Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ do regulacji obrotów silnika

03 Lis 2008 09:42 5740 23
  • Poziom 30  
    Witam

    Po podłączeniu potencjomtru 30k zamiast do masy, do bazy BC547 ipodłączeniu zasilania 12V i dotknięciu palcem wyprowadzeń tranzystora układ zakręca silnikiem i zaraz go zatrzymuje. Co może być przczyna takiego działania? W oryginalnej konfiguracji układ nie działa w ogóle.

    Układ do regulacji obrotów silnika
  • Poziom 30  
    No właśnie to nie takie proste, jest to zmodyfikowany schemat układ Jabla J-15. Ma to iść do "masowej" produkcji, elementy są już zakupione. Prototyp działał, jednak tam był triak TIC106 a nie TIC206. Niestety to nie ja wykonałem prototyp, oraz nie mam do niego dostępu.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

    Ten układ, to tak na serio? Jeśli prąd pobierany przez obciążenie będzie większy od prądu podtrzymania, to co wyłączy tyrystor? W przypadku zasilania napięciem stałym stosuje się regulator PWM.

    Pzdr.
  • Poziom 30  
    Niestety na serio. Za wyłączenie silnika odpowiadać bedzie włącznik, układ ma tylko regulować obroty. PWM na 555 + BUZ11 się nie sprawdził, przy prądzie 4A radiator był strasznie gorący, a tutaj chodzi o minimalizacje rozmiarów oraz kosztów.
  • Poziom 10  
    A w jaki sposób zmodyfikować układ przedstawiony przeze mnie na obrazku aby sterował silnikiem prądu stałego. Na wejściu ma 12V DC. Powinienem wyrzucić mostek Greatza i co dalej?Układ do regulacji obrotów silnika
  • Poziom 37  
    Logan napisał:
    Witam

    Po podłączeniu potencjomtru 30k zamiast do masy, do bazy BC547 ipodłączeniu zasilania 24V i dotknięciu palcem wyprowadzeń tranzystora układ zakręca silnikiem i zaraz go zatrzymuje. Co może być przczyna takiego działania? W oryginalnej konfiguracji układ nie działa w ogóle.

    Układ do regulacji obrotów silnika

    kopiowanie bez przemyśleń nie da sukcesu. Zastosuj regulator PWM i będzie dobrze. Ta konfiguracja jest rzeczywiście bardzo "oryginalna"
  • Poziom 43  
    Logan napisał:
    Niestety na serio. Za wyłączenie silnika odpowiadać bedzie włącznik, układ ma tylko regulować obroty. PWM na 555 + BUZ11 się nie sprawdził, przy prądzie 4A radiator był strasznie gorący, a tutaj chodzi o minimalizacje rozmiarów oraz kosztów.
    Przepraszam, że nieśmiało zapytam: a jaki to rodzaj silnika prądu stałego, a wejściowe napięcie zasilające ten układ prądu stałego jest sensu stricte stałe, czy też może jest to napięcie tętniące (niefiltrowane) a otrzymane z jednofazowego prostownika dwupulsowego?
  • Poziom 10  
    Kolega już wyjaśnił, że na PWM układ się zbyt mocno grzeje. Płytka ma być schowana w szczelnie zamkniętej skrzynce przemysłowej, więc po godzinie pracy temp wewnątrz będzie niezbyt przyjemna. Chodzi o to, że taki układ jest zrobiony jako gotowy kit i działa on na triaku.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.

    Schemat układu widzimy, ale nadal brak informacji o silniku i napięciu zasilania. W przypadku napięcia stałego i zastosowaniu tyrystorów, konieczny jest układ wymuszonej komutacji. W przypadku napięcia pulsującego wyłączanie tyrystora będzie następowało samoczynnie.

    Dodatkowa informacja. Przy prądzie przewodzenia 4A na tyrystorze wydzieli się około 8W strat.

    Pzdr.
  • Poziom 10  
    Na wejściu układu mam 12V napięcia stałego. Sterowany silnik ma 12V napięcia stałego o mocy ok.40 W. Załączany jest wyłącznikiem głównym.Chodzi tutaj o przerobienie układu przedstawionego przeze mnie na rysunku tak aby regulować obroty silnika od zera do wartości takiej jaką by miał przy pełnym napięciu, czyli 12V
  • Poziom 30  
    Czy ktoś z Kolegów pomoże nam z tym układem ? Napięcie zasilające w tej chwili pochodzi z zasilacza na J-31.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    elektrit napisał:
    (...)Ten układ na tyrystorze nie ma prawa działać, jeżeli silnik będzie zasilany napięciem stałym, jakieś szanse są, że zadziała przy zasilaniu napięciem wyprostowanym\tętniącym.


    Faktycznie, okazało się, że autor tej modyfikacji testował ten układ przy napięciu wyprostowanym, bez żadnej filtracji, po dodaniu kondensatora filtrującego zasilanie układ przestał działać.

    Chciałbym teraz uzyskać pomoc przy sterowaniu przez PWM. Opiszę co dokładnie robiłem i z jakim skutkiem, proszę powiedzieć, co zrobiłem źle.

    W wersji podstawowej użyłem tej aplikacji:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/pwm555_131.gif

    Następnie, na podstawie przeczytanych postów postanowiłem zmniejszy rezystor 47Ω oraz częstotliwość. Ostatecznie zjechałem do 200Hz i wyrzuciłem rezystor pomiędzy wyjściem 555 a bramką BUZ11. Niestety tranzystor nadal bardzo szybko robił się gorący.

    Następnym krokiem było włączenie pomiędzy wyjście 555 a tranzystor BUZ11 tranzystorów bipolarnych BD135/BD136 w połączeniu którego nazwy teraz zapomniałem (proszę o przypomnienie):
    Układ do regulacji obrotów silnika

    Zamiast silnika, jako obciążenia użyłem rezystora 10Ω chłodzonego wodą, już przy prądzie 0,8A tranzystor robi się gorący.

    Przeczytałem chyba wszystkie posty, z wyrażeniem "PWM" w treści i skończyły mi się pomysły.
  • Poziom 30  
    Zrobiłem, jak radziłeś, ale niestety bez zmian, po kilku sekundach, z rezystorem 10Ohm jako obciążeniem, tranzystor robi się gorący. Zasilacz spokojnie daje radę.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    elektrit napisał:
    więc masz do bani BUZ, o zbyt wysokiej R d-s.
    Zainteresuj się np P40N03


    Coś mnie tu czarujesz Kolego. BUZ11 ma Rds maksymalnie 0,04Ω, czyli przy prądzie 1A spowoduje wydzielenie się 0,04W mocy. Przy Rtgj-amb na poziomie maksymalnie 62,5°C/W daje nam wzrost temperatury o 2,5°C. Dla prądu rzędu 4A w najgorszym wypadku temperatura wzrośnie o 40°C.

    Natomiast P40N03 nie znalazłem ani w TME, ani na elecenia.pl.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    elektrit napisał:
    BUZ 11 made by Siemens może tak, ale jak jest z mejd in czajna to sam się przekonałem


    Tranzystor jest z logiem FAIRCHILD, sugerujesz, że to podróbka ?

    Wróć, tranzystor był z logiem widocznym na obrazku, po zmnianie na ten z Fairchild'a przy prądzie 1A tranzystor robi się ledwo letni.

    Układ do regulacji obrotów silnika
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    elektrit napisał:
    Masz chłopak, abyś nie mówił, że stara wiara kociarstwu na elektrodzie nie pomaga.


    Przecież napisałem, że po wymianie tranzystora układ działa poprawnie. Zastanawia mnie tylko jak nazywa się producent tranzystora umieszczonego na zdjęciu.
  • Użytkownik usunął konto