Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik kręci się w jedną stronę...

konktenbit 24 Oct 2008 15:34 2772 8
  • #1
    konktenbit
    Level 10  
    Witam. Chyba dobrze wybrałem dział jak nbie to proszę mod o przniesienie.
    Mam silnik od dmuchawy z jakiegoś samochodu. I mam z nim problem bo jak bym nie podłączył zasilania (12V) to kręci się w jedną stronę. Silnik zasilam z aku 12V i chcę go zastosować do modelu pływającego. W tej chwili nie mam zdjęć ale jak coś mogę dodać.
    Co jest przyczyną tego, że zmiana polaryzacji zasilania nie zmienia kierunku obrotów?
    [19-21.10.2021] Technology Days Zapisz się darmo
  • #2
    niutat
    Level 36  
    Witam, masz pewnie silnik ze wzbudzaniem ( stojan ) za pomocą cewek, jeśli zmienisz biegunowość wirnika to zmienią się także bieguny na wzbudzeniu i w sumie silnik będzie się obracał w tą samą stronę, żeby zmienić kier. obrotów musisz zamienić połączenie stojana względem wirnika czyli zamienić ze sobą wyprowadzenia stojana.
  • #3
    konktenbit
    Level 10  
    Hym to odpada.. Dzięki za szybką odp.

    A może ktoś się orientuje czy silniki, które są w tych kompresorkach do pompowania kół na 12V to są ze wzbudzaniem za pomocą cewek czy magnesów?
  • #4
    irekr
    Moderator
    Przy tej wielkości i mocy silników nie stosuje sie magnesów stałych z uwagi na sprawność stojąca w sprzeczności z masą i ceną.
    Jeżeli chcesz by silnik odwracał obroty bez przełączania cewek wzbudzenia to wystarczy założyć mostek prostowniczy na uzwojenie stojana, a ten podłączyć do szczotek wirnika. Zmiana biegunowości zmieni także obroty. Oczywiście ma to sens tylko dla silników bocznikowych bez uzwojenia komutacyjnego (kompensującego)
    I jedna uwaga: zmniejszanie prądu wzbudzenia powoduje WZROST obrotów silnika.
    Odnośnie samych silniczków do kompresorków to widziałem także i na magnesach, ale badziewie to było straszne i bardzo długo trzeba było czekać na napompowanie czegokolwiek. A żarło prądu.!!!!
  • #5
    Łukasz-O
    Admin of electroenergetics
    A jak duży jest ten model pływający?
    Jeśli gabaryty pozwalają spróbuj użyć silnika od wycieraczek samochodowych, ma mały moment obrotowy ale za to jaki silny :D
  • #6
    bruns
    Level 30  
    konktenbit wrote:
    Hym to odpada.. Dzięki za szybką odp.

    A może ktoś się orientuje czy silniki, które są w tych kompresorkach do pompowania kół na 12V

    W tych marketowych kompresorkach po dwadzieścia parę złotych , siedzi silniczek ze stałym magnesem . Dokładnie taki sam jak we wkretarce akumulatorowej . Wiem dokładnie bo znam serwisanta co zakłada je do wkrętarek i liczy sobie po 80 zeta .
  • #7
    konktenbit
    Level 10  
    Bardzo dziękuję wszystkim za odp.
    Myślę, że sam silnik z kompresorka będzie działał w miarę. Może to te wszystkie mechanizmy wprowadzają duże opory i z tąd prądożeroność :) .
    Silnik od wycieraczek mam i jest troszkę za duży (gabarytowo), jak ten z kompresorka nie wejdzie będe kombinował z tym. Model ok 1m długości, szeroki kadłub i waży ok 3-4 kg więc momentu trochę trzeba ale bez przesady. Regulacja obrotów będzie (regulator dwukirunkowy elektroniczny) więc z ruszaniem z miejsca nie będzie problemów.
    20zł nie są duże pieniądze ;) a potrzebny mi silnik który będzie miał ok 50mm średnicy - taki pasuje idealnie...
    Jeszcze raz wielkie dzięki !
  • #8
    konktenbit
    Level 10  
    irekr wrote:
    Przy tej wielkości i mocy silników nie stosuje sie magnesów stałych z uwagi na sprawność stojąca w sprzeczności z masą i ceną.
    Jeżeli chcesz by silnik odwracał obroty bez przełączania cewek wzbudzenia to wystarczy założyć mostek prostowniczy na uzwojenie stojana, a ten podłączyć do szczotek wirnika. Zmiana biegunowości zmieni także obroty. Oczywiście ma to sens tylko dla silników bocznikowych bez uzwojenia komutacyjnego (kompensującego)
    I jedna uwaga: zmniejszanie prądu wzbudzenia powoduje WZROST obrotów silnika.
    Odnośnie samych silniczków do kompresorków to widziałem także i na magnesach, ale badziewie to było straszne i bardzo długo trzeba było czekać na napompowanie czegokolwiek. A żarło prądu.!!!!



    Dopiero teraz jakoś to dotarło do mnie :| ... Chodzi mi o podłączenie mostka.
    Połączenia w silniku są tak: zasilanie (np +) - uzwojenie stojana - szczotka. Z drugiej strony tak samo - to chyba silnik szeregowy z tego co się doczytałem.
    Jak w to włączyć mostek, o ile się da, i czy ma on być ze zwykłych diod czy jakieś specjalne?
    Na diody jest miejsce w obudowie, tzn jak będą takie zwykłe to się zmieszczą. Czy lepiej to wyprowadzić na zewnątrz?
  • #9
    niutat
    Level 36  
    Diody musisz dobrać ze względu na prąd jaki pobiera silnik, nie ma znaczenia czy kierunek prądu będzie się zmieniał na wirniku czy na stojanie, podłącz wyjścia ze stojana na szczotki do ~~ mostka a szczotki do +-, powinno być dobrze.
    Powodzenia.