Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie podnośnika samochodowego (trzeba zrobić od zera)

BULLSON 27 Oct 2008 14:29 7236 14
  • #1
    BULLSON
    Level 2  
    Witam. To mój pierwszy post więc witam wszystkich serdecznie, zagladalem tu od dawna ale dzis musze poprosic o pomoc wiec pisze. Musze zrobić sterowanie do podnośnika samochodowego wyposarzonego w dwa silniki po 3kW każdy. Oryginalny wlacznik sprzezony z krancowka jest spalony a nowy kosztuje 700zł!!! dlatego chce zrobic to taniej ale nie bardzo wiem jak. Dodam, ze mam 3 styczniki EMA ELESTER SLA 12-I (jeden nowy w opakowaniu) i dwie krancówki WK-5 Dm 1. Z tego co sie zorientowałem to brakuje mi tylko włączników do sterowania i przewodów a wiec rzeczy chyba najtanszych z calego zestawu. Moja prosba: mogłby ktoś zrobić schemat jak to wszystko podłączyć? Bardzo proszę.
    Pozdrawiam.
    Adam
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Chyba sterowanie jest zasilane napięciem 24V~, ze względów bezpieczeństwa.Jaki to typ podnośnika i jakiej jest produkcji? Na warsztatach samochodowych często używane są podobne podnośniki i tam można poprosić o schemat. Pozdawiam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Witam. Chyba sterowanie jest zasilane napięciem 24V~, ze względów bezpieczeństwa.Jaki to typ podnośnika i jakiej jest produkcji? W warsztatach samochodowych często używane są podobne podnośniki i tam można poprosić o schemat. Pozdrawiam.
  • #3
    arkady_pl
    Level 24  
    Zaraz... co to za cudowny sprzęt, że krańcówka i włącznik kosztuje 700zł? Co tam się spaliło?
  • #4
    BULLSON
    Level 2  
    Podnośnik Hofmann BTE 3200, nie ma zadnego sterowania na 24V. Poprostu przelacznik gora dół zespolony razem z wyl krancowym. Styki wypalone zardzewiale...Generalnie trzeba zrobic nowa instalacje elektryczna.
  • #5
    arkady_pl
    Level 24  
    BULLSON wrote:
    Styki wypalone zardzewiale...


    Czyli stara instalacja jest tylko masz uszkodzone przyciski.
    To w czym trudność podmienić 1:1 ???
    Dobrać tylko takie coby pasowały do mocowań.

    Może głupio pytam, ale wyjasnij w czym stoi trudność?

    Dodano po 4 [minuty]:

    BULLSON wrote:
    Moja prosba: mogłby ktoś zrobić schemat jak to wszystko podłączyć? Bardzo proszę.
    Pozdrawiam.
    Adam

    Piszesz o schemacie ale ponoc masz tylko przycisku uszkodzone.

    Ogólna zasada jest taka, że krańcówka odcina zasilanie stycznika w taki sposób, że naciskanie przycisku nie podaje napięcia na stycznik.

    (+)-----o krancowka o-----O przycisk O-----(stycznik)-------(-)

    pytanie tylko jak jest sterowany silnik.
    Na stronie producenta nie ma żadnego serwisowego schematu.

    Masz może jakieś resztki okablowania w tym podnośniku?
  • #6
    marek_ka
    Level 26  
    Kwota 700 PLN za zaprojektowanie, wykonanie, materiały i odpowiedzialność bo przecież tam wchodzi człowiek a bryczka też przeważnie kosztuje zdecydowanie więcej. Chyba jesteś strasznym desperatem skoro chcesz zrobić to taniej. Naprawa samochodu na podnośniku często kosztuje więcej.
  • #7
    arkady_pl
    Level 24  
    marek_ka wrote:
    Kwota 700 PLN za zaprojektowanie, wykonanie, materiały i odpowiedzialność bo przecież tam wchodzi człowiek a bryczka też przeważnie kosztuje zdecydowanie więcej. Chyba jesteś strasznym desperatem skoro chcesz zrobić to taniej. Naprawa samochodu na podnośniku często kosztuje więcej.

    Mechanizm jest samohamowny, zatem nie opuści się autko na mechanika.
    Po drugie, nawet gdyby mechanizm się sam uruchomił, to jego prędkosc ruchu jest tak mała, że mechanik zdąży 3 razy wyjść.
    Po trzecie zawsze jest przycisk STOP, który rozłącza zasilanie.

    Zatem tutaj się nie zgodze i uważam, że można zastąpić to tańszymi komponentami - nie koniecznie gorszymi.
  • #8
    marek_ka
    Level 26  
    arkady_pl wrote:
    Zatem tutaj się nie zgodze i uważam, że można zastąpić to tańszymi komponentami - nie koniecznie gorszymi.

    Kol. arkady_pl z twego komentarza wynika Że nie masz pojęcia o odpowiedzialności za swoją pracę. Z pytania kol. BULLSON wynika że nie ma on pojęcia o podstawowych układach sterujących więc tym bardziej nie zadba o bezpieczeństwo. Co z tego że uda mu się "zaoszczędzić" kilkaset PLN jak pierwsza awaria jego wysiłku będzie kosztowała wielokrotnie więcej. Jeśli robi dla siebie, to najwyżej rodzina po rozpacza, jeśli dla kogoś to grozi mu prokurator. Zdaje się że taki podnośnik wymaga UDT jak myślisz kol. arkady_pl.

    pozdrawiam
    Marek
  • #9
    arkady_pl
    Level 24  
    marek_ka wrote:
    arkady_pl wrote:
    Zatem tutaj się nie zgodze i uważam, że można zastąpić to tańszymi komponentami - nie koniecznie gorszymi.

    Kol. arkady_pl z twego komentarza wynika Że nie masz pojęcia o odpowiedzialności za swoją pracę.

    Zapewne masz rację - jestem całkowicie nieodpowiedzialny za swoją prace - i niech tak pozostanie.

    marek_ka wrote:
    Z pytania kol. BULLSON wynika że nie ma on pojęcia o podstawowych układach sterujących więc tym bardziej nie zadba o bezpieczeństwo.

    Drugie nie wynika z pierwszego, poza tym - zauważ - prosi o pomoc - a to świadczy o mądrości tego człowieka - inny by się zapierał, że wszystko umie i dłubał sam.

    marek_ka wrote:
    Co z tego że uda mu się "zaoszczędzić" kilkaset PLN jak pierwsza awaria jego wysiłku będzie kosztowała wielokrotnie więcej.


    Awaria przycisku sterującego - czy to drogiego czy taniego - spowoduje te same skutki. przycisk nie jest tutaj kluczowy. Gorzej jakby było zwarcie w instalacji lub zerwanie klina na sworzniu od ślimacznicy. Ale to pozostawiam innym.

    marek_ka wrote:
    Jeśli robi dla siebie, to najwyżej rodzina po rozpacza, jeśli dla kogoś to grozi mu prokurator.

    Nie podpisze się pod Tym bo zawsze trzeba robić bezpiecznie?

    marek_ka wrote:
    Zdaje się że taki podnośnik wymaga UDT jak myślisz kol. arkady_pl.
    Każde urządzenie dżwigowe, nie tylko taki podnośnik. I na tym przycina każdy producent tych urzadzeń, gdyż wie, że zastosowanie nie jego komponentów powoduje utratę homologacji urządzenia. Co nie oznacza, że musimy kupic taka puszkę za 700zł.

    MAREK-KA: Nie wiem czy czytałeś wszystko, ale autor wątku pisze o spalonej instalacji. Zatem kupienie puszki za 700zł nic nie zmieni. Cała instalacja będzie niehomologowana bo nie będzie oryginalnie wykonana przez producenta. Zatem skoro instalacja będzie niehomologowana to lepiej zrobić porządne sterowanie i wydać mniej kasy niż kupic homologowany fragment do niehomologowanej reszty.
  • #10
    jarekgol
    Level 18  
    Cewki styczników na 220 czy 380? Te dwa silniki maja się naraz kręcić w jednym kierunku? Jeden to pierwszy ślimak a drugi to drugi? Czy ślimaki (te góra dół) są połączone wałem/łańcuchem a drugi silnik jest do czegoś o czym nie wiem?
  • #11
    marek_ka
    Level 26  
    Kol. jarekgol nie ma znaczenia 380, 220 czy 24. To zależy od projektanta urządzenia. Temat który poruszasz powinien bez problemu zrealizować przeciętny absolwent szkoły zawodowej. Fakt że nie wiesz jak to zrobić świadczy o braku wiedzy w tej dziedzinie. Udzielenie ci informacji jak to zrobić można porównać do dania dziecku naładowanego i odbezpieczonego pistoletu. Nikt odpowiedzialny ci tego nie powie ani tu ani na innych forach np. ise. A kol. arkady_pl też ci nie powie bo nie wie. A że nie wie to widać po bzdurach które wypisuje. Jeśli jest to dla ciebie sprawa prestiżowa, to kup książkę z elektrotechniki dokształć się i zrób SEP. Wtedy jest szansa że zrobisz to w miarę bezpiecznie. Najważniejsze że nie będziesz musiał nikogo prosić o pomoc. Sam to zaprojektujesz i wykonasz.
    Przecież mieszkasz w W-awie a nie w zabitej dechami wsi w Suwalskim czy Lubelskim, czemu koniecznie chcesz robić sobie kłopoty. Jeśli potrzebujesz sinych wrażeń to zacznij uprawiać sporty ekstremalne. Wież mi to ciekawsze niż czekanie na kłopoty. W swojej pracy też nie robię wszystkiego. Tory prądowe podłączają elektrycy z firmy bo jak coś się upali to problem zakładu anie mój. Trzeba mieć dupochron.
  • #12
    jarekgol
    Level 18  
    Kolego marek_ka:
    1. Temat nie ja zacząłem
    2. Wiem jak odsterować coś takiego.
    3. Jeśli cewka jest na 380 to trzeba inaczej podłączyć kabelki a jak na 220 to inaczej i stąd pytanie, bo jeśli chciałbym mu wysłać schemat to muszę wiedzieć a napisał że styczniki ma. Może ty nie lubisz pomagać ludziom (sądzać o liczbie przy nicku, a ja tego dnia miałem ochotę pomóc.
    4. Czasem od czegoś trzeba zacząć, podpatrzeć gotowe rozwiązania a czasem to zwykła niechęć wydania pieniędzy i pójście na łatwizne, ale nikt ci nie karze mu tego rysować.
    5. A odpowiedzialny to on jest za to i tyle. Jak poskłada to wg. schematu lodówki bo ktoś mu powie że tak się da, to obwinisz projektanta lodówki?
  • #13
    marek_ka
    Level 26  
    Kol. jarekgol zwracam honor faktycznie to nie ty zacząłeś temat. Przepraszam za pomyłkę.
    Nie zmienia to jednak faktu, że są pewne prace w których na pierwszym miejscu należy stawiać bezpieczeństwo użytkownika, a nie koszty czy ambicje. Wywód powinien być skierowany do kol. BULLSON i nie wiemy o nim skąd jest.
    ad.4 Kol. jarekgol cyferki o niczym nie świadczą. Jeśli jeden półgłówek doradza drugiemu półgłówkowi i to jeszcze nie dowód że ta rada miała rzeczywistą wartość. Nikomu tu nic nie insynuuję, ale z przykrością muszę stwierdzić, że poziom tego forum był parę lat temu zdecydowanie wyższy niestety. Co do pomocy innym, przy tym też trzeba myśleć, bo można komuś wyrządzić krzywdę, swoją pomocą.
    Proszę przykład: w 2006r polscy osłowie ("omsknął" mi się palec miało być posłowie), pod wpływem dobrych rad, uchwalili ustawę która miała rzekomo zabezpieczyć interesy kierowców poszkodowanych w wypadkach, przez kierowców nie mających OC. A tak naprawdę cierpią na tym uczciwi kierowcy którzy muszą zapłacić OC podwójnie.
  • #14
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    zdecydowanie powierzyć instalacje wykwalifikowanej osobie z podnośnikami nie ma żartów !!!!! związku z czym nie zapodam schematu.... napomknę tylko że potrzebne są 4 wył krańcowe po dwa na każdą stronę obowiązkowo plus dwa bezpieczeństwa górna i dolna granica na wszelki wypadek jakby któryś nie zadziałał... ma to zapobiec uszkodzeniu śruby trapezowej podnośnika. Silniki najprawdopodobniej są do pracy zwrotnej połączone w trójkąt , lub dwu uzwojeniowe do pracy lewe-prawe obroty....
  • #15
    jarekgol
    Level 18  
    No i kolega colltygrysek zawarł całą esencję w 4 linijkach, można było tak od razu i jeśli prowodyr by zaakceptował to można by mu dalej pomóc i niech ktoś coś zrobi samemu i się nauczy , bo książki to naprawdę nie to o co chodzi a nie każdy ma dostęp do gotowych maszyn żeby podpatrzyć rozwiązania i dlatego ja bym mu to chętnie narysował, o ile nie będzie próbował zaoszczędzić na krańcówce ;-)