Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Prosty kalkulator lb sta這przecinkowych

ejsi87 04 Lis 2008 17:06 1591 2
  • #1 04 Lis 2008 17:06
    ejsi87
    Poziom 1  

    Witam
    Mam taki problem jak w temacie prosty kalkulator liczb sta這przecinkowych 4 bitowy. W za這瞠niach wst瘼nych podano mi mniej wi璚ej baze element闚, kt鏎e mam wykorzysta: Tablice wynik闚 w pami璚i ROM, wy鈍ietla wynik mam na wy鈍ietlaczach 7-segmentowych

    kalkulator ma by prosty czyli tylko dzia豉nia dodawania, odejmowania, mno瞠nia i dzielenia. Dodatkowym u豉twieniem ma by brak liczb ujemnych i zamiast wyswietlania wyniku liczby ujemnej ma pisa na wy鈍ietlaczu b陰d. Nie mog u篡 mikroprocesor闚.. mikrokontroler闚....

    Ma kto pomys jak si do tego zabra i w jakim programie najlepiej przeprowadzi symulacj uk豉du?
    Nie musz uk豉du montowa ... potrzebna b璠zie mi tylko dzia豉j帷a symulacja oraz dobry schemat. Gdyby znalaz si kto 篡czliwy i pom鏬 mi by豚ym bardzo wdzi璚zny

    0 2
  • Pomocny post
    #2 11 Lis 2008 19:05
    kosiarek
    Poziom 12  

    Witam,

    Skoro nie mo積a u篡 mikrokontrolera to chyba zapisywanie wyniku w pami璚i ROM jes tchyba lekkim bezsensem :). Ale je郵i nie mikrokontroler to nie znaczy, 瞠 musi to by uk豉d zlo穎ny z bramek. Zamiast tego mo積a zastosowa uk豉d 74S181, kt鏎y jes TTL-owsk jednostk arytmetyczno-logiczn - akurat 4-bitow z 16-toma r騜nymi funkcjami (dodawanie, odejmowanie, mno瞠nie i dzielenie s tam na pewno). Poni瞠j umieszczam link do dokumnetacji technicznej uk豉du:

    Link

    oraz, link to fajnej symulacji dzia豉nia tego uk豉du:


    Link

    Jest tam sporo informacji na temat 74S181.

    Pozdrawiam,

    0
  • Pomocny post
    #3 11 Lis 2008 19:37
    lelekx
    Poziom 29  

    To jest do嗆 proste do rozwi您ania.
    Za堯, 瞠 u篡jesz EPROMu. Masz dwie zmienne 4-bitowe, wynik ma sk豉da si z (zapewne) 3 lub 4 znak闚.
    Pod陰cz do EPROMA:
    - nogi A0-A1 - wej軼ie do multipleksowania wy鈍ietlacza (do obs逝gi czterech cyfr)
    - nogi A2-A5 - wej軼ie argumentu #1
    - nogi A6-A9 - wej軼ie argumentu #2
    - nogi A10-A11 - wej軼ie typu operacji (np. 00- dodawanie, 01- odejmowanie, 10- mno瞠nie, 11- dzielenie)
    - nogi D0-D6 - wyj軼ie na wy鈍ietlacz LED
    - noga D7 - kropka dziesi皻na (je瞠li zdecydujesz si na u篡cie liczb zmiennoprzecinkowych).

    Nast瘼nie obliczasz na PC tablic sk豉daj帷 si z 512 4-bajtowych wynik闚, kt鏎e maj zosta pokazane na wy鈍ietlaczu.

    Pozosta造 sprz皻:
    - jeden generator, jeden licznik 2-bitowy (dla multipleksowania wy鈍ietlacza)
    - dwa enkodery szesnastkowe do wprowadzania argument闚
    - prze陰cznik lub inne ustrojstwo zrobione na bramkach do wyboru operacji.

    0