Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

klimatyzator typu split

davido31 29 Paź 2008 18:14 11242 42
  • #1 29 Paź 2008 18:14
    davido31
    Poziom 9  

    Witam. Mam taki problem:

    Włączam klimę na ogrzewanie, fotka:
    klimatyzator typu split

    i zamiast grzać zaczyna pojawiać się coraz grubsza warstwa szronu na wymienniku ciepła w jednostce wewnętrznej fotka:
    klimatyzator typu split
    z kolei w jednostce zewnętrznej pracuje wentylator i słychać sprężarkę.
    Dodam, że zimne powietrze działa bez zarzutu.
    Czyżby padła pompa ciepła (heat pump) ?

    1 29
  • Relpol
  • #2 30 Paź 2008 14:03
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przyczyn może być kilka.Najlepiej wezwij chłodnika-majątku nie stracisz a usterkę usunie.

    0
  • #3 30 Paź 2008 18:39
    ion-tichy
    Poziom 31  

    sprężarka znaczy się działa.
    Poszło coś z przełączeniem trybu pracy - elektronicznie/ elektrycznie/ lub mechanicznie.

    0
  • #4 30 Paź 2008 21:32
    davido31
    Poziom 9  

    serwisant73 napisał:
    Przyczyn może być kilka.Najlepiej wezwij chłodnika-majątku nie stracisz a usterkę usunie.

    no to jeśli jest przyczyn kilka, może byś je wymienił dla dobra ogółu.



    ion-tichy napisał:
    sprężarka znaczy się działa.
    Poszło coś z przełączeniem trybu pracy - elektronicznie/ elektrycznie/ lub mechanicznie.

    no to nie ciekawa perspektywa :cry: rok temu zdarzyło mi się to samo ale na drugi dzień włączyłem i już latała mi klima całą zimę. w tym roku z kolei chłodzenie pomykało bez problemu z jednym tylko szczegółem, raz coś zaczęło hałasować i klimatyzator stanął ale włączyłem go jeszcze raz i latał.teraz zaczęło się coś dziać z ciepłym powietrzem tak jak opisałem wyżej.spodziewałem się że to chwilowa awaria, ale twój post pozbawił mnie złudzeń.jeszcze jedno się zapytam w której jednostce powstał problem w wewnętrznej czy zewnętrznej?

    Popraw pisownię !
    mod.serwisant73

    0
  • #5 31 Paź 2008 07:28
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Zawór czterodrogowy przełączający tryb pracy jest w jednostce zewnętrznej. A sterowanie nim to już zależy od modelu. Proszę spróbować kilka razy przełączać tryb chłodzenie /grzanie. Może tylko się zawiesił i zaskoczy.

    0
  • #6 31 Paź 2008 09:22
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Albo padnięty zawór,albo sterowanie zaworu ,albo problemy z ciśnieniem czynnika.Tak czy inaczej radził bym fachową pomoc.

    1
  • #7 31 Paź 2008 11:42
    davido31
    Poziom 9  

    próbowałem przełączać na tryb grzanie i chłodzenie ale nie zaskoczył. no nic trzeba fachurę zawołać, ciekawe ile mi zawoła? mieszkam w Hiszpanii więc pewnie skroi mnie jak żyd za matkę :| za same podłączenie konduktu i dobicie gazu zapłaciłem 70 euro, 3 lata temu. dobrze że sam powiesiłem te dwa klimaty i przeciągnąłem rurki bo za cały montaż płaci się tutaj od 200 do 300 euro.jeszcze jedno pytanko, klime kupiłem w czerwcu 2005 roku i jeszcze gazu nie wymieniałem ani nie dobijałem, może to być tez przyczyną tego?

    Zdania rozpoczynamy dużą literą .
    mod.serwisant73

    0
  • Relpol
  • #8 31 Paź 2008 11:52
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Elektrycznie to nie powinno być takie kosztowne. Gorzej jeśli zawór do wymiany.
    Warto ew. sprawdzić czy w trybie grzania na cewce zaworu czterodrogowego jest napięcie (powinno być).

    Co do czynnika to rożnie może być - w 2005r to już pewnie układ na 407c a to jest mieszanina 3 czynników, jak coś z tego uciekło to już trudno powiedzieć jakie parametry są - praktycznie w całości do wymiany.
    Ale ja osobiście szukałbym przyczyn w zaworze i jego sterowaniu.

    Dodam tu jeszcze, że jeśli układ jest szczelny to nie ma powodu aby coś z czynnikiem robić. Pierwsze to porządną konserwacja urządzenia z kurzu brudu itp. następnie wystarczy sprawdzić pośrednio parametry urządzenia - różnice temperatur, prąd pobierany jeśli są w normie to nie ma powodu podłączać się z manometrami.

    0
  • #10 31 Paź 2008 13:22
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Zawór to właśnie ten element na 1 i 2 zdjęciu
    a cewka to ten element w ceowniku (z niego powinny wychodzić dwa przewody.
    Akurat nie widać koloru przewodu jaki odchodzi od cewki zaworu, ale patrząc na płytkę podłączeń to..
    są tylko 2 przewody sterujące biały -biały i czerwony - żółty

    Biały to prawdopodobnie załączanie sprężarki wraz z wentylatorem
    a czerwony - żółty to prawdopodobnie właśnie napięcie podawane na cewkę
    no i oczywiście niebieski N.
    Wystarczy sprawdzić po przewodach (nie ma ich tam wiele)

    0
  • #11 31 Paź 2008 13:36
    davido31
    Poziom 9  

    Na fotce ponumerowałem części ale nie wiem czy to te

    klimatyzator typu split

    1
  • #12 31 Paź 2008 13:44
    ion-tichy
    Poziom 31  

    cewka to nr 1 z niej powinny iść dwa przewody prawdopodobnie 3-to przewody cewki w koszulce.

    na tym zdjęciu lepiej widać i idąc tym tropem to jest to koszulka która ma w sobie dwa niebieskie przewody na stykach N i 4

    To elektromagnes - po podłączeniu zasilania na cewkę powinno być słychać takie stuknięcie.

    Proszę sprawdzić czy w trybie grzania jest 230V pomiędzy N i 4

    klimatyzator typu split

    Warto zerknąć na połączenia do tej 4 to ten przewód tak coś dziwnie wchodzi. Może warto sprawdzić czy nie jest złamany.

    0
  • #13 31 Paź 2008 14:15
    davido31
    Poziom 9  

    na razie nie mogę sprawdzić czy jest napięcie bo deszcz zaczął padać, ale jak tylko przestanie to dam znać. ten kabel 4 jest w porządku bo wcześniej sprawdzałem czy któryś z kabli aby się nie przepalił.ale wszystkie wyglądają w porządku.hm widzę że nieźle jesteś obcykany w tym temacie. co do sprawdzenia to mam takie urządzonko : klimatyzator typu split

    jak to podpiąć ?

    0
  • #14 31 Paź 2008 14:24
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Tak jak pisałem, pomiędzy N i 4 - w trybie grzania powinno wskazywać napięcie sieci.
    W trybie chłodzenia na czwórce nie powinno być napięcia.

    Oczywiście zawsze też może być zawieszony (uszkodzony) sam zawór. A to już lekki problem.

    Przy okazji proszę zdjęcia wklejać tak jak ja. Póki co jeszcze moderator się nie zirytował ale na forum panują pewne zasady ;)

    0
  • #15 31 Paź 2008 14:39
    davido31
    Poziom 9  

    dzięki za wskazówkę,nie wiedziałem że na tym forum jest inna zasada wklejania zdjęć,więc zastosuję się i sorki. to z przyzwyczajenia. co do sprawdzenia to jak przestanie padać (choć raczej się nie zanosi) póki co bardzo dziękuje i pozdrawiam. mam nadzieje że będziesz śledził ten temat bo cała nadzieja w Tobie.

    0
  • #16 01 Lis 2008 11:33
    davido31
    Poziom 9  

    sprawdziłem i w trybie grzania miedzy przewodem N i 4 jest napięcie 230V

    0
  • #17 01 Lis 2008 19:01
    ion-tichy
    Poziom 31  

    czyli sterowanie ok - uszkodzenie to sama cewka (sprawdzić czy jest to stuknięcie przełączania na zaworze) albo co gorsze sam zawór - tu już nic samemu się nie zdziała - potrzebny chłodniarz. Można go co najwyżej delikatnie opukać -może zaskoczy.
    Na początek proszę dokładnie sprawdzi cewkę.

    1
  • #18 01 Lis 2008 23:35
    davido31
    Poziom 9  

    załącza się tylko sprężarka i wentylator w jednostce zewnętrznej,żadnego cyknięcia, z kolei jak włączam na tryb chłodzenia identycznie kompresor i wentylator i żadnego cyknięcia, ale chłodzi i wszystko chodzi bez zarzutu. dodam że przy trybie grzania, klapa powietrza w jednostce wewnętrznej opada na dół (co jest normalne) i nieraz jest tak że kompresor z wentylatorem od razu zaskakuje a nieraz trzeba poczekać około 3 min. gdy już się załączy po chwili wymiennik ciepła pokrywa się stopniowo coraz grubszą warstwą szronu.

    0
  • #19 02 Lis 2008 15:11
    ion-tichy
    Poziom 31  

    No cóż, nie wiem jakie są umiejętności. Cewkę można sprawdzić omomierzem powinna mieć przejście. Lub podłączyć ją do 230v na krótko bez włączania urządzenia i poprzez włącz/wyłącz do zasilania słuchać czy jest stukot zaworu. Ale jeśli nie ma kolega doświadczenia z tego typu testami pod napięciem to proponuję poprosić kogoś z doświadczeniem.
    Napięcie na cewce zaworu jest już w momencie przełączenia w tryb grzania tzn.przełączenie na pilocie krótki start i wyłączenie off z pilota. Wówczas napięcie na cewce pozostaje i można to wykorzystać np. wypinając i wpinając połączenie 4 -(Uwaga pod napięciem)

    natomiast to jak się zachowuje urządzenie (3min zwłoki) to raczej normalne - tak jest ustawiona automatyka.

    0
  • #20 02 Lis 2008 20:57
    davido31
    Poziom 9  

    czyli włączyć na tryb grzania niech pochodzi chwilę a potem całkiem wyłączyć i odpiąć kabel nr 4?
    zrobiłem tak i nie słychać "cyknięcia" kilka razy odpiąłem kabel i wpiąłem, po chwili (1-2 min) napięcia już w ogóle nie było na tym kablu.

    0
  • #21 03 Lis 2008 07:45
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Czy cewka ma przejście? Czy podłączona wytwarza pole magnetyczne?

    Jeśli cewka jest sprawna to niestety do wymiany zawór czterodrogowy.
    To jest wymiana związana z rozhermetyzowaniem układu - raczej do wykonania przez wykwalifikowaną osobę mającą dodatkowo pojęcie o wlutowywaniu tego typu elementów. (zawór łatwo spalić palnikiem).

    0
  • #22 03 Lis 2008 10:34
    davido31
    Poziom 9  

    podłączyłem cewkę do 230V i włożyłem śrubokręt i nie wytwarza pola magnetycznego na załączonej fotce widać w jaki sposób to zrobiłem.

    klimatyzator typu split

    na drugiej fotce sprawdziłem czy cewka ma przejście nie mam omomierza wiec zrobiłem to tak:

    klimatyzator typu split

    0
  • #23 03 Lis 2008 11:57
    ion-tichy
    Poziom 31  

    No to najprawdopodobniej mamy winowajcę. Cewka do wymiany
    Jest jeszcze szansa że może przewód przerwany, ale to marna szansa.

    Pozdrawiam

    1
  • #24 03 Lis 2008 12:23
    davido31
    Poziom 9  

    przewody są w porządku sprawdziłem je. teraz pytanie gdzie dostanę taką cewkę? i jak fachowo nazywa się ta cewka?

    parametry tej cewki, jak widać robili ją Chinole(nie dziwne że się zjarała):

    klimatyzator typu split

    0
  • #25 03 Lis 2008 12:42
    ion-tichy
    Poziom 31  

    no tu już wiele nie pomogę - cewka ma 6W i jest na 230V
    jeszcze warto zwymiarować trzpień zaworu (otwór cewki) i wtedy trzeba szukać takiej.
    Zawór z tego co widzę to Ranco zwykle otwór cewki ma ok 12mm, a trzpień 11mm - jest trochę luzu.
    proponuję zabrać cewkę i szukać w sklepach dla chłodnictwa.
    Powinna podpasować cewka z zaworów Danfoss Saginomiya np STF-01AJ504F1 ok 10eur. Sam zawór też ma 11mm

    klimatyzator typu split

    0
  • #26 03 Lis 2008 13:26
    davido31
    Poziom 9  

    dam radę.dzięki wielkie za wszystkie rady. z Twoją bezcenną pomocą doszliśmy w czym rzecz. gratuluję fachowości i znajomości tematu.pozdrawiam serdecznie.

    ps. jak zdobędę tą cześć i zamontuje dam znać.

    0
  • #27 04 Lis 2008 09:15
    Fyszo
    Spec od GSM

    Rozwiń ta cewkę i sprawdź mocowanie przewodów w niebieskich koszulkach. Często upaleniu/urwaniu ulega łaczenie przewodu doprowadzającego z przewodem nawojowym cewki. Cewka i tak na wyrzucenie.

    0
  • #28 04 Lis 2008 12:44
    davido31
    Poziom 9  

    Fyszo napisał:
    Rozwiń ta cewkę


    chyba przecinakiem i młotkiem, szpula zalana jest ebonitem. nie ma potrzeby rozwalania tej cewki, zwłaszcza że mam ją na wzór. pójdę do sklepu i pokażę gościowi rozbebeszoną cewkę i spytam: ma Pan takie coś :?::?:

    0
  • #29 04 Lis 2008 13:23
    Fyszo
    Spec od GSM

    Nie cewkę tylko papier okrywający...aby dostać sie do połaczenia... w transformatorach 90% uszkodzeń powstaje w tym miejscu...
    edit.
    Zresztą idź i kup - masz racje, po co w tym grzebać...

    0
  • #30 10 Lis 2008 16:25
    davido31
    Poziom 9  

    Fyszo napisał:
    Nie cewkę tylko papier okrywający....


    przecież wyraźnie napisałem że jest ebonitem zalane (patrz zdjęcia),jedyny papier jaki jest na tej cewce to naklejka z jej parametrami.
    to tak w gwoli ścisłości napisałem. otóż kupiłem tą cewkę, podłączyłem i klima lata aż miło!!!!! :D:D:D:D:D

    dziękuję bardzo koledze ion-tichy bez Jego pomocy, dalej miałbym zimno w chacie,pozdrawiam

    0