Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Turbosprężarka i 126p(maluch)-moja koncepcja i pytania

masteriusz 26 Paź 2008 20:06 48714 47
  • #1
    masteriusz
    Poziom 21  
    Witam,
    Idzie zima mam troszkę wolego czasu i wpadł mi do głowy pomysł "maluch i turbo=??" myślałem szukałem i na dzień dzisiejszy mam 2 koncepcje:
    1. elektrycznie napędzana sprężarka z układem który zraz ze wzrostem obrotów wału będzie zwiększał obroty silnika sprężarki( zadanie ułatwione posiadam eleganta ELX z elektronicznym modułem zapłonowym można podpiąć się pod czujnik położenia wału).
    2. standardowa nie duża turbosprężarka przerobiona tak ze turbina którą napędzają spaliny zostanie zamieniona na koło pasowe przez odpowiednią przekładnię i pasek napędowy zostanie to wszystko połączone z wałem korbowy.
    ponieważ jest to eksperyment mógłbym kupić sprężarkę i próbować albo wyjdzie albo nie...
    mam okazję kupić nie dużą sprężarkę ale zawsze to jakiś pieniądz dlatego chcę zaczerpnąć wiedzy innych.
    szukam odpowiedzi na kilka pytan:
    1. jakie konsekwencje niesie za sobą montaż takiej sprężarka?
    2. silnik zasilany gaźnikiem nadaje sie do sprężarki?
    3. sprężarka zasilania z wału korbowego lub elektrycznie ma szanse na jakikolwiek efekt?
    Pozdrawiam :)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • #2
    mkubol
    Poziom 24  
    Turbo sprężarka napedzana spalinami potrzebuje smarowania i to pożądnego nie byle jakim olejem to raz, dwa gaźniki w tych autach sa wolno ssące bedzie trzebato jakos przerobic na Ciśnieniowe. łatwiej bedzie napedza ta spreżarke elektrycznie ale czy to przyniesie pożadane efekty nie wiem???
  • #3
    The Polak
    Poziom 1  
    Ja pierwsze zadałbym sobie pytanie czy ma jakiś sensy zakładanie turbo w maluchu.
    Zbyt wielu koników się z maluchowego silniczka nie wyciągnie.
    Ale jeśli to ma być eksperyment i możesz tanio kupić sprężarkę toczemu nie.
    A jeśli to ma być kolejny patent na podniesienie mocy to uważam, że się to nie opłaca i lepiej swapa zrobić...


    Pozdrawiam i życzę dobrych wyników w eksperymencie. :D
  • #4
    Macosmail
    Poziom 34  
    Witam. Co do napędu elektrycznego to poczytaj sobie najpierw jaka cześć mocy jest odbierana z silnika na sprężenie powietrza, a sam odpowiesz sobie na to pytanie czy warto. A co do drugiego pomysłu to poczytaj sobie o prędkości obrotowej takich sprężarek. Nie da się tego napędzić mechanicznie, taka przekładnia w warunkach amatorskich jest niewykonalna. Są odpowiednie kompresory napędzane mechanicznie mające odpowiedni wydatek już przy znacznie niższych obrotach np. w silnikach G40 i G60 koncernu WV z przełomu lat 80 i 90r. Zostaje jeszcze problem zasilania, smarowania i chłodzenia takiego silnika nie wspominając już o bardzo prymitywnej (jak na silnik samochodu osobowego z lat 90r) i nie wytrzymałej mechanice. Pozdrawiam.
  • #5
    masteriusz
    Poziom 21  
    witam,
    Czytałem troszkę o sprężarkach wiem ze porządna spalinowa turbina obraca się z prędkościami rzędu 100.000obr/min nawet do 300.000obr/min oczywiście osiągnięcie nawet połowy tego jest wyzwaniem przy mechanicznym napędzie.
    Tak jak pisałem jest to eksperyment więc teraz pomijam sprawy smarowania czy chłodzenia... jeśli to może nie przynieść efektu. Jeżeli włożę i poczuje efekt będę się zastanawiał nad montażem na stałe nad chłodzeniem i smarowaniem.
    wiem ze pomysł może okazać się bez sensowny ale próbować warto;)
    tylko nie wiem, która wersja kryje mniej problemów?
  • #6
    loodvis
    Poziom 14  
    Bez smarowania to kilometra nie przejedziesz

    Innej opcji jak zwyczajna turbosprężarka nie ma, bo nie przerobisz tak zwykłej na napędzaną paskiem.

    Gaźnik musiałbyś w najprostszej opcji zamontować przed turbosprężarką (tzw. blow thru jakbyś chciał poszukać więcej info w necie)

    No i najważniejsze to musiałbyś mieć naprawde małe turbo, wielkościowo coś jak taka ze smarta.
  • #7
    masteriusz
    Poziom 21  
    co masz na musli mówiąc zwyczajna Turbosprężarka?? spalinowa?
    myślałem o tym na początku ale wydaje mi się ze z pojemności 650mc3 to nie będzie na tyle spalin żeby napędzić takie turbo poza tym maluch ma kolektory tak daleko od siebie ze pozostaje zamontowanie turbo na jednym... a da to jakiś efekt?
    Tak wiem dlatego szukam jak najmniejszego turbo ;)
    Mógłbyś powiedzieć coś wiecej o tym blow thru szukałem ale nic przydatnego nie znalazłem.
  • #8
    Macosmail
    Poziom 34  
    masteriusz napisał:
    co masz na musli mówiąc zwyczajna Turbosprężarka?? spalinowa?
    myślałem o tym na początku ale wydaje mi się ze z pojemności 650mc3 to nie będzie na tyle spalin żeby napędzić takie turbo poza tym maluch ma kolektory tak daleko od siebie ze pozostaje zamontowanie turbo na jednym....


    Do takiego małego silnika możesz zastosować tanią i popularną sprężarkę z jakiegoś turbo disla. Maksymalnej wydajności takie turbo napewno nie osiągnie ale też nie jest to potrzebne. Ilość spalin jest zależna od ilości tłoczonego powietrza. Co najwyżej może być duuża "turbo dziura". a kolektor wydechowy trzeba oczywiście przerobić i jest to chyba jeden z najmniejszych problemów przy montowaniu turbo do malucha;). Pozdrawiam.
  • #9
    masteriusz
    Poziom 21  
    czyli jedyne sensowne rozwiązanie to "mikro" turbo ;) dlaczego z diesla?
    czy taka sprężarka jak na foto się nada?? czy mam szukać czegoś podobnego?
    Turbosprężarka i 126p(maluch)-moja koncepcja i pytania
    Pozdrawiam
  • #10
    toffic-k
    Poziom 16  
    szukaj Garreta T2 pełno tego, moze wstanie pow 3tyś
  • #11
    loodvis
    Poziom 14  
    masteriusz napisał:
    co masz na musli mówiąc zwyczajna Turbosprężarka?? spalinowa?
    myślałem o tym na początku ale wydaje mi się ze z pojemności 650mc3 to nie będzie na tyle spalin żeby napędzić takie turbo poza tym maluch ma kolektory tak daleko od siebie ze pozostaje zamontowanie turbo na jednym... a da to jakiś efekt?
    Tak wiem dlatego szukam jak najmniejszego turbo ;)
    Mógłbyś powiedzieć coś wiecej o tym blow thru szukałem ale nic przydatnego nie znalazłem.


    Samo słowo turbosprężarka odrazu mówi co mam na myśli czyli turbina (w tym wypadku spalinowa) + sprężarka :D


    To co pokazałeś na zdjęciu wygląda na duże turbo z jakiegoś diesla coś pokroju T3. Do siebie musisz szukać turbosprężarki troche większej od puszki piwa, nie będzie łatwo ale są takie. Wspominałem o smarcie tylko że tam masz turbo razem z kolektorem, dla takiej rzeźby możesz uciac kawałek kolektora i przyspawać bezpośrednio rury.....


    Rury musisz połączyć dwie, nie ma znaczenia że są daleko, przecież są doładowane boksery i silniki widlaste które mają dużo dalej.


    Blow thru to poprostu system w którym gaźnik montujesz na wlocie do sprężarki, powietrze jest przez niego normalnie zasysane, nie można jednak wtedy stosować intercoolera i zaworów upustowych.
  • #12
    polonez15
    Poziom 33  
    A czy nie uważacie że silnik przy takich modyfikacjach po prostu może "się wysrać" ;p ??
  • #13
    loodvis
    Poziom 14  
    Pewnie tak będzie, ale trzeba samemu dostać korbą w głowe żeby się o tym przekonać. Autor tematu spytał się jak a nie czy jest sens :D
  • #14
    Moulder
    Poziom 23  
    masteriusz napisał:
    czyli jedyne sensowne rozwiązanie to "mikro" turbo ;) dlaczego z diesla?
    czy taka sprężarka jak na foto się nada?? czy mam szukać czegoś podobnego?
    Turbosprężarka i 126p(maluch)-moja koncepcja i pytania
    Pozdrawiam


    Heh, sądząc po podwójnym kanale wlotowym spalin ta turbosprężarka pochodzi od półciężarówki.....

    Daj sobie kolego spokój z zakładaniem turbiny do tego klekota, przecież to coś, co niektórzy nazywają silnikiem i tak praktycznie nie wykazuje żadnej żywotności nawet przy seryjnej "mocy". Nie występuje tu nawet przepływowy filtr oleju... Nic nie mówię na temat układu chłodzenia, zasilania, czy przeniesienia napędu.

    Są sprawdzone metody na tuning tego "silnika", które są w stanie podnieść moc o 100% bez użycia doładowania.

    A osobiście proponował bym SWAP.
  • #15
    carinus
    Poziom 16  
    Zmień silnik bo ten po doładowaniu szybko sie skończy.Najszybciej chyba zamontujesz sprężarkę mechaniczną niż turbo ale pozostanie jeszcze wytrzymałośc elementów silnika które bez doładowania same sie łamią.Pomyśl nad sensem takiej roboty.Zrobić sie da ale bedzie to robota dłupiego.Kup jakiś wentylator i spróbuj delikatnie dmuchnąć,patrz co sie dzieje.Miej jeszcze na uwadze to co napisali moi poprzednicy.
  • #16
    Karolo MPower
    Poziom 30  
    Pomysł bez sensu. Nie poradzisz sobie z wysterowaniem tego i dobraniem mieszanki. Silnik malucha? A czy pomyslał ktos o dobrej uszczelce itd? Tu lekkie doładowanie tj soft turbo rozniesie go na strzępy. Przygotowanie tego silnika pod doładowanie bedzie drogie.
  • #17
    kotweiler
    Poziom 16  
    Niestety na gaźniku silnik w turbo w ogóle nie będzie chodził :cry: , także ta koncepcja odpada.
    Możesz spróbować przeróbki wg książki "Poprawa ekonomiczności i dynamiki samochodów osobowych" autorstwa Januły i Szczecińskiego.
    Podobno, że można zwiększyć moc do 10 KM, dokładając do tego sportowy wałek rozrządu Świątek - Bydgoszcz..
  • #18
    siewcu
    Poziom 34  
    Jakim cudem nie pożenisz turbo z gaźnikiem ? A Renault 5 1,4GTT ? Fakt, że trzeba stosować gaźniki nadciśnieniowe(jeśli popełniłem błąd, nie bijcie, nie znam się na gaźnikach), no i auto będzie palić ogromne ilości paliwa - ale się da!
  • #19
    kotweiler
    Poziom 16  
    siewcu napisał:
    Jakim cudem nie pożenisz turbo z gaźnikiem ? A Renault 5 1,4GTT ? Fakt, że trzeba stosować gaźniki nadciśnieniowe(jeśli popełniłem błąd, nie bijcie, nie znam się na gaźnikach), no i auto będzie palić ogromne ilości paliwa - ale się da!


    Gaźniki wolnossące nie nadają się na turbo, a o to chodzi koledze "masteriusz", ja też miałem to na myśli.
    Gaźnik do turbo ma całkiem inną konstrukcję.
    Druga sprawa to turbina, np z golfa II 1.6 TD typ KKK, w ogóle w maluchu nie osiągnie odpowiednich obrotów, w celu uzyskania wymaganego sprężu.
    Powodem jest za duży dyfuzor w stosunku do masy i prędkości wylotu spalin w maluchu. Należy przerobić dyfuzor i zmniejszyć wysokość łopatek wirnika. Bez przeróbki wyjdzie co najwyzej soft turbo.
    Dodatkowo trzeba zmniejszyć stopień sprężania. W tym celu należy powiększyć komorę spalania. W maluchu polega to na usunięciu fabrycznego nadlewu występującego w komorze spalania.
    Nie ma co się rozpisywać bo taka przeróbka nie wchodzi w grę. Nie jest to proste i na pewno kosztowne.
  • #20
    Moulder
    Poziom 23  
    kotweiler napisał:
    siewcu napisał:
    Jakim cudem nie pożenisz turbo z gaźnikiem ? A Renault 5 1,4GTT ? Fakt, że trzeba stosować gaźniki nadciśnieniowe(jeśli popełniłem błąd, nie bijcie, nie znam się na gaźnikach), no i auto będzie palić ogromne ilości paliwa - ale się da!


    Gaźniki wolnossące nie nadają się na turbo, a o to chodzi koledze "masteriusz", ja też miałem to na myśli.
    Gaźnik do turbo ma całkiem inną konstrukcję.
    Druga sprawa to turbina, np z golfa II 1.6 TD typ KKK, w ogóle w maluchu nie osiągnie odpowiednich obrotów, w celu uzyskania wymaganego sprężu.
    Powodem jest za duży dyfuzor w stosunku do masy i prędkości wylotu spalin w maluchu. Należy przerobić dyfuzor i zmniejszyć wysokość łopatek wirnika. Bez przeróbki wyjdzie co najwyzej soft turbo.
    Dodatkowo trzeba zmniejszyć stopień sprężania. W tym celu należy powiększyć komorę spalania. W maluchu polega to na usunięciu fabrycznego nadlewu występującego w komorze spalania.
    Nie ma co się rozpisywać bo taka przeróbka nie wchodzi w grę. Nie jest to proste i na pewno kosztowne.


    To że maluch i turbosprężarka to nieporozumienie to sprawa oczywista, ale jak by się ktoś uparł - wykonalna. Tylko po co się męczyć żeby osiągnąć np. 60KM, jak można zrobić SWAP.

    Takie przeróbki turbosprężarki są pozbawione sensu, bo przecież można kupić malutką turbosprężarkę która "obsłuży" 650ccm. Była nawet kiedyś Honda CX500 turbo.

    Turbosprężarka i 126p(maluch)-moja koncepcja i pytania

    Obniżanie stopnia sprężania w maluchu to nieporozumienie, przecież w oryginale jest tam 8,6:1 !!!

    Odnośnie zwykłego gaźnika, to można go zainstalować na dolocie do turbosprężarki, wtedy nie stosuje się intercoolera :D. Z tym że gaźnik malucha to tzw. gaźnik elementarny - bardziej rozbudowany jest w niektórych kosiarkach do trawy.
  • #21
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    Moulder napisał:
    ...
    Obniżanie stopnia sprężania w maluchu to nieporozumienie, przecież w oryginale jest tam 8,6:1 !!!
    ...

    8,6 w maluchu to wcale nie tak mało.
    Silnik chłodzony powietrzem > wyższa temperatura głowicy > większa skłonnośc do spalania stukowego > KONIECZNOŚĆ obniżenia stopnia sprężania.
    Bez względu na to, pomysł uturbiania malucha jest bez sensu. Sztuka dla sztuki.
  • #22
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Pewne jest stopienie tłoków i popekanie żeliwnych cylindrów.
    A + to samooczyszczanie poprzez spalenie brudu.
    Jakie zamierzasz obroty uzyskiwać?
    8tys silnik nie wytrzyma.
    6 tys to i bez turbiny osiąga.
  • #23
    BombelCBRRR900
    Poziom 1  
    a nie lepiej poprostu zrobic doladowanie na gaziki typu srad bac zaplozyc popularna turbinke kowalskiego do fiatów i polonezów
  • #24
    mszakal
    Poziom 10  
    Trzeba przerobic kolektor trzeba turbosprezarke nasmarowac i chłodzic nie wiem jak z odprezaniem silnika ale w maluchu chyba nie ma potrzeby. Problemów wiele ale da sie zrobic. Ale recze ci ze ten wynalazek nawet jesli powstanie to długo nie pojezdzi. Silnik malucha jest mało wytrzymały a doładowanie na pewno zywotnosci nie przedłuzy a wrecz drastycznie ja skróci.
  • #25
    Moulder
    Poziom 23  
    mszakal napisał:
    Trzeba przerobic kolektor trzeba turbosprezarke nasmarowac i chłodzic nie wiem jak z odprezaniem silnika ale w maluchu chyba nie ma potrzeby. Problemów wiele ale da sie zrobic. Ale recze ci ze ten wynalazek nawet jesli powstanie to długo nie pojezdzi. Silnik malucha jest mało wytrzymały a doładowanie na pewno zywotnosci nie przedłuzy a wrecz drastycznie ja skróci.


    Czym nasmarować, kremem czy może żelem ?
  • #26
    Kroko_MS
    Poziom 1  
    wydaję mi się że to nie ma sensu...
    całe to babranie się ze smarowaniem i napędzaniem doprowadzi do tego że dasz sobie spokój.
    Mocy dużo nie przybędzie (na pewno coś, ale małe coś) i automatycznie skróci się żywotność serduszka poczciwego Malucha (drastycznie)
    pozdrawiam i życzę udanych koncepcji
  • #27
    ares22
    Poziom 10  
    szalenncy i wariaci, jakis koles montowal turbo do wski.....................................
  • #28
    dziki126
    Poziom 12  
    pierwsza rzecz to jest to ze maluch ma tylko dwie podpory walu, waly lamia sie w standardach a co dopiero po doladowaniu, turbine ja bym sobie odpuscil, wolal bym sprezarke mechaniczna napedzana z walu paskiem, gaznik musial by wsadzic przed sprerzarke i zalozyc z jakiego wiekszego silniczka (nawet z cc900) bo bedzie pochlanial wieksze ilosci powietrza, jak zamierzal bys dosc mocno podniesc stopien doladowania to lepiej by bylo zmiejszyc stopien sprezania (zyskal bys na momencie) i jeszcze jedna rzecz, musial bys zwiekszyc wydajnosc pompy oleju albo podkrecic zawor zeby maluch nie jezdzil non stop z panewkami tlukacymi po wale, i najlepiej by bylo jak bys zamontowal chodnice oleju (nawet jakos prymitynie zrobiona moze byc zeby chociaz troszke chlodzilo), ale zastanow sie jeszcze raz nad tym czy oplaca sie wsadzac turbo do malca, ja bym wsadzil sprezarke, a tak wogule to najlepiej do maluch wsadzic silnik od uno, albo od zastawy 1100p, na szrocie zaplacisz za ten silnik do 200zl, a on ma 55km w standardzie i praktycznie jest nie do zaje.....chania i pali gdzies tyle co maluch

    dodaje jeszcze zdjecie sprerzarki mechanicznej ktora ja mialem na mysli, tzw sprezarka Rootsa, byly one stosowane w silnikach dwusowowych z zaplonem samoczynnym (diesel), do dzis stosuje sie je jako pomy wodne, dmuchawy itd, sa dostepne i niedrogie, a maja dosc duza wydajnosc i nie pobieraja duzo energii silnika napedzajacego
  • #29
    sadrar
    Poziom 2  
    Daj sobie chłopie spokój z tuningowaniem tego silnika, lepiej wsadź tam silnik od Seicento i wtedy wsadź turbo, zobaczysz jak będzie szło ;)
  • #30
    MISCOALA
    Poziom 11  
    Albo wsadz ten silnik z Golfa 2 TD ze skrzynia , bedziesz mial Turbodiesla, 5 biegow, naped na tyl i jakies 70 KM to bedzie potwor i chyba jeszcze nie slyszalem o Maluchu z dieslem :D:D:D