał to długo nie pożyje... Ale ogólnie super !
  • #8
    pubus
    Level 30  
    Obudowa pomysłowa... za to duży plus...
    Jeśli chodzi o wyświetlanie to duuuży minus...
    Coś masz skopane...
    Mam zegar na tej samej lampie opierałem się na projekcie z podanej przez ciebie strony co do sprzętu ale program pisałem sam...
    Godzina jest widoczna wyraźnie nie zależnie od pory dnia i nocy, czy też oświetlenia...
    Nie ma mowy o świeceniu pozostałych segmentów... ba nawet przy dwóch lampach nie ma problemu...
  • #9
    me_super
    Level 29  
    pubus wrote:

    Godzina jest widoczna wyraźnie nie zależnie od pory dnia i nocy, czy też oświetlenia...



    Skrajne segmenty mogą świecić słabiej, jeśli drucik podgrzewany jest stałym napięciem, wtedy emisja elektronów nie jest jednorodna. Rozwiązaniem jest podgrzewanie zmiennym napięciem
  • #10
    gbr3
    Level 15  
    W programie w obsłudze przerwania zaraz na początku doklej sobie:
    Code:

    ANODEPORT=0xFF;

    powinno być dobrze.
    PS właśnie wygrzebałem z szafy mój zegar na IW-18 chyba coś jeszcze do niego dorobię :P
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    lechoo
    Level 39  
    Dla zwiększenia czytelności stosuje się filtry barwne, tak samo jak w przypadku wyświetlaczy LED.
  • #13
    Jarema
    User under supervision
    Korko_czong wrote:
    Ze schematem ameryki nie odkryłem i skorzystałem ze sprawdzonego już projektu z EP: http://the-end.ep.com.pl/ivanek89.html


    Siema,
    Racja - nie odkryłeś...
    Jest to jeden z najgorszych sposobów na sterowanie VFD przede wszystkim dlatego, że sporo mocy marnuje się by ogrzać otoczenie...
    Ogólnie plus za pomysłowość w adaptacji obudowy :)
  • #15
    kamil2993
    Level 21  
    Witam, zainteresowałeś mnie tym zegarem ;), chcę zrobić podobny tylko mam kilka pytań :

    Jakie napięcie potrzebne jest do tej lampy ? 5 v 0,33 A ?
    Chcę zrobić na płytce uniwersalnej dobry pomysł ?

    pozdrowił. ;)
  • #16
    Jarema
    User under supervision
    Freddie Chopin wrote:
    no to jaki jest lepszy pomysl? <:


    Siema,
    Użycie specjalizowanych układów przeznaczonych do tego celu...
    Chociażby SN75512, MAX69xx, LC876xx itp.
    Oczywiście to tylko kilka z całej masy układów, które są przeznaczone do sterowania VFD.
    Nawet gdyby nie było możliwości zakupu takich układów można zbudować układ sterowania z elementów dyskretnych ale to już jazda bez trzymanki...
  • #17
    oj
    Level 42  
    Jarema wrote:

    Jest to jeden z najgorszych sposobów na sterowanie VFD przede wszystkim dlatego, że sporo mocy marnuje się by ogrzać otoczenie...


    Proponuje najpierw przeliczy a potem coś odkrywczego napisać
  • #18
    Jarema
    User under supervision
    oj wrote:
    Jarema wrote:

    Jest to jeden z najgorszych sposobów na sterowanie VFD przede wszystkim dlatego, że sporo mocy marnuje się by ogrzać otoczenie...


    Proponuje najpierw przeliczy a potem coś odkrywczego napisać


    Co mam sobie niby przeliczyć ? Z daleka widać, że większość mocy tracona jest na rezystorach więc daruj sobie takie txty.

    Pomijam fakt, że autor softu nie miał zielonego pojęcia o multipleksowaniu czego naocznym dowodem jest świecenie widmowe...
  • #19
    qrdel
    Level 28  
    Popieram wszystkie pochwały.
    Gdybyś jednak chciał coś zmienić, to mógłbyś ze względu na bezpieczeństwo umieścić wyświetlacz w rurce (szklanej, plastikowej) o wytrzymałości większej niż bańka wyświetlacza. Może być niestety problem ze średnicą.
    Na koniec rurki poszłaby mosiężna zaślepka (może się inaczej nazywa, holajza krypowana), a w środku byłoby może jeszcze miejsce na barwną folię.
  • #20
    lechoo
    Level 39  
    Straty mocy w opornikach anodowych/siatkowych nie są duże, łącznie poniżej 0,5W, niemniej takie sterowanie jest mało eleganckie i wymaga wyższego napięcia anodowego niż przy innych sposobach sterowania. Podobne rozwiązanie z użyciem układów 7406 można było spotkać w edukacyjnym komputerku-sterowniku CA80, większość z Was jest za młoda żeby go pamiętać...
    Przy użyciu elementów dyskretnych też można to zrobić, proste i skuteczne rozwiązanie jest z użyciem tranzystorów PNP. Wtedy katodę (żarnik) należy spolaryzować napięciem ujemnym, takie rozwiązanie można spotkać w starych radzieckich zegarach z wyświetlaczami VFD. Mając do rozmontowania taki uszkodzony zegar problem zasilania mamy praktycznie z głowy - można odzyskać gotowy transformator z dzielonym uzwojeniem żarzenia.
  • #21
    Jarema
    User under supervision
    lechoo wrote:
    większość z Was jest za młoda żeby go pamiętać...


    Ale nie ja :D choć nie jestem starym zgredą :) '84

    Na marginesie dodam, że na łamach Re były opisane początki firmy p. Stanisława Gardynika jak i wszelkie elementy oraz rozszerzenia systemu CA80.
    Swoją drogą jestem wdzięczny Re za dział "Technika mikroprocesorowa" oraz "Podstawy techniki cyfrowej" - w przeciwieństwie do EP z Re można było się wiele nauczyć - sam dzięki temu poznałem podstawy elektroniki :D

    Dodać należy, że zasilanie anod poprzez rezystory niestety powoduje wydlużenie czasu narastania napięcia na anodzie a co za tym idzie ograniczenie częstotliwości multipleksowania.
    Nie ma się czemu dziwić - w EP mało jest na prawdę dopracowanych projektów - większość "po łebkach" - byle się sprzedało jako kit...
  • #22
    grumar1
    Level 12  
    Wylewka od kranu - uśmiałem się :-)
    Żeby poprawić kontrast wyświetlania spróbowałbym zabarwić szklaną próbówkę na zielono lub niebiesko i zamocowałbym na lampie. Jasność by sie naturalnie zmniejszyła, ale myśle że łatwiej by było odczytać ze względu na zwiększony kontrast.
  • #23
    rafixs
    Level 24  
    Niestety nie posiadam takiego wyświetlacza, a czy jest możliwość podłączenia jakiegoś innego wyświetlacza VFD, np. od magnetowidu, itp.
  • #24
    Korko_czong
    Level 13  
    Dzięki wszystkim za komentarze, widze że wylewka robi furore :)
    Co do układu...To faktycznie nie jest on może najlepszy. Wykorzystałem go bo był w miarę opisany. Jego jedyną zaletą jest to że działa i że w miarę prosto i bezproblemowo da się go złożyć i uruchomić. Wady - przede wszystkim straty ciepła na 7805. Są ogromne - nie da się palca dłużej niż 5 sek trzymać. No i chyba sterowanie można by na prostszym procku zrobić. Poza tym jeszcze to świecenie widmowe... Występuje, nie przeczę, ale mi nie przeszkadza zupełnie w odczycie. Jest w miare statyczne, np gdyby bylo widoczne szybko przeskakujące widmo od sekund to wtedy by było denerwujące. Aha i jest mniejsze niż na zdjęciach - przekłamanie aparatu. Raczej żadnych osłon ani filtrów już nie planuję. Podoba mi się taka sama surowa lampa.
    Pozdrawiam :)
  • #25
    Michalwl
    Level 12  
    Jaka jest częstotliwość odświeżania? Czy wyświetlacz nie migocza przy ruszaniu głową?
  • #26
    Zenek
    Level 30  
    Ja także dopisuję się do pochwał pomysłu z wylewką...
    Co do stabilizatora... dodaj na jego wejściu i wyjściu kondensatory 100 nF odsprzęgające do masy. Jeśli nadal będzie się grzał, masz pod ręką ładny radiator, czyli ... wylewkę ;)
    Można np wziąźć kawałek blachy aluminiowej, wygiąć w kształ litery L, w jednym ramieniu zamocować stabilizator, w drugim zrobić odpowiedni otwór i zamontować przez ten otwór, jako podkładkę pod nakrętkę mocującą wylewkę od środka obudowy.
    Jedno małe estetyczne "ale" - te żółte fiszki z numerami na przewodach...
    Może warto je zlikwidować do zdjęć, opisy fajnie robi się pisakiem wodoodpornym (do opisywania płyt cd) na koszulkach, którymi zakończone masz przewody z lampy....
  • #27
    mirekk36
    Level 42  
    Witam,

    Pomysł na zegarek stary, niektórzy mówią, że oklepany i tylko kolejny zegarek.... mnie jednak osobiście fascynują najróżniejsze wcielenia zegarków i pomysłowość twórców takich perełek. Tu nie liczy się sam pomysł na zegarek ile na nowy sposób prezentacji .... uważam, że w twoim wykonaniu jest nieziemsko fajny i bardzo inspirujący do dalszych poszukiwań i rozwiązań - przynajmniej dla mnie

    to jest pomysł na duże 5

    !!!

    tak więc do autora po chwili mam pytania:

    1. Jak? i czy solidnie udało ci się zamocować tę szklaną rurkę? czy przy lekkim dotknięciu nie wypadnie? nie uszkodzi się?

    2. czy nie myślałeś przy okazji, skoro tak fajnie bawisz się tym metalem, aby dorobić jeszcze na obudowie na dole imitację chociażby jakiejś starej blachy? Wtedy prezentowałoby się to podobnie jak nieraz w necie widać obudowy komputerowe typu "steampuk"

    3. Czy to smużenie nie jest też może spowodowane jednak dosyć długimi przewodami pomiędzy samym układem sterującym a lampą? - sprawdzałeś może na krótszych kablach? - czy to jednak nie ma żadnego znaczenia? - pytam bo też sam zamierzam za jakiś czas zrobić sobie zegarek na tej lampce ;)

    Moderated By joy_pl:

    Do takich rzeczy służy podgląd.
    A uwagi, które skasowałem proszę kierować na PW.

  • #28
    neo62
    Level 16  
    Złożyłem ten zegar, ale mam mały problem.
    Otóż problemem tym są tak zwane duchy, nie wiem co mam z tym zrobić.

    Zegar na lampie VFD (IW-18)
  • #29
    kuba989898
    Level 19  
    Smużenie spowodowane jest nieprawidłowym zasilaniem lampy.
    Proponuję przerobić trochę układ i między nóżkę 13 lampy i masę wstawić 3 szeregowo połączone diody krzemowe np 1N4007 (w kierunku przewodzenia anoda pierwszej do lampy katoda ostatniej do masy ) , a nóżkę 1 podpiąć bezpośrednio do +5V.
    I poczytać tą lekturę:
    "Wyświetlacze VFD od podstaw", Jacek Bogusz, Elektronika Praktyczna, 4/2004 i 5/2004 gdzie przyczyny smużenia (przypadkowego załączania segmentów) są opisane.
  • #30
    gbr3
    Level 15  
    Moze i jest to spowodowane zlym zasilaniem lampy ale da sie to rozwiazac dodajac 1 linie kodu(napisalem juz w tym temacie jaka) ktora wylacza wszystkie siatki przed wlaczeniem nastepnej ja przez 3 lata nie widzialem ani jednego "ducha" nawet przy jasnosci "na maxa". Ps post pisany z telefonu ze nie bijcie za "ogonki" :)