Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zgrywanie po RGB wysokiej jakości

andrzejlisek 30 Paź 2008 21:17 1664 0
  • #1
    andrzejlisek
    Poziom 28  
    Zapewne każdy zna sposób na zgrywanie z zewnętrznego źródła do komputera. Takie zgranie jest możliwe tylko przez CVBS lub S-Video.

    Niejeden posiada w domu tuner telewizji cyfrowej bez własnej funkcji nagrywania oraz bez możliwości cyfrowego podłączania do komputera (w celu cyfrowego przekierowywania odbieranego strumienia na dysk). Takim tunerem jest np. cyfrowy tuner telewizji kablowej DIGIT MF4-K.


    Pomysł polega na zgrywaniu sygnału RGB z Eurozłącza do komputera zamiast sygnału CVBS lub SVideo gwarantując najwyższą jakość nagrania.

    Jego realizacja wyglądałaby następująco: Komputer do nagrywania powinien posiadać wydajny procesor, najlepiej czterordzeniowy, minimum 3 osobne dyski twarde, lub dwa wydajne połączone w macierz RAID-0 (stripping) lub wydajny 1 dysk, w przypadku zastosowania kompresji w locie (wtedy transfer danych będzie mniejszy). Myślę, że dzisiejsze komputery bez problemu spełniają wymagania tego przedsięwzięcia.

    Do komputera instalujemy 3 identyczne karty telewizyjne (ważne, aby wybrany model kart posiadał złącze S-Video). Każda powinna być widziana osobno.

    Teraz wykonujemy trzy sztuki przejściówki, i tu bym prosił o schemat lub informacje, jak to zrobić.

    Ze złącza Euro wykorzystuje się 4 sygnały, trzy sygnały to sygnały RGB, a czwarty zawiera synchronizację (podłączony do tego samego pinu, co CVBS). Każda z trzech przejściówek pobiera sygnał niosący składową obrazu (jeden z trzech) oraz sygnał synchronizacji. Układ przejściówki splata te sygnały ze sobą tak, aby otrzymać pełny sygnał luminanji (składowa koloru + snchronizacja). Na wyjściu znajduje się wtyczka S-Video, w której do pinu luminancji jest podawana składowa koloru z synchronizacją, a pin chrominancji jest zwarty z masą.

    W efekcie we wtyczce mamy otrzymać obraz monochromatyczny, ale jasność zależna od jasności jednej składowej koloru, a nie od luminancji obrazu źródłowego.

    Wtyczki S-Video podłączamy do kart telewizyjnych w komputerze. Na komputerze instalujemy program VirtualDub, lub inny dowolny służący do nagrywania z wejścia analogowego. Program uruchamiamy 3 razy (powinniśmy mieć trzy instancje jednocześnie). W każdym wybieramy inną kartę telewizyjną (system wręcz nie pozwoli na to, żeby 2 instancje programu pobierały jednocześnie obraz z tej samej karty).

    W parametrach ustawiamy pełną rozdzielczość PAL (720x576), 25FPS, tylko w jednym zaznaczamy nagrywanie dźwięku, w dwóch pozostałych nagrywanie dźwięku powinno być wyłączone (będą rejestrować sam obraz). Jeżeli program posiada funkcję korekty synchronizacji, ważne, by korygować ścieżkę dźwiękową pod obraz, a nie obrazową pod dźwięk.

    W podglądzie obrazu programów powinniśmy widzieć składowe koloru obrazu z tunera, każdy czarno-biały, ale w innych odcieniach (odpowiadających nasyceniu kolorów RGB).

    We wszystkich instancjach ustawiamy plik docelowy tak, aby każdy program nagrywał na inny dysk twardy (jeżeli jest ich w komputerze minimum 3). Wybieramy kodek i ustawiamy parametry zapewniając wysoką jakość. Ważne, żeby wybrany kodek działał tak, żeby każda klatka była kluczowa. Np. można wybrać kodek Xvid i ustawić go tak, zby klatka kluczowa była maksymalnie co 1 (domyślnie jest co 300), a kompresję ustawić na tryb "Quantizer" i wybrać dowolną wartość od 1 do 3.

    W przypadku, gdy zbliża się czas na nagrywanie (np. godzina rozpoczęcia filmu), uruchamiamy nagrywanie we wszystkich trzech instancjach programu VirtualDub. Po zakończeniu filmu nagrywanie przerywamy (nie ma znaczenia, w jakiej kolejności rozpoczynamy i kończymy nagrywanie poszczególnych kanałów RGB i z którym kanałem rejestrowana jest ścieżka dźwiękowa).

    Po nagraniu wczytujemy po kolei każdy plik osobno w programie VirtualDub i obcinamy niepotrzebne końcówki nagrania dokładnie tak, aby pierwsza klatka każdej sekwencji rozpoczynała się w tym samym miejscu i żeby każda sekwencja miała tą samą ilość klatek (dlatego ważne jest, aby każda klatka była kluczowa). Zapisujemy poszczególne sekwencje bez rekompresji (direct stream copy).

    Następnie instalujemy AviSynth i piszemy krótki skrypt (tylko kilka linijek poleceń, wszystkie polecenia opisane w dokumentacji), który spowoduje otrzymanie udźwiękowionego i pełnokolorowego filmu. Można plik AVS traktować jak plik AVI i wczytać do dowolnego playera, wtedy odpowiedni obraz będzie się generować w locie na podstawie trzech zapisanych plików AVI. Można wczytać plik AVS do VirtualDub, wybrać dowolny kodek i dowolne jego ustawienia i zapisać film. Wtedy otrzymamy jeden plik z pełnokolorowym filmem.


    Ponadto można tak przygotowany sprzęt wykorzystać do nagrywania obrazu z gier komputerowych i konsolowych (o ile konsola posiada złącze Scart z sygnałami RGB).

    Do nagrywania obrazu z gier komputerowych jest potrzebny drugi komputer, który będzie służyć do grania. Wtedy robimy przejściówkę VGA2Euro i odpowiednio konfigurujemy kartę graficzną (wystarczy "Szukaj" żeby dowiedzieć się co i jak).


    Sam sposób wydaje się troszkę skomplikowany, ale w praktyce nie powinien nikomu sprawić trudności. Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu wszystkiego skonfigurowanie, uruchomienie i zatrzymanie nagrywania nie jest dużym problemem, a także obróbka końcowa filmu.

    Ale jak poproszę schemat, jak można zbudować układ, który wplecie synchronizację w składową koloru tak, aby otrzymać sygnał, który można traktować jako luminancję sygnału S-Video?