Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator, zasilacz lub coś innego

Martinezzz 12 Mar 2004 20:29 7298 24
  • #1 12 Mar 2004 20:29
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Witam.
    Szukam schematu zasilacza lub regulatora silnika 12V DC (silnik wentylatora chłodnicy samochodowej). Silnik pobiera dosyć duży prąd (10A bez obciążenia). Chciałbym płynnie regulować obroty silnika. Cały układ musiałby pracować przy prądzie ok 20 A. Szukam prostego i taniego rozwiązania. Nie wiem, czy można by było zrobić zasilacz z regulacją napięcia po stronie pierwotnej transformatora na triaku lub tyrystorze. Czy wystarczyłby tylko mostek prostowniczy po stronie wtórnej, czy trzeba by było zastosować jakieś elementy do wygładzenia napięcia? Jeśli ktoś posiada schemat (najlepiej z płytką drukowaną) to bardzo proszę o pomoc.
    Pozdrawiam

    0 24
  • #2 12 Mar 2004 20:41
    jacur
    Poziom 32  

    z tego co sie orientuje to tylko regulator PWM mozesz tu wykozystac bo jesli obetniesz napiecie to i stracisz na mocy chyba ze sie myle

    0
  • #3 12 Mar 2004 20:45
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 12 Mar 2004 21:03
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Jedynie PWM :!:

    LM317+ tranzystor to wielkie straty mocy przy tych prądach. Pozatym tranzystorek ten naprawdę musiałby być mocny :!: Policz ile strat :!:

    Proponuję prosty układ regulacji generator np na NE555 regulowane wypełnienie i Jakiś mocny BUZ Sam używam takiego układu do regulacji mocy żarówki 100W (12V, 8A) działa mi już ponad pół roku, a co najlepsze zastosowałem BUZ11, który ma bardzo małą oporność źródło-dren ok 0,06 ohma i nawet radiatora nie musze zakładać. Schemt napewno znajdziesz na elektrodzie, sam zresztą też z niej ściągnąłem :)

    0
  • #5 12 Mar 2004 22:10
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Nie mogę się doszukać na elektrodzie takiego schematu. Czy mógłbyś mi pomóc? Bardzo proszę.

    0
  • #6 13 Mar 2004 00:32
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy ten silnik można by było zasilać z zasilacza impulsowego?

    0
  • #7 14 Mar 2004 00:39
    WoŹnY
    Poziom 28  

    dopiero wróciłem z pracy i jutro też tak późno będę dlatego podeślę schemacik dopiero w poniedziałek. Co do zasilacza impulsowego to spokojnie powinien działać :!:

    0
  • #8 14 Mar 2004 01:49
    radek.kaba
    Poziom 14  

    Jestem za, PWM (czestotliwość w tum zastosowaniu nie musi być przesadnie duża) nawet na 555 (chociaż ja na pewno bym wcisnąl jakiś uC). Oczywiście jako element wykonawczy trzeba dobrać odpowiedni tranzystor mocy; budowanie zasilacza regulwnego (LM317 lub impulsowego) dla tego zastosowania mija się z celem (chyba, że dla wprawy).

    0
  • #9 14 Mar 2004 10:13
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Bardzo proszę Cię o wrzucenie tego schematu. Chciałbym go zobaczyć.
    Nie wiem, czy rozwiazanie które wybralem, jest dobre, ale zdecydowałem się zrobić zasilacz regulowany 12 V z prądem ok 20 A. Albo będę nim zasilał silnik, albo zrobię dodatkowo prosty regulator PWM. Zasilacz i tak muszę zrobić, bo nie mam takiego na 20 A. Schemat zasilacza 10A 10...20V mam ze stronki: http://www.elektroda.net/warsztatowe/index2.html
    Czy ktoś może mi powiedzieć, czy redulator AVT1061 ze strony http://www.elektroda.net/warsztatowe/index3.html nadaje się do regulacji obrotów takiego silnika? Oczywiście elementem wykonawczym jest tranzystor. Ale czym reguluje się prędkość w tym regulatorze, skoro potencjometr jest potencjometrem montażowym. Czy zamiast niego można wrzucić zwykły tablicowy?
    Jeszcze jedno. Jaki tranzystor Darlingtona zastosować w tym zasilaczu by uzyskać 20 - 25 A i jaki transformator (moc i napięcie wtórne). Chciałbym by napięcie można było regulować do 14 V. Transformator chcę zastosować toroidalny.
    Pozdrawiam

    0
  • #10 14 Mar 2004 17:36
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 15 Mar 2004 00:30
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Chyba się nie zrozumieliśmy. Z zasilacza będzie zasilany regulator PWM. Ewentualna regulacja napięcia będzie odbywała się po stronie wtórnej. Nie mialem zamiaru regulowac napiecie po stronie pierwotnej

    0
  • #13 16 Mar 2004 19:00
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 16 Mar 2004 23:35
    zbych m
    Poziom 18  

    Ten Twój silnik coś mi podejrzanie wygląda. Silnik od wentylatora samochodowego ma najczęściej moc w granicach do 100W i prąd na biegu jałowym w granicach 2A. Sprawdż go czy nie ma zwarć międzyzwojowych.

    0
  • #15 17 Mar 2004 00:03
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Silnik jest z jakiejs TOYOTY. Nie wiem, czy to jakiś bus czy osobowy. Jak mogę sprawdzić czy silnik ma zwarcia międzyzwojowe? Mam zmierzyć rezystancje uzwojeń. Nie mam charakterystyk tego silnika, nie wiem ile powinna wynosić ta rezystancja. Napisz jak sprawdza się takie zwarcia.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 17 Mar 2004 00:20
    zbych m
    Poziom 18  

    Jeżeli będzie miał zwarcia to będzie się mocno grzał na biegu jałowym już po kilkunast minutach.

    0
  • #17 17 Mar 2004 09:33
    Martinezzz
    Poziom 11  

    No to chyba jest w porządku, bo nie grzeje się. To chyba leży w jego naturze, że pobiera taki prąd :)
    Dzięki za radę.

    0
  • #18 17 Mar 2004 17:54
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Myślę że wszystko ok z tym silnikiem. Zwykle wentylatory od chłodnicy pobierają takie prądy. Mam takie dwa. Obydwa sprawne jeden od nawiewu z poldka i pobiera ok 8A (to dość słaby i mały silnik) i drugi od nawiewu Cieniasa i on również pobiera ok 8A. Wystarczy spojrzeć na bezpiecznik od wentylka chłodnicy, chyba nie bez kozery wstawiają bezpieki 15-25A

    Pozdrawiam

    0
  • #19 17 Mar 2004 19:11
    zbych m
    Poziom 18  

    Wentylator zgoda, ale po zdjęciu wiatraka prąd powinien być znacznie mniejszy.

    0
  • #20 17 Mar 2004 23:36
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Jeszcze nie zabrałem się za regulator, którego schemat dał mi Woźny. Zrobiłem prosty regulator AVT1061. Czy ktoś może mi powiedzieć czy ten regulator może pracować z innymi tranzystorami niż TIP3055?? Zamiast niego dałem tranzystor 2N3771 o prądzie kolektora 30 A. Po podłączeniu silnik ani drgnął tylko zaczął piszczeć. Rozumiem, że tak działa regulator PWM. Piszczenie pewnie ustąpiło by, gdyby silnik ruszył. Mierzyłem prąd, który przepływał przez silnik. Zamiast 20 A płynęły dziesiąte części ampera. Czy to nieodpowiedni tranzystor zastosowany, czy coś innego?. Równolegle do zacisków silnika podpięta była dioda 1N4003, która miała zabezpieczać tranzystor.
    Pomóżcie

    0
  • #21 17 Mar 2004 23:50
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Jeśli piszczał to może zbyt wielka częst przebiegu i tranzystorek nie wyrabia. Nie chce mi się sprawdzać not katalogowych, ale zwróć na to uwagę. Ponadto nie polecam stosowania tranzystorów bipolarnych (trzeba sporego prądu aby go wysterować), użyj lepiej jakiegoś unipolarnego (sterowany napięciem i nadąży):!:

    0
  • #22 18 Mar 2004 00:09
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Podłączyłem unipolarny (BUZ11) i tego znów nie dało się regulować. Nie reagował na położenie potencjometru. Nie wiem już co mam z tym fantem zrobić. Czy wogóle BUZ11 może współpracować z tym kitem? Jakie powinny być wartości poszczególnych elementów przy tym tranzystorze. Acha, jeszce jedno. Woźny, podaj mi wartości D2 i D3 w schemacie regulatora, który mi posłałeś. Czy rezystory R5-R7 (10 om) mają być zwykłe 1/4 W czy ich moc musi być większa? Jeśli masz dalszą części opisu do tego schematu to poślij mi ją.
    pozdrawiam

    0
  • #23 18 Mar 2004 13:48
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Jeśli chodzi o schemat to wszystko co posiadam.
    D2,D3 to zwykłe półprzewodnikowe np. 1N4007 lub podobne.
    R5,R6,R7 mogą być 1/4W - służa do zabezpieczenia tranzystorka przed charmonicznymi powstającymi na kumutatorze wzwiązku z indukcyjnością uzwojeń.

    Jeśli chodzi o Twój KIT to sprawdziłbym na oscyloskopie co dochodzi na bramkę, bazę. Może zbyt wysoka częst, lub wypełnieni nie takie. Trudno powiedzieć, trzebabby zobaczyć.

    0
  • #24 18 Mar 2004 14:20
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Martinezzz napisał:
    Jeszcze nie zabrałem się za regulator, którego schemat dał mi Woźny. Zrobiłem prosty regulator AVT1061. Czy ktoś może mi powiedzieć czy ten regulator może pracować z innymi tranzystorami niż TIP3055?? Zamiast niego dałem tranzystor 2N3771 o prądzie kolektora 30 A. Po podłączeniu silnik ani drgnął tylko zaczął piszczeć. Rozumiem, że tak działa regulator PWM. Piszczenie pewnie ustąpiło by, gdyby silnik ruszył. Mierzyłem prąd, który przepływał przez silnik. Zamiast 20 A płynęły dziesiąte części ampera. Czy to nieodpowiedni tranzystor zastosowany, czy coś innego?. Równolegle do zacisków silnika podpięta była dioda 1N4003, która miała zabezpieczać tranzystor.
    Pomóżcie


    Wygląda to tak, jakby albo był źle zmontowany układ (np. dioda nie w tym miejscu), albo
    dioda nie taka (zwykle do takiego układu daje się diode Shottky na prąd 30A), albo
    szerokość impulsu za mała. Jeszcze pytanie: mierzyłeś prąd płynący przez silnik, czy
    przez tranzystor? Bo te prądy powinny się różnić: przez silnik płynie na zmianę prąd
    tranzystora i diody, przy małej szerokości impulsu przez silnik może popłynąć duży
    prąd podczast gdy średni prąd tranzystora jest mały.

    Najbardziej to jednak wygląda na zbyt małą szerokość impulsu - może jakiś element
    ma nie taką wartość, i maszz regulację tylko w zakresie małych szerokości impulsu?

    0
  • #25 18 Mar 2004 14:35
    Martinezzz
    Poziom 11  

    Być może tranzystor nie nadąża się przełączać, ale zamykam temat, bo zdecydowałem się zastąpić silnik DC silnikiem AC i gotowym regulatorem KDSF35. Silnik mam z odkurzacza i powinien się łatwo regulować. Dziękuję za wszystkie rady i pozdrawiam.

    0