Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Laguna 1999 1.8 16V-pęknięty pasek rozrządu

23 Paź 2008 16:52 17004 21
  • Poziom 9  
    Witam, pękł mi pasek rozrządu w moim aucie. Czy silnik ten jest bezkolizyjny, czy trzeba ściągać głowicę i szukać pęknięć i pokrzywionych zaworów? nadmieniam, iż najprawdopodobniej pękł on na wolnych obrotach, bo dojechałem do skrzyżowania , ale już ruszyć nie mogłem i rozrusznik kręci bez wyczuwalnych obrotów. Proszę o wszelkie sugestie, za które będę wdzięczny.

    :cry:
  • Poziom 33  
    Głowica do zdjęcia. 1.8 16v to najgorszy silnik :/ Nie pękł czasem pasek napędu osprzętu nie połamały sie obudowy i nie wkręcił się w rozrząd?
  • Poziom 33  
    Nie był bym taki pewien poważnych uszkodzeń. Koło no wale korbowym jest bez klina, także najpierw posprawdzaj niw wywalisz głowice.
  • Poziom 9  
    Właśnie zdemontowałem górę, czyli pokrywę zaworów. Pasek na wałkach rozrządu był cały. Rozciąłem go i szarpnąłem i wyszedł cały. Efekt. Wyrwane 11 ząbków najprawdopodobniej spod wału korbowego. Natomiast po poluzowaniu wałków rozrządu, zdjęciu regulatorów luzu, na pierwszy rzut oka wszystkie zawory ssące stoją na tej samej wysokości. Próbowałem je popychać i o dziwo chodzą ładnie bez oporów. Co do wydechowych zaworów to jakby co drugi był może o milimetr niżej i te co są niżej popychając je mają jakby skoki, natomiast te co są o ten niby milimetr wyżej pracują gładko. Mam jeszcze taki patent, tylko nie wiem czy dobrze myślę. Podłączyć kompresor w gniazda świeć i sprawdzić szczelność. Jeżeli są któreś krzywe i się nie domykają to będzie wiadomo że nie będzie tworzyła się kompresja. Czy dobrze kombinuję???
    Co do paska osprzętu to jest cały i nie widzę żadnych pęknięć, bądż coś odłamanego. Podejrzewam że chyba były to wolne obroty i wyciachało tylko te ząbki. Oby tak było.

    Aha, silnik ma symbol K56

    Dzięki za zainteresowanie się moim problemem i będę również wdzięczny za następne sugestie.
  • Poziom 33  
    Dobrze kąbinujesz, jak zmontujesz pasek to nie odpalaj tylko pokręć kluczem na wale kilka razy. Zaopserwujesz czy tłok nie dotyka zaworów.
  • Poziom 17  
    K56 to typ nadwozia (kombi) a typ silnika u ciebie to F4P. Sprawdź kompresorem jak napisałeś. Jeszcze nie spotkałem tego silnika po zerwaniu zębów na pasku żeby nie uszkodziło zaworów, ale może masz szczęście. Każdy zawór uderzony powinien być wymieniony, ponieważ istnieje ryzyko urwania się grzybka zaworu później.
  • Poziom 9  
    Tak, zgadza się. K56 to typ nadwozia. Miałem problem znależć dość obszerny opis tego silnika i jego budowy, ale znalazłem w książce "Renault Megane 1999-2002". Jest tam opis silnika F4P 720, a mój to F4P 760, ale nie widzę jakiś różnic jak na razie. Co do mierzenia kompresorem to podarowałem sobie i zmierzyłem starym przyrządem do mierzenia kompresji SPCS 15. Rezultat był zerowy. Na próbę zmierzyłem w innym samochodzie i tam wsazało mi 5 atm, gdzie silnik ma dopiero 50 tys, przebiegu. Więc sądzę iż może jakieś znikome ciśnienie jest w tej głowicy, ale wziąłem się za zdjęcie głowicy. Już mam ją zdjętą, ale jeszcze nie wiem co jest bo mam przerwę na obiad i zobaczę później, co oczywiście opiszę.
    Tylko teraz mam pytanie jak sprawdzić ewentualnie szczelność zaworów. Koledzy z pracy mówią, że najlepiej mlekiem. Czy to daje dobre efekty?

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    Zdjąłem głowicę. Te zawory, które pracowały inaczej(wydechowe - 4 szt, co drugi) są krzywe. Ale pozostałe wydechowe choć wyglądają na proste mają ślady udzerzenia co pozostałe wydechowe choć w mniejszym stopniu. Co do ssących to na nich nie widać śladów uderzenia i wszystkie wyglądają na nieruszone. Czy istnieje taka możliwość aby ssące nie były w tym momencie otwarte? Czy wymieniać ssące zawory?
  • Moderator Samochody
    Zawory trzeba zdemontować, sprawdzić prowadnice - czy nie są pęknięte. Następnie dokładnie sprawdzić zawory, te które nie są uszkodzone, lub skrzywione, mogą zostać. Niektóre skrzywienia są prawie niewidoczne, więc należy kontrolę bardzo dokładnie przeprowadzać. Szczelność sprawdza się naftą. Przy okazji wymień uszczelniacze.
  • Poziom 38  
    Podczas szlifowania zaworów będzie widac ,czy nie jest krzywy.
  • Moderator Samochody
    MakroSerwis napisał:
    Zawory trzeba zdemontować, sprawdzić prowadnice - czy nie są pęknięte. Następnie dokładnie sprawdzić zawory, te które nie są uszkodzone, lub skrzywione, mogą zostać. Niektóre skrzywienia są prawie niewidoczne, więc należy kontrolę bardzo dokładnie przeprowadzać. Szczelność sprawdza się naftą. Przy okazji wymień uszczelniacze.


    Rozwinę troszkę: Skrzywienie zaworu określa się przez tzw. pomiar bicia, łapie się w specjalnym przyrządzie , (może być uchwyt szlifierki do zaworów, mikro tokarki) zawór za zamkową część trzonka po czym obracając nim ,przy pomocy czujnika zegarowego mierzy się bicie , czyli odchyłkę od osi grzyba zaworu. Technologie napraw co niektórych silników dopuszczają naprawę zaworu poprzez prostowanie trzonka i szlifowanie przylgni grzybka, uważam jednak że w dzisiejszych czasach nie ma co oszczędzać, lepiej zawór wymienić. Do sprawdzenia pozostają jeszcze prowadnice zaworów, właśnie pod kątem pęknięć, oraz popychacze, czy któryś nie został mechanicznie uszkodzony, szczególnie w 8 zaworowych silnikach VW nastepowało prawie że przebicie liftera przez trzonek przy crash'u.
  • Moderator Samochody
    przeważnie tak jest że uszkodzi tylko wydechowe lub tylko ssące, a jak pognie i po jednej i po drugiej stronie to już wszystkie co do sztuki
  • Moderator Samochody
    robokop napisał:

    Rozwinę troszkę: Skrzywienie zaworu określa się przez tzw. pomiar bicia, łapie się w specjalnym przyrządzie , (może być uchwyt szlifierki do zaworów, mikro tokarki) zawór za zamkową część trzonka po czym obracając nim ,przy pomocy czujnika zegarowego mierzy się bicie , czyli odchyłkę od osi grzyba zaworu. Technologie napraw co niektórych silników dopuszczają naprawę zaworu poprzez prostowanie trzonka i szlifowanie przylgni grzybka, uważam jednak że w dzisiejszych czasach nie ma co oszczędzać, lepiej zawór wymienić. Do sprawdzenia pozostają jeszcze prowadnice zaworów, właśnie pod kątem pęknięć, oraz popychacze, czy któryś nie został mechanicznie uszkodzony, szczególnie w 8 zaworowych silnikach VW nastepowało prawie że przebicie liftera przez trzonek przy crash'u.


    Bardzo fachowo wyjaśnione - sądzę, że już wiesz, co masz robić. Zawory z reguły sprawdzałem w tokarni, po obróbce miękkich szczęk, aby nie było bicia uchwytu.
  • Poziom 9  
    Dzięki wielkie Wam wszystkim za przedstawione rady. Mam pytanko następujace. Czy po zdemontowaniu zaworów mogę je sprawdzić w futerku wkrętarki akumulatorowej Hilti na jednym bądź drugim biegu?
    A co do zaworów. Ze względu na krzywe zawory wydechowe ustawiłem głowicę tak, aby zawory ssące (grzybki) były w poziomie zalałem je mlekiem i nie zauważyłem aby to mleko przeciekło, natomiast nierównomiernie parowało, bądź wysychało. Czy istnieje możliwość aby mogły być nieszczelności niezauważalne dla oka? Dodam że głowica z mlekiem stała na dworze wczoraj po południu, a temperatura nie była astronomiczna.
  • Poziom 39  
    wkrętarka odpada, pogięte zawory (te które były niżej) wymień a resztę dotrzyj i będziesz miał jasność
  • Poziom 9  
    Rozebrałem głowicę, wymyłem, zakupiłem wszystkie zawory. Teraz mam pytanie. Doszlifowałem te nowe zawory pastą firmy Teroson i czy muszę spinać na zawory spręzyny by sprawdzić szczelność? Czy mogę sprawdzić bez sprężyn? Bo gdy zalałem naftą to przecieki były różne.
  • Poziom 14  
    Po co sprawdzac szczelnośc ,jak szlifujesz to patrzysz na grzybek zaworu i gniazdo zaworowe i widzisz płaszczyznę po szlifowaniu i można ocenic ,czy dolega,czy wymaga jeszcze szlifowania.
  • Poziom 9  
    Tak, ale ocenić to można jak się ma już jakąś wiedzę w tym temacie, a ja to robię pierwszy raz, więc doświadczenie raczej nikłe w docieraniu zaworów
  • Poziom 14  
    miejsce styku zaworu z gniazdem powinno byc matowe i charakterystyczne ryski po szlifowaniu,dokładnie na całej powierzchni.Jezeli widzisz,że jest nie równomierne lub gdzieś więcej lub mniej szlifujesz dalej.
  • Poziom 9  
    A co jest lepsze do sprawdzenia szczelności? Nafta czy mleko? Powiedzieli mi o tym mleku starzy kierowcy z mojej firmy...:?:
  • Poziom 39  
    nie musisz nic sprawdzać jeśli dotarłeś zawory
    muszą mieć równy pasek wokółszerokości od 0.5 do 1.5mm
  • Poziom 16  
    Kwok, przylgnia o szerokości 0.5 mm bardzo szybko wypali się na wydechu.
    Po szlifowaniu lub docieraniu przylgnia zaworu powinna mieć szerokość S 1.3 mm, W 1.4 mm, jezeli jest większa należy zmniejszyć ją frezem o kątach 150 stopni, następnie 30 stopni. Natomiast gdy jest mniejsza trzeba ją powiększyć frezem 90 stopni.
    Luz poosiowy (grzybka) zaworu w prowadnicy powinien wynosić max 1 mm dla zaworu ssącego, oraz 1.3 mm dla wydechowego. W czasie pomiaru trzonek zaworu powinien być równo z prowadnicą, od strony popychacza. Gdy luz jest większy należy wymienić prowadnice.
    Docieranie ręczne najlepiej wykonać przy pomocy uchwytu od wiertarki. Na trzonek zaworu zakłada się przeciętą rurkę miedzianą, następnie zaciskamy uchwyt kluczem i kręcimy w lewo i prawo. Między grzybek a głowicę można włożyć sprężynę co pozwoli na samoczynne podnoszenie się grzybka zaworu w czasie docierania..
    Dane dla głowicy Laguna 1.8 16 V
    GŁOWICA (wymiary w mm)
    Wysokość głowicy: 138,15 ± 0,05 (szlifowanie niedopuszczalne)
    Dopuszczalna niepłaskość: 0,05
    Grubość uszczelki pod głowicą: 0,65±0,02
    Gniazda zaworów: ssącego - wydechowego
    - kąt przylgni: 44,5° 44,5°
    - szerokość przylgni: 1,3 1,4
    - średnica zewnętrzna: 34,542 30,042
    Prowadnice zaworów: ssącego - wydechowego
    - średnica zewnętrzna nominalna: 11,0 (+0,068/+0,050)
    - średnica wewnętrzna nominalna: 5 (+0,075/0)
    - średnica wewnętrzna nawiercona: 5,5 (+0,018/0)*
    - wystawanie z głowicy: 12±0,15 11±0,15
    - pochylenie osi: 26°30’ - 24°
    Średnica trzonka zaworu: 5,471±0,009 5,447±0,009
    Długość zaworu: 110,08±0,15 108,87±0,15
    Grzybek zaworu:
    - średnica: 35,5±0,12 29±0,12
    - pochylenie przylgni: 45° 45°
    Sprężyna pojedyncza zaworu:
    - wysokość bez obciążenia: 41,30
    - wysokość obciązenie 19 kG: 34,5
    - wysokość obciązenie 59 kG: 24,5