Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Megane Scenic - automatyczna skrzynia biegów DP0

kucyk71 31 Oct 2008 22:57 402808 1020
Automation24
  • #331
    Przemek7
    Level 19  
    automix, liczyłem, że napiszesz coś więcej o tym o co pytałem tj. regulację ciśnień w bloku elektrozaworów na stanowisku diagnostycznym i profesjonalnej diagnostyce.
    Rozumiem, że wytyczne sieci serwisowej (dokumentacja) nie przewidują takiej diagnostyki. Szczerze szanuję takie podejście serwisu (Twojego/każdego).
    Jeden z moich znajomych lekarzy przestał leczyć kilka dobrych lat temu. Przyznał się, że leczenie to teraz stosowanie procedur wobec pacjentów, które mają minimalizować odpowiedzialność zawodową w razie "najgorszego"...

    Cyt.: "Zatem poczytaj, poznaj a potem pisz." Poczytałem o powracających (20-30 tys. km) problemach trybu awaryjnego po wymianie elektrozaworów w tym wątku (str 3) i np. tu http://fixed4free.com/answers.php?id=155958 oraz wielu innych.
    Pościągałem wszelkie dostępne w sieci instrukcje serwisowe do dp0 i al4, poznałem skrzynię i mogę napisać jak W MOIM PRZYPADKU trybu awaryjnego od 100000 km nie musiałem jeszcze wymieniać e-zaworów ani czegokolwiek innego poza olejem :) (160tys. przebiegu).
    Wewnątrz sterownika hydraulicznego znajdują się sprężyny, które z czasem pod wpływem stałego nacisku ulegają skróceniu, to przekłada się na zmianę nastawionych fabrycznie ciśnień przy których następuje przełączanie zaworów. W ciągu kilku lat skrócenie potrafi wynieść ok 10-15% nominalnej długości sprężyny. Jeśli właściwy zakres ciśnienia które reguluje zawór wynosi np. 2.5-3.0 bar to srócenie się sprężyny o 10% skutkuje zakresem... ? Niestety tego błędu nie odczytamy w logach z komputera.
    Ręczna korekta sprężyn (zmierzona długość) za pomocą śrub regulacyjnych do pierwszych trybów awaryjnych przy lock-upie (jedynych zresztą i naszczęście ;) ) i tak co dwa lata gładkiej jazdy...
    Firma Sonnax robi zestawy naprawcze ze swoimi sprężynami... Gdyby ktoś z Kolegów Serwisantów pochwalił się, że ma stanowisko diagnostyczne i potrafi wymienić sprężyny i wyregulować ciśnienia... Dziwię się, PSA nie potrafi :) :) poprawić tych sprężyn od 15 lat, zrobić akcji...
    Potwierdzę określenie kol. automix, że takie regulacje w warunkach domowych to jednak "grzebanie", coś jak strojenie fortepianu przez głuchego ;) Nie róbcie więc tego sami w domu ale też miejcie na uwadze, że Beethoven pisał swoje największe dzieło IX Symfonię będąc zupełnie głuchym.

    Pozdrawiam, życząc nam dużo zdrowia zdala od procedur medycznych a kol. automix - mistrzostwa w fachu na miarę Beethovena.

    PS. Kol. automix - pierwszy i ostatni zawór e-magnetyczny naprawiałem jakieś 25 lat temu w pompie wtryskowej Boscha. 3 miliony złotych za nowy zawór w sieci Boscha to nie była cena na ucznia liceum (nawet z własnym vw ;) )
  • Automation24
  • #332
    arczima
    Level 2  
    Pytanie do automix:
    Mam scenica 2002 1.9DCI w automacie.
    Dałem go do warsztatu, żeby wymienił mi olej w skrzyni-no i po wymianie zaczęły się problemy ze skrzynią.
    Ale po kolei: "mechanik" pomylił korek wlewu oleju i odkręcił śrubę, która znajduje się po prawej stronie od tego korka. Po wlaniu oleju (Dextron II) auto nie nadawało się do jazdy (zapaliła się m.in. kontrolka skrzyni): skrzynia się ślizgała (brak mocy) i zablokowany był hamulec nożny. Mechanik podobno założył to, co mu spadło podczas jego pomyłki z korkiem wlewu (jego słowa). Odebrałem auto ale co jakiś czas zapala mi się kontrolka skrzyni i wtedy auto znowu nie ma mocy. Kolejny objaw to straszne bicia przy hamowaniu silnikiem (przy całkowitym wyhamowywaniu bez użycia hamulca).
    Po podłączeniu do komputera (ogólny program do aut francuskich, Clip się nie łączył) wykazało następujące błędy (piszę co mi diagnostyk podał):
    -położenie dźwigni wybierania
    -usterka bloku wtrysku
    -obwód elektrozaworu sekwencji EVS2 zwarcie przerwa.
    Po wykasowaniu tych błędów pojeździłem jeden dzień i znowu zapaliła się kontrolka skrzyni. Po kolejnym podłączeniu do kompa pojawił się tylko ostatni błąd.
    Podpowiedz proszę co może być przyczyną, czy to przez ten błąd mechanika, czy nie właściwy olej (firma w której go kupowałem sprawdziła, że taki powinien być), czy zwykły zbieg okoliczności?
    Dodam tylko, że przed wymianą nie miałem ze skrzynią żadnych problemów.
  • #333
    automix
    Level 19  
    czy jest to wina mechanika - nie wiem. czy jest to zbieg okoliczności nie wiem. nie jestem wróżką. resztę pytań pozostawiam bez odpowiedzi, bo ona się sama nasuwa.
    a mechanik jak nie wie co odkręcać, itd. to niech się za to nie bierze.
  • #334
    arczima
    Level 2  
    A jakieś sugestie, co się mogło stać, że auto tak działa i co zrobić, żeby było dobrze?
  • #335
    automix
    Level 19  
    co zrobić??? NAPRAWIĆ. Kurcze spójrz - jesteśmy obaj ze Szczecina i chcesz żebym sprzedał sposoby naprawy skrzyni konkurencji, innemu warsztatowi. no sorki tak nie da rady. Skoro przed wymianą oleju było dobrze, i skoro mechanik nie wiedział dokładnie co odkręcić żeby ten olej wymienić to jaj mam teraz mu podpowiadać co zrobić........
  • #336
    arczima
    Level 2  
    Bardziej chodzi mi o to, czy te objawy są spowodowane przez tego mechanika i w związku z tym wymagać od niego naprawy (o ile ma taką wiedzę), czy jest to przypadek i dać sobie z nim spokój i zgłosić się do fachowca (automix).
  • Automation24
  • #337
    automix
    Level 19  
    odpowiedzi na to pytanie udzieliłem już wyżej. Skoro było dobrze a po odebraniu samochodu od mechanika jest źle, to wina chyba jest ewidentna.

    Dodano po 58 [minuty]:

    Przemek7 kolego troszkę przesadziłeś. Lekarz tak jak i saper myli się tylko raz. Ja biorę pełną odpowiedzialność za swoją pracę dając 12 miesięczną gwarancję na swoje usługi.
    Piszesz o "skracających" się sprężynkach w sterowniku. Nie wiem jak się do tego odnieść bo...... nigdy takiego przypadku nie miałem. Samochody nawet z przebiegiem ok 300 tysięcy kilometrów i wieku 10-15 lat. Jedyne co robię podczas wymiany elektrozaworów to : 1 rozebranie całego sterownika na części i umycie go. 2. polerowanie wszelkich tłoczków ( przesuwek wykonawczych ). W przypadku kiedy po wymianie elektrozaworów, były by zmienione parametry pracy skrzynie ( np. przez inne napięcie sprężynek, zatarty tłoczek regulacji linii itd... ), clip wykazał by inne niż zalecane ciśnienie w skrzyni. Ponadto, clip i odczyt błędów to tylko 1/10 diagnostyki.
    Nawet na szkoleniach ( na których miałem przyjemność bywać ) nigdy ten rodzaj problemu nie był omawiany i poruszany. Po Twoim wywodzie będę szczery że muszę się temu przyjrzeć ( choć nie ukrywam że jest to jak dla mnie teoria raczej naciągana )
  • #338
    Przemek7
    Level 19  
    Kol. automix, pewnie przez Twój warsztat przechodzi niemało dp0 i al4, proszę zrób trochę pomiarów długości sprężyn, (ew. jak głęboko wkręcone śruby), oczywiście z rozróżnieniem wersji skrzyń i sterowników.
    Czy masz dostęp do informacji z nominalnymi wymiarami sprężyn?

    Ciekawi mnie te 9/10 diagnostyki... pomiary ciśnień sterownika na stanowisku?
  • #339
    automix
    Level 19  
    Przemek7 kolego dla Twojej wiadomości : Długość sprężyn a głębokość wkręcenia śrub to dwie różne rzeczy. Choć ......... z moich wieloletnich obserwacji zawsze raczej tak samo.
    Ciekawi Cie te 9/10 punktów diagnostycznych? Poczytaj, tylko nie to co w sposób nielegalny i wybiórczy masz z internetu, tylko zapłać za prawdziwą dokumentację i się dowiesz jak wygląda diagnostyka automatycznej skrzyni biegów. Nie wiem czemu, ale mam wrażenie że chcesz ze mną polemizować na jakiś dziwnych jak dla mnie zasadach. Chcesz - proszę bardzo. Jeden tylko warunek. Rozmawiamy posiadając oryginalną a co za tym idzie prawdziwą dokumentacją. Dla Twojej wiadomości jest to "książeczka" mająca zaledwie 731 stron.
    Aha - nie całej nie przeczytałem, ale większość na pewno tak. Tak są tam wymiary sprężynek dociskowych.
  • #340
    dejfit
    Level 21  
    automix wrote:
    Przemek7 kolego dla Twojej wiadomości : Długość sprężyn a głębokość wkręcenia śrub to dwie różne rzeczy. Choć ......... z moich wieloletnich obserwacji zawsze raczej tak samo.

    Nic nie rozumiem co tak samo ? Wkręcając powodujesz ściśnięcie sprężyny(skrócenie) to chyba oczywiste.
  • #341
    pete.c
    Level 12  
    Witam mam Scenica 99 2.0 8V. Auto mam od tygodnia. Czasami (kilka razy) pomruguje dioda skrzyni (zapala się i gaśnie). Ale wczoraj jeździłem w upale w korkach na niskich prędkościach 2-3 razy dioda zapaliła się i musiałem wyłączać zapłon. Nie wiadomo kiedy był wymieniany olej (czy był w ogóle). Silnik ma 120 tys. przebiegu (prawdziwy przebieg, jeździł inwalida). Jakieś sugestie?
  • #342
    dejfit
    Level 21  
    Podepnij CLIP'a .Podaj błędy począwszy od DF z opisem to będziemy rozmawiać.
  • #343
    pete.c
    Level 12  
    Czy u mnie jest dp0 czy ad4? Bo czytam że to całkiem różne konstrukcje i inny olej się leje.
    Według tej strony http://automat.pl/typy-skrzyn-renault,14,1,49.html u mnie jest AD4 (Megane Scenic 1997-On).
    A zamówiłem już Ravenol do DP0...
    W 2000-2011 AL4 (DP0).
    Moje auto to Megane Scenic 99 2.0 8V sprzed FL, środek po FL (przejściówka).
  • #344
    dejfit
    Level 21  
    Ja tam widzę DP0 przy wymienionej pozycji. Lej RenaultMatic D3 SYN.
  • #346
    pete.c
    Level 12  
    Rozumiem że ta procedura dla DP0 przy silniku 2.0 8v opisana przez automix jest aktualna?
    Może jakieś uwagi?
    automix wrote:

    Korek spustowy oleju ASB znajduje się na dole skrzyni ( klucz - o ile teraz dobrze pamiętam 21 lub 22 ). Korek ten wygląda jak taka podwójna śruba ( jedna na klucz 18 druga jw. ) Wykręca się tą większą. Olej nalewamy przez śrubę w górnej części skrzyni ( obok linki zmiany biegów jest śruba na klucz "kwadrat" ). Nalewamy ok 3,5 - 4 litrów i odpalamy samochód. Rozgrzewamy go do temp. ok 35-40 stopni Wrzucamy "N" i odkręcamy na dole tą śrubę na mniejszy klucz. dolewamy olej aż zacznie z tej śruby cieknąć olej. Zakręcamy i dolewamy ok 150-200 ml.
  • #347
    dejfit
    Level 21  
    Ta procedura którą przytoczyłeś wg. mojej wiedzy nie może być poprawna dla AL4/DP0. Może niech się autor podkreślający nieustannie wieloletnie doświadczenie wytłumaczy. Kompletnie nic się tam nie zgadza ani temperatura, ani dolewka, ani bieg... nic.
  • #350
    rav130
    Level 11  
    Witam
    Nie zakładam nowego tematu gdyż ten jest bardzo dobrze rozwinięty.
    Mianowicie parę dni temu chyba umarła skrzynia biegów. Samochód Scenic I FL rok produkcji 2001r grudzień. Przebieg około 126 000. Auto sprowadzone w 2007 roku do Polski i od tego czasu przejechało około 65 000 co się działo z wcześniejszym przebiegiem przed 2007 roku nie mam pojęcia więc wiarygodność przebiegu pozostawiam jako wątpliwą. Podejrzewam skrzynię DP0 dalej nie mam pojęcia dla zainteresowanych mogę podać nr VIN.
    Objawy są następujące po przejechaniu 1km (po rozgrzaniu oleju) po zatrzymaniu się rozłącza napęd do przodu, jedyny bieg to wsteczny. Co może być przyczyną mechanik u którego był samochód po podpięciu pod komputer wykazywał niby sterownik od skrzyni biegów. Od początku myślałem że to coś ze skrzynią a nie sterownikiem. Niby po podmianie sterownika problem nadal jest ten sam, on ręce rozkłada bo nie specjalizuje się w naprawie skrzyń biegów. Po odstaniu samochodu biegi powracają. Jakie mogą być orientacyjne koszty naprawy pytanie bardziej kieruję do Automixa gdyż w okolicach Słupska nie ma nikogo kto by się podjął naprawy. W okolicach Warszkowa jak i Bożego Pola Małego słyszałem o cenach z kosmosu. Wiadomo, że nie oczekuję żeby ktoś to naprawiał za darmo ale ceny niechaj będą racjonalne a tymczasem u mnie w mieście się chyba utarło aaa automat to naprawa od 3 000 zł na przywitanie ceny się zaczynają. Dziękuję za odpowiedź.
  • #351
    romuald-f
    A/T specialist
    Częstą usterką występującą w skrzyni DP0 /AL4/ jest to, że auto po mocnym nagrzaniu się do ok. 90 st. C rozpina napęd do przodu. Jest to odczuwalne w ten sposób, że np. zatrzymując się nie możemy już ruszyć. Auto musi ostygnąć i dopiero można kontynuować jazdę. Powody są dwa. Pierwszy to sprzęgło konwertera a drugi, to kosz forward /prowadzący/. W pierwszym przypadku koszt nie powinien przekroczyć 1500 zł, w drugim 1000 zł.
  • #352
    automix
    Level 19  
    dejfit Gratuluję spostrzegawczości. Faktycznie podałem procedurę dla AD4 - szkoda tylko że przez tyle czasu po wielu pyskówkach tutaj dopiero teraz ktoś na to zwrócił uwagę.
    Jednak nie mów że kompletnie nic się tam nie zgadza : " ani temperatura, ani dolewka, ani BIEG. Bieg akurat się zgadza :), ponieważ w każdym automacie sprawdzamy poziom oleju na przełożeniach "N" lub "P". Reszta faktycznie pomieszana za co wszystkich bardzo przepraszam a Tobie gratuluję wyłapania błędu i zwrócenia mi uwagi.
  • #353
    rocko211
    Level 11  
    pete.c tutaj masz procedurę (drugi post) odnośnie DP0 i SU1
    Link
  • #354
    dejfit
    Level 21  
    Zarówno w serwisówkach dla PSA jak i Renault jest "P" a nie "N" dlatego napisałem, że nic się nie zgadza.
  • #355
    automix
    Level 19  
    dejfit Dla Twojej informacji - bieg "P" jest to nic innego jak neutral z blokadą, zatem tak jak pisałem poprawnie jest sprawdzać na "P" lub "N", bo jest to dokładnie to samo.
  • #357
    judojudo
    Level 1  
    Witam
    Posiadam renault Espace 98r 2.0 8v
    Od jakiegoś czasu mam problem ze skrzynią.Najpierw zaczęła wchodzić w tryb awaryjny co kilka dni,a teraz przy prędkości powyżej 30km/h wchodzi zawsze.Do 30km/h można jeździć i nigdy nie wejdzie,chyba,że jest górka to wejdzie w tryb awaryjny nawet przy tak niskiej prędkości.Błąd wyskakuje na panelu na chwile,później napis serwis i zegarek wraca.Eksperci od skrzyń mają zaktualizowane programy od 2000r i przez telefon dwóch stwierdziło,że skrzynia jest spalona i nie opłaca się robić.Znalazłem gościa z walizką,który jednak się podpiął,ale programem,który nie pokazuje kodu błędu,tylko błąd wyświetla się w takiej tabelce i wyszedł jeden,złe ciśnienie oleju,znaczy jest,ale wahadłowe.Filtr w skrzyni wymieniony,a olej był podobno w dobrej formie,więc zostawiłem.Skrzynię mam Ad4 i teraz pytanie czy skrzynia faktycznie jest spalona czy może czujnik ciśnienia oleju lub elektrozawory padły?Jestem z Dąbrowy Górniczej,więc jak ktoś zna jakiegoś fachowca z okolicy,który mógłby się tym zająć...Z góry dziękuje za okazaną pomoc

    Dodam,że skrzynia wchodzi w tryb awaryjny zawsze.Nie ważne czy jest ciepła czy zimna
  • #358
    automix
    Level 19  
    judojudo uszkodzony elektrozawór modulacji ciśnienia. Problem w tym że w tej skrzyni serwisowo wymienia się cały komplet za kwotę absurdalną 2800 zł ( tu masz link : http://www.midparts.com.pl/pl/p/AD4AD8-Komplet-elektrozaworow-Renault/1044 ). Ja wymieniam te zawory pojedynczo i cała usługa kosztuje u mnie 600 zł ( przesyłasz mi sterownik i za 2-3 dni go masz z powrotem ).

    Dodano po 2 [minuty]:

    aha diagnostykę tego typu skrzyni można przeprowadzić tylko walizką RX25 lub NXR ) nowe clipy różnie bywa raz się łączą a sto razy nie
  • #359
    rafgolf
    Level 9  
    do automix - podłączyłem swoją renie 2.0 140 km 2001 rok do kompa i diagnostyka wykazała 2 błędy w skrzyni biegów,
    - jest jakieś zwarcie przy elektrozaworach i występuje brak masy przy nich +12v - mniej więcej coś takiego pisało, nie pamiętam dokładnie kodu ale chyba było oznaczenie z prawej strony opisu CC1 i CC1.
    Mechanik powiedział że może występować problem w przewodach lub elektrozawory trzeba przeczyścić (koszt czyszczenia elektrozaworów 250 złoty plus 3.5 litra oleju który trzeba będzie dolać).
    Podczas jazdy od czasu do czasu włącza się kontrolka od skrzyni, nie ma szarpnięć. po prostu się zapala i tryb awaryjny wskakuje.Po wykasowaniu błędów kontrolka zapaliła się dopiero po przejechanych 100km. Proszę o ewentualne słowo wyjaśniające. pozdrawiam
  • #360
    rafgolf
    Level 9  
    ... w końcu udało się zdiagnozować usterkę (paliła się kontrolka auto skrzynia),
    mechanik stwierdził uszkodzenia przewodu miedzy skrzynia, a komputerem oraz śniedź w jednej z kostek przy tym przewodzie, na razie kontrolka się nie pali :D ≈ zadowolony posiadacz DP0