Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mądrości na temat Radmorów - wymiana informacji

PiAsKoS 22 Sty 2006 20:35 319374 1864
  • #1411
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    oj mieści sie, to jest stare zdjęcie.. teraz jest juz zmontowany do końca i sprzedany :D
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #1412
    robi66
    Poziom 13  
    Z tego co widze czesto wymieniacie w 5412 mostek od zasilania koncowek. Zastanawiam sie czy warto. Moj wydaje sie byc sprawny a napiecia sa OK. To samo jezeli chodzi o przewody zasilajace idace od transformatora. Wczoraj skonczylem mocowanie 4 szt kondensatorow 6800uF w miejsce 2 szt 2x4700. Skonczylo sie na wywierceniu otworow i postawieniu nowych kondensatorow w pionie. Bardzo przyzwoicie to wyszlo... Ostatnio przerylem cala koncowke ze wzgledu na brak sygnalu w prawym kanale a winny byl brudny isostat od filtru wysokiego. Generalnie to szukam porad odnosnie lekkiego "zmiekczenia" brzmienia choc dziwia mnie czasami stwierdzenia ze w porownaniu z 5102 to 5412 nie da sie sluchac.
  • #1413
    PeterMan
    Poziom 18  
    Ja może jutro przedstawie wam listę moich zmian w fabrycznym R5412. Niech stracę. Piszę jutro bo muszę to wszystko ogarnąć w zrozumiały dla was sposób. Sądzę że ktoś kto dokona tych zmian w swoim radmorku będzie w szoku. Tak jak do tej pory moi klienci oddając mi swój sprzęt do fest liftingu. Pozdrawiam!!!

    Dodano po 1 [minuty]:

    Również oczekuję na wiadomość o CD 5450, chętnie kupię.
  • #1414
    ml
    Poziom 27  
    W moim 5412 mostek był sprawny a podmieniłem go niejako z ciekawości - efekt taki jak opisałem wcześniej. Zmieniłem też przewody zasilające końcówkę na grubsze - tu prawdę mówiąc nie widzę różnicy ale to może dlatego że nigdy nie odtwarzałem głośno i poprzednie przewody nie ograniczały prądu a tym samym sygnału kierowanego do głośników.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #1415
    zbig10101
    Poziom 14  
    czy ktoś dorabiał we/wy dla korektora dla R 5100 lub 5102? w które miejsce sie wpiąć ?
  • #1417
    PeterMan
    Poziom 18  
    RADMOR FM 5412 Stereo HiFi Quasi Quadro

    Wersja tylko dla B6 z jednym tranzystorem BD140+radiator

    PRZERÓBKA AMPLITUNERA

    TOR M.CZ.

    T-601,602,603,607 = BC547B ( 2 kanały )
    T-608 = BC557B ( 2 kanały )
    T-501 = BC548B ( 2 kanały )
    R-4013,4113 = 1,2 k
    R-4014,4114 = 12 k
    C-407,443 = 1,8 nF
    R-4050,4150 = zwora
    C-428,464,429,465 = 68 nF
    C-431,467,432,468 = 3,3 nF
    R-4059,4159 = 820 k 0,5W
    R-607 = 520R (zależne od wersji B6) ( 2 kanały )
    C-604 = 100 uF 25V ( 2 kanały )
    C-602 = 1 nF ( 2 kanały )
    R-507,514 = 10 k
    R-506,513 = 10R 0,5 W
    C-503,506 = 100 nF

    TOR M.CZ. – WEJŚCIE AM STEREO

    P301e – usunąć zworę Ł 310.
    Rezystor 1k 0,25W, przylutować jednym końcem do 6B przełącznika TUNER AM, do drugiego końca rezystora przylutować przewód koncentryczny i poprowadzić go do gniazda G11 pin5. Ekran przewodu przylutować do masy tego gniazda.

    STEREO QUASI QUADRO

    1. Na wyprowadzeniach do kolumn G15 i G16 odciąć masy gniazd głośników B pin
    2 i 4 od głośników A pin 2 i 4.
    2. Masy głośników B połączyć na stałe ze sobą tj. pin 2 i 4 (dolne gniazdo kolor czarny)
    3. Masa wspólna wyprowadzona od wzmacniacza poprzednio doprowadzona do gniazd
    A i B i pinów 2 i 4 tych gniazd, musi być teraz odlutowana od głośników B
    i przełączona na stałe do głośników A na masę. (górne gniazdo)

    TUNER FM

    C-301.313.314,326 = usunąć
    G1-Gniazdo antenowe = 75 ohm
    Głowicę FM przestroić na CCIR 87,5-108,0 MHz

    PROGRAMATOR – SZYBKIE WYBIERANIE STACJI

    U4 programatora, czyli R-118, wymieniono na zwykły o małych gabarytach potencjometr obrotowy
    o wartości 100 k A. (zamocowany do płytki za pomocą pistoletu na ciekły gorący plastik)
    Zmiana ta pozwoliła na szybkie wybieranie stacji na UKF, a dla odróżnienia włączonego programu
    wymieniono LED z zielonego na czerwony. Pierwsze trzy przełączniki U1-U3, pozostają bez zmian
    i służą do zaprogramowania ulubionych stacji.

    Projekt
    PeterMan


    (*) - Tylko dla zaawansowanych elektroników.

    Dodano po 22 [minuty]:

    DANE ORIENTACYJNE:

    RADMOR FM 5412 Stereo HiFi Quasi Quadro

    Wprowadzone zmiany od 1991 roku.

    TOR FM
    Zakres odbieranych częstotliwości 87,5 – 108,0 MHz
    Pasmo przenoszenia (-3 dB) 30 – 15 000 Hz
    Antena zewnętrzna 75 ohm

    TOR M.CZ.
    Pasmo przenoszenia wzmacniacza m.cz (1,5 dB):
    Dla wejść liniowych 15 – 35 000 Hz
    Zakres regulacji barwy tonu (zmiana zakresu) -12 dB +12 dB
    Kontur (zmiana zakresu) brak danych
    Wejście Tuner AM stereo
    Moc znamionowa przy impedancji 2 x 8 ohm gł. (A) 2 x 40 W
    Moc muzyczna gł. (A) 2 x 50 W
    Moc znamionowa tył gł. (B) 2 x 25 W
    Zniekształcenia nieliniowe w paśmie 20 – 20000 Hz < 0,06%
    Maksymalna nierównomierność wzmocnienia kanałów < 4 dB
    Pobór mocy < 180 VA

    Zestawy głośnikowe o impedancji 8 omów:

    Minimum (dla poprawnego działania) 60 W
    Zalecane 80 W
    Komfort 100 - 140 W

    Uwaga !

    Aby zapewnić odpowiednie nagłośnienie, należy stosować kolumny o mocy
    nie mniejszej niż maksymalna moc muzyczna amplitunera. Zastosowanie
    kolumn o małej mocy grozi ich zniszczeniem przy pełnym wysterowaniu
    wzmacniacza mocy.
    Części znajdujące się na tylnej ściance amplitunera mogą się nagrzewać
    do temperatury 75 st. C.

    Zastrzega się możliwość zmian.
  • #1418
    radeksz
    Poziom 12  
    Kurde mam bardzo irytujacy problem dzisiaj go uslyszalem i prawdopodobnie od dzisiaj cos jest nie tak a mianowicie gdy slucham muzyki to niemam juz czystosci dzwieku, na glosnikach to slychac ale nie znacznie choc irytuje, na sluchawkach bardzo nie da sie sluchac , przy wysokich dzwiekach slychac szumy, trzaski niewiem jak to nazwac , radmor 5412, prosze o pomoc pewnie to cos z elektronika ale niewiem co i pewnie sam do tego nie dojde
  • #1419
    dymek
    Poziom 27  
    PeterMan tak szczerze to radmor nie był chyba zbyt dumny ze swojegho tworu 5412 bo 5102 wszyscy chwala o wiele bardziej z reszta jak to kiedys uslyszalem od pewnej osoby z radmoru koncowka na tych BD co byla w 5412 to zupelna pomylka z reszta sporo osob to powtarza. te Darlingtony to szmelc skonczony spojrz na ich moc strat to miedzy innymi dlatego wymienia sie na bdx i na bdw bo te BD ledwie stykaja z Reszta radmor tez montowal Tam BDW 83 w pewnym okresie wiem bo naprawialem taki egzemplarz jeszcze z orginalna plomba a w kazdym razie 5411 w wiekszosci mialy taka koncowke. dlatego ja szczerze mowiac stoje twardo za wymiana na bdw lub jakis bdx bo bd649 650 sa na styk. ogolnie 5412 w tamtych czasach skopali dlaczego dali ten beznadziejny preamp juz sama koncowka bez niego gra lepiej mogli dac
    chociazby produkowane przez Cemi uA741 na tym juz by sie cos lepszego dalo zrobic.
    Ale jedno trzeba mu przyznac i tak jest kultowy :) i brzmi ladniej napewno od innych sprzetów spod znaczku Unitra (nie dotyczy 5102)
  • #1420
    PeterMan
    Poziom 18  
    Też montowałem BDW lub podobne darlingtony ale nic to nie dało . Powiem więcej , przeróbka na zwykły tranzystor oraz montaz osobnego tranzystora sterującego równiez spełzło na niczym w brzmieniu. Ja osobiście w radmorze z lenistwa zamontowałbym BDV 66 B/ BDV 67 B, Philipsa mają 200W B>1000 i 3MHz ale co z tego kiedy trafo za cienkie.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Dla zawiedzionych brzmieniem radmora 5412 proponuje przróbkę mojego autorstwa podany wyżej. Zrobiłem to z powodu rozpaczy gdy sprzedałem R5102 i chciałem osiągnąć podobny dzwięk. Szczerze polecam ponieważ koszt jest bardzo niski, a efekt piorunujący.
  • #1421
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    peter.. to bardzo ciekawe..co piszesz i z pewnością się przyda, większości z nas, napewno kilka mądrych głów zweryfikuje to i dopowie coś od siebie, jednakże nie mogę sie oprzeć wrazeniu, ze jest to wycinek poprawionego wydania instruksji serwisowej :D z poprawionym projektem..
  • #1422
    PeterMan
    Poziom 18  
    Wojtek(KeFir) jesteś w błędzie! To nie serwisówka. To moje dzieło z przeróbką urodziło sie w mojej głowie. Domyślałem się że znajdą się osoby co będą usiłować podważać mój pomysł. Odpowiem tak: Jeśli znajdziecie gdzieś to samo co zamieściłem na łamach tego portalu to proszę mnie poinformować! Powodzenia! A tak na marginesie to spodziewam sie od dzisiejszego wydania schematu, ze będzie wielu cwaniakow którzy przywłaszczą sobie mój projekt, efekt mojej ciężkiej pracy! No cóż tacy sa niestety ludzie przyznaję z żalem. Jeśli jednak ktoś bez chęci zysku i głoszenia że wpadł na genialny pomysł przeróbki pragnie tylko poprawić Radmora to proszę bardzo może to zrobić i niech ma odwagę powiedzieć że to tuning wg PeterMana. Dziękuje za uwagę.
  • #1423
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    okej.. :) skoro tak mówisz.. dowodów niemam tylko zasugerowałem się "językiem" w jaki były pisane serwisówki.. sprawy nie było.
  • #1425
    robi66
    Poziom 13  
    Dzieki PeterMan za przekazanie swoich doswiadczen. Ja u siebie mam juz zmienione na plytkach B6 tranzystory tylko zdaje sie ze mam 547C ..musze to sprawdzic. Mysle ze sprobuje wdrozyc u siebie ten projekt. Jak cos mi padnie do zamelduje sie u cebie w warsztacie.:D
  • #1426
    PeterMan
    Poziom 18  
    Chciałem dodać .że tranzystory wymieniłem dlatego ponieważ mają lepsze wzmocnienie, ale nie to było przyczyna mojej decyzji.Z mojej praktyki i kolegów wynika że BC 237 są wadliwe, czyli szumią, trzeszczą i przerywają co oznacza że nie ma sposoby na ich wybadanie miernikiem, a są przyczyna wielu uszkodzeń wzmacniacza. Natomiast u mnie uchowały sie jeszcze BD 649/650 bo nigdy nie padły.Osobiscie polecam i także montuje innym klientom BDW 83 C / 84 C, ponieważ mają lepszego kopa i są mniej zniszczalne.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Mam pytanie do ML. Jakiego mostka (parametry lub firma) użyłeś w zasilaczu, ze wyskoczyło Tobie aż 44V. Napięcie przyznam, że rewelacyjne do tuningu, ale co na to Twoje kondensatory 4700 uF w zasilaczu które są na 40 V ???
  • #1427
    robi66
    Poziom 13  
    PeterMan czy zmniejszenie w twoim projekcie dla 5412 pojemnosci z 6,8nF na 3,3nF dla C431, 467,432,468 nie zmniejszy wysokich?

    ..i według schematu R4013 i 4113 sa wlasnie 1,2k
  • #1428
    PeterMan
    Poziom 18  
    U mnie R4013,4113 są 2k na schemacie oraz na płytce w radmorze. Równiez w innych tez spotykam 2k zgodnie ze schematem 5412. Natomiast kondensatory C431,267,432,468 zmieniłem na 3,3nF bo ma się rzeczywiscie zająć tylko wysokimi tonami , a nie średnio wysokimi co powoduje metaliczny ostry dzwięk. na początku może sie wydawać zę jest ich mniej, ponieważ przyzwyczajenia zostają. Lecz powtarzam taki dzwięk jest naturalny a w odsłuchach z zachodnim sprzętem jest podobniy. Gdybyś nie zepsuł sobie smaku fabrycznym radmorem to moja wersja bardziej przypadłaby ci do gustu takie jest moje zdanie. Ludziom którym tak proponowałem w ich sprzecie tą zasade są zadowoleni i nie narzekają na tony wysokie lecz stwierdzili że są bardziej wyraziste a srednie bardziej spokojnie ukrywane co w ocenie słuchaczy nie drażni ucha metalicznym dzwiękiem. Jesli przystajesz na swoim to zostaw sobie te 6,8 nF ,lecz zapewniam ze to paranoja. Inni producenci schodzą nawet do mniejszych wartości np:1,5 nF , ale tu jest w sam raz 3,3nF. Trudno określić dzwięk pisząc na papierze trzeba go oceniać odsłuchując na dobrych kolumnach. Osobom którym przerabiałem sprzęt taka obcja pasujee i nigdy sie nie spotkałem z reklamacją a to ważne.
  • #1429
    robi66
    Poziom 13  
    PeterMan uznaje twoja argumentacje co do tonow wysokich. Wymienie i powiem jakie sa moje odczucia. Co do rezystorow 1,2k to akurat ta wartosc wynika ze schematu umieszczonego w bazie elektrody ktory mam w pracy. Moj oryginalny schemat nieco sie rozni no i sam 5412 tez odbiega co nieco od tego schematu. Np na plytce B6 mam tylko jeden tranzystor BD140 a wg schematu sa dwa. Ten schemat z elektrody ma np 4 zarowki w bloku wskaznikow a moj ma tylko dwie. Moj 5412 kupilem w 1990 roku i nie wiem czy ta wersja schematu z Elektrody jest wczesniejsza czy pozniejsza.
  • #1430
    PeterMan
    Poziom 18  
    Nie wiedziałem że są rózne schematy. Ja mam oryginalny od 5412 dodawany do sprzętu razem z instrukcą obsługi, a zakupiłem go w 1991 roku i też ma tylko jednego BD-aka. W związku z tym byłbym ostrożny w przeróbce bez dokładnego schematu.Pozdrawiam!

    Dodano po 40 [minuty]:

    Może dodam od siebie jeszcze tylko tyle jeśli chodzi o barwę. Mój Radmor 5412 na codzień chodzi na ustawieniach: tony wysokie +5, tony niskie +2, włączony kontur. Korektor 5471 włączony: 30Hz +8, 60Hz +4, 125Hz 0, 250Hz 0, 500 -4, 1kHz -4, 2kHz 0, 4kHz 0, 8kHz +4, 16kHz +8. przy głosniejszym graniu zmniejszam tylko basy w Radmorze. Zwracam uwagę na to że po przerobce filtr niskich zaczął być wyrażnie skuteczny.
  • #1431
    radeksz
    Poziom 12  
    mam powazny problem zdejmowalem obudowe z radmora podlaczylem diody led w wlaczylem, wszystko ok dzial no to gitara, zalozylem obudowe skrecilem ,podlaczylem, wlaczam i kila bezpiecznik poszedl, wymienilem i nadal to samo , rozkrecilem go wlaczylem i strasznie transformator buczy niewiem co jest , co sie stalo prosze o szybka pomoc
  • #1433
    radeksz
    Poziom 12  
    zaraz zobacze mostek, kabla zadnego nie przecialem, juz tak pare razy mi sie zdazylo ze palilo bezpieczniki ale po wymianie dzialal ok a teraz to wcale

    mostek jest ok sprawdzilem pomiarem diody za pomoca miernika, diody podlaczylem pod wejscie od zarowek od tego malego panelu z wysokoscia dzwieku, wszystko dzialalo ok zlozylem do kupy radmora, podlaczylem i nie dziala juz sam niewiem co moze byc kurde :(

    ale ta elektroda zamula :(

    zacza dzialac, nadal buczal podswietlenie sie wlaczylo i zaczal leciec dym z diody D509 kolo kondensatora takiego wiekszego , radmor 5412 od czego moze sie tak dziac
  • #1434
    PeterMan
    Poziom 18  
    D509 to dioda zenera . pracuje w zasilaniu stabilizowanym 42V> Napewno masz do sprawdzenia T510,T511,T512, no i diody w zasilaczu. Ale najpierw sprawdz na wyjsciu 42V na wyłączonym radmorze czy nie ma zwarcia omomierzem!
  • #1435
    radeksz
    Poziom 12  
    diody sa ok tranzystory sa ok niewiem juz co jest, ta dioda 509 tez jest ok , choc sie zaczela dymic, jak mam zwarcie sprawdzic omomierzem ?? wlaczylem go i cos blysnelo pod tym duzym kondenastorem http://allegro.pl/show_item.php?item=81613230 tym stojacym , cos z tym zasilaczem jest nie tak :(, a moze transformator za duze napiecie daje
  • #1436
    tomektoon
    Poziom 16  
    radeksz napisał:
    zaraz zobacze mostek, kabla zadnego nie przecialem, juz tak pare razy mi sie zdazylo ze palilo bezpieczniki ale po wymianie dzialal ok a teraz to wcale
    A nie masz przypadkiem 5412 ze starszą wersją trafa (ze stalową pokrywą)? Jeśli tak to prawdopodobnie pomieszałeś śruby przykręcając obudowę. Lewa tylna musi być krótka, inaczej wkręci się w trafo :D
  • #1437
    radeksz
    Poziom 12  
    obudowa jest metalowa ale wszystkie sruby sa takiej samej dlugosci
    wiec chyba nie powinna w trafo sie wkrecic ale zaraz obejze dokladnie, choc

    W sumie teraz jak patrze to moglo trafic w transformator i to by wyjasnialo to buczenie i pieprzenie zasilacza kurde, zalamka niewiem co teraz mam z tym wszystkim zrobic zeby to dzialalo i bylo ok :cry::cry::cry:
  • #1438
    tomektoon
    Poziom 16  
    Ja, kiedy po skreceniu sprawnego 5412 ujrzałem dziwne świetlno-dźwiękowe efekty specjalne otworzyłem go i działał. Skręciłem - znów byczy i pali bezpieczniki.. Rozkręciłem i zauważyłem, że jedna śruba jest krótsza :) Po skręceniu jak trzeba działa do dziś. Na szczęście włączałem tylko na krótko i nic nie zdążyło się spalić.
  • #1439
    radeksz
    Poziom 12  
    ze zdjetom pokrywa zaczelo sie wszystko sypac narazie stoi na polce , kurde mam nadzieje ze cos jeszcze z niego bedzie ale niewiem co wymienic, naprawic
  • #1440
    ml
    Poziom 27  
    Do PeterMan.
    Kondensatory w zasilaczu zmieniłem wcześniej na takie o napięciu 50v bo 40-stek nie chciało mi się szukać. Obecnie mam tam 4700+10000 (uF) na każdym z symetrycznych napięć zasilających końcówkę. Nie pamiętam jaki to był mostek, ale wydaje mi się żę standart tj, plastikowy płaski z 4 wyprowadzeniami w linii - podobny do oryginalnego ale ciut mniejszy. W najbliższych dniach sprawdzę i napisze na forum. Co tuningu to przypuszczam że podane przeze mnie napięcie 2x44v (przy niedużej mocy wyjściowej) siada przy grze na full, nie zmienia to mojego odczucia że dźwięk jest lepszy. W najbliższym czasie planuję modyfikację poprzez zmiane wartości elementów RC w przedwzmacniaczu wg Twojego przepisu - tranzystory już wcześniej wymieniłem na BC550 i BC560, zmienię także sterowanie końcówki na opisane kiedyś na tym forum. Pozdrawiam.