Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresja dźwięku itp.

RAV27 23 Paź 2008 19:13 2350 0
  • #1 23 Paź 2008 19:13
    RAV27
    Poziom 2  

    formaty bez kompresji - wav, AIFF, PCM, RIFF
    jakość zależna od parametrów pliku
    - od bardzo niskiej, do doskonałej
    do kilku KHz, do prawie 100 kHz
    Głębokość bitowa - od 8 do 24 bitów. Formaty te są zbiorem standardów o różnych częstotliwościach próbkowania i głębokości bitowej. Możliwości w tym zakresie uzależnione są od klasy karty muzycznej i jej oprogramowania, oraz od programu do obróbki dźwięku.
    Standardowo zapisywany jest sygnał mono, lub stereo.
    Plik wav nagrany w studiu nagraniowym stanowi wzorcowe źródło sygnału.
    Uwaga:
    Standardowe pliki wav nie są kompresowane, jednak jest możliwe zapisanie dźwięku skompresowanego (np. mp3) z rozszerzeniem wav i będzie on prawidłowo rozpoznany przez system Windows.

    formaty kompresji bezstratnej - APE, FLAC, WavPack i inne
    Zestaw kilku formatów o stosunkowo słabej kompresji. Za to zapewniają oryginalną jakość dźwięku i, mimo wszystko, pewne zmniejszenie rozmiaru plików (średnio zmniejszają pliki ok. 2 - krotnie). Są użyteczne do archiwizowania dźwięku.

    płyta audio CD
    jakość bardzo dobra /44,1kHz, 16 bitów
    bez kompresji / 12 cm płyta CD
    - aktualnie wzorcowe źródło dla większości słuchaczy. Audiofile marzą jednak o czymś lepszym...

    mp3
    jakość bardzo dobra, dobra, lub niska (zależna od stopnia kompresji)
    44,1 kHz (także 48 kHz) 16 bitów, kompresja stratna.
    /różne nośniki cyfrowe - dysk twardy, pamięć flash
    Standard ten opiera się na identycznych zasadach jak ATRAC, WMA, OGG (i pozostałe kompresowalne formaty). Jest już dosyć stary, a ponieważ większość klasycznych mp3-jek jest kompresowana przy "bitrejcie" 128 kpbs, to nie oferuje naprawdę wysokiej jakości dźwięku. Rasowi audiofile raczej wystrzegają się tak zapisanych plików; choć jak nie ma lepszego źródła, to może być i to (byle kompresowane przynajmniej na 192 kbps).

    mp3 PRO
    podobnie jak mp3 Format mp3PRO stanowi ulepszenie starego mp3 polegające głównie na zwiększeniu wydajności kodowania dla małych plików. Standard ten zapewnia też ogólnie lepsze upakowanie danych i jakość dźwięku osiąganą przy tym samym strumieniu bitów. Jednak jak do tej pory, daleko mu do popularności pierwowzoru.
    Format mp3 nie udostępnia zabezpieczeń plików przed nieuprawnionym kopiowaniem.
    Format mp3 został opracowany w Instytucie Fraunhoffera w Niemczech i jest chroniony prawami autorskimi (czym typowy użytkownik niespecjalnie się przejmuje...).

    AAC (Advanced Audio Coding)
    doskonała, bardzo dobra, dobra, lub niska (w zależności od stopnia kompresji) /
    od 8 kHz (8 bitów) - mono, do 96 kHz, 16 bit wielokanałowo / dowolne nośniki cyfrowe (podobne jak mp3) AAC jest stosowany jako format zapisu dźwięku w wielu różnych mediach - telewizji cyfrowej (formaty MPEG, MPEG2 MPEG4), plikach audio sklepu internetowego ITunes (współpracujących z odtwarzaczem IPod), w telefonach komórkowych z opcją odtwarzania dźwięku (np. część modeli firmy Nokia) i innych. Wiosną 2004 organizacja DVD forum (http://www.dvdforum.org ) zaleciła format AAC jako uzupełniający dla formatu DVD Audio (ma być stosowany podczas odtwarzania płyt za pomocą komputerów PC).




    Rozszerzenie format AAC o nazwie AAC plus zapewnia jakość na poziomie CD audio już przy 48 kbps, a przy 32 kbps jakość dźwięku jest wciąż bardzo dobra. 128 kbps pozwala na przesłanie dźwięku wielokanałowego 5.1.
    Ogólnie format AAC określa się jako następcę mp3 z racji na bardzo dobrą efektywność kompresji.
    Format AAC umożliwia zabezpieczanie plików przed nieuprawnionym kopiowaniem.

    ATRAC
    format stosowany w minidyskach i innych odtwarzaczach Sony
    jakość bardzo dobra lub dobra - w zależności od stopnia kompresji /
    44,1 kHz 16 bitów - kompresja stratna /
    płyty (w kasetce) magnetooptyczne do odtwarzaczy minidisc, lub pliki przesyłane Internetem.
    Jest kilka wersji ATRAC-a (jest to stale rozwijany i doskonalony standard) ostatnią wersją (rok 2005) jest ATRAC 3 plus, który zapewnia kilka stopni kompresji, co powoduje, że jakość muzyki zapisanej w tym formacie może być różna w zależności od upakowania danych. Ogólnie jednak można powiedzieć, że jeżeli nie upieramy się aby zastosować maksymalną kompresję w celu upakowania bardzo wielu utworów na jednym krążku, to możemy uzyskać jakość dźwięku praktycznie nie odróżnialną od jakości płyty CD, która to stanowi jakość jest bazową dla formatu ATRAC.
    Format ATRAC umożliwia zabezpieczanie plików przed nieuprawnionym kopiowaniem i jest aktualnie stosowany do dystrybucji muzyki w sieci SONY CONNECT - internetowej ofercie muzyki tej firmy.

    WMA - Windows Media Audio
    doskonała, bardzo dobra, dobra, lub niska (w zależności od stopnia kompresji) /
    od 8 kHz (8 bitów) - mono, do 96 kHz, 24 bit wielokanałowo / dowolne nośniki cyfrowe (podobne jak mp3)
    WMA w najnowszych wersjach kompresuje dane znacznie lepiej niż mp3. Jest to jak na razie jedyny z popularnych formatów z kompresją, który posiada opcję zapisu dźwięku próbkowanego z częstotliwością 96 KHz / 24-bit (w wersji WMA PRO). Ma on także możliwość zapisu dźwięku wielokanałowego.
    Ogólniejszy standard "Windows Media" (WMA jest częścią audio tego zestawu formatów o wspólnej nazwie "Windows Media") pozwala na kompresję zarówno audio, jak i video, w tym zapis video wysokiej rozdzielczości (HDTV). Posiada jako opcję bezstratny format zapisu dźwięku.
    Standard WMA został zatwierdzony jako oficjalny kodek HD DVD - następcy formatu DVD. Umożliwia on też zabezpieczanie plików przed nieuprawnionym kopiowaniem.

    OGG (Vorbis)
    (freeware, licencja Open Source)
    jakość bardzo dobra, dobra, lub niska (zależna od stopnia kompresji) /
    44,1 kHz 16 bitów - kompresja stratna / dowolne nośniki cyfrowe (podobne jak mp3) Większość testów wykazuje wysoką jakość dźwięku zapisanego w OGG (pod warunkiem, że stopień kompresji nie jest zbyt silny). Format jest obsługiwany przez część odtwarzaczy dźwięku z pamięci flash.
    OGG ma tę zaletę, że jest rozwijany w oparciu o licencję Open Source (nie wymaga opłat licencyjnych, za darmo i bez opłat dostępny jest kod źródłowy).

    Przeszukiwałem troche sieć jakiś czas temu szukając podobnych informacji.
    Wklejam tutaj, może się komuś przyda.
    Od jakiegoś czasu zacząłem kodować pobieraną z sieci muzykę do formatu mp4 (kodek AAC) w 192kbps. Nie za bardzo za to orientuję się jak to się ma w porównaniu do np. mp3 192kbps, tzn. wiem że AAC jest dużo lepsze, ale szukam jakichś porad/info o tym jaki jest stosunek jakości dźwięku kodeków w poszczególnych bitrate'ach. Wiadomo że każdemu zależy na tym żeby plik był jak najlepszej jakości z jak najlepszym dźwiękiem. Dlatego zastanawiam się ile można by jeszcze opuścić kbps kodując w AAC aby uzyskać brzmienie muzyki porównywalne do mp3'kowego 192kbps.
    Powiem np. z doświadczenia że słuchając muzyki na swojej wybajerzonej mp3'ce sprzed 100 lat nie zauważam wielkich strat w jakości przy wma 96kbps, a w warunkach typowo miejskich da rade zejść i do 64kbps bez wyraźnych zakłuceń. Wiadomo, jakby usiadł w domu i posłuchał tego na spokojnie to już na starcie wychwycił by jakieś oznaki kompresji, ale przecież muzyki słuchamy gł. gdzieś w tłoku, na ulicy, autobusie itd., i choćby człowiek był nie wiem jak wyczulony to nie ma szans takich niuansów w brzmieniu wychwycić.
    Temat uważam o tyle za interesujący, że chodzi tu na wymianie doświadczeń w odsłuchu gł. właśnie w odtwarzaczach czy telefonach, szczególnie jak nie ma czym poszpanować (czytaj: nie masz Ipoda z milionami gigabajtów pamięci) a ciągłe żmudne kopiowanie z komputera jednak zajmuje trochę czasu.

    0 0