Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator. Ładowanie czy pobór prądu podczas postoju?

01 Lis 2008 12:28 19318 46
  • Poziom 9  
    Stary akumulator padał mi co 3 m-ce potem co 1 m-c zbadałem elektrolit areometrem okazało sie że jest do wymiany
    Kupiłem nowy akumulator Banner pojeździłem 2m-ce i mi padł

    Zmierzyłem napięcie na włączonym silniku bez odbiorników było 14,2V

    na odpiętych zaciskach akumulator ma 12,2V


    potem zmierzyłem napięcie na włączonych wszystkich odbiornikach(światła mijania, długie,przeciwmgielne tył przód, podgrzewanie tylnej szyby, włączone ogrzewanie na max) było 13,2V

    Znajomy mechanik doradził mi wymiane szczotek w alternatorze gdyż jak powiedział"spadek napięcia na włączonych wszystkich odbiornikach powinien być nie mniejszy jak 0,4V"- potem dodał"ale ja nie jestem elektrykiem"

    Moim zdaniem napięcie większe o 1V od napięcia znamionowego akumulatora(nawet przy max odbiorników, których nigdy nie mam załączonych jednocześnie) to też ładowanie, które nigdy nie doprowadziłoby do rozładowania aku. Poza tym słyszałem że napięcie podczas pracy silnika(ładowania alternatora) powinno być 13,8-14,4 (ja mam 14,2)

    Mam problem z ładowaniem czy problem leży po stronie poboru prądu pod czas postoju?
    Ostatnio aku padł mi w 2 tyg. po jego ładowaniu(ustawiłem 2A prądu ladowania na 11godzin prąd był zbyt mały powinno być 1/10 prądu akumulatora czyli w moim przypadku 5,5A)
    Problem kojarzę z kupnem radia do samochodu z MediaM. od tego to zaczęło się.
    W tej chwili odłączyłem radio i zawsze odłączam aku jak wysiadam i tak od 2 tyg.
    Miernik jaki posiadam przy próbie pomiaru prądu na postoju pokazuje jakiś błąd(wykonuje pomiar prawidłowo)
    http://img236.imageshack.us/my.php?image=beztytuupa2.jpg

    Mam problem z ładowaniem czy problem leży po stronie poboru prądu pod czas postoju?
  • TestoTesto
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    niuniek833 napisał:

    Miernik jaki posiadam przy próbie pomiaru prądu na postoju pokazuje jakiś błąd(wykonuje pomiar prawidłowo)
    http://img236.imageshack.us/my.php?image=beztytuupa2.jpg


    Jak to miernik pokazuje błąd? Co jest na wsywietlaczu? Jezeli pokazuje jedynke, tzn. ze przekroczyles zakres
  • Poziom 9  
    pokazuje 1 z lewej strony a nie tak jak powinien być odczyt z prawej nawet przy wyskalowaniu miernika na do 10A
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Witam, ładowanie masz dobre, niewielki pobór prądu a przez długi czas też potrafi rozładować akumulator, podobnie jak częste palenie silnika a robienie niewiele kilometrów, trzeba co jakiś czas podładować prostownikiem, pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    wojtex1111 napisał:
    Witam, ładowanie masz dobre, niewielki pobór prądu a przez długi czas też potrafi rozładować akumulator, podobnie jak częste palenie silnika a robienie niewiele kilometrów, trzeba co jakiś czas podładować prostownikiem, pozdrawiam.


    trasy mam po mieście jakieś 3-5 km stop i tak w ∞
    a autko odpala czasem po 2-3 sekundach czasem odrazu
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Zmierz napięcie na zaciskach akumulatora bez żadnych odbiorników i po włączeniu tego co używasz normalnie światła. radio itp.Jeżeli to jest możliwe zrób te same pomiary na alternatorze. Mierz napięcie pomiędzy śrubą do której jest podłączony gruby przewód a obudową alternatora jak najbliżej te śruby i podaj wyniki, wtedy będzie można sensownie coś podpowiedzieć. Z tego co piszesz akumulator ma trudne życie jest praktycznie cały czas niedoładowany.
  • TestoTesto
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Witam z tego co napisaleś to wynika, że masz niedoładowany akumulator i to przez pobór prądu.Akumulator w dobrym stanie w 5 godzin po odłączeniu od prostownika powinien mić napięcie 12,6 V.Ładowanie masz dobre.Spadek napięcia pod obciążeniem też jest w normie.Też mam podobne problemy bo za dużo mam w aucie urządzeń dodatkowych.Zamontowałem sobie woltomierz na ledach(kupiony kiedyś u ruskich na bazarku) i jesienią to najwazniejszy wskaźnik.Radio wyłaczam dodatkowym wyłącznikiem razem z CB radio.Pozdrawiam i życzę sukcesów.
  • Poziom 9  
    justyna5551 napisał:
    Zmierz napięcie na zaciskach akumulatora bez żadnych odbiorników i po włączeniu tego co używasz normalnie światła. radio itp.Jeżeli to jest możliwe zrób te same pomiary na alternatorze. Mierz napięcie pomiędzy śrubą do której jest podłączony gruby przewód a obudową alternatora jak najbliżej te śruby i podaj wyniki, wtedy będzie można sensownie coś podpowiedzieć. Z tego co piszesz akumulator ma trudne życie jest praktycznie cały czas niedoładowany.


    Zmierzyłem napięcie na akumluatorze przed wyjazdem było 12,2
    Udało mi sie jakimś cudem zmierzyć pobór prądu przy wyłączonym silniku było 0,08 do 0,09 przy wyskalowaniu na do 10A

    Przejechałem 10 km...
    Przyłożyłem miernik do styków na wł.silniku 13,8V po 2 minutach pracy bez obciążenia było 14,1V pewnie jak bym potrzymał dłużej miałbym 14,4V.
    Włączyłem światła mijania spadek napięcia 0,5V po włączeniu reszty odniorników(ogrzewanie, nawiew, światła przeciwmgielne:tył, przód, ogrzewanie tylnej szyby) 1V spadku napięcia
    Nie mogę sprawdzić alternatora nie mam dojścia bez jego wymontowania do styków
    Zaczynam sie martwić o ciągle resetowany komputer(przez odłączanie aku na noc kazdego dnia) czy wkońcu mi nie padnie

    WITEK1952 napisał:
    Witam z tego co napisaleś to wynika, że masz niedoładowany akumulator i to przez pobór prądu.Akumulator w dobrym stanie w 5 godzin po odłączeniu od prostownika powinien mić napięcie 12,6 V.Ładowanie masz dobre.


    Właśnie tyle miałem 12,6 jak naładowałem aku pierwszy raz prądem 2A(11h)
    Za drugim razem jak ładowałem 5,5A czyli książkowo 1/10 prądu akumulatora miałem i mam 12,2. Tłumacze to w taki sposób chociaż niewiem czy słusznie większy prąd mniejsze napięcie po naładowaniu
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Pobór za duży to raz
    Nie wiadomo o czym mowa to dwa
  • Pomocny post
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Najprawdopodobniej masz uszkodzone diody w mostku prostowniczym altka który jest 3fazowy a pracuje na 2 fazach, albo diody które podają napięcie do regulatora napiecia. Tak czy inaczej wszystkie są w mostku.
    Akumulator wykluczam.Możesz mu zmierzyc pojemnośc podłaczająć zarówkę o poborze 1A-2A i sprawdzic ile h poswieci ;)
  • Poziom 9  
    goldwinger napisał:

    Nie wiadomo o czym mowa to dwa


    nie wiem o co chodzi to raz
    skoro za duży to czego mogę się czepiać, od czego zacząć... to dwa
    znalazłem takie coś http://www.akumulator.pl/akumulator/porady/padl-po-9-miesiacach.html to trzy
    odpowiedz była wymijająca to cztery :)

    wynika z tego co napisali w linku który podałem że 0,05 to prąd dopuszczalny

    Dodano po 2 [minuty]:

    biore się w najbliższych dniach za wymianę szczotek i regulatora napięcia są to rzeczy najtańsze a dadzą mi troche odpowiedzii
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    Nie zaczynaj od czegoś co nie ma wpływu na wysokość ładowania pod obciążeniem.P
  • Pomocny post
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Regulator jest sprawny bo wyłącza przy 14,4.
    Mozna go sprawdzic samemu przy pomocy miernika, zarówki i zasilacza z regulacją.
    miałem juz takie przypadki ,ze uszkodzona była 1 z 3 diod które dają zasilanie na pomiar regulatora i jest własnie taki objaw ,ze altek nie ma wydolniości prądowej.
    Niedawno sam miałem taki objaw w altku Valeo 90A ,a ze mostek nie jest za bardzo rozbieralny to podmieniłem altek na Boscha i jest OK .
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Spróbuj max obciążenia na średnich obrotach, jeśli napięcie siada na alternatorze więcej niż 0.1V, możesz podejrzewać jakieś uszkodzenie, na wolnych obrotach to żaden test, nikt nie jeździ na wolnych.
  • Poziom 9  
    Może to coś pomoże:
    Pomiar na stykach akumulatora z odłączonym +:
    bezpośrednio po jeździe 12,8V
    po 2,5 godziny od jazdy 12,56V (ale autko stało na załączonym silniku z 5 minut bez obciążeń zanim go wcześniej wyłączyłem)

    zrobiłem pomiar prądów z wszystkich przewodów jakie idą na styk akumulatora(+) oddzienie
    rozkład prądów:
    - 0,02A(idzie w eter nie mam pojęcia gdzie i za ciemno bylo żeby to sprawdzić)
    -0,05A idzie na pamięć komputera(włączał sie i wyłączał pod czas pomiaru, więc to 100% to)

    Pobór prądu na komputer 0,05 - nie wiele chyba można z tym zrobić
    nie wiem co z tym 0,02 - wydaje sie i tak bardzo mały na cokolwiek idzie...

    Zmierzyłem napięcie z alternatora po uruchomieniu silnika i odpięciu przewodu(+) z aku
    13,8V

    Jutro ciąg dalszy i spr napięć na średnich obrotach
    Orientuje sie ktoś ile kosztuje regulator napięcia do opla w jakich granicach?
    Może można wymienić wszystkie diody będzie taniej wystarczy lutownica i kilka diód o takich samych wartościach?
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    Tyle napisałeś i nic z tego nie wynika. Po pierwsze co to za alternator Bosch czy Delco , po drugie ile wynosi napięcie na samym alternatorze, po trzecie ewidentnie niedoładowywany akumulator, po czwarte albo strata na instalacji albo słabe diody główne i wszystko.P
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Cytat:

    "Zmierzyłem napięcie z alternatora po uruchomieniu silnika i odpięciu przewodu(+) z aku 13,8V"
    Jeszcze kilka takich eksperymentów a alternator szlak trafi, może ECU, ogólnie będą wydatki.
  • Poziom 9  
    Pawel wawa napisał:
    Cytat:

    "Zmierzyłem napięcie z alternatora po uruchomieniu silnika i odpięciu przewodu(+) z aku 13,8V"
    Jeszcze kilka takich eksperymentów a alternator szlak trafi, może ECU, ogólnie będą wydatki.


    Masz racje poczytałem o ecu i mam nadzieje że mam więcej szczęścia niż rozumu, używany ecu to 1000złociszy, reg. napięcia to 45zł, co do uzwojeń altka to raczej nie sądze że rozgrzałyby sie na tyle pod wpływem indukowanego prądu(tym bardziej że część idzie na kopułkę, palec i zapłon świec) aby spalić uzwojenie wirnika czy stojana w 20sek.
    Czy ktoś orientuje sie na temat tego kompa?
    pobiera 0,05A-włączał sie i wyłączał pod czas pomiaru więc mam pewność że to prąd komputera.
    Czy jeśli zawsze będe odłączać klemy na noc może doprowadzić to do uszkodzenia kompa?
  • Pomocny post
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Kompa nie uszkodzisz odłączając aku naz noc.
    Natomiast NIE WOLNO odłączać aku w czasie pracy silnika , ponieważ przepięcia elektryczne rzędu 300V mogą uszkodzic elektronike w aucie.
    ja tam sie nie przejmuję poborem pradu rzędu 0,1A .
    Auto odpala. Aku nowy. Altek sprawny ,jest OK :)
  • Poziom 9  
    Tracer2 napisał:
    Kompa nie uszkodzisz odłączając aku naz noc.
    Natomiast NIE WOLNO odłączać aku w czasie pracy silnika , ponieważ przepięcia elektryczne rzędu 300V mogą uszkodzic elektronike w aucie.
    ja tam sie nie przejmuję poborem pradu rzędu 0,1A .
    Auto odpala. Aku nowy. Altek sprawny ,jest OK :)


    widze że masz sporo luzu, może robisz autkiem dziennie sporo km..
    masz większy pobór ode mnie 8-O
    dałeś mi do myślenia.. chyba naprawde wezmę sie od poniedziałku za szczotki i reg. napięcia
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Jaki Masz alternator? Jeśli to możliwe zrób foto. Wszystko wskazuje na dość dziwny ale dość typowy objaw. Przyczyną takich objawów jest korozja na alternatorze. Nie dysponuję w tej chwili żadnym zdjęciem alternatora i jest dość trudno to wytłumaczyć, ale spróbuję. Stojan alternatora składa się z 3 podstawowych elementów pakiet blach z uzwojeniami włożony pomiędzy dwie części aluminiowe z łożyskami. Jedna z nich od strony paska klinowego jest przymocowana do bloku silnika i jest jednocześnie biegunem ujemnym całego alternatora. Do drugiej części aluminiowej z tyłu alternatora są przymocowane mostki prostownicze duży dla prądu roboczego i mały do zasilania układu wzbudzenia alternatora. W Twoim przypadku cały problem tkwi w dużym spadku napięcia na przejściu od tylnej części aluminiowej przez pakiet blach do części przednie i do bloku silnika. Jak piszesz po załączeniu odbiorników dość mocno spada napięcie na zaciskach akumulatora. A teraz najważniejsze. Jeżeli to możliwe. Przy pracującym silniku i włączonych odbiornikach zmierz napięcie pomiędzy + akumulatora a + alternatora powinno wynosić od 0,05 do 0,15V. Następnie zmierz napięcie pomiędzy - akumulatora i blokiem silnika lub głowicą, następnie między - akumulatora i łapą alternatora która go mocuje do bloku i jeszcze jeden pomiar pomiędzy - akumulatora i tylną częścią obudowy alternatora w pobliżu śruby z + alternatora. Jak będziesz mógł to podaj te napięcia.
  • Pomocny post
    Moderator - Telefony Stacjonarne
    Przy poborze 0,1A po 12 godzinach stania ubywa mi 1,2 Ah z aku o pojemności 62Ah. Altek doładuje to po kilku km jazdy. No niech i ubędzie mi 2Ah. Natomiast miałem upływnośc 0,9A i wtedy był dramat bo ubywało ok 10Ah a w dodatku altek dawał tylko 13V i musiałem go podmienic na taki co daje 14V ;)
  • Poziom 9  
    justyna5551 napisał:
    Przy pracującym silniku i włączonych odbiornikach zmierz napięcie pomiędzy + akumulatora a + alternatora powinno wynosić od 0,05 do 0,15V. Następnie zmierz napięcie pomiędzy - akumulatora i blokiem silnika lub głowicą, następnie między - akumulatora i łapą alternatora która go mocuje do bloku i jeszcze jeden pomiar pomiędzy - akumulatora i tylną częścią obudowy alternatora w pobliżu śruby z + alternatora. Jak będziesz mógł to podaj te napięcia.


    Napięcia:
    -akumulator (-) do bloku 0,05V
    -akumulator (-) łapa mocująca do silnika 0,02V wchania do 0,06V
    -akumulator (-) tylnia część stojana 0,18V wachania do 0,19V
    Foto żeby nie zamulać strony w linkach:
    http://img219.imageshack.us/my.php?image=99867024ge3.jpg
    http://img45.imageshack.us/my.php?image=89762933rp3.jpg
    http://img530.imageshack.us/my.php?image=77515884jj5.jpg
    http://img530.imageshack.us/my.php?image=17538838tb0.jpg
    http://img217.imageshack.us/my.php?image=56253158xx1.jpg
    http://img240.imageshack.us/my.php?image=39232489wy6.jpg
    W tej wersji silnika C20XE 150KM nie ma dojścia do przewodów altka, tylko po jego zdemontowaniu, albo z kanału (do kanału nie mam dojścia oprócz warsztatów mech. :) :evil: :? )
    Spadek napięcia na włączonych światłach na 2500 obr. nie więcej jak 0,1V po włączeniu wszystkiego (odbiorników) nie więcej jak 0,4V
    Spadek napięcia po odłączeniu przewodów z akumulatora w:
    -od razu po jeździe 12,86V
    -2,5 godziny od jazdy 12,56V
    -po 24 godzinach 12,48(odpiąłem przewody z aku na noc)

    Znalazłem takie cudo
    Akumulator. Ładowanie czy pobór prądu podczas postoju?
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Spadek napięcia masz w normie, ładowanie jest dobre, ja bym nic nie grzebał w tym alternatorze, też co jakiś czas doładowuję akumulator, gdyż robię mało kilometrów i po prostu w czasie jazdy się nie doładuje, a i przy jego zakupie spoglądałem raczej na dolne półki.
  • Poziom 9  
    Powiem prawde już nie wiem kogo słuchać... ktoś mówi "zajrzyj jak coś wymień"
    ktoś inny "spadki są podejrzane"
    inny"są dobre" kogo z was słuchać
    wiem że ciężko zdecydować coś, spr. własnym okiem na podstawie mojego opisu, ale rozbieżności są duże.
    Czekam jeszcze na odpowiedz justyna 5551, ostatecznie chyba jednak zajrzę do altka spr. długość szczotek i pewnie dla pewności wymienie regulator napięcia,wymienię łożyska bo mam je za free, oczyszcze wirnik, stojan z objawów korozji i będe modlić sie żeby było OK
    Chyba że justyna 5551 podsunie mi jeszce coś innego

    Z GÓRY DZIĘKUJE WSZYSTKIM KTÓRZY ODPOWIEDZIELI W MOIM TEMACIE
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    I szkoda twojej roboty.P
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Witam serdecznie.Czynności jakie masz zamiar wykonać nie zmienią sytuacji.Oczywiście i nie zaszkodzą.Skoro wszystko już posprawdzaleś to sprawdź jeszcze masę i kabel prądowy alternatora.Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    jak tego altka będziesz miał na wierzchu to sprawdź mostek a czyszczenie możesz sobie odpuścić
    jeśli ok to zamontuj tylko poprowadź sobie przewód masowy z tylnej obudowy
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Z tego co piszesz mogą być tylko problemy z przewodem plusowym. Możesz mieć zły styk ma samym alternatorze lub na rozruszniku. Przewód + od alternatora jest poprowadzony do rozrusznika i dalej do akumulatora. Dlaczego taki wniosek? Po załączeniu obciążenia napięcie na zaciskach akumulatora spadło za dużo. Pomiary pokazują że na drodze masy od alternatora do akumulatora spadki napięć są w normie (mam nadzieję że pomiary robiłeś pod obciążeniem). Pozostały tylko spadki napięć na przewodzie +. Nie próbowałeś sie "wcisnąć" miernikiem pod osłonę na alternatorze? Ja bym sugerował dobrać się na kanale lub najeździe do śrub zaciskowych na alternatorze i rozruszniku i porządnie je oczyścić i podokręcać.
  • Poziom 9  
    WITEK1952 napisał:
    Witam serdecznie.Czynności jakie masz zamiar wykonać nie zmienią sytuacji.Oczywiście i nie zaszkodzą.Skoro wszystko już posprawdzaleś to sprawdź jeszcze masę i kabel prądowy alternatora.Pozdrawiam.


    Mam już nowy przewód do masy od tego zacząłem....

    justyna5551 napisał:
    Ja bym sugerował dobrać się na kanale lub najeździe do śrub zaciskowych na alternatorze i rozruszniku i porządnie je oczyścić i podokręcać.


    będzie łatwiej mi wyjąć altka niż dostać sie na kanał... zrobię jak piszesz

    Dodano po 2 [godziny] 38 [minuty]:

    niuniek833 napisał:
    justyna5551 napisał:
    Przy pracującym silniku i włączonych odbiornikach zmierz napięcie pomiędzy + akumulatora a + alternatora powinno wynosić od 0,05 do 0,15V. Następnie zmierz napięcie pomiędzy - akumulatora i blokiem silnika lub głowicą, następnie między - akumulatora i łapą alternatora która go mocuje do bloku i jeszcze jeden pomiar pomiędzy - akumulatora i tylną częścią obudowy alternatora w pobliżu śruby z + alternatora. Jak będziesz mógł to podaj te napięcia.


    Napięcia:
    -akumulator (-) do bloku 0,05V
    -akumulator (-) łapa mocująca do silnika 0,02V wchania do 0,06V
    -akumulator (-) tylnia część stojana 0,18V wachania do 0,19V


    Pomyłka to było bez obciążenia

    Napięcia z pełnym obciążeniem(włączone wszystko):
    -akumulator (-) do bloku 0,27V
    -akumulator (-) łapa mocująca do silnika 0,18V wchania do 0,20V
    -akumulator (-) tylnia część stojana 0,64V

    sory za mój błąd